Äidin terveyshuolet raskausaikana

Meillä ottaa koko perhe influenssarokotteen.. Eli mies ja 4v poika ens neuvolakäynnille mukaan :) tosiaan mun pojalla infektioastma ja kuulemma kannattaa samalla rokottaa koko perhe. Lisäks opiskelen hoitoalalle joten siitäkin syystä rokotteen ottaisin
 
Mää taas en muuten oo ottanu (paitsi yo-keväänä) mutta nyt oon ajatellu ottaa kun oon käsittäny että antaa vauvallekin suojan. Ja oon miettiny että pojallekin (2v) ehkä sitten ottais kun on nyt aloittanu kerhonkin ja varmaan siis törmää enemmän pöpöihin.
 
Mä en ole ikinä ottanut, en ole kokenut jotenkaan tarpeelliseksi. Tosi harvoin tulee muutenkaan sairasteltua. En ota varmaan nytkään.
 
Minäkään en ole ottanut itselle koskaan, enkä oo aikonu lapsillekaan. Jotenkin hirvittää kaikki rokotukset ja mitä niistä seuraa. Eli en ole lapsilleksan ottanut kuin rokotusohjelmaan kuuluvat tavalliset.
 
Itse en ole koskaan vielä influenssarokoitetta ottanut, enkä tällä hetkellä tunne siihen tarvetta. Yleensä minulla on tosi hyvä vastustuskyky eikä taudit ole muilta hirveämmin tarttunut. Yksi flunssa on tälle raskaudelle jo koettu ja uskon toisen tulevan kuitenkin oli rokotus sitten otettu tai ei.
 
Mulla on nykyään ihan hervoton juurikasvu (onneks ei oo hirveetä sävyeroa mut omaan silmään häirii) niin mietiskelinkin että miten uskaltaisin toimia. Värjäämään tavalliseesti en ryhdy, mutta mites noi sävyttävät hoitoaineet? Esim. color mask? Niitä käytin ennen raskautta aika usein ja jo silloin alkanut juurikasvu pysyi aika nätisti jemmassa pelkällä sävytyksellä, mutta viittisköhän nytkin käyttää? Eipä noi ainakaan voimakkaasti haise tai sillä tavalla aiheuta epäilystä että olis kauheesti kaikkea haitallista sisältäviä. Hiuslakkakin haisee pahemmalta :D
 
Mä olen käyttänyt color maskia säännöllisesti raskausaikanakin. Ei ole edes käynyt mielessä, ettenkö voisi sitä käyttää. Ja ajattelin kyllä edelleen värjätäkin kuontaloni, näin tein esikoisenkin aikana.
 
Samoin, olen käyttänyt color maskia ja hopeashampoota viikottain. Tuskin niistä on mitään haittaa, kun ne eivät sisällä voimakkaita hapetteita.
 
Mä istun just tässä väriaine päässä :oops: Tosin sävytteellä värjään, mut kuitenkin.. Värjäsin viime raskaudenkin aikana hiuksia varmaan jonku kolme kertaa..ja vielä kestovärillä. Tuolloin mulla ei kyllä käynyt mielessäkään, ettei sais värjätä :eek:
 
Mäkin värjäilin hiukset kestovärillä alkuraskaudesta, mutta valitsin sävyn läheltä omaa sävyä, ettei juurikasvu näy niin herkästi. Vähän aikaa kyllä mietin että uskallanko, mut tulin siihen tulokseen, että uskallan koska en usko et siitä mitään haittaa olis kun ei mene mihinkään verenkiertoon tms. Syynäsin jopa ohjeet läpi eikä niissäkään puhuttu mitään raskaudesta. Uskon että jos siitä olis jotain haittaa sikiölle olisi se myös mainittu pakkauksessa..
 
Multa terveydenhoitaja nimenomaan kielsi värjäyksen, mutta en sitten älynnyt kysyä että entäs sävytteet. Mutta ehkäpä uskallan käyttää noi tuolla kylppärissä nököttävät sävyaineet siis ihan huoletta :)
 
Itse jotenkin oletin kun tuossa ei ammoniakkia ole, niin ei ois vaaraksi? En sitten tiedä.. :)
 
Takaisin
Top