Äidin terveyshuolet raskausaikana

No meinasin sitä sarvikuonoo mut nenä ihan herkkänä tolle merivedellekin nii en sit jaksanu alkaa sen kanssa säheltää :D
 
Joudun menee lääkäriin kun olo vaan pahenee :sad001 Toivottavasti ei oo mikään äkänen tulehus päällä. :sad001
 
Ei onneks mitään vakavaa, keuhkoputkentulehdus ja molemmissa korvissa ärhäkkä korvatulehus, sain tujut antibiootit. Ehkä se tästä :)
 
Hyvä, et homma hoidossa! Mä kävin jättää tänää pissanäyttee. Toivottavasti ei oo tulehdusta.
 
Mulla oli tulehuksen merkkiä sillon viikko sit, mut lievää vaan :/ Kotiinkin voi ostaa niitä pissa stiksejä tai pyytää neuvolasta et voi nopeasti kahtoo onko tulehuksen merkkejä. Joku virtsa stix en muista nimiä :)
 
Tänään tuli! Tulehdus lähteny itellää pois! Luojan kiitos. Paitsi et sano et voi olla et soittaa huomenna viä jos on tulehdusta mutta se ensimmäinen putkilo mistä tuli nopeempaa vastaus oli iha puhdas. Oli aika luottavainen siihe et mitää ei olis :)
 
Mua stressaa ku söin eilen vuohenjuustoa. Oltiin ravintolassa ja siellä sitten ruoassa oli vuohenjuustoa, en syönyt sitä kokonaan kun en ihmeemmin välitä siitä, mutta suurinpiirtein noin puolet, ehkä hiukan yli. En tullut sitten siinä syödessäni yhtään ajatelleeksi että tää nyt kuuluu niihin mitä ei kuulu syödä, kun ajattelin tietysti että täähän on kypsennettyä. Ruokailun jälkeen sitten sanoin ääneen miehelleni että jäin miettimään sitä vuohenjuustoa että kuinkahan hyvin se oli kypsytetty. Mies vaan toteaa että "jaa eiks ne ollu niitä mitkä vaan käytetään nopeesti lämmöllä eikä varsinaisesti kypsennetä"... Jaaha kiva, nyt sitten tuli hirvee listeriastressi... En muutenkaan juuri syö juustoja (paitsi perus kotimaista kermajuustoa) joten en oo oikein mietiskellyt näitä juusto/listeria -yhteneväisyyksiä.

Oon lisäks harmitellut tässä mun verenpainetta kun se on jatkuvasti tooodella alhainen, huitelee siellä alle 100, viimekskin mitatessa oli 88 ja alempanakin on käynyt... Alapaineet jossain ~60. Pyörryttää ja väsyttää, oon yhdistänyt sen tähän verenpaineeseen. Suolan määrää ravinnossa kehotettiin lisäämään ja oon niin tehnytkin, sipsejä ja pähkinöitä on tullut syötyä myös hieman enemmän kuin ennen... Samaten salmiakkia. Mulla on myös verikokeissa ollu tästä huolimatta natriumtasot alhaiset... Ihmetyttää hieman. Tietysti oon myös oksennellut viimeisen puolitoista kuukautta rajusti, joten suola-arvot laskee varmaan sen takiakin, mutta natrium on kyllä mulla ollut alhainen aina, ennen raskauttakin...
 
Älä Ginger stressaa. On todella epätodennäköistä, että saisit etenkään ravintolasta listeriaa.

Oksentaminen tosiaan alentaa noita natrium-tasoja. Voimakas kipu tai pahoinvointi lisää vasopressiini-hormonin erittymistä aivolisäkkeestä, jolloin vettä jää enemmän kehoon, jolloin veri "laimenee". Jotkut masennus- ja epilepsialääkkeet vaikuttavat samoin. Suolan syöminen ei auta, mutta veden saannin rajoittamisella on vaikutusta veren natrium-pitoisuuteen.
 
Kaikilla varmaan tulee syötyä jollain lailla eritavalla kuin suositellaan :/ tai siis aina keksisi stressattavaa. Esim syökö kalaa tarpeeksi vs syökö liian usein kalaa. jne. täydellisyyteen mahdoton pyrkiä. Ja noita riskiruokiakin niin paljon... Itsekin söin esim seisovasta pöydästä rapusalaattia. Jotenkin kuvittelin että siinä tuoreita rapuja, jotka keitetty ravintolassa jne. Mutta sitten tajusin, että eiköhän ne pakasteesta usein tule :S
Samaa ajatusvirhettä kävi lämminsavilohen kanssa alkuraskaudessa. Ja siis medium lihaa myös syöny kerran... Ja fetaa samoin.
Silti luulen että suurin riski mun ruokavaliossa on liika sokeri ja liian vähät kasvikset ja niistä stressaan nyt enempi, ku muutamista riskituotteista. Periaatteessahan listeriaa havaittu joskus voissakin! Ja huonosti pestyt kasvikset riski... Eli kaikkia riskejä vaan ei voi hallita! Ja vaikka tuotteessa ois esim listeriaa niin ei se automaattisesti tarkoita, että tarttuu vauvaan.
Ja juustoissahan useasti pieni riski suomessa, kun yllättävän moni pastöroitua :)
 
Voihan sitä saada kaupassa jonkun eksoottisen taudin joltain joka aivastaa sun päälle :D Kyl mä jouluna meinaan ite tehtyä graavilohta maistella ja maksamakkaraa syödä mitä saa. Enempi huolettaa kun suolainen kerää nesteen ja sit tulee taas sata kiloa nestepainoa :sad001
 
Mun mies eilen rupes panikoimaan että sainkohan mä nyt toksoplasman.... :D Meidän koira meinaan pääsi vahingossa pistelemään kissankakkaa naamaansa ja tiedetään että kyseisten pökäleitten tekijä on enimmäkseen ulkokissa joka erityisesti nautiskelee hiirten sekä lintujen syönnistä. Hauveli sitten tietysti on suuren osan päivästä samassa tilassa kuin minä ja välillä se nyt pääsee lipaisemaan kättä tai vastaavaa ja en nyt yleensä aina ole suoriltaan rynninyt käsiä pesemään jos koira kertaalleen nuolaisee. Mulla nyt sattuu olemaan pieni haava toisessa kädessä ja eilen koira pääsi siihenkin sitten nuolaisemaan ja olisin suunnannut kädet pesemään, mutta ei silloin ollut ihan heti mahdollista. Itsestä kuulostaa hieman hassulta että tokso tulisi kisun kautta koiraan ja sitten muhun, mutta onkohan tälläinen reitti mahdollista?
 
Ginger, olen joskus kuullut jostain, että koiran omistajilta on löytynyt vasta-aineita toksoplasmaan, mutta ei niin yleisesti kuin kissaihmisiltä. Harmi etten yhtään muista lähdettä, että kuinka luotettavaa tietoa on. Jokatapauksessa toksoplasma voi kai sitten tulla koiran kautta joka on ollut tekemisissä kissan ulosteen kanssa.
 
Kai tämä liittyy eniten tänne. Ajattelin kysyä, että ketkä kaikki meinaa ottaa influessarokotteen? Käsittääkseni raskaanaolevat saa sen ilmaiseksi. Minä ajattelin, puhelin siitä tänään neuvolassakin ja saa kuulemma sitten ihan normaalilla neuvolakäynnillä annettua.
 
Mä en ota, en uskalla raskauden aikana eikä esikoisellekaan oteta, muuten kyllä oon aina ottanut. Syitä en osaa sanoa, tunnepohjalta päätökset.
 
Luultavasti tulee otettua influenssarokote.

Varsinaisesti samahan se on sairastuuko sitä ns normaalin tartunnan mukaisesti influenssaan vai saako sitä etukäteen lievemmin samaa virusta. Useimmiten se on haitallisempaa normaalin tartunnan mukaan sairastua (kun puhutaan niistä vakavemmista taudeista/jälkioireista vs kuinka moni saa rokotteesta ongelmia).
 
Takaisin
Top