Äidin terveyshuolet raskausaikana

Lise

Näppärä viestien naputtelija
Huhtimammat 2016
Heinämammat 2018
Hei nyt kun tuli itellä tää flunssatilanne niin ajattelin, et ois kiva laittaa keskustelu ihan vaikka raskauteen liittymättömistäkin terveyshuolista ja niiden hoidosta. Voitaisiin jakaa kokemuksia siitä, mitä erityispiirteitä tilanteisiin tulee raskauden takia. Voisi vaikka olla avuksi jollekin samassa tilanteessa olevalle.

Mulla tuli siis flunssa viikonloppuna, jota hoidin panadol 500mg x 3 päivässä plus kuumilla juomilla, levolla ja vitamiinipitoisilla syömisillä. Sen lisäksi sitten alkoi alaviisaudenhammas jomottamaan, ja rupesin miettimään, että jos lämpöily onkin siitä hampaasta ja olisikin tulehdus. Pelkäsin mitä se vois tehdä vauvalle niin sain hammaspäivystykseen ajan (kun sanoin olevani raskaana, niin aika löytyi nopeasti).

No onneksi ei ollut kuin vähän ärtynyt se viisuri ja suu-leukakirurgi suositteli vaan puhdistamaan hyvin ja käyttämään vaikka muutaman päivän kerrallaan laimennettua corsodyl suuvettä töpöttelemällä siihen päälle. Sanoi, että tosiaan hammashoidolliset toimenpiteet tehdään mielellään raskauden toisella kolmanneksella tai vielä mieluummin vauvan synnyttyä. Laajoja röntgeneitä, joita tarvii alaviisurin poistoon, eivät mielellään ota raskaana ollessa (yläviisurihan on yleensä helpompi, että ehkä se nypättäis herkemmin).

Sanoi, että tosiaan kipulääkkeillä (ei burana) ja mahd. penisilliini kuurilla yritetään pelata aikaa viisurivaivoissa raskauden aikana, mutta toki jos poski turpoaa ja ikenistä tulee märkää niin leikkaavat raskausaikanakin (puudutteet ym ovat kuulemma turvallisia raskausaikana). Sanoi myös, että nykyään ei ole enää (helsingissä) sellaista automaattista raskaanaolevien hammastarkastus/hammaskiven poistoa kun yleensä vaan tosi laajat ientulehdukset vaikuttaa raskauteen negatiivisesti. Ajattelin kuitenkin yksityiselle mennä hammastarkastukseen ja siihen hammaskivenpoistoon varmuuden vuoksi.

Lääkäri sanoi, että ovat huomanneet, että äideillä jää oma suu yleensä helposti hoitamatta pariksi vuodeksi vauvan syntymän jälkeen ja kehotti ilmoittautumaan jonoon sitten jo huhtikuussa.

Mutta tämä nyt siis muistutuksena, että pidetään huolta hampaistamme :)
 
Mulla ei nyt ole mitään erityistä mutta joskus on lihas jumittumia kun polvi leikattu. Ja yleensä otan Buranan koska olen panadolille allerginen. Eli nyt jos mulla jotain särkyä en voi ottaa mitään lääkettä. Ihan hyvin selvisin viime raskaudessa mutta oli joitain öitä joilloi vaan itkin kipua. Pelottaa taas että miten menee tää raskaus.
 
Buranaa saa käyttää satunnaisesti kahden ekan kolmanneksen aikana. Vikalla kolmanneksella ei enää sais. Mulle sinakin siis neuvolassa luvattiin käyttää migreeniin kun ei panadol auttanut.
 
Joo niin on sanottu. Viime raskauden mä vaan et uskaltanut. Menin aina vaan tunti kerrallaan mut kyllä se auttoi et jos ihan pakko niin saan ottaa
 
Mulle sanottiin siinä migreenin yhteydessä puhuttaessa että on lapsenkin kannalta parempi saada kohtaus katkaistua, koska kovin aiheuttama stressi ei sekään tee vauvalle hyvää.
 
Kurkku/korva seutu kipeä ja nenä vuotaa :S Saas nähä iskeekö flunssa. Viime raskaudessa olin suht usein kipeä, sain kaikki pöpöt vaikka tuli vedettyä vihanneksia ja vitamiineja yms :sad001 Tästäkö se taa lähtee :eek:
 
Tosiaan meidän esikoinen syntyi 26+0 raskausviikolla. Nyt jännittää kyllä et miten tämä raskaus etenee. Tulehdus oli siis syynä ennenaikaiseen synnytykseen. sitä minkä sen tulehduksen oli aiheuttanut niin se ei koskaan selvinnyt. Mut nyt kaikki peukut pystyyn ja suojelusenkelit matkaan että menisi loppuun asti :angel5
 
En tiedä mihin keskusteluun tämä kuuluu, mutta kuinka tarkkoja olette ruokavalioistanne nyt raskausaikana?
 
Ruokavaliosta vaan, että kai siinä joku maalaisjärki saa olla. Oon kyllä lukenut kiellettyjen listan ja yritän tietty vältellä kaikkea parhaani mukaan. Kuitenkin esim joku creme bonjour tuorejuusto ja arlan fetajuusto on ollut kauan normaali osa mun ruokavaliota niin en ajatellut että saisin niistä listeriaa nyt kaikkien vuosien jälkeenkään (ehkä ovatkin pastöroidusta maidosta tehtyjä?). Oon myös syönyt ruokaa missä on vähän inkivääriä (inkivääriähän esim amerikassa suositellaan raskauspahoinvoinnin taltuttamiseen).

Monet muut kiellettyjen listalla ei olekaan mun suosikkeja, että ei oo silleen vaikea vältellä niitä. Nyt kun alkuraskaudessa on aika väsynyt ollut niin en oo jaksanut joka päivä kotiruokaa tehdä, että varmaan saan liikaa suolaa kun syön välillä puolivalmista ja take-awayta. Tekee myös välillä mieli mitä sattuu ruokaa, että on vaikea pysyä monipuolisessa terveessä ruokavaliossa jos joku ällöttää.

Kalaruokahan on tärkeää, mutta oon ihan umpelo tekemään mitään muutakun uunilohta (aika kallista sekin) niin on nyt ottanut sitten niitä raskaus omega3 kapseleita jos se vaikka ajais saman asian. Ennen raskautta light-limun fanina nyt sitten oon vähentänyt lasilliseen päivässä, että siinä sitä aspartaamia nyt sitten tulee vähän.

Mites muilla on mennyt?
 
Noi ruuat on hankalia kyllä. Kiinnitin jääkaapin oveen listan kielletyistä ruuista :D On ihan kätevä kyllä ja mieskin voi varmistaa ne sieltä kun laittaa ruokaa. Ennen kuin tiesin raskaudesta söin pari kertaa lämminsavulohta, josta en tiennyt onko ollut tyhjiöpakattua vaiko ei... ( sehän on aika paha listeria riski tuote!), arlan fetaa söin kerran nyt alkuraskaudessa, on pastöroitua, mutta ehkä en silti enää syö... Ulkona/kylässä syödessä en myöskään ole kysellyt sisältääkö joku leivos tuorejuustoa (suurin osa Suomessa kuitenki pastöroitua) tai onko ruokala linjaston pakannevihanneksia kuumennettu.. ( tosin nyt kun koulu alkaa taas syksyllä niin varmistan sen varmaankin! Siellä niin usein jotain pakasteherneitä tms jotka näyttää jäähileisiltä :/ ). Alkoholia, maksaa ja haukea ja graavikalaa oon välttänyt. Enempi melkein huolettaa mitä syön liian vähän! Kasviksia, kalaa ja maitoa pitäis yrittää syödä lisää... Ruokajutuille pitäis ehkä olla oma keskustelu, vaikka terveyteen liittyykin
 
Mullakin on nimenomaan tuo, että ei tule syötyä tarpeeksi ja riittävän monipuolisesti kun on tuota pahoinvointia. :sad001
 
Nonii nyt nousikin ajankohtaiseksi MEDIUM liha... Oon menossa juhliin, joissa pääruokana naudan sisäfileetä. Ja siis mediumiahan sellainen varmaan on :sad001 Onko sisäfilee ees hyvää +65C? Siinä asteessa toksoplasma kuolee. En myöskään löytäny vastausta siihen mikä on Suomen naudoilla toksoplasman esiityvyys? Hirvillä ja lampailla vissiin suurempi... Alkuraskaudessa tosin hyvin pieni riski vauvalla sairastua vaik äiti sais tartunnan... Ja siis voinhan saada toksoplasman vaikka multaisista kynnenalusistani kun oon puutarhassa möyhinyt multaa. Mutta siis söisittekö te??
 
Mua on toi medium-liha mietityttäny myös.. Ihan kaamee pihvihimo koko ajan, enkä tykkää läpipaistetusta pihvistä:sad001
 
Nyt yritin selvittää mikä sisälämpötila medium lihassa oikeasti on? Mutta vaihteli aivan mistä luki... Jossain oli medium 65-68 ja jossain 55 !!! Ja useimmilla sivuilla ei edes mainittu tarkoitetaanko siinä lämpötilaa pannulta/uunista otettaessa vaiko tarjottaessa?? Sillä jatkaahan se liha kypsymistä folion sisällä vielä useamman asteen... Niin en nyt tullut yhtään viisaammaksi, että miltä näyttää ja maistuu lihan joka on +65 asteisena laitettu mun lautaselle :/ Ja siis todellakin liha on niin sääli syödä läpikypsänä, jos kokki ei ole alunoerin tarkoittanut sitä niin... On vaan niin hyvää oikein tehty liha :b Itse en kyllä sellaista osaa paistaa.
 
Ääh nyt häiritsee jo untakin toi toksoplasma. Eviran mikrobiologiset vaarat julkaisussa sanotaan, että toksoplasma tuhoutuu kun lihan kypsentää +61C 4min
tai pakastaa -13C. Pihvi ei kyllä varmaan ole +61 asteiseksi valmistettuna ehtiny olla 4minuuttia niin kuumana? Eikä varmaan paistikaan...
 
NONIIN #Ruusa! Miten en tajunnu tätä aiemmin, mun poikaystävähän on kokki:D

Kuulemma +61c 4min kypsennetty liha on medium++ eli melkein läpikypsä. 71 asteiseksi lämmitettynä se on sit jo läpikypsää.

Että taitaa jäädä meidän mediumlihan syöminen nyt haaveeksi..
 
:D Hyvä että selvisi!!! Tosin edelleen jäin miettimään että jos sen paistais just +61 ja sitten laittaa folioon tms ainakin 4min ajaksi (niinku ne kai yleensä laitetaan...) niin se sisälämpötilahan nousee vielä... Mutta ei ehkä NIIN korkealle kuin jos kypsentää 4min
 
Mä oon umpikärvennytyn lihan ystävä. En oo koskaan voinu syödä lihaa joka ei oo läpikypsää, joten mulla ei tuu vaikeeta ton mediumin kanssa. Olipa teillä informatiivinen keskustelu tosta lihasta! Oppii itsekin uutta :)
Maksaa vältän raskausaikana, en muutenkaan syö muuta maksaa kuin maksamakkaraa. Suomessa myytävät tuorejuustot on pastoröituja, joten niitä käytän normaalisti (cremeBonJour, feta) Muut erikoisjuustot jää, homejuustoa vain kypsennettynä vaikka pitsan päällä.

Mulle selvis edellisessä raskaudessa että anoppi käyttä leipomuksiinsa (pulla, letut) naapuritilan tuoretta lehmänmaitoa. Olipa järkytys kun tajusin puputtaneeni niitä herkkuja. Siihen loppui anoppilassa syönti synnytykseen asti. Nyt kun käytiin viimeksi, niin piti kieltäytyä kahvileivästä verukkeella "yritän keventää ruokavaliota" etten paljastuisi :)
 
Mä en oo yhtään perillä noista kielletyistä ruoka-aineista.. Mites tuore- ja sulatejuustot? Entäs halloumjuusto? Saako noita syödä?
 
Takaisin
Top