Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mä oon ruvennu oottaa jumppii iha sikan. no, ens viikolla on jälkitarkastus et jos sen jälkee pääsis alottaa :)

Mullakin on jälkitarkastus ens viikolla samalla, kun on vauvan lääkäri ja jumppa on kans mielessä, eikä paljoa auta, kun kaikki kylän naiset päivittelee, että "koskas olet tulossa" "Mä kans olen miettinyt samaa". Ei tunnu yhtään auttavan, vaikka on jo 4 kertaa sanonut, että JÄLKITARKASTUKSEN jälkeen mur!
Onneksi jumppapaikka on tossa vieressä ja kestää vain tunnin eli mies pärjää hyvin vauvan kanssa, jos vaan imetän hyvin ennen lähtöä.. Leffaan voi harkita menoa vasta alkukesästä, jos imeminen loppuu samalla tavalla kun vanhemmilla eli n.10kk iässä. Ja tottakai se mieskin juuri NYT haluaa sinne leffaan, kun ei ole mahdollisuus mennä, ku babybioon, miksi ei raskausaikana halunnut! :D

Ehkäpä minäkin rupean tosissaan tekemään asian eteen jotain jälkitarkastuksen jälkeen, siihen mulla pari viikkoa. Hyvä, nyt ei tarvi potea huonoa omaatuntoa (: toki vaunulenkkeilyssä pitäisi mun olla ahkerampi. NYT vaan lähinnä kotosalla oltu, kerhoilua lukuunottamatta.

Kävin juuri eilen jälkitarkastuksessa ja ajattelin, että jes nyt pääsee jumppaileen kunnolla. Lääkäri kuitenkin sanoi, että istumaannousuja ei kannattaisi tehdä ennen kuin syvät vatsalihakset on kunnossa. Eikä suositellut mitään pumppiin menoa vielä aikoihin. Onko teille muille lääkärit sanoneet mitään siitä kuinka rankasti saa reenata ja koska?

Selvispä sitten selkäkipujen syy... Äityivät tässä vasta mahan puolelle ja imettäessä supisteli. Neuvolasta kehottivat maanantaina ottamaan buranaa tai menemään päivystykseen mikäli vointi huononee. No viime yönähän nousi sitten kunnolla kuume, mutta mittari näytti vaan 36.7 joka kerta. Oltiin ostettu vauvaa varten sellainen nopea kuumemittari, joka näyttää tuloksen 9ssä sekunnissa. Näyttää joo, mutta päin peetä. Onneksi tallessa oli sellainen vanha old school-mittari jolla sitten sain oikeat lukemat.Tänään käyty päivystyksessä ja tuomioksi kohtutulehdus ja kahdet vahvat antibiootit. Perjantaina sitten kontrolli, toivottavasti lähtee vointi paranemaan :)

Muokattu viimeksi:
Jonnukka Millaisia ne selkäkivut olivat? Itsellä on oikealla puolella alaselässä vihlovaa kipua ollut pari viikkoa ja viime viikolla kummallinen kipu oli mahankin puolella ja myös supisteli, mutta se meni ohitse.. Eli nyt on vain välillä selässä kipua, jonka luulen johtuvan vain huonosta imetysasennosta yöaikaan. Siksi olenkin ollut rauhaisalla mielellä, kivusta huolimatta, kun se kuume on pysynyt poissa. Onneksi sait lääkkeet ja toivottavasti paranet pian :)

Minä olen nyt kans pari viikkoa aktiivisesti lenkkeillyt eli poutaisina päivinä tunnin vaunujen kanssa alkuillasta, jos menee miten sattuu vauvan olotila, niin koitan kanssa myöhemmin n.30minsan lenkki tai nyt kaks päivää reippaalla sauvakävelyllä, kun on satanut niin paljon.
Kyllä on tehnyt hyvää :)
@sukki Mulle ei ole oikein ikinä sanottu mitään, kun on olemuksesta varmaan huomattu etten harrastele mitään suurempaa liikunta muotoa, mutta varmasti pitääkin ottaa kevyemmällä liikunnalla vielä jonkin aikaa, jos kerta kroppa on TÄYSIN palautunut vasta 2 vuoden jälkeen :)

ei miulle lääkäri puhunu mitään tuosta liikkumisesta tai miten rankkaa treeniä sais harrastaa.
kävin ennen jälkitarkastusta kokeilemassa body combattia,ja oonki käyny sit kerran viikossa.
hevosen selkään tekis mieli,mut siin hommas menee useempi tunti sit,ni mies ei varmaa kestäs olla nii pitkää aikaa yksin lasten kanssa :D tosin puhuttii,jos alettas vuokraamaa yhtä heppaa 2x/vkossa,pääsis tyttöki ratsastamaa,ku se on vinkunu sitä koko kesän! :)
tytön kanssa ollaa käyty vaunulenkeillä,tosin nyt on ollu niin märkää,ettei vaa joteki jaksa sulloutua säähän sopiviin vaatteisiin :/
onneks on kohta taas perjantai ja pääsee combattiin! :))

Mun oma olotila sallii jo reipasta liikuntaa. Kävin tänään hieman juoksemassa, kun mies katsoi vauvaa. Tuntui ihan mielettömän hyvältä hetki itsekseen. Kotona jumppaaminen on vaan ihan älyttömän tylsää ainakin alkuun.

Mirabella: Synnäriltä asti tuntui vasen puoli selästä kipeältä, välillä tunnottomalta. Hiljattain alkoi tuntumaan samanlaista kipua kuin ennen kuukautisten alkamista ja lauantaista lähtien on imettäessä samankaltaista kipua kun jälkipoltoissa. Luulinkin alkuun että mulla on kuukautiset jo alkamassa, mutta kivut vain kovenivat.. Nyt on sitten koko vatsa kosketusarka, ilmeisesti tulehdus vaikuttaa myös nuihin vatsan peitteisiin. Jälkivuoto kellertävää ja sinkuvaa. Haju kuitenkin mieto. Kannattaa vaikka miehellä kokeilla painella mahaa, jos siellä on arkuutta niin voi olla jotain tulehdusta. Eivät oikein ala ainakaan julkisella tutkimaan ellei nouse kuume..

Täällä nyt on sitten ihan turha haaveilla mistään treenaamisesta ennen kun tästä ollaan parempana... No eihän tässä kiirekkään ole :) Toivottavasti jaksan ensi viikolla kuitenki järjestellä niitä nimiäisiä.

Jonnukalle pikaisia paranemisia!!!! Itse olen myös kerran kokenut kohtutulehduksen ja mulla ainakin antibiootit tehosivat nopeasti ja sitä myötä myös olo parani.

Kävin jälkitarkastuksessa viime keskiviikkona ja lääkäri totesi vain, että kaikki ok. Kuntoilusta ei sanonut mitään ja kun kysyin, että voinko alkaa jo vatsalihaksia ihan normaalisti tekemään niin sanoi että juu juu ja että oman voinnin mukaan. Että ei muutakun treenaamaan että saa vielä joskus vanhat housut jalkaan :)
Arki tuntuu koko ajan sujuvan paremmin ja yörytmi on pitänyt. Nyt vauvalle iski lenssu, mutta onneksi kuume on pysynyt poissa ja nuha on hallinnassa nenä friidan avulla, jota olenkin ylistänyt! .Poitsulta on hieman veto pois vain ja iltatankkauksetkin oli ihan olemattomat tänään :( Ihan kun en olisi huolissaan jo kaiken maailman asioista muutenkin.
Pitää huomenna pitää kirjaa vauvan syömisistä ja jos vielä näyttää että ei maistu maito entisee malliin niin pakko on kyllä soittaa lääkäriin.

Tänään kun mies tuli töistä kotiin niin nousi niskavillat pystyyn kun olin poitsua antamassa sille ja pyysin vaipan vaihtamaan kun oli juuri kakat tullut. Totesi, ettei jaksaisi kun on päivän jo rehkinyt töissä niin jatkaa kotonakin. Totesi kyllä heti perään, ettei tarkoittanut sitä miltä kuulosti, että on vain väsynyt, mutta silti pisti niin ärsyttämään, että riitahan siitä saatiin aikaiseksi.
Enhän minäkään voi vauvaa antaa kenellekään kun itseä väsyttää. Ärsyttää.

Laitoin saunan päälle ja ostin kaappiin alkoholitonta olutta. Nyt pikku ukko unten maille ja lukittaudun kylppäriin loppu illaksi :)

Hyvää viikonloppua! :)

Tutkitaanko jälkitarkastuksessa vatsalihasten tilanne normisti vai pitääkö sitä erikseen pyytää ? Jos itseä väsyttää ja oma pinna on kireällä niin työnnän vauvan miehelle, vastusteli tai ei. Mutta meillä mies osallistuu muutenkin vähemmän vauvan hoitoon, kun käy päivät töissä ja illat rakentaa. Haluaisi kyllä olla enemmän vauvan kanssa, mutta kun sitä rakennushommaakin on pakko tehdä. Itse selkeästi olen alkanut kaivata jotain henkireikää liikunnan muodossa. Kävinkin eilen pitkällä vaunulenkillä ja se teki kyllä oikein hyvää aurinko paistoi, kaunis syksyinen luonto ympärillä kaikessa väriloistossaan :) Siitä sai voimaa. Vielä kun sienimetsään pääsisi. Täällä oli taas maa kuurassa aamusta, talvi tulee.. Vauva ei tykkää yhtään paksujen vaatteiden ja pipon pukemisesta :)

Jolanda Meillä sama homma, mies rakentaa meille taloa ja kaikki hänen vapaa aika kuluu siellä.
Kun aloitimme projekin reilu vuosi sitten teimme selvän jaon arkeen; minä hoidan huushollin ja mies rakentaa uuden talon. Kun poitsu ilmoitti tulostaan niin olen koittanut asennoitua siihen, että tämä "yksinhuoltajuus" on vain tilapäistä (siltä se välillä tuntuu),mutta silti sitä väsyneenä ei jaksa antaa myötätuntoa toisen pitkälle työpäivälle ja sitten tuleekin helposti kimpaannuttua.
Taidanpa itsekin pukea poitsun lämpimäksi ja laittaa rattaisiin. Raitis ilma tekee varmaan ihan hyvää kummallekin :)

Piti muuten kysyä, että onkohan tv:n katselusta vauvalle haittaa? Näyttääkö muut vauvalle tv:tä?
Itse saan sillä pienen hengähdystauon esim. aamupalaa tehdessää kun poitsu naureskelee äänille ja väreille ja voin itse rauhassa syödä.

Niranda00 mekin olemme miehen kanssa asiasta keskustelleet, että tämä on vain välivaihe ja on raskasta molemmille, mutta toisaalta vauva on myöskin vain vähän aikaa pieni ): mutta minkäs tekee. Minä myös lähden vaunuilemaan, aivan ihana ilma olla ulkona ei kannata kököttää sisällä.

Tuosta tv:n katselusta, itse myös olen muutaman kerran vauvan huomannut kiinnostuvan liikkuvasta kuvasta. Ei kai se hetkittäin kauhean vaarallista ole vielä tässä vaiheessa. Muistan yhden Doctor Phil jakson, jonka satuin katsomaan, jossa äiti istutti lastaan tv:n ääressä ja lapsi oli jo toista vuotta vanha, oli pahasti motoriikasta jäljessä. Eiköhän tv:täkin voi näyttää, kun käyttää maalaisjärkeä. Pidän vauvaa hetkittäin sitterissä. Meillä vauva sai leikkimaton ristiäislahjaksi ja on tykännyt siinä makoilla, tuijottelee innoissaan myös sellaista otusta ja juttelee sille, jonka sai myös lahjaksi :D Tosin, jos ei rauhoitu kuin sylissä niin sitten imetystyynylle makaamaan tissi suuhun ja vauva voi nukahtaa siihen. Olen voinut siinä samalla syödä.

Eihän siitä telkkarin katselusta myöhemminkään haittaa ole, kunhan lapsi ei katso vääränlaisia ohjelmia, jotka esim. pelottaisivat ja voisivat uniin vaikuttaa, (nythän nämä ei vielä mistään mitään edes ymmärrä) eikä vietä liikaa aikaa telkkarin ääressä. Mutta samahan koskee myös tietokonetta näin nykyään. Meidän esikoinen viihtyisi kyllä pitkiäkin aikoja muumeja katsellen, mutta touhuaa kyllä muutenkin eikä ole mitenkään kehitykseen vaikuttanut. Eli kunhan se telkka ei ole lapsenvahti jatkuvasti, niin ei siitä niin haittaa ole. Turha tehdä siitä mitään mörköä. :) Näitä vauvoja nyt kiinnostaa juuri värit ja valot tällä hetkellä nyt eniten, niin ja kasvot. Jos esim. on lelu, jolla on silmät ja suu, niin sitähän voi olla kiva tuijottaa.

Kyllä olen itse niin tyytyväinen, kun pääsen pari kertaa viikossa ratsastamaan. Kyllä jaksaa paremmin. :) Ja kun fyysinen kuntokin on jo pikkuisen parantunut, niin sekin auttaa jaksamaan. Olen päässyt vähän eroon siitä makean mussuttamisestakin, kun on päässyt liikkumaan enemmän. Vauvakin on alkanut viihtyä lyhyitä aikoja leikkimatolla tai sitterissä, niin ei tarvitse sitä koko aikaa sylissä pitää, kun se on hereillä. On aikaa siten välillä myös neuletöille, sormet syyhyää koko ajan päästä puikkoihin käsiksi. :D

Mä myönnän että meillä on jonkun verran telkku päällä päivän mittaan. Se helpottaa paljon kun itse teen kotitöitä, pysyy esikoinen tyytyväisenä. Toisen kautta hänen kanssaan ulkoillaan paljon, pari tuntia aamulla ja saman verran illalla eli ei tv kuitenkaan ainut lapsen viihdytyskeino ole. Tarkka olen mitä esikoinen katsoo, tällä hetkellä lemppari on my little pony :)

Mulle myös nuo harrastukset on tosi tärkeitä. Ratsastuksen lisäksi on kiva kun esikoisen kanssa pystyy harrastamaan. Käydään koko perheen voimin esikoisen kanssa jumpassa ja kerran viikossa tallilla hoitamassa heppaa. Selkään esikoinen ei ole vielä uskaltautunut. Tänään mun ystävä pyysi meitä tytön kanssa lähtemään mukaan balettiin, eli sellainen harrastus taidetaan kanssa aloittaa. Tämä mamma on kyllä tällä hetkellä täysi rautakanki, mutta jos baletin myötä vähän vetristyisi! Niin ja vauvakin on saanut jo oman harrastuksen, hänen kanssa käydään vauvamuskarissa :)

Eilen oli jälkitarkastus ja kaikki olib hyvi. Heti piti illalla käydä spinningis:) aivan mahtavaa oli käydä :) huomenna taas jumppaa. Kyl se tekee hyvää ja jaksaa paremmin olla vauvan kanssa ku pääsee hikoilemaan salille:)

Onks teil muil ollu toi jälkitarkastus yhes osas? Mul on huomena terkkarin aika ja ens viikon tiistaina lääkärin aika :eek: Yritin kovasti kyl sanoa et haluan ne samalle päivälle, vaik meniski sit pidemmälle, mut ei käyny päinsä :/

Mulla oli yhdessä osassa. Ekaksi kävin mun äitiysneuvola tätsyn kanssa jutulla ja sitten siirryin lääkärin luokse.
Terkun kanssa otettiin perus näytteet niinkuin raskauden aikana ja lekuri kurkkasi alapäähän.
Iski pieni haikeus kun muistui mieleen raskausaika ja nuo neuvola käynnit.
Olen alkanut ikävöimään vauvamahaani ja sitä kun masua ei tarvinnut piilotella :) Toisin kun nyt sitä koittaa peitellä löysin paidoin ja pitkin huivein kun en tuosta löllöstä tykkää yhtään!

Takaisin