❤THE HEINÄKUUN HELINÄT❤

Te kenellä vauva on todettu isoksi, niin minkä takia vauvan kokoa on alettu tarkkailla? Mä kun en ole saanut mitään arvioita missään vaiheessa vauvan koosta, ainoastaan viimeisessä neuvolalääkärissä lääkäri sanoi että "keskikokoiselta tuntuu". Nyt alkaa ihan hirvittää jos joillain ollut jo 38+ yli nelikiloisia vauvoja :D

Yleensähän vauvan kokoa tarkkaillaan tarkemmin vain jos on jotain syytä epäillä pientä/suurta vauvaa. Esim. makrosomisen vauvan riskiä lisää radi ja äidin ylipaino. Tietysti myös aiemmin synnytetty iso vauva tai käsittääkseni myös jos suvussa on paljon isoja vauvoja.

Komppaan Liberoa, jos huolettaa, puhu asiasta neuvolassa. :)

Itse olen ollut aika pieni vauva, 3020g, ja mulla mennyt SF koko ajan keskikäyrällä ja maha näyttää kaikkien silmään pieneltä, että sen puolesta en olis kovin huolissani. Mutta tuota painoa kun on kertynyt se 20kg ja siskoni poika oli syntyessään 4600g, hänkin kun sai aika mukavasti painoa vaikka ei mitään radia tms. ollut. Siskoni kohdalla yliaikaiskontrollissa sanottiin että kyllä sinä ihan helposti nelikiloisen synnytät, ja annettiin mennä 2 viikkoa yli lasketunajan, ja siinä sitä sitten oli ensisynnyttäjällä pusertamista :D

Raskaushormonit saa pään sekaisin. Heräsin aamulla 4:00 5 tunnin yöunien jälkeen ja pyörin 1.5h sängyssä. Hermothan siinä menee. No ajattelin käyttää aamun hyödyllisesti ja olin jo ennen 6 salilla crossailemassa :D kiva 45min crosstrainertreeni, kunnon hiki pintaan. Aamupala ja takaisin nukkumaan. Kannatti, sillä sain vielä 2h nukuttua. Mies heräsi yöllä ihmeissään mitä touhuan kun salikamat päällä etsin autonavaimia. :''D Ja en siis todellakaan ole mikään aamuihminen ja en koskaan ole salille ennen 7 mennyt!

Mulla menee sf-mitta yläkäyrällä ja painoa on tullut 20 kg (lähtötilanne lievä ylipaino), mutta ei kukaan ole puhunut mitään kokoarvioista. Neuvolassa joskus kysyttiin vaan, minkä kokoinen oon itse ollut syntyessäni (3100 g). En oikein osaa pelätä mitään jättiläistä, oma äiti on kerryttänyt molemmissa raskauksissaan yli 20 kg painoa mutta ei tosiaan ole vauvojen kokoon vaikuttanut, isoveli oli 3600 g. Radia ei oo.

Oma äitini ei saanut ollenkaan musta kiloja. Synnäriltä lähtiessään painoi 55kg, ja on kuitenkin yli 170cm. Että ei ihme että olin aikas kirppu :D Toivotaan nyt, että siskonpoika sattui vaan olemaan pappaansa tullut, meidän isään siis, joka painoi syntyessään 4kg ja oli kuitenkin kaksonen, ja onkin iso mies, yli 190 cm ja 100kg :D Ehkä tämä tytöksi arveltu ois sitten vähän sirompi ;)

Te kenellä vauva on todettu isoksi, niin minkä takia vauvan kokoa on alettu tarkkailla? Mä kun en ole saanut mitään arvioita missään vaiheessa vauvan koosta, ainoastaan viimeisessä neuvolalääkärissä lääkäri sanoi että "keskikokoiselta tuntuu". Nyt alkaa ihan hirvittää jos joillain ollut jo 38+ yli nelikiloisia vauvoja :D
Mulla hyppäsi sf-mitta joskus viikolla 30 yläkäyrältä yli, jonka seurauksena th laittoi lääkärille kokoarvioon. Ylipainoa on, sokerit on kahteen kertaan testattu normaaliksi mutta mun sekä miehen puolen poikavauvoista pienin on ollut 4300g (poikaa siis odotetaan). Nuorin veli oli 4900g, tämä siis varmasti vaikuttaa tuohon omankin kokoon. Itse olin 3800g syntyessäni. Luulen että jos ei olisi esikoinen ja painoa olisi vähän vähemmän niin ei välttämättä olisi sama tilanne.

Ekassa raskaudessa sf-mitta meni keskikäyrän alapuolella koko raskausajan ja painokontrolleissa juostiin ja vauva oli syntyessään normaalin kokoinen 52cm ja 3300g. Tämä toinen taas on mennyt tismalleen keskikäyrää myötäillen koko ajan mutta maha ei oo niin valtava kun viimeksi ja painoa on tullut noin 8kg tässä raskaudessa. En jotenkin yli nelikilosta osaa odottaa mutta eihän näistä tiedä.

Vaikka kuinka olenkin lämmön ja auringon ystävä, niin nyt on kyllä pakko sanoa että on hiki :smiley-ashamed004

Kuulin joskus vinkin, että kun ranteita kastelee esim käsien pesussa kylmällä vedellä (kai jotku akupisteet niissä?), nii se auttaa koko kroppaan (ainakin hetkellisesti). Kroppa jotenkin luulee viilentyvänsä kokonaan. Mulla ainakin tulee hetkeksi parempi olo :). Mut on kyl tuskaa, mä en muutenkaan ole helleihminen, 23 astetta tms riittäisi ihan hyvin!
Tänään kävin vihdoin ostamassa loppuja tarvikkeita vauvalle ja sairaalakassiin itselle :). Ja eilen mies kokosi pinniksen ja vauvan hoitopöydäksi ja vaatteille tarkoitetun lipaston :). On jo hyvä olo noiden suhteen! Nyt enää isompana hankintana sisarvaunut ja vaunukoppa. Toiv saan miehen houkuteltua pian kaupoille (isovanhemmat kustantaa vaunut, me kopan)., tänään siis vasta 37+1, että onhan tässä varmaankin pari viikkoa vielä aikaa. Uskomatonta saada tällä kertaa uudet! Edelliset mentiin vähän hätäisesti ostamaan käytettyinä (olis varmaan kivempiakin käytettyjä nimittäin löytynyt) ja sit myöhemmin harmitti, ku ne oli nii kuluneen näköiset :/.

Hei vinkki vitonen teille helteen kanssa tuskaileville; jos olette ihan kotosalla eikä tartte olla ulkonäön kanssa ihan niin justiinsa, niin kääräiskää märkä huivi päähän. Helpottaa pahinta poltetta. Toinen, vielä parempi vaihtoehto on vetää päälle märkä paita, viilentää koko kropan (ja mieskin saattaa arvostaa :woot:). Kaupungille en välttämättä lähtisi toki.

Mul tuli tänää tosi huono olo päikkäreitten jälkeen, nukuin liian lämpimässä kai. Happi tuntui loppuvan ja huono olo toki siitä hengästymisestä. Onneks mies oli kotona ja lapsi vielä nukkui. Viilentelin sitten kroppani kylmäkalleilla ja märillä pyyhkeillä, ah! Mut myöhemmin taas huono olo tuli selän takia, johon nyt käytän puolestaan lämpöpussia - hullua näin helteellä! Mut et onko koskaan hyvä...?

Huh hellettä. Minä valitan. Valitan kyllä normaalistikin aina hellettä, en yhtään tykkää. Pakkasia taas en valita. Pakkasista selviytyminen on vain pukeutumiskysymys.

Rannalla varjossa ja kovassa tuulessa oli ihan suht siedettävää, mutta pitäis olla koko ilta pois kotoa, kun ikkunat länteen päin.

Vähän sama meininki ku Kirahvilla. Kesällä riittää se 20+, talvi on tosiaan pukeutumiskysymys ja lunta rakastan.. No onneks kohta viilenee taas ;)

Mä oon myös hellevihaaja. 25 on aivan maksimi ja miinusmerkkisenä minimi. Uima-allas on kyl nyt rakas! Ja tuuli. Ja nyt klo 23.20 on jo mukavan viileä ;)

Oh saattaapa olla että tauti oli tässä :smiley-angelic003 vielä vähän kipristelee masussa mutta kananmuna röyhyt ja suolen ylenpalttinen pörinä ovat kadonneet, kummastakaan päästä ei ole tullut mitään aamun supertyhjäyksen jälkeen. Kuumettakaan ei ole tänään ollut, päänsärky jatkuu mutta ei niin voimakkaana.. anna sen pliiiiis olla tässä!:smiley-angelic001

Meidän nti tänään lauantaina viikon vanha. Lähes viikko viestittiin sairaalassa. Pikkuinen sai myös valohoitoa, yöllä kun ei hoidon aikana rauhoittunut niin kätilön tuumi laitetaan mun viereen nukkumaan, siinä sitten mä nukuin aurinkolasit päässä, jotta bilirubiini arvot saatiin laskuun. Mitä äiti eimlapsensa eteen tekisi.

Tuolla meidän neidillä alias ipanapa. On niin tulinen luonne. Isänsä nti kietonut pikkusormensa ympärille, miehen kanssa tuli eilen kinaa kumpinryönrää vaunuja

Koko illan vietin päivystyksessä ja sieltä käteen jäi diagnoosit. Keuhkoputken tulehdus ja murtunut(?) kylkiluu. En tiiä pitäiskö itkee vai nauraa :D tänää 40+0! Enkä uskalla lähtee synnyttämää ton kyljen kaa :eek: :(

Koko illan vietin päivystyksessä ja sieltä käteen jäi diagnoosit. Keuhkoputken tulehdus ja murtunut(?) kylkiluu. En tiiä pitäiskö itkee vai nauraa :D tänää 40+0! Enkä uskalla lähtee synnyttämää ton kyljen kaa :eek: :(

Siis mitä!? :o oi kauhee ja mä valitin jostain vatsapöpöstä..:banghead:

2 viikkoo on ollu yskää ja toissayönä yskin sitte nii voimakkaasti et meni kylki :confused: Mietin jo et soittaisinko kättärille ja sanoisin et pliis leikatkaa lapsi ulos :D

2 viikkoo on ollu yskää ja toissayönä yskin sitte nii voimakkaasti et meni kylki :confused: Mietin jo et soittaisinko kättärille ja sanoisin et pliis leikatkaa lapsi ulos :D

Kannattaa ehkä ainakin ihan tosissaan ottaa yhteyttä neuvolaan ja/tai äitiyspolille. Myönnän etten tiedä asiasta mitään, mutta voihan tuo olla sellainen tilanne, jossa turvallisempaa on sektio? Ainakin olisi hyvä, että tietävät asiasta.

Ihan kamalan huono tuuri! :(

Takaisin