Ärsyttää!

Heräsin tänä aamuna ilman särkyä! Mahtavaa!
Ei sitä todellakaan ole koskaan tullut ajatelleeksi, että mitä jos ei saisikaan ottaa särkyyn sellaista lääkettä, joka toimii. Kaikenlaista sitä tässä oppii sietämään..
 
Tervetuloa mun elämään, mulla on asa-allergia eli en voi käyttää buranaa, aspiriiniä yms. tulehduskipulääkkeitä lainkaan. Nyt kyllä mietin että mitenhän esim synnytyksen jälkeen kun panadol ei mulla auta edes menkkakipuihin..
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että buranaa voi käyttää toisen kolmanneksen aikana. Tosin en muista miten pitkällä kukakin on :D Ite tosin pitäydyn panadolissa koko ajan.

Mutta mies on ärsyttänyt tänään hitaudellaan, sottaisuudellaan ja suunnittelemattomuudella. La-ti piti olla sellanen ihmiskoe, että mies ottaa minun roolini ja suunnittelee/hallinnoi elämäämme. Eli kyse on tästä hienosta metatyöstä. Koe päättyi kuitenkin hyvin pian, kun eihän miehistä ole näihin hommiin :D Mutta miten se voi olla niin vaikeaa?!?!
 
Mua alkaa ihan säälittää kun oon itte niin kiukkunen ja väsyny ja kaikkee aaah ja enkä oo jaksanu olla mukava miehelle moneen viikkoon :sad001
Noo eilen heiluteltiin peittoja ja tänään on ollu pikkasen parempi mieli ja jopa pitkästä aikaa ootan miestä kotiin ihan vaan sen takia kun mulla on ikävä sitä. Tätä ei oo tapahtunu aikoihin!!
 
Niin ja anoppi ärsyttää taas. Meillä on esikon 1 vee synttärit ens kuussa ja hän saa siellä ensimmäistä kertaa MAISTAA makeeta eli kakkuu ja jädee. Noh anoppi on tästä tietoinen että me ei aiota antaa meidän pojan syödä makeeta ihan koska vaan eikä varsinkaan ennen 1v bailuja. Noh hän kuitenkin joka-v*tun-kerta kun mennään heille kylään nii kysyy "jokos se Niilo on saanut maistella muutakin kun ruokaa" johon JOKA kerta sanotaan että ei vielä, vasta synttäreillä. Niin ei mee jakeluun...

Ja ei me aiota asiasta mitään natseja olla että jos mennään toisen lapsen tai aikuisen synttäreille niin kyllä Nipa saa kakkua maistaa, mutta mun mielestä (eikä kyllä neuvolan tai hammaslääkärinkään) alle kaks vuotiaan ruokavalioon kuulu joka mummola visiitillä kakkua, karkkeja, pullaa, jäätelöä ym. (Käymme heillä joka viikko). Ja voin vaan kuvitella kuinka tästä asiasta joudun vielä moneen kertaan vääntämään. Onko muita joilla samanlaista????
 
Mie tein kantani makean suhteen heti alusta asti selväksi. Sanoin suoraan et lapsi ehtii kyllä elämänsä aikana syödä makeaa ja niin kauan kun hampaita on vaa nuo 8 tuolla suussa, niitä ei tarvi makealla pilata. Noooh, mummoille meni jakeluun, mutta ukoille ei niinkään. Kerran sit ku kiskasin tytön sylistä pois, kun väkisin työnnettii yli makeaa mustikkapiirakkaa (tyttö 8-9kk) suuhun, ni ei oo sen jälkeen tuputettu. En siis mikään natsi ole, tyttö sai kyllä synttäreillään kakkua maistaa ja jos on ruuan syönyt kiltisti niin sitten saattaa saada palan pullaa. Meillä harvemmin makeaa edes on.. Ja oon huomannu et jos opetetaan makealle, ruoka ei sit enää kelpaa. Ja oikeasti, ei alle 2 v mielestäni tarvii edes makeaa.. Mutta nämä on taas mielipide asioita ja kukin tyylillään :wink
 
Uskon, että meillä tulee olemaan täysin samasta asiasta vääntöä molempien isovanhempien kanssa vielä.. Kummankin meidän vanhemmat on muutenkin sellaisia "syö nyt lisää, etkö muka halua, otatko pullaa, onko nälkä?" -tyyppejä. Jos lapselta kysyy, niin kyllähän sille varmaan aina herkut kelpaa. Pakko siis vahtia, mitä mummot ja papat lapselle syöttävät.
 
Meillä kans ollaan jo etukäteen kuunneltu päänaukomista siitä, että ei aijota antaa kuopukselle 9kk mitään sokerista edes sitten kun 1 vuotta tulee mittariin. Meillä kukaan ei onneksi uskalla mennä mun nenän edessä eikä onneksi selän takanakaan antamaan mitään kiellettyä. En tajua mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että pieni lapsi ei todellakaan tarvitse sokeria.. Meillä saa marjat ja hedelmät olla herkkuja ainakin kaks ensimmäistä vuotta, niistäkin voi kuitenkin leipoa vaikka mitä.
 
Miten voi olla näin vaikeeta päästä hammastarkastukseen!? Neuvolan tarjoamaan ilmaiseen tarkastukseen en ole oikeutettu, koska en asu vielä miehen paikkakunnalla. Yliopiston puolestakaan en pääse, koska tarkastusväli on 2,5 vuotta eikä siitä voi poiketa. Se menisi lähelle laskettua aikaa ja en todellakaan ala makaamaan sellasen mahan kanssa. Asuinpaikkakunnallanikin jonot on taatusti tolkuttoman pitkät. Ei kai auta kun mennä kohta yksityiselle. Argghhh :D
 
Ei täälläkään pääse. Joutuu aina huijata et vihloo niin johan pääsee
 
Olen huono huijaamaan tälläsissä asioissa kun todennäköisesti kaikki on kunnossa :D
 
Mulle sanottiin viimeksi hammashuollossa kun olin varaamassa aikaa tarkastukseen, että lääkäri on kirjoittanut tänne, että et saa enää pariin vuoteen ainakaan tulla, kun sulla on "liian hyvät" hampaat. Just. o_O Mutta nyt varmaan voisi jo päästäkin, kun eikös raskaana olevien pitäisi päästä jonojen ohi?
 
Mäntyomena meillä neuvolan setä sanoi että hammastarkastukseen ei enää nykyään pääse jonon ohi. Mikä on kyllä ihan tyhmää. Itse ajattelin että menen suosiolla jossain välissä yksityiselle.
 
Joo ei nykyään enää oo helppoo päästä hammastarkastukseen. Esikoisen aikaan valehtelin, jotta pääsin särkyajalla. Toki silloin poistettiin hammaskiveä.. Miulla on muutenkin huonot hampaat, et pitää taas ruveta soittelee aikaa, jos keväälle sais.. :/ mutta tuntuu et sil raskaudella ei oo mtn merkitystä hammaslääkäriin soitettaessa. Meillä oli sit myöhemmin, kun tyttö oli jo syntynyt, sellanen neuvontakäynti. Joka oli aivan hanurista. Nuori lääkäri selitti ja selitti. Tuli olo että en osaa pestä edes omia hampaita. Ja parasta oli kun neiti KIELSI oman lapsen pussaamisen! Eihä nyt suulle tietenkään pussata.. Olin niin raivoissani sen käynnin jälkeen.
 
Onpas näköjään hankalaa muillakin. Musta ainakin tuo 2-2,5 vuotta on pitkä aika. Toissakeväänä mulle kyllä sanottiin, että retentiolangan vuoksi hammaskivi pitäs poistaa joka vuosi mutta eipäs tullut eilen mieleen :D
 
Mulla on siis nyt kolme vuotta viime käynnistä ja keväällä mulle sanottiin noin, että et saa tulla. Mulla ei olekaan koskaan ollut reikiä, mutta hammaskiveä kyllä tulee ja sitä haluaisin myös poistaa.
 
Onpa outoa että kielletään käymästä hammaslääkärissä. :eek: yleinen käytäntöhän on, et vähintään kerran vuodessa tarkastuksessa pitäisi käydä. Näin ainakin miulle neuvottu..
 
No mut suuhygienistille pääsee useemmin ku hammaslääkärille, jis on hammaskiveä. Eikö?
 
Takaisin
Top