Äitiysvapaan alku

Enää 18 päivää sopimuksen loppuiseen! Tosin laitoin äippäloman alkamaan vasta tammikuussa. Saapahan ton kuukauden laitella ihan rauhassa ja tammikuussa alkaa miettiin tulevaa koitosta sitten :wink

Mustakaan niissä ei ollu esikoisen aikaan eikä nytkään mitään hankalaa, ihmettelen kun kaikki niitä vaikeaselkoisiksi väittää :D

Mä täytin paperiversion valmiiks ja menin sen kans sit Kelaan. Oikein oli täytetty, yhestä kohtaa vaa puuttu rasti.
Vielä pitää muistaa toimittaa sinne se palkkatodistus ku jään äippälomalle :) Ei kyllä malta oottaa et se äitiyspakkaus tulee :smiley-bounce022 Kauan siinä suurinpiirtein kestää et tulee postiin?

Ja omien hakemusten käsittelyvaiheen voin tarkastaa sieltä Kelan nettipalvelusta. Sieltä löytyy kaikki muutkin omat tiedot.

Minä täyttelin just verkossa äitiysavustushakemuksen ja lapsilisähakemuksen. Äitiys- ja vanhempainrahahakemuksen kohdalla jouduin keskeyttämään, kun tuli se kohta, että haenko vuoden 2012 verotuksen mukaan vai viimeisten kuuden kuukauden? Senkö voi siis itse valita? Neuvolassa siitä ei ollut puhetta. Mulle tuli siihen semmonen teksti, että kuuden edellisen kuukauden tulot ovat 20% suuremmat kuin verotustodistus 2012 mukaiset tulot. No en sitten osannut tehdä mitään, keskeytin toiminnon ja varasin ajan ensi viikolle, että käyn ihan naamatusten ihmettelemässä tätä asiaa. Siihen saakka minä pohdin tätä pienessä päässäni ellei joku halua minua valaista :)

Happy, onko sun tulot nousseet vähintään 20%? Siis jos vertaa vuoden 2012 tuloja viimeisen puolen vuoden tuloihin? Ja koska sun ä-loma alkaa? Alkaako tän vuoden vai ens vuoden puolella?

Töissä kävin tänään palkanlaskijan juttusilla ja se sanoi että hän lähettää aina sen 6kk mukaan koska usein palkat nousee ja tulee muita lisiä niin ei siinä mitään menetäkään vaikka sitä yrittäs :-)

Pitääkö työnantajan lähettää Kelaan vaan palkkatodistus, vai pitääkö siihen liittää mukaan se lomake, mikä myös pitää täyttää? Mä siis otan 6kk mukaan, ja ilmeisesti perästä nää lähetetään, vaikka hakemuksen pistäs jo menee..?

Meillä ainakin työnantaja lähettää 6kk palkkatodistuksen sitten kun jään äitiyslomalle. Mulla työnantaja maksaa myös alkuun palkkaa..

Joo Janna, palkka on noussut tuosta vuodesta 2012 ja tämän vuoden puolella jään. Luin myös yksityisen puolen työehtosopimuksesta, että työnantaja maksaa palkkaa äitiysloman ekoilta (olikohan 72) päiviltä? Niin siinä hakemuksessa oli kohta, jossa kysyttiin, saanko palkkaa äitiyspäivärahakauden aikana niin koskeeko tuo nyt sitä?

Mulla yksityinen työnantaja eikä makseta palkkaa äitiysloman ajalta. Tässäkin erilaiset toimintatavat paikasta riippuen.
Mut lomat kertyy kuiteski, lasketaanko tämä palkaksi?

Kysyitkö Pikku_Myy tuosta palkanmaksista työnantajalta vai Kelako tiesi sanoa? Tuosta loman kertymisestä/loma-ajan palkastakaan en tiedä.

äitiyslomalla kaikille kertyy lomapäiviä normaalisti :) sitä ei lasketa palkaksi. Loman voi pitää sit kun palaa töihin tai esim ite pidin vanheimpainvapaan perään, ennen hoitovapaata. Oltiin sit kuukaus miehen kanssa yhdessä kotona lomalla (mies siis isyysvapailla ja mä lomalla). Mun mielestä työnantajalta täytyy tiedustella maksaako palkkaa äitiyloman alussa vai ei.

Mites ku mulle sanottiin,et voin äityysvapaan aikana pitää kesälomaa nii lasketaanko se tuloiks,jos pidän ku saahan siitä palkkaa..?

Jos pidät lomaa, niin se on lomaa, jolta maksetaan palkka. Eikä sitä lomaa tietenkään kannata sinne äitiysvapaan väliin ottaa, vaan sitten vasta sinne äitiys-/vanhempain-/hoitovapaan loppuun, jos kotonaoloaikaa haluaa vielä pidentää.

Takaisin