Äitiysvapaan alku

Ja huom. muuten, minusta lomaa ei kerry enää hoitovapaalta, vain äitiysvapaalta. Meille kaikille kerkii kuitenkin kertyä melkein koko tää vuosi, eli normitessien mukaan 30 päivää, jos on suurimman osan maaliskuuta vielä älomalla.

Joten jos ei nyt pidä talvilomaa ennen älomaa, saa ennen töihin menoa pitää tän talven talviloman, ens kesäloman ja vielä jää ens talven talviloma käyttämättä.

Mut hetkinen: jos hoitovapaalta ei kerry lomat, mites 2016 lomat? Pitääpä selvittää.

Joo, jos mä oon hoitovapaalla marraskuulle, 2016 mulla on vain puolikkaat lomat.

Mutta kun meillä on tietyt loma kuukaudet,muulloin ei voi pitää lomaa..joka on mun mielest tyhmää..

Eli sun pitäis pitää äitiysloma, kesäloma, hoitovapaa? No, kai se noinkin onnistuu. Entäs talviloma, sehän olis sit pakko pitää ennen äitiyslomaa (mikä tuntuu vähän haaskaukselta kun syntymän jälkeen sitä enempi tarvii).

Teillä ei vissiin ole mitään työaikapankkia? Entä voiko loman ottaa rahana, laittaa rahat jemmaan ja pitää sitten vaikka palkatonta hoitovapaan päälle?

Ihan vaan mietiskelen, miten sulle tiada saatas paras hyöty :)

Edit: kelahan ei (kai?) määrää mitenkään, että hoitovapaa on aloitettava heti äitiysloman jälkeen, sehän on vaan päivien lukumäärä, mitä myönnetään.

No minunpa pitää viikon alussa soitella esimiehelle/palkanlaskentaan kun keskiviikkona on Kelalle se aika.

No tän vuoden talvilomat pitää olla pidettynä ennen ku jään äippälomalle,mut tiedustelen vielä et saisko niit säästettyy tyyliin vuoteen 2016 :)

Mun piti kanssa pitää kesälomat pois ennen hoitovapaalle jäämistä, vaikka olisin ehkä mieluummin säästellyt niitä.

Ethän tiada92 tarkota että sun pitäs pitää lomia äitiysvapaan keskellä, ei kai sellanen sallittua ole? Tai ei ainakaan sun etujen mukaista millään tavalla.

Ja nytkin siis siirryn hoitovapaalta suoraan äitiysvapaalle enkä todellakaan talvilomapäiviä tässä siirtymän yhteydessä pidä, vaan ne säilyy jemmassa.

Meillä ainakin saa jemmata kertyvät lomapäivät käyttää sitten kun palaa töihin niin saa sit silloin lomia kun niitä oikeesti tarttee :-)

Siis sitä juurikin tarkoitin,että mun pitäis pitää se loma sillo äippävapaalla koska kesäloma kuukaudet on toukokuusta-elokuuhun ja niitä ei voi muulloin pitää..

Muokattu viimeksi:
Tiada: mun ymmärtääkseni äippäloma lykkää automaattisesti lomia, sitä ei käsittääkseni työnantaja voi kieltää.

En oo määkää kuullu et ois laillista vaatia kesken äippävapaan lomaileen.. Saisko siirtää kesälle 2016?

Äitiys- ja vanhempainvapaalta kertyy lomaa mutta hoitovapaalta ei.
Meillä tehdään niin että työpaikka maksaa tessin mukaisesti 3 kuukauden ajalta palkan ja äitiyspäivärahan erotuksen niin ei tarvii ilmoitella kelaan palkkoja.

Mutta kun meillä on tietyt loma kuukaudet,muulloin ei voi pitää lomaa..joka on mun mielest tyhmää..

No mutta eihän sitä ole mikään pakko pitää. Jätät sen sitten vain odottamaan sitä seuraavaa mahdollista kertaa, kun sen voi pitää.

Meillä taisi olla täällä niitä, jotka tuntee näitä lakeja paremmin, mutta mitä itse tässä vuosilomalakia tavailen, niin siellä sanotaan, että työnantaja ei saa ilman työntekijän suostumusta määrätä vuosilomaa työntekijän äitiys- eikä isyysvapaan ajaksi. Mutta huom! tässä puhutaan äitiysvapaasta, joka on sen n. 4 kk. Eli näin tulkittuna työantaja voi edellyttää, että pidät kesälomasi äitiysvapaan jälkeen, ennen vanhempainvapaata.
Mutta en siis ole tämän alan asiantuntija!!! Kannattaa kysyä.

Tiada huomaa tosiaan toi, että äitiysloma on sen 105 päivää, jolloin siis työnantaja ei voi pakottaa sua pitään lomia. Sen jälkeen on 158 päivää vanhempainrahaa, jota ei kai ole lailla suojattu.

Sulla kelan laskurin mukaan:
Äitiysrahakausi: 12.01.2015 - 18.05.2015 --> 105 arkipäivää
Vanhempainrahakausi: 19.05.2015 - 20.11.2015 --> 158 arkipäivää

Mun pitäis vissiin pitää se kesäloma ennen sitä vanhempain vapaata,joka on mun mielest aika tyhmää,jos se vaikuttaa tuloihin :(

Ei kai se tukeen vaikuta. Luulen, että voit aloittaa ton Vanhempainrahakauden vasta sitten 16.6. kun kesäloma on pidetty. Huomaa muuten, jos ne pakottaa sut lomalle, aloita se heti 19.5. jolloin sulta ei mene sen viikon lauantaita ja saat pidettyä sitä lomaa 17.6. asti.

Mut sun kannattaa selvittää ensinnäkin Kelan kanssa miten toi vanhempainloma kannattaa pitää, putkeen vai osissa vai miten ja toiseks työnantajan kanssa, millon ne aikoo pakottaa sut lomalle.

Mut en usko kenenkään voivan pakottaa sua pitämään vanhempainvapaata ja kesälomaa päällekkäin.

Takaisin