Äitiyspakkaus

Mä oon kallistunut ehkä sittenkin tuon pakkauksen kallelle tän toisen lapsen kohdalla rahan sijaan. Ehkä isoimpana syynä se, et löytyy niitä pieniä kokoja enemmän. Ja väripuoli on kivempi kuin 2014 pakkauksessa.

Kelan käsittelyajat voi vaihdella vähän riippuen missä asuu koska vakuutuspiirejä taitaa olla vuodenvaihteen jälkeen viisi missä kaikki hakemukset käsitellään ja jono voi sit olla vähän eri näissä, mutta kaikilla samat tavoitteet. Ja sit hakemukset menee eri jonoon tekeekö sen paperitse vai verkossa. Itse olen sitä mieltä että nää vanhempainetuudet ovat ainoat mitkä on mun mielestä helpompi hakea paperilomakkeella kun siinä saa kaikki haettua samalla :)

Oon laittanu hakemuksen kaks viikkoa sitte, ja nyt tuli viesti että hakemus käsitelty ja pakkaus tulee kahden viikon sisällä. Näyttää olevan aika paljon eroja :D

Mulla myös sama, oon laittanut hakemuksen kaksi viikkoa sitten eikä pakettia kuulu :D terveisin malttamaton

Mä laitan tänään netissä hakemuksen äitiysavustuksesta ja mitähän vielä. Viimeksi hain vanhempainrahaa itse netissä kun työnantaja ei ollut velvollinen maksamaan sitä 3kk palkkaa mutta nyt on joten menee kaiketi sitten sitä kautta.
Oon kyllä kokenut että tuolla netissä on paljon helpompi laittaa hakemukset vetämään. Ja onhan se nopeampaakin.

Tosta verokortista vielä.... Itse niitä laskeskelin ja nyt mun palkkatulo vero% olis 16,5, mut Kela ottaa sen 25%.
Jos lasken muutosvetokortin etuuden mukaan näillä päivärahoilla mitä saan niin prosentti oli vissiin 24% (ellei jopa enempi).... Siis etuuksissa on mielestäni isompi % kun palkkatuloissa!?
Siksi annan mennä sen 25%... Saapa sit takasi myöhemmin veronpalautuksina! :)
Kun jos tekee muutoskortin ni se pitää tehdä etuuden mukaan.... Toki jollain voi ne prossat tippuakki!?

Joillainhan saattaa olla korkeampikin kuin 25%, mie ajattelin kyllä vähän tarkistella omaa veroprossaa, jos sitä sais yhtään alemmas tai vaihtoehtoisesti nostettua oikealle tasolle, ettei tulis mätkyjä :(

Kelaa vartenkin voi laskettaa kortin. Mulla on 17%.

Ja kyllä mun kelan hakemuksia on käsitelty jopa Joensuussa vaikka asun Pirkanmaalla. Tämä,sähköinen kun mahdollistaa sen että "paperit" voidaan käsitellä siellä missä on vähemmän ruuhkaa. Ja nehän keskimääräisiä käsitelyaikoja, jotka Kela tuolla ilmoittaa.

Kyllä mulla ainakin tippui etuuksien vero% palkkatulon vero% nähden, mut voi olla että alkuvuoden vero% ollutkin liian iso, kun päiväraha kuitenkin vielä palkkaa pienempi. Muutosverokortin voi tosiaan hakea itse vero.fi sivuilla, siellä verokortti ja sinne kun syöttää arvion ansiotuloista, veroista ja kelan etuuksista, niin palvelu suoraan kysyy haluuko verokortin kelalle toimittaa.

Suffeli80: mullekin työnntaja maksaa kolme kuukautta palkkaa, mutta tein silti itse vanhempainrahahakemukset. Siellä kysytään palkallinen jakso, ja työnantajan tulee yehdä myös tätä palkallista jaksoa vastaava hakemus kelaan, jolloin palkalliselta ajalta kela maksaa päivärahat työnantajalle. Mut oon ymmärtänyt että kyllä ite kuuluu hakemus tehdä vaikka alkupätkä palkallista oliskin!

Mullekin maksetaan palkkaa 3kk vaikka oon ollut 2 v kotona esikoisesta. Paperit täytetään itse ja toimitetaan joko työnantajan kautta tai itse kelaan. Työnantajan pitää toimittaa ansioliite kelalle.
2 vuotta sitten paperit meni työnantajan kautta mutta tällä kertaa sovittiin, että teen kelaan sähköisesti ja he toimivat tarvittavat liitteet. Toki toimitin työnantajallekin raskaustodistuksen.
Toimintamalli vähän työnantajan halusta kiinni.

Jep, tutkiskelin vähän ja tosiaan itse tein nyt hakemuksen, mutta työnantajan pitää liite mun ansioista ja hakea sitä päivärahaa takaisin itselleen.

Muistelisin, että Kela ottaa kortista riippumatta etuuksista 20%. Näin oli puhetta kun sinne alkuvuodesta omaa korttiani tyrkytin kotihoidontuen verotusta varten ja totesin sitten, että laitanpa sen varsinaiselle työnantajalle satunnaistyöpäiviä varten.

Mulla on menny alkuvuodesta 25% kotihoidontuesta ja se 341€ (brutto) on mun ainoa tulonlähde. Ja en ollut korttia toimittanut.

Ja sen pitää olla muutosverokortti etuuksia varten, palkan verokortilla ne ei siellä kelassa mitään teekään.

Toi etuuksien verotus on kyl aika hullu.... Eli "kannattaa" ihan pirusti tehdä lisää veronmaksajia tähän maahan kun siitäkin saa maksaa veroja ihan pirusti!! :(

Testailin tuossa verokorttipalvelussa.... Jos saisin vuoden äippärahat palkkana niin veroprosentti olis 16,5, mutta saman summan ku laittaa etuutena ni prosentti pomppaa 25%!!! :-(
Ja omalla kohdalla on helppo laskee koko vuosi kun olen ollut jo vuoden alusta erityisäitiysvapaalla...

Toi etuuksien verotus on kyl aika hullu.... Eli "kannattaa" ihan pirusti tehdä lisää veronmaksajia tähän maahan kun siitäkin saa maksaa veroja ihan pirusti!! :(

Testailin tuossa verokorttipalvelussa.... Jos saisin vuoden äippärahat palkkana niin veroprosentti olis 16,5, mutta saman summan ku laittaa etuutena ni prosentti pomppaa 25%!!! :-(
Ja omalla kohdalla on helppo laskee koko vuosi kun olen ollut jo vuoden alusta erityisäitiysvapaalla...

Tää on oikeesti niin pyllystä. Mulla kävi esikoisen kanssa niin, että sain n.600,- mätkyt, kun en tiennyt, että kelalle pitää lähettää muutosverokortti tuosta etujen verotuksesta. Luulin siis, että ottavat automaattisesti sen 20% (mikä siis sillon oli se %), kun vielä niissä lappusissa sanottiin, että automaattisesti menee se 20%. No ei se sit ihan mennytkään noin ja mulla vissiin oli kuitenkin se veroprosentti koko ajan ollut sen 17% (mitä en kyllä ymmärrä, jos automaattisesti sanovat ottavan sen 20%) ja mätkythän siitä tuli. Ei neuvolassa tai muuallakaan neuvottu tuosta asiasta, mitä myös vähän ihmettelin. Täytyy nyt muistaa lähettää se muutosverokortti kelaan...

En mä 2014 lähettänyt muutoskorttia ja meni ihan ok. Äloma alkoi silloin toukokuun alussa. Nyt lasketin uuden kortin kelaan ja työnantajalle, kun maksavat 3 kk palkkaa.

Äh mä en tiedä otettaisko pakkausta vai ei.. Mies on vähän sitä mieltä, että mä saisin päättää.. En niin tykännyt tosta tän vuoden pakkauksesta mutta siinä on kyllä ihana toi makuupussi ja parit muut jutut. Muuten sit se viime vuoden paketti on mielestäni kivempi :) Mun täytyis varmasti kans varata aika Kelaan, et saan selvitettyä muutamia asioita. Koitin etsiä netistä tietoa, saako äitiyslomalla tienata ollenkaan vai vaikuttaako se etuuksiin heti? Saatan tienata sivutulokortilla muutamia satasia kuukaudessa freelancerina mutta en tiedä kannattaako mun ottaa niitä hommia sit vastaan jos se vähennetään tuesta jotenkin..

Takaisin