Äippäloma

röpelö

Puuhakas puhuja
Koska äitiysloma alkaa jo kohta olemaan meillä marraskuun mammoillakin ajankohtainen, ajattelin aloittaa uuden viestiketjun ihan näitä ajatuksia varten.

Koska olette jäämässä äitiyslomalle? Onko joku jäämässä jo varhaistetulle äippälomalle?
Onko mitään suunnitelmia äitiyslomalle? Miten aiotte saada ajan kulumaan?
Mites isät? Miten olette suunnitelleet vanhempainvapaat/isyyslomat?


Itsellä todennäköisesti jatkuu saikku äitiysloman alkuun, kun työnteosta kaikkien näiden vaivojen kanssa ei meinaa tulla enää mitään.
Mutta 3.10. alkaa meikäläisen virallinen äitiysloma, enkä vaivoista huolimatta aikonut varhaistaa aloitusta vaikka silloin äippäloma olisi alkanut jo 5.9.
Kotona olen neulonut, pessyt vauvapyykkiä ja yrittänyt käydä kävelylenkeillä. Ehkä sitten kun lokakuu ja virallinen äitiysloma koittaa, sitä alkaa päivittäin pohtimaan, että koska vaavi päättää tulla pihalle.

Meillä isukki jää ainakin pariksi viikoksi isyyslomalle vauvan synnyttyä, jätetään ehkä muutama päivä joululle. Vanhempainvapaat olen minä kotosalla ja sen jälkeen mies pitää isäkuukauden. Siihen vielä päälle meidän vuosilomat, niin vaavi on jo melkein vuoden ikäinen ennen kuin pitää harkita päiväkotia.
 
Muokattu viimeksi:
Mun äitiysloma alkaa lokakuun alusta, ja ajattelin pitää vielä talviloman juuri ennen sitä. Toistaiseksi olen säilynyt suuremmitta vaivoitta, ja edellisten odotusten perusteella oletan, että nytkin pärjään töissä äippäloman alkuun saakka. Toki ainahan jotain voi eteen tulla.

Äitiysloman aikana aion sitten pestä varastosta vauvan vaatteet jne. ja muutenkin siivoilla kotona, mikäli olo antaa myöten. Lisäksi yritän saada maistenrinpaperit ulos ennen joulua, joten kiirettä pitää silläkin saralla. Isä meillä ei näillä näkymin pidä vauvan syntymän aikoihin isyyslomaa, koska pystyy joustavasti käyttämään lomia tai saldovapaita lyhyelläkin varoitusajalla. Isyysloma on meillä suunniteltu ajoitettavaksi kesälle, jolloin on "mukavampi" olla kotona. Eli meillä tosiaankin alkaa kiireinen tai sanotaanko vielä kiireisempi arki, kun vauva päättää syntyä.

Omissa ajatuksissa on jäädä hoitovapaalle sitten vanhempainvapaan ja kesäloman jälkeen, ja toivon että voisin olla kotona vielä sittenkin vuoden verran. Mutta se jää nähtäväksi miten rahatilanne sen sallii, meillä kun ei enää saa edes kuntalisää hoitorahan päälle.
 
Mä pidän pitämättömät lomat ja aloitan sen rupeaman jo 29.8. Äitiysloma alkaa 29.9. virallisesti. Isä ei pidä isyyslomaa, koska on muutenkin työtön 1.11. alkaen :P Hyvä ja paha, mun silmissä kallistuu tosin superhyväksi tilanteen huomioiden.

En kaipaa töihin, katotaan miten sitten ku pitäis paluuta miettiä. Osittainen hoitovapaa kuulostais hyvältä. Ja jos siunaantuisi toinenkin lapsi niin se vois tulla kans tässä aika lähellä, mutta katotaan nyt ensin että miten tän ekan kanssa... :D
 
Mä en tiedä millon äippäloma alkaa... Sen verran toki että lokakuussa kai se alkaa :)
Oon kesälomalla vielä elokuun loppuun, esikoinen aloitti koulutien niin otin loman näin, että toisella on helppo startti
Neuvolalääkäri on muistaakseni 19.päivä ja taitaa alkaa saikku sitten siitä näiden kipujen ja supistusten sun muiden vaivojen kans...
Aika kyllä kuluu kahden isomman ipanan ja talon remontin kans.
Vauvan vaatteet ja kamppeet odottaa kans paikoilleen laittelua ja läpikäyntiä etc...
mies jää kotiin varmaan sitten jossain välissä kun sairaalasta kotiudutaan jos saadaan vähän lastenhoitoapua järjestettyä sille ajalle...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä ollaan tällä hetkellä työtön eikä töistä tietoakaan, joten äippävapaalla jo tavallaan ollaan.. :) aika kuluu vähän vaihtelevalla menestyksellä. Toisaalta on kiva, kun saa tarvittaessa levätä tai ottaa rauhallisemmin. Teen paljon vapaa-ehtoistyötä, joten sen parissa saa kyllä tunteja kulumaan näin raskaanakin :) Äippävapaa alkaa virallisesti 27.9. Isä pitää jonkin verran isyysvapaata vauvan syntymän jälkeen. Lisäksi on säästänyt talvelle talviloman lisäksi kesälomaviikkoja ja liukumia, joten pitää sitten pidempää lomaa talvella/kevättalvella tai useammassa osassa lyhyempiä vapaita.. saa olla vauvan kanssa myös kotona :) Meillä ei mun työttömyyden takia ole hirveesti isillä mahdollisuuksia pitää Kela-vapaita, joten noi säästyneet lomat tulee hyvään käyttöön :)
 
Mulla alkaa mammis 11.10. Mies pitää joitain isyyslomapäiviä ja yhdistää siihen tassivapaita, eli pystyy aika pitkään olemaan kotona sit vauvan synnyttyä, useamman viikon varmaan. (Tai jos välillä käykin töissä niin pitää sit joulun tietämillä taas vapaita)

Äitiysloman alkuun ei oo kauheesti suunnitelmia, kampaaja-ajan ajattelin varata kun voi olla ettei sit hetkeen muista peiliin vilkuilla. Fressinä synnyttämään junou! :wink Varmaan sit sitä vauvan huoneen laittelua, pikkuisen pyykin pesua yms. riittää. Ja epäilen ettei energiaa liikaan puuhasteluun ole, joten eiköhän se mene omia aikojaan. Fiksu jos olis niin miettis myös joululahjoja yms valmiiksi kun on vielä aikaa ja rahaa... :D
 
Mulla alkaa äippäloma 22.9. Vajaat 6 viikkoa siis vielä töitä! Mulla on paljon kaikenlaista käsityöprojektia jo varattuna lomalle, joten uskon että aika menee kyllä niitä väkerrellessä, lepäillessä ja telsua katsellessa. Kirjastokin on ihan vieressä joten siellä varmasti tulee käytyä myös useammin. Ja loput vauvakamat paikoilleen toki hyvissä ajoin. :)

Ukkeli jää isyyslomalle heti kun vauva syntyy, ja pitää siihen perään ylityövapaita ym. Takaisin töihin menee varmaan sitten loppiaisen jälkeen! Mulla on näillä näkymin vanhempainvapaata elokuun alkuun, sitten pidän lomat samaan aikaan kun mies on isäkuukaudella, ja sen jälkeen jään joksikin aikaa hoitovapaalle.
 
Äippäloma poksahtaa 1.10 alkaen enkä todellakaan ole suunnitellut yhtään mitään. Kunhan oleilen, liikun ja valmistaudun muutokseen. Pyrkimys on tosiaan liikkua ja käydä salilla mahdollisimman pitkään, toki kropan ja erityisesti pienokaisen ehdoilla. Viimeiset hankinnat tulee varmaan myös tuolloin.

Isyyslomia ei tartte miettiä eikä pohtia, kun ei sitä "isukkia" ole. Mut onneks on sisko, joka pitää hiukkasen lomaa tädin murun syntymän jälkeen :Heartred
 
Miulla alkaa 6.10. ja ei oo suunnitelmia. Me muutetaan uuteen omaan ekaan taloon syyskuun alussa, joten voi olla, että jaksan vasta äippälomalla sitä sisustella. Sitten yritän nukkua, kun tällähetkellä nukkuminen tuntuu jotenkin tosi hankallalle ja hikiaallot vaivaa öisin kovasti. Ja aitten tietty odottelen innolla sitä pienokaista :)
 
Äitiysloma alkaa täällä 6.10. Sitä ennen pidän talviloman 1vko sekä 4 pyhätyövapaata :D eli about 6 viikkoo jäljellä :D JIHUU! Mies on lapsen syntymästä viikon isyyslomalla (palkallinen) & mahdollisesti käyttää pekkaset, että olisi sen 2 viikkoa kotona. Joulun tienoilla sitten talvilomalla ja mietittiin ens kesälle ne jäljelle jäävät pari viikkoa isyyslomaa, että saataisiin olla koko perhe yhdessä 6 viikkoa lomalla :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä jään äitiyslomalle 30.9, jos vaan pystyn oleen töissä niin pitkään. Viime aikoina vaan pienikin askare aiheuttaa selkäkivun ja supistukset. Oon elokuun loppuun asti kesälomalla ja sit olis tarkoitus mennä vielä kuukaudeksi töihin :)

Äitiyslomalla aion siivota lasten vaatekaapin ja laittaa vauvan tavarat valmiiksi ja tehdä viimeiset hankinnat. Teen siis kaikenlaista mitä en nyt kesälomalla saa aikaiseksi :)

Isä pitää heti lapsen syntymän jälkeen kaikki kolme viikkoa isyyslomaa. Sitten jossain vaiheessa talviloma. Tarkoitus olisi että olen isäkuukauden aikana kesälomalla mut täytyy nyt miettiä ja pohtia onko taloudellisesti mahdollista. Yritetään kuitenkin venyttää päiväkotiin menemistä mahdollisimman pitkälle, jäämättä hoitovapaalle. :p
 
Mä olen hoitovapaalla, suunnitelmissa oli alustavasti että lähden takas työelämään kun esikoinen on 2-v. (Täyttää syyskuun lopulla) Mutta koska saadaankin toinen lapsi näin lyhyellä ikäerolla niin mikäs sen parempi muuttamaan suunnitelmia. Tod näk olen kotosalla siihen asti että esikoinen on 4-v ja tulokas 2-v jos pää kestää ja rahallisesti se onnistuu :D Eli lomalla tavallaan jo olen, tavallaan taas 24/7 töissä..miten sen haluaa ajatella :D

Isä on viikon-kaks kotosalla kun uusi vauveli tulee. Sit menee hommiin kuukaudeks ja joulun alla jää kotia kolmeks viikoks :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla alkaa äitiysloma 8.10.. En oo varsinaisesti suunnitellu mitään, aion nukkua ja ottaa rennosti kun se on vielä mahdollista :D ehkä pesen vauvan vaatteita ja teen joitain asiaan kuuluvia hankintoja.

Mies ei vielä tiedä, miten hän voi isyysvapaansa pitää. Jos menee paljon yliajalle syntymä, voi olla ettei hän pysty olemaan ollenkaan kotona ensimmäisinä viikkoina, joulunalusviikot on erittäin kiireistä aikaa hänen työssään. Mutta jos vauva saapuu ajallaan, hän on varmaankin pari viikkoa kotona.

Minä ajattelin pysyä lapsen kanssa kotona siihen asti, että hän on vajaa parivuotias.
 
Täällä 3.10 Äippälomalle, Iskä jää viikoks/pariks isyyslomalle kunhan Möykky suvaitsee saapua. Loput Isyyslomista vissiin pitää jouluna, kun siinä voi hyvin hyödyntää pyhät :)
Meinasin ennen syntymää hoitaa vauvanvaatteet pyykkii ja sieltä kaappii paikoilleen. Sellasta järkkäilyy varmastikin tiedossa. Toivottavasti aika jotenkin kuluu ja pystyy liikkumaan loppuun asti :rolleyes: Onneksi koirat pitää seuraa ja jonkun verran pakottaa liikkumaankin.

Isäntä meillä painaa pitkää päivää töissä, mutta työpaikka onneksi ihan tuossa kivenheiton päässä. Voi sitä vaikka välillä käydä katsomassa, jos kauheen kova ikävä iskee :wink (TYLSYYS) hahha!
 
Mulla alkaa äitiysloma 27.9. Olen ollut työttömänä helmikuusta lähtien, siitä päivästä lähtien kun tein raskaustestin. Samana päivänä suljimme Tiimarin oven:) Ei tarvinnut miettiä mitä tuleman pitää... Esikoisen ( kohta 4v.) kanssa menee päivät touhutessa. Vauvan vaatteita on jo pesty ja pian vois hommailla muitakin tarvikkeita.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun pitää keksiä jotain muuta kivaa touhua, kun kaikki vaatteet on jo pestynä ja siistissä pinkoissa senkissä :oops: Onko teidän alueen kaupungeissa hyvin ohjelmaa/kerhoja/jumppia tuleville äideille? Täällä on todella huonosti mitään tarjolla ja ilmeisesti vauvauintikaan ei onnistu enää.. tosi harmi ja musta aika kummallista, kun on täällä nyt kuitenkin se 30 000 asukasta.. o_O
 
Täällä ei ole mitään odottaville äideille, eikä oikein mitään vauvajuttujakaan. Vauvauintia on ja sitten tk:ssa vuodessa 3-4 fysioterapeuttien vetämää mammajumppaa, eli max. 2krt/raskaus ehtisi sellaiseen. Esikoisen kanssa piti mennä vauvauintiin ja käytiin pari kertaa, mutta se oli 7.30 lauantaiaamuisin ja kun vauva kerran nukkui pitkään niin en raaskinut alkaa herättää, enkä herätä itse :D Siihen jäi meidän vauvauinnit.
 
Täällä äippäloma alkaa 27.9 mies ei pidä ollenkaan isyyslomaa, opiskelee viellä ammattikoulussa joten varmasti saa sieltä pari päivää olla poissa kun itse kotiudun sairaalasta ja toki sitten koulun ohella on nuo omat lomat joten tuntuu turhalta että olisi sitten kotona kun lomia tulee muutenkin =) Mies on asiasta samaa mieltä. Itse olen käynyt silloin tällöin töissä mutta nyt olen joutunut näitäkin vähentämään selkäkipujen takia. Äippälomalla varmaan viimesiä hankintoja teen ja laitan kotia siihen kuntoon että vauva voi syntyä hyvin mielin eikä tarvitse sitten sairaalassa itse miettiä että kun se ja se homma ei ole valmiina yms :D
 
Meidän kylällä asuu tosi paljon lapsiperheitä, joten ainakin kerhotoimintaa (ehkä seurakunnan kautta?), babybicciä, perhekahvilaa ym. en ole ehtinyt vielä tarkemmin edes perehtyä. Odottaville äideille ei taida olla juuri mitään.
 
Mulla alkaa äippäloma 13.10, luulen että joudun aikaisemmin jäämään sairaslomalle. Ei erikoisia suunnitelmia olen jo vaatteet pessyt ja järjestänyt.
hyvä idea parturissa käynti, sen ainakin toteutan:).
Mieheni tekee epäsäännöllistä reissutyötä eikä voi lomiaan suunnitella:sad001.
 
Takaisin
Top