Äitiyspakkaus

Tänään lähti mun hakemus, epäselvää ei ole kummanko pakkauksen saan mutta tuleeks sieltä postitse päätös että paljonko sitä äippä/vanhempain rahaa saa? Mä oon niin pienessä firmassa töissä etten saa palkkaa vaan ihan sen kelan korvauksen mut kai sillä toimeen tulee kun on pakko... ja täytyy ruveta pihistelemään : )
 
HKL : Kyl ne laittaa päätöksen postissa kotiin, että paljon saat rahaa. Voithan kelan sivuilta käydä (internet pankkitunnuksilla) katsomassa et ovatko jo tehneet päätöstä. Se näkyy siel jo muutaman päivän aikaisemmin ku nois paperikirjeissä vähän kestää pitempää aikaa.
 
Tänään tuli päätös KELAn maksamasta Vanhempainpäivärahasta. Meinasin pyllylleni tipahtaa, kun luku oli ihan eri kuin mitä olin laskenut (ja siitä summasta pitäisi vielä ennakonpidätyskin ottaa vielä [&:]). Syykin alkoi pikkuhiljaa selviämään; palkkatuloni, jotka piti ilmoittaa siis kuuden kuukauden takautuvalta ajalta, on ilmoitettu virheellisesti työnantajan / palkanlaskijan toimesta.
Ja koska palkkatulot oli ilmoitettu väärin, ei KELAn mukaan 20% nousua työtuloihin ollut tapahtunut v. 2008 verraten. Itsekin palkanlaskija, joten ei pitäisi ainakaan omien työtulojen tarkistus tuottaa ongelmia joten olen aika varma (99%) että oikaisua luvassa...

Niin, ja työtulo-tiedot oli sitten ilmoitettu könttäsummana joten en edes sitä kautta pääse selvittämään missä on mennyt vipuun tuo laskelma. Pyysin työnantajalta / palkanlaskijalta selvitystä kk-kohtaisista ilmoitetuista palkkaeristä. Niitä odotellessa... KELA toimittaa minulle onneksi kopion työnantajan tekemästä ilmoituksesta.

Eli näin siis täällä! Tarkistakaa omanne myös huolella [;)]
 
Vähän näihin liittyen, osaako joku neuvoa millä perusteella työnantajalta saisi palkkaa äitiyslomalla? (onko se se 3 kuukautta..) Kun HKL tuossa sanoi olevansa niin pienessä firmassa ettei sieltä palkkaa makseta, mutta itse olen isossa firmassa ja kun kysyin saanko palkkaa (KELAn papereita varten) niin vastaus oli että EN. Vuoden oon työskennellyt ko. firmassa.
 
ALKUPERÄINEN: Muiia

Vähän näihin liittyen, osaako joku neuvoa millä perusteella työnantajalta saisi palkkaa äitiyslomalla? (onko se se 3 kuukautta..) Kun HKL tuossa sanoi olevansa niin pienessä firmassa ettei sieltä palkkaa makseta, mutta itse olen isossa firmassa ja kun kysyin saanko palkkaa (KELAn papereita varten) niin vastaus oli että EN. Vuoden oon työskennellyt ko. firmassa.



Kandee tarkistaa omassa firmassa sovellettava työehtosopimus. Itse kuuluun siihen onnelliseen kastiin, että meillä sovellettava Tietotekniikan palvelualan TES sanoo hyvin selvästi: "Tyo?nantaja maksaa naispuoliselle tyo?ntekija?lle lakima?a?ra?isen a?itiysvapaan yhteydessa? palkan kolmelta kuukaudelta. Edellytyksena? on, etta? tyo?suhde on yhdenjaksoisesti jatkunut va?hinta?a?n viisi kuukautta ennen synnytysta?." Enkä siis itse edes kuulu ko. liittoon, mutta edut ovat kaikille työntekijöille samat.
 
yllätys tuli täälläkin kun palkanlaskija ilmoitti että työnantajahan maksaa sitten ekat 3kk palkkaa..aha, eipäs minun esimies ollu mua asiasta mitenkään informoinu.no hyvä kun selvis,oon tullu siihen tulokseen että ite pitäis tietää joka asia että asiat etenee ja toimii..(tämäkin asia ilmeni ihan eriasian yhteydessä puoli vahingossa)
 
Pyysin eilen tosiaan palkanlaskijalta sitä kk-kohtaista palkkatulo erittelyä. Tänä aamuna olin saanut s-postiini viestin /vastauksen, että hän oli tehnytkin uuden ilmoituksen (korvaavan sellaisen) uusilla tiedoilla.
Nyt olen sitten saanut päätöksen väärillä tiedoilla ja en edes tiedä, onko se nytkään sitten oikein mikä on jo KELAlle toimitettu. Kysyinkin siis aamusta heti niitä lukuja mitä oli korjaillut, jotta pääsen tarkistamaan. Saapi nähdä mitä tuleman pitää.

Täytyy tehdä vielä se valituskirjelmä ekastakin päätöksestä, jottei mene määräaika umpeen ja sitten kun saan uuden päätöksen niin taas valituskirjelmää menemään (epäilen nimittäin että on taas tiedot väärin)...hankalaa sanon minä! [&:]

Lähetän ansioerittelykopioni suoraan KELAan niin saavat niiden perusteella tehdä kyllä laskelmansa uusiksi!
 
Kiitos HK, niinhän tuolla oman liiton sivuillakin ihan selvästi lukee että "työnantaja maksaa 3 kuukaudelta palkan tai palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotuksen". Ja kun työsuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti 9 kuukautta vähintään. Öööö taijan soitella luottamusmiehelle vielä tästä... O_o Jessus jos mua on kusetettu ja nyt menee systeemit uusiks ku laitoin ne paperitki jo. ARGH ei oo todellista.. No täytyy vielä selvittää ennen kun alkaa enempää höyryämään.
 
Muiia: Niin siis onhan tuossa vielä sellainen mahdollisuus, että voi olla kuten mulla: eli firmassa (joka on tietotekniikan alan yritys) sovelletaan sen alan sopparia, ja se pätee myös minuun, vaikka itse kuulunkin ihan eri liittoon (kun olen itse viestinnän enkä tekniikan ihminen). Siis firmassa yleisesti käytettävä sopimus ei välttämättä olekaan se "oman liiton" sopimus

Ja voihan myös olla ettei sinun työsopimuksesi ole sidottu mihinkään työehtosopimukseen, vaan teidän firmassa on jotkut erikseen paikallisesti sovitut yhteiset ehdot tai sitten jokaisen vastuulla on henkilökohtaisesti sopia omista eduista.

Toivottavasti kuitenkin selviää että sinullekin kuuluu se kolmen kuukauden palkallinen mammaloma!
 
Omalta osaltani on homma nyt hanskassa, noin 2200 € korjaus (lisäys) tuli puolen vuoden ansioihin. Ja se on kuulkaas iso raha se.. Nyt vaan odottelemaan uutta päätöstä KELAlta. [;)]
 
Hei!

Onko muilla ollut äitiyspakkauksessa mitään puutteita tai yms muuta? Ku itse joudun palauttamaan yhdet potkuhousut takaisin, koska niissä on reikä.
 
Minä hiukan olen pihalla tästä äitiysrahasta/vanhempainrahasta. Tai oikeastaan en edes pahemmin ole asiaan ehtinyt perehtymään[:D]
Positiivinen ylläri pylläri oli, että saan huimasti enemmän eka kuukausilta, kuin osasin odottaa. Ja enemmän, kuin osasin odottaa myös myöhemmiltä kuukausilta.
Mutta, saan 7.6-11.8 tietyn summan per/päivä
12.8-7.10 taas eri summan per/päivä
8.10-12.11 tulee taas eri summa.. ja 13.11-15.4 tulee saman verran kuin 12.8-7.10.


Ajattelin, että menen päätöksen kanssa verotoimistoon ja saavat siellä katsoa, paljon tarvii veroja maksella.
 
Hyvä taiga, että oli positiivinen yllätys [:)] Ne on parhaimpia ylläreitä!

Sehän ensimmäinen korkeampi on korotettua äitiyspäivärahaa, jota maksetaan 56 ensimmäiseltä päivältä, ja sen jälkeen loput äitiysrahasta maksetaan "normaalisuuruisena". Sitten äitiysraha muuttuu vanhempainpäivärahaksi, jota maksetaan 30 ensimmäiseltä päivältä yhtä suurena kuin korotettu äitiyspäivärahakin ja sitten se vaihtuu loppuajaksi tähän "normaaliin" äitiyspäivärahan suuruuteen.
 
Anna Elina Mun pakkauksessa ei ainakaan ollut mitään vikoja. Niitä viallisia juttujahan voi sit lähettää Reimalle takaisin :)
 
Takaisin
Top