Ällökyssärivaroitus!! :D

Liljuska, lisää kuituja. :)
Vatsan toiminta hidastuu raskausaikana, ja kuitulisästä on useimmiten apua. Ite juon nesteeseen sekoitettuna aamuin/illoin tai molempinakin vaihdellen: kuivattuja luumuja, carobjauhetta, psyllimuia, seesamin/pellavan/chiansiemeniä. Lisää muutenkin kasviksia, pähkinöitä yms. ruokavalioon. Pitäisi alkaa vatsan toimimaan
(toki apteekeista löytyy jos jonkinlaista lääkevalmistetta joita itse välttelen viimeiseen asti).
 
Täältä tulee seuraava ällötyskyssäri. Onko muillakin ollut takapuoli hellänä? Mulla on vatsa ollut kovalla jo ainakin kuukauden ja sattuuhan se kun kakkaa. Aiemminkin ollut satunnaisesti herkkänä mutta tää on jo kestäny yli viikon (ajantajuhan tässä raskaudessa katoo kokonaan). Semmosta kirvelyn ja kivun välimuoto joka muistuttaa itsestään pitkin päivää...
Mulla on ollut edellisessä ja tässäkin raskaudessa maha kovana. Aiemmassa oli yhtä ikävä tilanne kuin sinulla ja sainkin muutaman peräpukaman. Johtuisikohan tuo kirvely/kipu puhjenneista pukamista?
Tällä kertaa itselläni tilanne on ollut helpompi, kun tulee sellaisia papanoita, niin ei satu vessassa käynti. :D
Kuitua pitäisi koittaa syödä enemmän ja vaikka luumuja :)

seesamin/pellavan/chiansiemeniä.
Minulle sanottiin, että siemeniä ei saisi syödä - varsinkaan niitä pellavansiemeniä, että ennemmin jotain muita kuituvalmisteita sen korvikkeena.
 
Täälläkin sama vaiva ja syön luumuja ja koitan juoda paljon. Vihannekset oksettaa ja huomaan niiden vähyyden pahentavan tilannetta. Viime raskaudesta sain muistoksi kipeät pitkään riesana olleet pukamat ja epäilen, että tulevat kiusaksi taas jossain kohtaa. Inha vaiva! Pitää vaan yrittää saada kuitua. Voisikin pähkinöitä ostaa ja muuta tuollaista kuitupitoista naposteltavaa joka vois mennä alas. :)
 
Pellavansiemenet taitaa joo olla neuvolalapun mukaan kielletttyjä, (kadmiumin vuoksi) ne on silti aina suosituksia ei kieltoja. :) Ite oon niitä aina sillon tällöin lusikallisen siitäkin huolimatta syönyt, jokainen toki tekee omat valintansa.
Ei mulle ainakaan muista siemenistä mitään sanottu. Ja vettä kans pitää muistaa juoda paljon!
Magnesiumlisä on myös hyvä vatsan toimintaan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on Visiblin käytössä, ollu jo pari vuotta vakkariinsa liian vikkelän mahan takia. Myös runsas vedenjuonti auttaa kovaan vatsaan. Ja itse lisään puuron joukkoon leseitä. Lisää kuitua vaan, ei kai siinä muu auta. Toivottavasti olo helpottaa!
 
Minulla on aina ollut hidas aineenvaihdunta. En vain ole saanut aikaiseksi ostaa mitään kuitujuttuja. Joka aamu syön ruispuuroa, niin siihen olisi helpolla leseitä tms. nakella :) Vettä kittaan ainakin yli litran päivässä, tarkkaa määrää en tiedä. Ärsyttää vaan juoda paljon vettä, kun saa sitten koko ajan ravata pissalla...
 
Magnesium pitää ainakin itellä mahan toimivana,suonenvetoon sitä ostin mutta on siitä näemmä muuhunkin :grin
 
Neljän viljan puuroa aamulla, jogurtin kanssa kauraleseitä illalla ja molempien kanssa pakastemarjoja. Pasta aina täysjyväpastaa, ja riisi tummaa tai niitä esim riisi+kaurayhdistelmiä, lisäks joskus ruisleipää ja aina aterioilla paljon vihanneksia, välipalaks hedelmiä. SILTI on joskus vatsa tiukalla, mut huomaan että enemmän silloin kun olen syöny ulkona tms. Mutta toistaseks ei ollenkaan pahasti, päin vastoin ehkä parempi kun normaalisti, kun mietin enemmän milloin ja mitä syön. Siitä huolimatta viime raskauden lopussa oli tuskaista... Vettä en varmaan juo tarpeeksi...
 
Siihen vedenjuontiinkin tottuu, siis että alun vessassajuoksemisen jälkeen se jotenkin tasottuu. Ja juo pieniä määriä kerralla mutta "koko ajan" :)
 
Itse en käytä viljoja (puuroja,leseitä,leipää yms) kuitujen lähteinä. :) Niiden imeytytättömät kuidut aiheuttavat osalle ummetusta/kovaa vatsaa. Jos syön vehnää paljon niin vatsa menee ihan kovalle, (jotenkin korostuu nyt vielä raskausaikana). Syön siis todella vähän viljoja.
Paremmin saa imeytyvää saa mm. kasviksista, marjoista, (kuivatuista) hedelmistä. Carob jauhe on myös hyvä, ja maistuu mm. (manteli)maitoon sekotettuna tosi hyvältä ja ihan jogurtin/myslin joukkoon aina välillä ripottelen.

Samaa mieltä Kittyn kanssa, siihen veden kanssa läträämiseen tottuu. Ite juon vähintän kolme litraa päivä, huomaan heti päänsärkynä jos vähemmän.
 
Hyviä neuvoja saanut teiltä lukee, kiitos tuesta! Tasapuolisesti tullut kyl syötyä ja kans runsaskuituista. Aamuisin aina puuroa (vuorotellen kauraa ja neliviljaa). Peruna jätetty kokonaan ruokavaliosta kun turvottaa ja aiheuttaa vatsakipuja+kaasuja niin kauheesti ja tilalle vihanneksia, pastaa ja riisiä. Leivät pyrin itse leipomaan monipuoliseen jauhoon ja kauppaan jää kaikki vaaleat leivät (mitä ny välillä lidlistä hyvää patskua!). Iltaisin muromysliä, kunnolla jogurttia ja luumuja. Päivällä paljon hedelmiä,on päiviä kun ei pysty muutakaan syömään ku myslijukraa ja hedelmiä... pähkinöitä ja rusinoita popsin aina välillä ja suklaata kans (oma paheeni). Lisäks vielä kalsium ja magneesium pillereinä ja omega3-foolih-BDE..
vettä tulee juotua päivässä litrasta kahteen muiden juomien lisäks (en juo kahvia enkä juuri limppareitakaan...)
täytyykin ens neuvolalääkärikäynnillä pyytää kattoon ettei ole pukamia, se vois selittää asian vaikkei ainakaan ulkopulella näy/tunnu mitään...
 
Noi pukamavaivat on niin tuttuja.. Mua vaivannut jo vuosia, niin kamalaa kuin se onkaan nuoreksi ihmiseksi sanoa. Taisi olla yksi lisämuisto istumatyöstä. Toivon ettei nyt raskauden aikana pahenisi :sad001
 
Mulla on ensimmäisestä synnytyksestä muistona yksi ulkoinen pukama. En ole sitä tässä välissä pois hoidattanut, kun ajattelin, että jos nyt tulee lisää, niin hoituu sitten samalla. Eihän nuo tietty mukavia ole, mutta itselläni se ei alkuvaiheen jälkeen ole ollut kipeä, joten haitta on lähinnä esteettinen ja hygieeninen.
 
Tuosta magnesiumista voisin sanoa, että nimenoman magnesiumoksidi on hyvä "ummetuslääke". Suurin osa mm. markettien pillerihyllyssä on nimenomaan oksidia. Toisaalta, magnesiumoksidi on surkea imeytymään, joten magnesiuminpuutokseen sillä ei ole juuri vaikutusta (ts. annosta ei voi nostaa tarpeeksi korkeaksi, koska laksatiiviset vaikutukset ilmenevät ennen riittävää imeytymisastetta).

Magnesiumia jos haluaa saada kroppaansa lisää, suosittelen magnesiumsitraattia ja -glysinaattia. Pakkauksissa lukee, mitä magnesiumlaatua tuote sisältää. Ja se näkyy sitten myös hinnassa, laatu maksaa..
 
Mulla on Solgarin magnesium citrate ja ainakin oman vattan pitää toiminnassa,ei sentään ripulia aiheuta :)
 
Kirvely onneks loppui ja kipukin sen myötä. Jos siellä jotain on niin kaikkosi ihmeellisesti, yhtä kummallisesti kuin aikoinaan ilmestyikin. Happy me :wink
 
Toi sitraattikin voi joillekkin aiheuttaa ripulia/tuoda avun ummetukseen mut paras siihen on kyllä joo toi oksiodi. :)
Jaakkolan sivuilla asiallinen kirjoitus magnesiumnista ja sen eri muodoista:
http://kaisajaakkola.com/2013/09/magnesium/

Jaakkolalta munkin ravitsemustietämykset on lähinnä peräisin. :) Kannattaa lueskella sivuja ja kirjoja muutenkin, mikäli ravitsemus ja terveet elämäntavat kiinnostaa. Harmi, että Kaisan raskaus-kirja ilmestyy vasta joulumyyntiin, vaikka ehtiipä siitä ahmimaan tietoa sitten vielä loppuraskauteen.

Satsa, hyvä jos on löytyny sopiva muoto, Solgarin ravintolisät on ymmärtääkseni laadukkaitakin. :)
 
Peräpukamat on perseestä!

Jos on maha kovalla, niin kun tässä vaiheessa normaalia kun lapsivettä kerääntyy ja muutenkin sikiö/sikiöt tarttee nestettä - niin ja veren määrä kasvaa! - niin luumuja vaan kehiin, päärynöitä ja muuta kuitupitosta. Kannattaa kokeilla ainakin eka näitä ennen kun siirtyy suoraan käyttää ihan lääkkeitä. Ite tein ekan synnytyksen jälkeen tällästä smoothieta:
1ps luumuja (250g)
1-2 kypsää päärynää
3rkl Hirvelän kaurakuitunen -jauhetta
1,5-1l vettä
Löysentää kivasti vatsaa eikä tartte ponnistaa pöntöllä. Nyt on luumut taas ostoslistalla. ;-)
 
Takaisin
Top