Äitiysvapaan alku

ma lasken, mutta mun alkaa vasta 15.1 ja la 12.2 ja 2 viikon lomien kanssa sita sais aikaistettua vahan mutta ma en oikeesti todella usko etta jaksan tonne asti, fyysisesti tyossa ei oo muuta rasittavaa kun istuminen, joka ilokseni jo nyt tuntuu pahalta :D mutta vaativa asiantuntija tyo pitkilla tyomatkoilla (1.5 h suuntaansa) vie jo nyt jaksamista ettei musta oikeen iltaisin oo muuhun kuin pikaiseen kaupassa kayntiin ja syomaan nukkumaan, taytynee ottaa lekurissa puheeksi jos taa jatkuu.

Mun henk. koht. mielipide on se, ettei kenenkään pitäisi joutua aloittamaan äitiysvapaata varhennettuna sen takia, ettei pysty työtään tekemään. Myös se ettei voi istua tai että on työpäivän jälkeen niin väsynyt, ettei kykene muuta tekemään on mun mielestä rinnastettavissa samaan. Silloin on saikun paikka.

Aikaisempi aloitus verottaa vapaata loppupäästä eikä se vauva kovin iso kuitenkaan ole siinä vaiheessa, kun vanhempainvapaa päättyy. Toki sen jälkeen on mahdollista jäädä hoitovapaalle, mutta useimpien kohdalla se tarkottaa radikaalia pudotusta tuloissa.

Toki ymmärrän, että varhennettuun vapaaseen voi olla muita käytännön syitä enkä arvostele ketään, joka vapaan varhennettuna aloittaa. Tarkoitan vain, että mielestäni varhennettua vapaata ei pitäisi joutua ottamaan siksi, ettei fyysisesti tai henkisesti pysty työtään hoitamaan.

Noinhan se on samsam, viisaita sanoja jälleen sinulta :) joo aika herkästi perään sitten omia oikeuksiani kun kyse on kuitenkin vauvan hyvinvoinnista kynnys sinällään on matala :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mun kynnys hakea saikkua on erittäin matalalla nyt. En todellakaan halua aloittaa äippälomaa aikaistettuna sen takia, että fysiikka ei kestä työntekoa. Olkoonki, että olen vaan "ässän kassa", mutta ei toi istuminen siinäkään hommassa herkkua ole kun asiakkaita on nonstop eikä ole ilman raskauttakaan ihan ergonomisimmat työasennot kun on tämmönen puoltoistametrinen tumppi :)

Meillä töissä (miesvaltainen ala) kuulostaa siltä että kunhan ei voi pahoin niin raskaus etenee kuten pitää :s

enpä ole jaksanut vaivautua avaamaan muita komplikaatioita niille.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tästä oli jo tuolla aiemminkin puhetta, mutta siis kertopaakas oonko käsittänyt tän nyt oikein. Mulla alkais äippäloma 27.12. eli vuoden 2014 puolella, jolloin käytettäisiin vuoden 2012 verotustietoja. Jos kuitenkin haluaisin, että otettaisiin mieluummin vuoden 2013 verotustiedot huomioon, niin mun pitäis sinnitellä töissä niin että alottaisin loman vasta 2015 vuoden puolella?

Kyllä, koska äitiysloman aloitusvuosi määrää käytettävät tulot. Äitiysloman aloitushetkestä (esim. 2015) katsotaan taaksepäin ja päiväraha määräytyy edellisenä vuonna (eli 2014) vahvistetun verotuksen (tänä vuonna vahvistuu 2013 verotus) mukaan.

Hei huomasinpa tossa liiton kuukausikirjeestä, että äitiyslomalla on ainakin meidän liitossa oikeutettu alennettuun jäsenmaksuun. Vink muillekin!

Me ollaan muuten suunniteltu niin, että mä oon kotona ekat 1,5 vuotta, sitten vauvan isä jää hoitovapaalle. Oon yli 8 vuotta ollut työelämässä ja nyt jatko-opintojen myötä tähtään uusille urille joten en kauaa raski kotona ollakaan. Siksi varhennettu äitiysloma on mulle sopiva ratkaisu. Ei tää raskaus oo niin heleppoa ko 19-vuotiaana...:confused::wink

Tästä oli jo tuolla aiemminkin puhetta, mutta siis kertopaakas oonko käsittänyt tän nyt oikein. Mulla alkais äippäloma 27.12. eli vuoden 2014 puolella, jolloin käytettäisiin vuoden 2012 verotustietoja. Jos kuitenkin haluaisin, että otettaisiin mieluummin vuoden 2013 verotustiedot huomioon, niin mun pitäis sinnitellä töissä niin että alottaisin loman vasta 2015 vuoden puolella?

Siis tähän vielä selvennys; äitiysloma on PAKKO aloittaa viimeistään 30 päivää ennen la, eli et voi sinnitellä ensi vuoden puolelle. Voit hakea päivärahoja viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella, mutta silloin tulojen on oltava noussut 25%, mikä on aika paljon.

Kannattaa joka tapauksessa kokeilla, eli lähettää palkkatiedot Kelaan. Itselläni alkaa mammaloma 31.12, siis pakko aloittaa silloin. Esikoinen on alla 3.v eli käyttävät samoja tuloja kuin hänestä, mikä tarkoittaa mulla vuoden 2010 verotusta. Mun palkka on siitä kehittynyt aika paljonkin. Maksimoidakseni tulot ilmoitan tulot Kelaan mahdollisimman myöhään, dedis oli joskus tammikuun alussa. Näin saan Kelan vertaamaan puolen vuoden tulojani nyt syksyltä siihen 2010 verotukseen. Nähtäväksi jää, saanko puolen vuoden tuloilla.

Tämä pitkä sepostus siis muillekin vinkkinä, ottakaa huomioon tällaiset asiat! Työpaikkanne HR ja palkkis varmasti auttavat näissä tilanteissa.

Mia Mamma, oot ihan oikeassa ja vielä tarkennuksena, että aloitus on viimeistään 30 ARKIpäivää ennen laskettua aikaa, eli siihen vaikuttavat osaltaan myös väliin jäävät arkipyhät jne. Mun LA esim. on 3.2., joten äitiysvapaan aloitan 27.12., kun en sitä aio varhennettuna ottaa. Jos LA olisi 2.2., niin vapaa alkaisi jo ennen joulua. Hassua, eikös?

Kiitos selvennyksestä, Mia Mamma. Hmh, ei mulla sentään tulot niin paljoa ole nousseet että voisin viimeisten 6 kk perusteella hakea, mutta mieluummin silti vuoden 2013 tuloja ois katsottu kun 2012, vielä kun jää nyt ihan muutamasta päivästä sit kiinni. Mutta hyvä tietää!

Vääntäjää mullekkin rautalangasta, katotaanko puolenvuoden tulot äippäloman ekapäivästä taaksepäin vai hakupäivästä?

Joko äippäloman ekasta päivästä, tai edellisen kuukauden vikasta. Kummasta vaan tulee parempi tulos kannaltasi.

Mutta mun HR-täti kysyy, mihin tarvitsee neuvolan raskaustodistusta. Mistä mä tiedän,mitä firmat niillä tekee?

Siis tähän vielä selvennys; äitiysloma on PAKKO aloittaa viimeistään 30 päivää ennen la, eli et voi sinnitellä ensi vuoden puolelle. Voit hakea päivärahoja viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella, mutta silloin tulojen on oltava noussut 25%, mikä on aika paljon.

.

Ja tähän vielä tarkennus, eli se vaadittava tulojen nousu on vähintään 20 %, ei 25 %.

Mutta mun HR-täti kysyy, mihin tarvitsee neuvolan raskaustodistusta. Mistä mä tiedän,mitä firmat niillä tekee?

Ei meillä ainakaan HR tee raskaustodistuksella mitään. Sehän on vain Kelaa varten ja meillä sitten HR kaipaa vain tietoa siitä Kelan hakemuksesta, jotta osaavat hakea sitten maksamansa palkat takaisin oikealta ajalta.

Laitoinpa muodon vuoks tänään rastin ruutuun että pidän talviloman vkolla 52, ja sittehä mä vasta hokasin että sehän vie vaan 3 lomapäivää multa niin ilmeisesti aloittelen sitte lomani jo 17.12.... :p

Ok. Edellisessä duunissa HR meillä ehdottomasti vaati kyseisen läpyskän, ei olisi muutoin mammalomalle päässyt. Eli vähän taitaa käytännöt poiketa.

Höh. Jännää, mmm... Ei meidänkään HR-täti raskaustodistusta kaipaillut. Lienee sitten vaan firmakohtaisesta käytännöstä kyse.

Toki silloin, jos äiti ei itse toimita hakemusta suoraan Kelalle (postin, netin tai toimiston kautta), vaan jättää hakemuksen HR:lle eteenpäin toimitettavaksi, niin toki silloin HR tarttee sen lapun myös, jotta voi sen Kelalle toimittaa. Mutta Kelalle se on viime kädessä tarkoitettu.

Takaisin