Äitiysvaatteet

Klaara

Vauhtiin päässyt keskustelija
Nyt kun maha on kasvanut niin paljon etteivät vanhat vaatteet enää oikein sovi niin kysyisinkin olisiko kenelläkään vinkkiä mistä saisi raskausajan urheiluvaatteita? Sisäliikuntavaatteita löytyy helposti, samoin kesällä pidettäviä housuja ja paitoja, mutta nyt tarvitsisin hieman kesähousuja lämpimämpiä lenkkihousuja ja tuulitakkia. Tuntuu ettei enää oikein auta vaikka ostaisi selvästi isompaa kokoa, ne kun ovat muualta paitsi mahan kohdalta isoja. Samoja vaatteita voisi sitten varmasti käyttää syksyllä vauvan synnyttyä ellei lumi tule heti lokakuussa :)
 
Sama ongelma! Täällä olisi myös kohta kova tarve jollekin tuulipuku-housuille ja takille! Tarviihan sitä nyt kesälläkin jotain päälleen pukea, vaikka viileemmällä ilmalla kävelylenkille. Tai jos menee vaikka joskus iltasella ulos oleskelemaan, grillaamaan tms, tai retkeileen.
 
Heips! Minä ostin todella reilut ulkoiluvaatteet ihan tavan urheilukaupasta. Normaalisti urheiluhousuissa olen kokoa 36-38. Nyt ostin kokoa 42! Niissä oli vielä aika kapeat lahkeet, joten ei näytä teltalta. Housuissa on kuminauhavyötärö, jonka saa nauhoilla kiristettyä mieleiseksi. Takiksi ostin softshell takin koossa L (norm. S-m) ja tuo on semmosta ohutta shoftshelliä, joka venyy tarvittaessa mahan kohdalta. Näissä vaatteissa on ollut tosi hyvä liikkua.

Muuten katoin netistä valikoimaa ja itse en ainakaan löytänyt kuin yhden housumallin suomalaisesta nettikaupasta. Hintaa housuille oli 79,90. En nyt tähän hätään muista sitä nettikaupan nimeä..
 
Sama ongelma täällä! Oon ahkera juoksija ja alan näyttää juoksutuulipuvussa jo ihan naurettavalta... Luulenpa etten viikon päästä enää mahdu niihin. Urheilukaupasta olen kanssa yrittänyt katsella vähän isompia kokoja mutta nekin näyttävä aivan naurettavilta, pussittaa muualta kuin mahan kohdalta. Etsin jo tuossa pääsiäisen aikaan lasketteluun toppahousuja, mutta raskaustoppia ei ollut missään ja isot koot oli sitten... isoja kokoja. :) Päädyin niissä sitten ponnaripatenttiin!
 
Wow: Onko tämä ponnaripatentti se armeijan käynneiltä opittu, eli sillä saadaan käännettyä lahkeet lyhyemmiksi?

Täytyy käydä vielä viikonloppuna katsomassa urheiluliikeiden tarjontaa. Harrastetaan kesäiltaisin paljon retkeilyä, veneilyä ja ongella käymistä (isännän suosikkilaji) joten näitä ja lenkkeilyä varten tarvitsisin kipeästi tuulipuvun jolla tarkenisi jo nyt ja vähän viileämpinä kesäiltoina.

Eilen tuli totaalinen ärsytys kun olimme lenkillä ja puin softshell-housut jotka piti jättää auki ja 10-vuotta vanhan tummansinisen tuulitakin. Isäntäkin kommentoi, että näytän vähän talviselta ja olo oli kieltämättä ihan kamala. Normaalisti käytän sitä tuulitakkia tallilla varatakkina jos toinen takki kastuu tms. Lenkkimotivaatiokin laskee kun ei ole kunnon vaatteita. Lenkillä tulee usein tuttuja vastaan joten senkin puolesta hävettää kulkea kauheissa rytkyissä ja housut auki :)
 
Pauliina 1976: Tää ponnaripatentti toimii pikkasen pienten housujen kanssa, eli ponnari kiepsautetaan nappiin kiinni, sitten napinläven kautta takaisin nappiin kiinni. Ja näyttää melkeen siltä että housut on kiinni! :)

Ihan totta, motivaatio tosiaan laskee epäsopivissa vaatteissa!
 
Wow: Tuotakin on tullut kokeiltua, mutta valitettavasti ulkoiluhousuissani on näppäri joten niissä tuota ei voi käyttää.
 
Höh, siihenkin pitää kehittää joku patentti! :) Esim. luiska paksua kuminauhaa ja siihen kiinni nepparit. Pitäisikin avata pirkkaniksi-osio tänne! :)
 
Minäkään en ole tosiaan törmännyt muuhun ulkoiluvaatteita myyvään nettikauppaan kuin tuo missymom. Ja sitten pihinä alkaa heti laskemaan pennosia, ulkoiluvaatteet kun on itselle aina sellainen monivuotinen sijoitus ollut. En vain osaa ostaa noin hintavia vaatteita kun niitä tullaan käyttämään niin vähän aikaa. Täytyy varmaan alkaa etsimään nettihuutokaupoista käytettyinä. :)
 
Kiitos vinkistä. Täytyy tsekata vielä urheiluliikeiden valikoima ja jos muu ei auta niin tilata sitten tuolta housut. En minäkään haluaisi kauheasti laittaa rahaa äitiysvaatteisiin, mutta ulkoilu on sen verran tärkeässä roolissa nyt odotusaikana ja sitten vauvan synnyttyäkin, että ehkä kunnon housuihin voisi vähän satsata. Ja sehän on pelkästään positiivista jos ne synnytyksen jälkeen jäävät heti isoiksi :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
Totta! Ei tässä tosiaan lähiaikoina monet vaatteet olekaan jääneet isoiksi.. :D
 
Ei todellakaan., joka viikko saa laittaa vaatteita odottamaan hoikempia aikoja.Tuntuu että pitäisi TAAS ostaa uudet rintsikat. Olen käynyt raskauden aikana ainakin jo kerran ostamassa uusia rintsikoita ja kuvittelin, että pärjään niillä synnytykseen asti. Näimmä olin väärässä. Sekä ympärysmitta että kuppikoko ovat suurentuneet. Jatkopalallahan on helppo lisätä pituutta ympärysmittaan, mutta jotenkin en jaksa elää koko raskausaikaa jatkopalojen ja kumminauhaliitosten kanssa vaan haluan toimivat ja mukavat vaatteet. Plussaa tietysti olisi jos ne vielä näyttäisivät hyviltä :)
 
Juu, minun pitäisi käydä läpi paitatilanne. Housut katsoin läpi joitain viikkoja sitten ja sain laittaa noin kaikki ennen raskautta hankkimani housut toiseen kaappiin odottelemaan pienempiä aikoja. Paidoissakin on jotain aika tyköistuvia ja kun tuo vaatekaappi tuppaa aina tursumaan, niin olisi varmaan ihan hyväkin tehdä inventaario pieneksi menneiden vuoksi :)
 
Katsoin vaatetilanteen samalla kuin siirsin talvivaatteet toiseen kaappiin ja kesävaatteet tilalle päivittäin käyttämääni vaatehuoneeseen. Tuli ihanan tilavaa kun niin harva vaate mahtuu enää päälle. Ainoastaan kahdet normaalit housut jäivät ja nekin siirtynevät parin viikon aikana odottamaan hoikempia aikoja. Paidoista sai siirtää toiseen kaappiin suosiolla kaikki tyköistuvat paitapuserot yms. joustamattomasta materiaalista tehdyt. Onneksi kaikkia jakkuja voi käyttää edelleen kun jättää napin tai vetoketjun auki. Normaaliosastoilta löytyy nyt ihan kivasti paitoja jakun alle, kun nyt on muotia pitää sifonkisia ja muita löysiä paitoja. Vapaalla pidän kyllä pitkiä trikoopaitoja ja mammafarkkuja ja kotioloissa normaaleja collegehousuja.

Kesäksi ostin Hennesiltä jo muutaman äitiysmekon ja oranssit mammacaprit alerekistä.

Muuten siis aika hyvä vaatetilanne, mutta ulkoiluvaatteet pitäisi saada ja piakkoin myös parit uudet rintsikat.
 
Kävin tänään ostamassa uudet rintaliivit. Kuten arvelinkin niin 75D oli nyt sopiva, kun aiemmin ollut 75C. Ja ostin sellaset oikein mukavasta materiaalista olevat t-paitaliivit, ihonväriä, kun on harmittanut kun ei joitain vaaleimpia paitoja oo voinut pitää. Mutta voihan pöh! Nyt kotona rupesi tuntumaan, että istuessa nuo kaarituet ovatkin aika ikävät! Painavat mahaa. Ei tullut kyllä mieleenkään......! Kokeilin niitä tietysti vain seisaaltaan kaupassa. Harmittaa vähän jos rahat menivät hukkaan :sad001 Ehkä voi elää toivossa, että näille joskus tulee käyttöä :/

Kokeilin lastentarvikekaupassa myös yksiä imetysliivejä, olivat ihan hyvät, mutta jotenkin en ihastunut siihen miltä ne tuntui. Ehkä olisi pitänyt... Olivat muuten tuollaiset tai ainakin jotkut noista Carriwell-merkkisistä. Samalla tulin siihen tulokseen, että ehkä en uskalla liivejä tilata netistä sovittamatta, jos katsoo tuota kokotaulukkoa. M-koko oli nimittäin ihan liian pieni ja L oli hyvä. Tai ehkä mä sit oon 75F-kokoa?
 
elenna: Nyt kun kirjoitin niin olen viime viikolla ihmetellyt miten hyvien rintsikoiden kaarituet ovat alkaneet painamaan ikävästi. Samalla olen ihmetellyt kun kaikki kauppojen äitiysrintsikat ovat kaarituettomia. Nythän se syy sitten löytyi... kaarituet eivät yksinkertaisesti sovi kun raskaus etenee pidemmälle. Imetysajan jo hoksasin aiemmin. Täytynee pian harkita kaarituettomia rintsikoita.
 
Heips pitkästä aikaa.
Tietääkö kukaan mistä sais niitä vanhanaikaisia äitiys alushousuja mitkä tulee mahan päälle? Mulla kun on tota painoa ali raskausmassun päällä on läskiä niin mun napa näyttää ihan hirveeltä vaatteitten läpi :D Mulla ei ollut edes kaksosraskaudessa sellasta söpöä nappinapaa mikä pömpöttää paidan läpi... Kävin kaikki tavalliset kaupat ja tosi huonosti on noita äitiysvaatteita , ehkä niitä tulee kesän mallistojen mukana jossain kohtaa?
H&M rekistä löysin vitosella sopivat kesäkaprit ja parilla kympillä kivan paidan. Ja niitä liivejä... Olen telakalla töissä, siirrettiin just lohkoista putkihommista työkaluvarastoon luukulle, ihanaa hommaa, mut kun ovi aukee niin viima tulee ja käy tisseihin mikä aiheuttaa ketunnokkamaisuutta... siis uskomattoman noloa. No liivinsuojilla olen sit pelannut, mutta nyt löysin ne H&M topatut äitiys/imetysliivit. Ei ne mitään super istuvia ollut, mutta ei ne pahaltakaan tunnu, malli vaikuttaa siltä että olkaimia löysäämällä tulee hiukan lisätilaa kun rinnat täyttyy maidosta.Eikä ollu kalliit. Ei harmita myöhemmin heittää pois. Mä näin jossain ulkoiluvaatteita, tai siis housuja, oli jokukestovaippoja myyvä liike... en saa millään päähäni mikä se oli. mut ne ei ollu tuulta ja vettä pitävää vaan ihan kangasta. Mustat verkkarimaiset.
 
Jep, ei tullut todellakaan mieleen tuo kaaritukijuttu, ku oon nyt viime aikoina käyttänyt yksiä rintaliivejä missä ei niitä oo. Mutta ehkäpä teidän muiden ei tarvi nyt sitten oppia tätä asiaa kantapään kautta :wink Uudestaan kaupoille siis, kohta on saatava jotkut mitä voi käyttää.

Ulkoiluhousujen suhteen en taidakaan ihan vielä hermostua. Mulla on siis yhet muutaman koon isot housut, jotka menee vielä hetken aikaa. Testailin myös, että ehkä niitä vois silleen kääriä siitä eestä rullalle siihen mahan alle, sitten kun maha kasvaa. En tiiä pysyykö ne sitten ylhäällä, mutta sittenhän sen näkee.

Kuudes, eiks niitä rintoja olisi muutenkin ihan hyvä suojella kylmältä... jostain muistan lukeneeni, mut en nyt muista missä vaiheessa se oli eniten tarpeellista. Tiiät varmaan paremmin :)
 
Onkos kukaan hankkinut tukivyötä? Minkälaisia kokemuksia teillä on sen toimivuudesta?

Vaikkas itellä ei maha vielä suurensuuri olekaan, niin esim. eilisellä pikkuvaelluksella kävi niin, että illalla kun nousin ripeästi istumasta tai aivastin -> mahaa vihlaisi tosi kipeästi alhaalta. Aikaisemmin ei tätä ole ollut ja ajattelin, että kiinnikkeet olisivat ärtyneet siitä vaikeassa maastossa hyppimisestä. Joskus aiemmin pitkän kävelylenkin päätteeksi on myös alaselkä ihan häntäluun seutuvilta kipeytynyt. Neuvolassa vaan kun juttelin asiasta, niin mainitsivat tuon tukivyön hankkimisen. Voisi vaikka sen avulla kokeilla pikkuisen hölkkääkin, jos tukisi vatsaa pahemmilta hölskymisiltä.
 
Takaisin
Top