Äitiyspakkaus

Tarzuli, en mä pahalla...en vaan ymmärtänyt. :)

Satru, mä en ainakaan ole unohtanut. Mutta saa ihmiset silti tykätä jostain enemmän ja toivoa saavansa sellaista mistä pitää enemmän.

Yhtälailla 2014 pakkausta sanottiin poikamaiseksi. Meidän tyttö käytti montaa vaatetta. Jos jäi käyttämättä niin oli ennemmin koko+vuodenaika tai epäkäytännöllisyys syinä.

No näinhän se juuri on, tosi ihana tapa tämä pakkaus (toivottavasti säilyy vielä pitkään) ja pitäisi vaan muistaa olla iloinen siitä mitä saa. Sitä mieskin minulle muistutti, että se pakkaus ei ole SINULLE vaan se on vauvalle ja vauva ei välitä tuon taivaallista siitä, mihin väreihin se puetaan :D Ja mun mielestä siis sekä uusi että vanha oli tosi ihania, ehkä vain piirun verran enemmän tykästyin vanhaan ;)

Muistuta sun miestä että kondomitkin on sitten sille vauvalle (huumoria). :P

Jees, eilen tuli täyteen 22+0, ja samalle päivää oli Kela-neuvolakäynti, eli sain raskaustodistuksen. Eilen myös saman tien skannasin tuon, ja lähettelin hakemukset ÄP:stä, ja laitoin samalla vauhdilla hakemukset Äitiys- ja vanhempain tuista, ja lapsilisästä. Päätettiin miehen kans et paras et minä pidän kaikki voi vapaat, ihan käytännön ja talouden syistä.

Nyt sitten innoissani odottelen pakkausta... Tuleeko uusi vai vanha? Toivon kovasti vanhaa! Toki, kummassakaan ei ole kovin tyttömäisiä vaatteita, eli niitä saa sitten ostella omaksi huvikseen jonkin verran. :)

Mulle kela oli laittanut päätöksen koko vanhempainvapaakaudesta, vaikka laitoin sen hakemukseen ainoastaan vuoden vaihteeseen (sovitaan siis iskämiehen kanssa työtilanteiden selvittyä, että käyttääkö hän osan tuosta vapaasta kevväämmällä). Eli siis tarkkana saa olla.

Mä laitoin tosiaan viime to iltapäivällä hakemuksen pakkauksesta ja äsken tuli ilmoitus että sen saa hakea :eek: Kyllä on nopeeta toimintaa! Nyt kuumottaisi se kovasti heti hakea, mutta tänään en millään ehdi :(

Mä laitoin tosiaan viime to iltapäivällä hakemuksen pakkauksesta ja äsken tuli ilmoitus että sen saa hakea :eek: Kyllä on nopeeta toimintaa! Nyt kuumottaisi se kovasti heti hakea, mutta tänään en millään ehdi :(

Kerro sit kumman sait? :)
Lähetetäänkö kaikki pakkaukset suoraan keskusvarastolta?
Eli ei vois käydä niin, että nyt porukka saa uusia pakkauksia ja sit meidän pakkaus tuliskin jostakin muualta ja saisinkin vanhan? :D

Mäkin ilmoitin että pitäisin sekä äitiys että vanhempaanvapaat vaikka luultavasti mies pitää osan vanhempainvapaasta. Kelasta vaan neuvoivat näin. Sitten kun päätämme että on miehen vuoro jäädä kotiin pitää vaan tehdä kuukautta aiemmin ilmoitus kelaan niin muokkaavat hakemusta.

Äitiyspakkauksen nimen voisi mielestäni muuttaa vauvapakkaukseksi. Eihän siellä juurikaan oo mitään äidille vaan nimenomaan sille tulevalle vauvalle. Ja siten miten se pakkaus on sitten enemmän äidille kuin isälle??

Onkohan näissä käsittelyajoissa jotain paikkakuntakohtaisia eroja, kun mä laitoin hakemuksen viikko sitten maanantaina ja sille ei ole tapahtunut vielä mitään :confused: Vai mistä erot käsittelyajoissa vois johtua? Vai olenko onnistunut sössimään jotain Kela odottaa että korjaan hakemusta ennen kuin ne voi ottaa sen käsittelyyn :eek: Lapsilisähakemus kyllä näyttäisi olevan jo käsittelyssä vaikka sillä nyt ei ole yhtään mikään kiire.

Edit: Ehtiihän se pakkauskin vielä vallan hyvin ennen kesää, mutta kummasti olen sen kanssa malttamattomampi kuin noiden muiden hakemusten ;)

Tuikku, mulla taas lapsilisä-hakemus ei oo edennyt, vaikka samalla sen laitoin.
Ainakin opintotuen kanssa huomasin, että käsittelyajoissa oli tosi paljon eroa. Vaikka mun ymmärtääkseni hakemus menee vaan johonkin isoon pakkaan josta käsittelijät ne randomisti ottaa.

Elizabet, mä muistelisin että äitiyspakkauksen nimenmuutoksesta olisi uutisoitu ja eduskunnassakin puhuttu. Se vaatisi kai jotain lakitekstienkin muutoksia tai jotain, jos en väärin muista.

Miten mä en yhtään muista että olisin 2014 hakenut lapsilisää. Olisiko se tullut automaattisesti? Mulla ei näy mitään tuolla Kelan asiointipalvelussa siitä. Vai hei, mähän täytin silloin paperisen lomakkeen, jonka toimitin henkilöstöosastolle ja ne Kelaan. Onkos siinä lomakkeessa myös lapsilisän hakeminen samalla. Varmaan, kun siinä on äitiyspakkauskin.
Kela varmaan katsoo todellisen syntymäajan perusteella sitten mistä kuusta alkavat maksaa lapsilisää vaikka haetaan lasketun perusteella?

Mä uskaltauduin nyt laittaan pakkaushakemuksenkin, kun Kela-Kerttukin ilmoitti että ekat 2016 pakkaukset on postitettu tällä viikolla. Ja hei, nyt meni läpi mun vanhempainrahahakemus, joka jumitti johonkin bittiavaruuteen aiemmin.

Ja muuten nuo keksimääräiset hakemusten käsittelyajat voi tarkistaa Kelan sivuilta
http://www.kela.fi/kasittelyajat?inheritRedirect=true ja siellä lukee:

3 viikkoa
Lapsilisät*,
* Päätös syntyvästä lapsesta annetaan syntymiskuukautta seuraavan kuun puolen välin jälkeen.

Mä laitoin viime viikolla hakemuksen ja tänää tuli viesti että pakkaus on noudettavissa -> nyt hirveetä kyytiä painelen hakemaan! Voin kohta sitte huudella täälä kumpi tuli :)

:happy090
Älkäämme unohtako tätä perus ajatusta tästä pakkauksesta! Sen tarkoitus on ollut kait alunperin helpottamaan arkea ja antamaan valmiudet kun vauva tulee. Mä kun jo v. 97 ekan kerran sain paketin, olin tosi onnellinen siitä että sellainen tuli, vaikka taisi kaikki vaatteet olla aika poikamaisia, mutta kyllä mä niitä käytin tytölle kun ilmaiseksi sai! Minusta on hienoa, että tälläinen tapa on säilynyt Suomessa pitkään. Älkääkä siis loukkaantuko tästä mun viestistä, en pahalla kirjoita! :Heartbigred
Se on kuule ihan hyvä että meitä Hömpsöliäitejä vähän muistutellaan mitä meille on tarjolla! :joyful: Sulla on jo kokemusta ni asiat on realistuneet kun me ensiodottajat ollaa vähä höpsähtäneitä. :schocked028:smiley-bounce005 Enpä ois itekkää uskonu miten höpsö tästä vauvan oottamisesta voipi tulla... Onneks on semmone jalat maassa oleva puoliso joka ottaa asiat iisimmin. :Heartred

Tarzuli, en mä pahalla...en vaan ymmärtänyt. :)

Satru, mä en ainakaan ole unohtanut. Mutta saa ihmiset silti tykätä jostain enemmän ja toivoa saavansa sellaista mistä pitää enemmän.

Yhtälailla 2014 pakkausta sanottiin poikamaiseksi. Meidän tyttö käytti montaa vaatetta. Jos jäi käyttämättä niin oli ennemmin koko+vuodenaika tai epäkäytännöllisyys syinä.
Nou hätä!! Nauroin itekin kun luin omam viestini millaisen kuvan siiä saapi. Ei siis mitään hämminkiä. :Heartred

Noniiin nyt on laitettu äp hakemus ja kaikki muutkin hakemukset vetämään :) sit vaan odotellaan koska pakkauksen voi hakea ja pidän peukkuja että saisin uuden vaikkei vanhassakaan mitään vikaa ole, jotenkin vaan silti sitä uutta toivon :happy:

Noniiin nyt on laitettu äp hakemus ja kaikki muutkin hakemukset vetämään :) sit vaan odotellaan koska pakkauksen voi hakea ja pidän peukkuja että saisin uuden vaikkei vanhassakaan mitään vikaa ole, jotenkin vaan silti sitä uutta toivon :happy:

Etköhän saa uuden, kun jo viime viikolla hakemuksen laittaneet on saaneet uuden pakkauksen :)

Sokereiden mittaus aloitettu, kahdesta ylityksestä pitää sit olla yhteydessä neuvolaan...mut toivotaan, et niitä ei tule :)

Laiton viime viikolla hakemuksen ja tänään ilmoitus, että paketin voi hakea. Uusi tuli! Vanhaa toivoin, mut ihana on tääkin!

Takaisin