Äitiysvapaan alku

jotenkin kuvittelin, että noita oli sekä KELAlle että työnantajalle, kun niitä kerran kaksi tuli. Tosin KELAlle ainakin ajattelin laittaa vaan skannatun version verkkopalvelun kautta, kuten viime kerralla. Säästyy postitusvaivat. Voiskin laittaa tänään jo menemään ainakin sen äitiyspakkaustilauksen..

Minä laitoin sähköisenä kelalle, kun hain jo lapsilisän ja äitiysavustuksen. Työnantaja haluaa kuitenkin raskaustodistuksen itselleen, joten sinne pistän paperiversion ja siinäpähän toimittaavat uudestaan kelalle. :D

:grin Mulla on 28 päivää lusittavaa enää :grin Ihanasti osui joulunpyhät tänä vuonna niin sain kikkailtua itelleni 2 viikon talviloman ja siitä alkaaki sit suoraan mammis :)

Mä pidän kans talvilomaa joulusta eteenpäin (ellen sit ole saikulla) ja tän viikon kun olen vielä saikulla niin on enää 35 työpäivää jouluun! :)
Kunhan saan tuon vauvahuoneen sellaiseen järjestykseen kun haluan alan jo kaivaa esiin joulukoristeita!

Joko äippäloman ekasta päivästä, tai edellisen kuukauden vikasta. Kummasta vaan tulee parempi tulos kannaltasi.

tää tyhmä täällä vaa lukenu ja koittanu kovalla yrityksellä viisastua :) mut miten sit voi hakea valmiiks noi tuet jos nuo puolen vuoden tulot katotaan äippäloman ekasta päivästä taaksepäin.... :eek:
emmä tiiä... saatan kyllä olla vaa niin tyhmä etten tajua koko tota hommaa ja oon varmasti ihan ku**ssa niiden lomakkéiden kans... :O[/quote]

nii ja millon viimestään noi pitää hakea? Aivan pihalla oon. Onneks huomenna neuvola, varmaa siellä kohta jotain noista sanotaan...

Mulla oli eilen viimeinen päivä ilmoittaa töihin äitiysloman alkamisesta koska mun äitiysloma alkaa 27.12. Meillä ainaki pomo halus nähdä Kelan päätöksen siitä äitiysvapaasta ja sitten täytettiin paperi palkkista varten. Ilmoitusvelvollisuus työnantajalle on 2kk ennen loman alkua niin siksi hoidin hakemuksen eteenpäin heti kun sain raskaustodistuksen.

Niin, ja tuet (äitiysavustus & -päiväraha) pitää hakea viim. 2 kk ennen laskettua aikaa.

mulle alkaa iskee hirvee stressi tosta :o ääähäähäää :'( onko muita joilla helmikuun puolessa välissä LA muttei oo neuvolassa puhuttu mitää noista...? Enkä mä ees urpotollona oo tajunnu ottaa selvää asioista :o

Millon sulla on seuraava neuvola? Mulla oli se kela-neuvola viime torstaina ja la 15.2. Ja samalla sai sen raskaustodistuksen. Huomenna sit meen juttelemaan kelalle jollekin joka toivottavasti osaa neuvoa mulle mikä olis mulle paras laskutapa noita tukia ajatellen. Miten musta jotenkin tuntuu vaan että näinköhän ne sielläkään osaa neuvoa oikein, on se sellanen viidakko toi kelan paperisota.

Huomatkaa hei, hakemuksen voi tehdä 2kk aikasemmin ja sit täydentää sitä.
Silleen ne tulee sit ne tarkat palkkatulotkin myöhemmin.

Nyt täytyy kyllä kehua kelan virkailijoita kerrankin: Mä sain tänään niin hyvää palvelua että oon ihan ihmeissäni! Ne vielä täytti mun kaikki hakemukset siinä paikanpäällä ja selvitti puhelimella viel et kaikki tuli oikein, jos oli jotain kinkkisiä kysymyksiä. Ja jee saan äitiysrahan 2012 tulojen perusteella kun alotan hieman varhennettuna eli 31.12. Suosittelen kyllä varaamaan aikaa kelalta ja menemään paikanpäälle, jos on yhtään epäselvää noissa tukiasioissa. Nyt vaan odottelen päätöksiä ja äippäpakkausta :)

Damn... Sain If:iltä kirjeen, eivät myönnä vauvavakuutusta mulle liian korkean painoindeksin ja aiemman ennenaikaisen synnytyksen johdosta. :( Mies oikeen suuttu tuosta painoindeksi-viittauksesta ja pisti heti tarjouspyynnöt kolmeen eri vakuutusyhtiöön! :D Jos joku myöntää vauvavakuutuksen siirretään kaikki meidän vakuutukset kuulemma sinne. :) I love my hubby! <3

jotaki ymmärsin ku neuvolassa puhuttii noista kela jutuista :D mut se jäi mulle vielä auki et jos mun äippäloma alkaa 10.1 ni tuleeko tuet 2013 vai 2014 verotuksen mukaan jos en ota sillä puolen vuoden jutulla :o

PikkuMyy: vuoden 2014 verotus ei ole valmistunut siihen mennessä, joten sitä ei voi käyttää. Kun aloitat 2015 puolella lasketaan 2013 mukaan, jos aloittaisit jo 2014 puolella ä-loman laskettais 2012 mukaan.

Takaisin