Ärsyttää!

Täällä kanssa unettomuutta! Viime yönä melkein tunnin pyörittyäni muistin yhden rentoutumiskeinon, jolla nukahdin minuutissa. Eli keskittyy jokaiseen lihakseen/kehon osaan vuorotellen niin, että keskittyy rentouttamaan sen. Ehdin vasta toisen jalan varpaista edetä lantioon viime yönä kun nukahdin.
 
Olen kokeillut kaikenlaisia rentoutumisen muotoja myös, mutta ainoa joka tuntuu auttavan hetkeksi on a) ruoka, eli se että syö jonkun välipalan silloin aamuyöstä ja erityisesti b) vuodatan ajatukset kirjoittamalla pois päästäni, eli pidän päiväkirjaa.. Tai tällä hetkellä se on enemmänkin "aamuyökirja" :grin Tässä ei muuten olisi mitään, mutta kun töissä tulisi olla kärsivällisyys siinä 100%, niin nyt se on jossain tuolla 30% hujakoilla.. työhön liittyvien tekstien kirjoittamisesta puhumattakaan.. ei tuu mitään :meh:

Tuntuu taas jotenkin absurdilta, kun odottaa viikonloppua kuin lapsi jouluaattona lahjoja - ihan vain jotta saisi nukuttua kunnolla edes sen yhden yön! :hilarious::grin

Enpä ole muuten ennen kuullutkaan tosta Opamoxista.. mutta, meilläkin neuvola perjantaina ja aion kyllä tästä jutella. Ei tässä mitään järkeä ole tehdä töitä puolikuntoisena! Tsemppiä kaikille! Ja kaikki keinot vaan käyttöön, hyvä jos jollakin edes jokin keino helpottaa elämää :happy::Heartred Tuossa kun mieheni kärsi stressin takia unettomuudesta, niin hänelle auttoi melatoniini-lisä, mutta pakkauksesssa luki ettei raskaana oleville. Olen vähän ärsyyntynyt ja melkoisen kateellinen, sillä miehelleni tuo ainakin auttaa ja se kuukahtaa sänkyyn tajuttomana alle tunnissa! Mäkin haluun!! :hilarious::grin:rolleyes:
 
Itse olen ymmärtänyt, että missään nimessä ei pitäisi syödä ennen nukkumaanmenoa/yöllä. Koska, vatsalaukku alkaa sulattamaan syötyä ja näin ollen verenkierto kiihtyy ja aineenvaihdunta saa uutta pontta. Itse vältän iltasyöpöttelyä ja yöllä en ole koskaan edes ymmärtänyt syödä, vaikka kuinka nälkä piinaisi.
 
Verenkierto kiihtyy tosiaan vatsassa ja aineenvaihdunta saakin ponttaa, mutta en ole kuullut että se olisi mitenkään paha asia? Päinvastoin.

Olen ymmärtänyt, että esim. jos tietää omaavansa surkean aineenvaihdunnan, niin normaalistihan suositellaan että syödään 3-5h välein, jotta aineenvaihdunta pysyy fiksusti toiminassa. Yön aikana periaatteessa voi ns. "paastota" sen 8h, jos joku nukkuu niin pitkään, mutta se ei ole este sinänsä sille, etteikö saisi syödä, jos esim. herääkin kovaan nälkään. Varsinkin tässä tilassa (raskaana).
Lisäksi useinmiten monelle tulee ruuan jälkeen hyvinkin väsynyt olo, koska periaatteessa keholla kuluu energiaa ruuan sulattamiseen. Ainakin itselleni tulee miltein aina. Parhaimmillaan siis se, että syö jonkun pienen välipalan yöllä ei pitäisi olla huonoja vaikutuksia ja saattaa päinvastoin auttaa omaa kehoa pysymään kunnossa ja toimivana, sekä tietysti auttaa nukahtamaan..

Mutta siis, kannattaa ehdottomasti kuunnella omaa kehoaan ja katsoa ja kokeilla miten se toimii. Joillekin saattaa tehdä paljon hallaa se, ettei anna itselleen lupaa syödä kun keho sitä selkeästi vaatii. Joillekin taas toimii se, että pitäydytään toisenlaisessa rytmissä, eikä iltaisin syödä - vaikka pieni nälkä olisikin. Esimerkiksi oma mieheni on sellainen ja hänellä on selkeästi erilainen aineenvaihduntakin. Kannattaa kuitenkin avoimin mielin pohtia, josko keho sittenkin tarvitsee jotain pientä, jos herää useamman kerran kovaan nälkään.

Ja tarkennan vielä, että nyt en siis puhu siitä, että pitäisi vetäistä big mac ateria klo 3:00 yöstä, joka yö, tottumuksesta, mutta voileipä/rahka/muu välipala ei pitäisi olla mikään ongelma.

Eikä nämä ole mitään universaaleja totuuksia mun suusta, joten korjatkaa jos olen jossain asiassa super-väärässä :)
 
Mä ainakin syön varsinkin raskausaikana, jos se nälkä on. Vaikka sitten keskellä yötä. Turha haaveilla uudelleen nukahtamisesta, jos maha kurnii. Sitä paitsi liian pitkä nälkä aiheuttaa herkästi pahaaoloa, joten en senkään takia pihtaile syömisen kanssa.
Jokainen on yksilö, ja raskausaikana elimistö ja aineenvaihdunta on sellaisessa muutoksen tilassa että kannattaa kuunnella tuntemuksia tarkkaan.

Hyvälaatuinen magnesium illalla voi auttaa unen saannissa. Ja se, että illalla syö hiilaripitoista evästä iltapalaksi esim. puuroa tai täysjyväleipää. Vauvat vie meiltä kivennäis- ja hivenaineita hirmuiset määrät. Ja niissä monivitamiineissa ei oikeesti oo mitkään huikeet määrät esim. tuota magnesiumia ja en ees tiedä mikä muoto magnesiumista siinä on (ei löytyny pikaisella googlettelulla).

Tuo kirjoittaminen on varmasti hyvä juttu. Itellä ainakin stressi on yksi iso syy jos unet häviää. Mielummin purkaa ajatukset paperille pois päästä pyörimästä. :) Rentoutusharjoitukset ois kans hyviä opetella.
 
Olen samaa mieltä Lovevraftianin ja fitnessmamman kanssa, kannattaa syödä jos on nälkä. Itsekin muutaman kerran yöllä syönyt leivän tai jogurtin kun herännyt vatsan kurnimiseen, ei muuten saa enään unta yöllä :)

Ruokahalu on tällä hetkellä sen verran huono välillä ja annokset pieniä niin en ihmettele omalla kohdallani että nälkä tulee yöllä.

Olisi kyllä niin luksusta jos saisi edes yhden yön nukkua. Ärsyttävää kun unet jää ihan muutamaan tuntiin tosina öinä, hiukan lohduttaa tieto siitä että on kohtalo tovereita :-)
 
Todella inhottavaa tuollainen utelu!! Samaa mieltä Tinnin kanssa, lapsia saadaan, jos saadaan. Ja sikälikin typerää, koska eiväthän kaikki parit edes halua lapsia koskaan. Sukulaiset ja muutkin voisivat vain huolehtia omista asioistaan...Meillä yritystä reilu 9kk, mikä tietysti on vielä melko lyhyt aika.
 
Nyt todenteolla ärsyttää työkaverin suhtautuminen raskauteen. Olen mm. Moraaliton ihminen kun olen raskaana ja juuri aloittanut uudessa työpaikassa :|
Ja kaikkea muuta ihanaa kommenttia raskauteen liittyen.. Jotkut siis myös vihaa raskaana olevia :-(
 
Nyt todenteolla ärsyttää työkaverin suhtautuminen raskauteen. Olen mm. Moraaliton ihminen kun olen raskaana ja juuri aloittanut uudessa työpaikassa :|
Ja kaikkea muuta ihanaa kommenttia raskauteen liittyen.. Jotkut siis myös vihaa raskaana olevia :-(

Voi herranjestas mikä idiootti siellä sulla työkaverina!!
 
Voi elämä, millaisia kommentteja! Mutta tuollaisten kanssa kannattaa muistaa, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Usein omassa elämässä jotain pielessä jos on tarpeen tuollaista laukoa :rolleyes:
 
Kiitos tsempeistä. Aika hyvä olen suodattamaan kaiken, mutta nyt meni liian henkilökohtaiseksi.
Varmaan osittain hormonien vaikutusta että tuli niin paha mieli. Toivottavasti huomenna on parempi päivä.
 
On kyllä tosi tökerö työkaveri. Ja varmasti tuollainen tuntuu nyt herkässä tilassa vielä kurjemmalta. Jos ei ymmärrä lopettaa tuollaisia puheita niin sano suoraan ettei sinun tarvitse sellaisia juttuja kuunnella. Ei ole kivaa jos aiheuttaa jatkuvasti pahaa mieltä kun pitäisi saada nauttia raskaudesta ja olla täynnä onnea.
 
Nyt alkaa kyllä täälläkin ottamaan päähän tämä valvominen.. Oon muutenkin ollut nyt tosi herkkäuninen, mutta tämä flunssa oli kyllä viimeinen pisara. Tuntuu, että joka yö on toivottomampi kuin edellinen. Ensin valvotti pelkkä yskä, nyt kun veti nenän vielä tukkoon niin avot :rolleyes: Ei saa henkeä sitten millään.
 
Kyllä tuli itku. Mulla halipula johon käytin miestäni, niinkuin usein muutenkin. Hän sanoi, että halataan tällain sivuttai kun ällöttää kun kova maha ottaa kiinni häneen mahaansa :sad001. Ei siinä voinu kun itkeä, vai ällöttää:sad010....koitti korjata, että siis tuntuu oudolle kun ei oo tottunut sulla tommoseen mahaan! Tajusi sentään pyytää anteeksi meiltä molemmilta.
Tässä nyt ei kauheen kauniina, haluttavana ja hehkeenä itteään pidä muutenkaan, niin saati nyt:schocked028.
 
Eilinen työpäivä. Ärsyttää edelleen. :mad:
Meitä oli liian vähän potilasmäärään nähden ja iltapäivää kohden oltiin ihan pulassa kun ei ollut käsipareja saatikka hoitajilla silmiä selässä. Kaamee kaaos ja esimies vaan istuu kahvihuoneessa litkimässä kahvia eikä tuon taivaallista välittäny siitä, vaikka mm. minä kävin sanomassa että ollaan hieman pulassa. :banghead:

Itte jäin reiluksi tunniksi ylitöihin, koska en voinu jättää kavereita pulaan. Ja tämän lopputuloksena huimausta ja ensimmäiset supistukset kotiin lähtiessa. Jes. Ärsytti kun muut tekee hirveellä höyryllä hommia ja sitten ihminen kuka ois voinu olla apuna lipittää vaan kahvia eikä välitä vaikka käydään sanomassa että oikeasti tarvitaan apua.

Huooooh. Ei oikeen innosta kohta lähteä iltavuoroon...
 
Takaisin
Top