Äidiksi ensi kertaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nymeria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
BeNe Kiva kuulla, että joku on menossa samassa kiertopäivässä kun minä! Mulla kans tänään kp21/30. Todella pitkät 9 päivää jäljellä...! Tilasin kyllä useamman raskaustestin netistä joten ehkä kokeilen tuhlata yhden paria päivää ennen kuukautisten alkua :) saa ny nähä..toivottavasti plussa tulis sinne sekä tänne...oon niin malttamaton!

Allison Nautihan lomastasi oikein kunnolla ja jos testi näyttää negaa niin nauti viinistä täysinrinnoin! :)

Tyttötiikeri toivotaan, että nuo kivut ois niitä kiinnittymiskipuja! mulla se kipu oli tosiaan koko alavatsan alueella,että en sitten tiiä oliko se edes sitä kiinnittymistä vai jotain ihan muuta kramppia..

OmaNapa Tänään aamupalaa syödessä alkoi oksettaa ihan tajuttomasti ja tuli tosi huono olo, oksentanut en kuitenkaan kun lopetin syömisen siihen paikkaan. Iltapäivällä kukkapenkkiä laittaessa tui taas huono olo, oksetti ja sydän löi tuhatta..hmm...en uskalla olla toiveikas joten ajattelen vain niiden johtuvan jostain ihan muusta...kuumuudesta? :D

Hei! Uusi kuumeilija ilmoittautuu joukkoonne. Olen kolmikymppinen, miehen kanssa olemme olleet yhdesssä vuoden. Vauvakuume on hengannut mukana jo ihan teinistä lähtien eli 90-luvun lopulta. Onkohan täällä muita jotka ovat ehtineet kuumeilla 10 - 20 vuotta ennen kun esikoista pääsee edes yrittämään? Miehen etsintäkin oli työn ja tuskan takana tuossa vähän nuorempana. Miehen kanssa ollaan puhuttu aiheeta mutta hän ei halua vielä lasta. Ja hedelmällisimmät päivät on kohta jo ohi.

Aion tässä lueskella teidän muidenkin kuulumisia, en tiedä onko tämä ketju juuri minulle oikea paikka kun kaikilla muilla näyttää olevan yritys jo käynnissä. Näitä vastaavia palstoja olen alkanut lukemaan jo millennium uuden vuoden jälkeen ja vauva ym. lehtiä olen lukenut jo pyöreät 10 vuotta. Omat vanhemmat pitää minua ihan pikkutyttönä varmaan vielä pitkään. Mutta se nyt se kaikkein pienin murhe on. Asiaa ei auta yhtään se että ikäisilleni ja nuoremmillekin oikeen vauhdilla tulee perheenlisäystä. Ei oikeen enää malttas odottaa. Facebookkikin on ihan täynnä pienten lasten ja odottavia äitejä. Aina se pahalta tuntuu kun joku kertoo odottavansa, oli miten vaikea keskenmenojen täyttämä ja lapsettomuushoitojen jälkeinen lapsi. Kavereitten lapsia olen tottakai käynyt vuosien varrella katsomassa ja leikittämässä ja hoitamassa. Nuorempana olin myös päiväkodeissa harjoitteluissa, joten jonkinlaista kuvaa lapsiperheen arjesta olen siis jo saanut.

Sinsu, en tiedä mikä siinä on että haluaa tietää raskautumisesta mielellään heti, mutta mulla on ihan samat fiilikset. Eihän sitä nyt voi odottaa niin kauaa et keho sen varmaksi kertoo. Siinähän menisi huonolla tuurilla ties kuinka kauan. :eek:

Tsemppiä piinaviikolle Tyttötiikeri. En tiedä missä vaiheessa kiinnittyminen voi tuntua, mut toivottavasti vihlasut tarkottaa hyvää. :>

Samoin BeNelle tsemppiä odotteluun. Hienoa että ovis on hyödynnetty vaikka se olisikin ollut vasta myöhemmin. ;)

Hyvää matkaa Allison! Ja tulisi nyt se täti sinne.

Nonna, voihan kuumuuskin huonoa oloa aiheuttaa, mut toivottavasti syynä on vauva. :> Tsemppiä odotteluun.

Tervetuloa Mira mukaan. Ainakin mun puolesta voit täällä jutella täällä, vaikka et vielä yrittämään ole päässytkään, jos vain haluat. Toivottavasti saat miehen pään käännettyä pian.

Tervetuloa mukaan Mira, kyllä joukkoon mahtuu, vaikke itsellä vielä yritys olisikaan päällä :)

Ja anteeksi, oon nyt laiska enkä muutoin ehdi kommentoimaan, tulin juuri reissusta ja nukkumaan olis jouduttava, oon niin poikki...

Pikkunen (ja kopioitu) omanapailu: Hirveet alamahakipuilut tänäänkin jatkuneet.. Jostain syystä oon melko varma, että täti tekee tuloaan, vaikka kivut onkin aika erilaiset kuin yleensä ennen tätiä, vähän enemmän oviskipujen kaltaisia, mutta ei ihan niitäkään... Ja välillä sellaista outoa kihelmöintiä/nipistelyä ihan tuolla alavatsan pohjalla (kohdun suun alueella?)... Jokatapauksessa ennen ei tälläsiä kipuiluja ole, joten alkaa mielikuvitus jo laukata ja maalailla kuvia jostain ikävämmästä probleemasta tuolla alaosastolla... Toivottavasti nyt kivut helpottais, ja olis sitten vaikka sen tädin enteilyä (ellei sitä plussaa meille nyt suoda), eikä esim näin myöhäiselle ajankohdalle jäänyt ovis tai jotain vakavampaa...

Ensinnäkin teretulemast Mira83, kyllä tänne joutaa tulla,vaikkei olekaan ihan vielä yritys päällä :)

Nonna, juu samaan tahtiin mennään. Tää on ihan hirveetä kun kuvittelee jo kaikenlaista.
Tyttötiikeri samoissa kohdin mennään varmaan myöskin, toivottavasti sulla ne kipuilut johtuisi siistä mukavasta asiasta, kovasti siltä ainakin kuulostaisi!
Kiitos tsempistä Vargynja, en mä kyllä edelleenkään aikuistenoikeesti usko että olisi tärpännyt, nämä oireet voivat olla kyllä ihan pelkkiä menkkaenteitä.
Allisonille hyvää lomaa ja reissua! Kyllä täällä kuule ollaan varmaan vielä tuskailemassa kun tulet takaisin :) Ja eihän se niin kauheaa ole jos "joutuu" juomaan sitä Italialaista punkkua, eihän :) Vaikka mielummin tietenkin toivoisi sitä toista asiaa.

En tiedä mitä pitäisi ajatella, päivällä oli toooosi outo olo ja olin aivan varma että olen raskaana. Töissä tosiaan närästi ja kuvotti ihan koko päivän ja maha oli sellanen pallo että housutkin oli pakko avata, noloo! :smiley-ashamed008. Sitten kotimatkalla kävellessä ja bussissa pisteli vasemmassa kyljessä ja vähän molemmissa munasarjoissamain. Otettiin päikkärit ja nyt ei ole taas mitään muuta kuin pikkasen ällö olo. Mutta en tosiaan usko, että mitään tärppiä olisi näin äkkiä käynyt, närästystä mulla on aina silloin tällöin, nyt on ollut vaan tosi pitkä aika ettei ole ollut. Joten tuo pallomahailu ja närästely ei ole mitenkään erikoista. Ja mahassa nippailutkin voivat vain enteillä menkkoja. Ällöolosta en osaa sanoa, mutta samanlainen olo oli oviksen aikaan.
Sanoin päivällä just yhdelle kaverille joka on samassa tilanteessa, että on tulee tosi outo fiilis kun ajattelee, että tuolla mun sisällä saattaa nyt just tapahtua jotain aivan käsittämättömän ihmeellistä.

Plussatuulia kaikille!!!!

Nyt pidetään kovasti peukkuja teille Nonna, Tyttötiikeri ja BeNe!
Tyttötiikeri mäkin olin ihan varma, että täti tulee, vaikka kivut oli erilaisia... ;).

Allisonille rentouttavaa lomaa!

Ja kiitos kaikille teille ihanille <3. Mun tuntemukset menee laidasta laitaan... Pääsääntösesti oon kuitenkin pyrkiny oleen positiivisella mielellä. Joka kerta vessaan mennessä kyllä hir-vit-tää! Mies on ihan tohkeissaan ja puhu jo, kuinka 10 vuoden päästä pitää tehdä huvipuistoreissut uudestaan. Nyt kun niitä tehdään hänen 11v. poikansa kanssa. Ruotsiin ollaan menossa ens kuussa, kun Suomen paikat on jo kierretty. Eilen illalla puhelun lopuksi sanoi, että voihan nyt paksusti <3. Voi kun olis mun kanssa täällä jännäämässä, mutta kun ei. Kaks viikkoa joutuu vielä yksin kärvistelemään :/.
Ja sitten testeihin... Eilen iltapäivällä davidin testiin aiempaa vahvempi viiva, joka ilmestyi heti. Tänään cb:n normiin vahva plussa, joka ilmestyi heti. Nyt siis kp31/28-32. Tällä kertaa ei siis ainakaan ole lähtenyt haalistumaan/hävinnyt.
Eli hyvältä näyttää toistaiseksi. Vielä en uskalla hehkua. Voi olla, että en uskalla kunnolla hehkua koskaan. Hyvä mieli siltikin ja think positive on päivän sana.

Hurjasti lämpimiä plussapuhureita kaikille teille <3

Tervetuloa Mira83 joukkoon vaikkei vielä yritystä olekkaan päällä. Tuohon kysymykseesi, että oonko ehtiny kuumeilla miten kauan ennen kuin esikoista pääsin yrittämään. Niin kyllä sitä on kuumeiltu vuosia reilut 10v, aina olen ollut lapsi rakas, mutta mulla meni ainakin tovi ennen kuin löysin sopivan miehen jonka kanssa haluan perustaa perheen ja nyt kun se hetki on käsillä, niin sitä lasta ei meinaa kuulua. Toki välillä kuumeilu on menny ihan yli "hilseen" ja välillä se on pysynyt aisoissa, mutta kuumeilua joka tapauksessa.

Allisson hyvää matkaa, nauti ja rentoudu matkalla. :happy119

Vargynja mä oon ihan samaa mieltä, että ei mun pää kestäis odotella sitä, että keho kertois milloin on matkalainen mukana, kun se voi tosiaan kestään tovin ennen kuin sen huomaa. Varsinkin jos ei tule mitään pahoinvoinnin merkkiä ja kierto on pitkä.

Oon koittanu tarkkailla kehoa ihan reilulla kädellä, että koska se kiinnitymiskipu kenties tulee jos se tulee. Muutaman kerran tänä on juilinu koko alavatsalle sillon kun on on menny kyykkyyn tai istumaan. Mut se kipu on kyl ollu vielä siedettävissä rajoissa. Toki tää juiliminen voi olla mitä tahansa, joten ei vielä olla liian ahne ja kuvitella heti sitä parasta mahdollista.

Olispa kyllä hienoa jos me kaikki piinailijat vetästäis tässä sellanen kunnon plussa-aalto.. Meitä taitaa ollu nyt useampikin aika samassa tilanteessa, tuntemuksia seuraillaan ja jännäillään saapuuko täti vai joko olis tärpännyt. Tsemppiä kaikille!

Tänään tapasin kaveria joka on viimesillään raskaana... Voi sitä mahaa ja niitä kaikkia vauvan vaatteita ja tavaroita <3 itkuhan siinä melkein pääsi kun tunnusteli masua, mutta ihan vilpittömän onnellinen oon ystäväni puolesta, eikä niin kovaa kateutta tuntunutkaan kun aluksi jännäsin... :)
Tänään on edelleen ollut tätä uudenlaista alamaha kipuilua, ja vatsa on niiiiin turvoksissa kun vaan voi olla. Ei oo kiva tunne.. Mutta kuten sanottu, toivon kyllä parasta, mutta en vielä halua lähteä sitä edes toivomaan... katsellaan rauhassa miten käy.

Onnea JMH viivojen vahvistumisesta! Ihanaa jos tai siis kun teillä nyt onnisti ja kaikki sujuu hyvin loppuun asti. <3

Tsemppiä teille kaikille piinailijoille. Toivottavasti teette nyt oikein plussa-aallon. Vaikka sitten taidankin jäädä melkein yksikseni tänne. No en sentään ihan ja ehkä me seurataan teitä vielä perässä. :>

ON Ei mitään oireita oikeastaan. Joskus harvoin vatsassa tuntuu jotain mutta en usko, että on mitenkään raskauteen liittyviä.. tai mistä sen tietää, mutta osaan olla paljon rauhallisemmin tässä toisessa kierrossa koska ekassa olin ihan hysteerinen :D

Mira83 Tervetuloa joukkoomme kuumeilemaan ! :) Minäkin aloitin kirjoittamisen täällä jo muistaakseni tammikuussa vaikka vauvaa lähdettiin mieheni kanssa yrittämään vasta toukokuussa :) joten juttele vapaasti vain :) Itse oon kuumeillu ''vasta'' syksystä asti...ihan tarpeeksi kauan! Kuume on vaan kasvanut tässä yrittämisen lomassa :)

JMH nii onkos sulla mitään raskausoireita? :) ihanaa otahan rennosti sen plussan kanssa:)

Omanapavaroitus. Kuume on poissa, mutta flunssa ei ota lähteäkseen. Ja jossain on nyt jotain mätää. Ovikseni pitäisi olla laskurin mukaan loppuviikosta tai jos on pitkä kierto, vasta ensi viikolla. Testailin kuitenkin eilen sylkitestillä ja näytti siltä, että ovis on lähellä. Tänään testasin aamupäivällä herättyäni uudelleen ja ovis näytti olevan kauempana. Nyt olen pihalla kuin undulaatti. Näiden havaintojen perusteella ovis olisi jo ollut. Mutta ei se voi olla tai jos on niin on kyllä kierto ihmeen paljon lyhentynyt. Toivottavasti vuorokaudenaika tai flunssa tai jokin sotkee tuloksia. Ei meinaan ole sitten ovista hyödynnettykään, jos se on mennyt. :( Testailen illalla taas uudestaan ja katson mihin suuntaan tämä on kehittymässä...

Moro kaikki! Virallisesti ilmoitan, että äidiksi haluan mieluiten aiemmin kuin myöhemmin. Olen 29-vuotias naimisissa ja vauvakuumeillut jo muutaman vuoden ajan. Ovisaika juuri takana ja "yritettyjä" kiertoja takana kaksi. Eli nyt jännään antaisiko sanoisiko kolmas kerta sen plussan. Ovistikut otin käyttöön tällä kierroksella, koska oviskipuja mulla ei ole lainkaan. Ovisplussan tikutin viime sunnuntaina. Tällä kierrolla oon yrittänyt ottaa rennosti ja olla ajattelematta asiaa välttääkseni sen "stressinehkäisyn".

En kerennyt vielä oikein tutustua teidän muiden tarinoihin, joten jatkampa tässä nyt lukemista. Kiva jakaa tuntemuksia samassa tilanteessa olevien kanssa!

Myötätuulia ja peukkuja kaikille :)

ON: huh... rupes ärsyttämään kun kaikki vaan plussaa koko ajan. Vaikka onkin kp 32 vasta ja vaikka onkin ilta, niin perkule tein testin... ...en usko tätä, mutta haalean haalean haalea viiva.... Itku tuli... En vaan voi uskoa. Aamulla on kait testattava aamupisusta vielä. Haalea se on mutta viiva silti...

Kopsu tännekin: Pakko jakaa tämmönen juttu, mihin törmäsin eilen... Googlatkaapa omenaviinietikka ja raskaus.

Mä aloin juodan omenaviinietikkaa pari viikkoo sitten. Melkein heti oviksen jälkeen. En kylläkään raskautumisen edistämiseks, vaan ihan ruuansulatusta tehostaakseni. Ei ollut tietookaan, että siitä vois ehkä olla jotain hyötyä myös raskautumiseen. Lisäkshän mä oon syönyt kierron alusta asti aspiriinia. Siitäkin löytyy tuolla tekstiä. Siis omenaviinietikka + aspiriini. Itse aloin sen takia googlailemaan tota, koska halusin varmistaa, että raskaana on ok käyttää o.v.etikkaa :).

sinsu peukkuja, että tuntemukset tarkottaa sitä itteensä :)

Nonna on oireita ja nehän alko jo reilu viikko sitten. Mahan nippailut ja juilimiset, tissien kipuilu, JANO, tukkonen olo, runsas valkovuoto, levottomat unet ja nään unia (edellisissä raskauksissa sama juttu), nälkä useemmin, kun normaalisti, alamaha tuhannen turvoksissa, väsymys, joka on tänään ollut ihan ARMOTON. Tunteet on pinnassa molempiin suuntiin... Siinähän niitä jo. Ainiin ja närästystä oli eilen. mua ei yleensä koskaan närästä. Iisiti yritän ottaa, mutta ei se helppoo ole.
Tsemppiä sinne!

Vargynja Kiitos <3! No höh :/. Toivottavasti ovis vielä löytyy!

Luna tervetuloa!

Tyttötiikeri iik!!! Peukut ja varpaat pystyssä, että vahvistuu!!!

Tervetuloa Luna. :>

Onnea Tyttötiikeri! Ja paljon tarrasukkia. ^^

Omanapakopio: Nyt oli taas enemmän kuvioita kuin aamulla. Ehkä ovis ei siis ole mennyt huomaamatta ohi. Täytyy elää siinä toivossa ja seurata mihin suuntaan nuo menee.

Kyllä sai jännäillä. Äsken tein puikkotestin, joka nega, olin kuitenkin päättäny tehdä myös GB digin ja pienen odottelun jälkeen näytölle pärähti Raskaana 1-2. Eli jos eilen illalla kahteen puikkoon tuli haaleat viivat ja nyt tuo digi antoi tuollaisen vastauksen, niin kai sen nyt voi uskoa? Vaikka pelkäänkin, että on kemiallinen tai kohdun ulkonen tai menee kesken kun jo näin aikasin testasin.. Laskurin mukaan nyt olis vasta rv 3+4...

Eiköhän digiin voi luottaa. Onnea! Pidän sormet ristissä, että kaikki menee hyvin. :>

JMH Ai sulla onki ollu noinki paljo oireita.. :) no kai seki vähä vaihtelee..toiset ei tiiä ennen testiä yhtikäs mitään :) Onnea vielä! On se vaan niin hienoa, kun vihdoin se piinailu on ohi ja saa oottaa, että masu kasvaa ja vauva kehittyy :) toki on seki piinaavaa! ku pitää miettiä onko kaikki ok jne. mut kumminki!

Vargynja Saattaahan tuo flunssa vähän sekottaakkin pakkaa..tai ainakin ite hyvinki ajattelisin näin! :/

TyttöTiikeri ONNEA !! <3 Olen niiiiiiiiiiin kateellinen oikeesti... siis niin kade !!! Oikein ihana juttu kuitenkin mä toivon, että tuun pian perästä plussani kans! Enää viikko menkkojen alkamis päivään ja saa kyllä pysyä poissa!!

Tervetuloa Luna tänne foorumille kanssamme! :) toivotaan, että kolmas kerta todensanoo ja sitä rataa!

OmaNapa Oon vähä hassu..tein äsken raskaustestin! Mä en vaan osaa pitää niistä näppejäni erossa vaikka hyvin tiestin, että ei se voi näyttää vielä muuta kun negaa!!! Onhan nyt vasta Dpo 8 menossa :excited001 :smiley-bounce005 mutta mun oli vaan pakko...pakko kusasta puikkoon ihan vaan testin tekemisen iloksi! ja ku kaikki muukki pissailee niin mäki halusin... :laughing014 :laughing002 enkä varmasti kerro tätä miehelleni sehä varmaan kattois mua, että oonko vähä tyhymä,kun tollain tuhlaan kalliita testejä! No joo ei siitä sen enempää..se vähä rauhotti mun mieltä kuitenkin.

Tosiaan siis kp 24 menossa ja vatsassa outoja tuntemuksia..pientä pistelyä/kipuilua..siis hyvin pientä..että en voi varmaksi sanoa onko mistä johtuvaa..syytin jopa kireitä työhousujani tästä,mut kipu tuntuu kotonaki. En lähde vielä toivomaan liikoja,mutta jos oireita etsitään niin toi vois olla ehkä yks ja kaks muuta sitte vois olla tää jumalaton VÄSY!! mä en yleensä nuku päikkäreitä, mutta tänäänkin nukuin kaks tuntia ja eilen tunnin ja mä vaan haukottelen koko ajan..toinen oire ois sitte nää mielialanvaihtelut...mua ottaa päähän aivan kaikki! Ihan kaikki siis vatuttaa ja mieski kattoo mua jo, että ei voi olla totta..jos tää on raskausoire niin mitähän on seuraavat 9kk :D no joo en tiedä sitte oonko vaan sekasi koko ämmä laughing7... no se jää nähtäväksi mitä ens viikko tuo tullessansa. Toivon niin kovasti, että sen PLUSSAN!! muuten nuppi sekoo..

Nonna, voikun oireilusi tarkottaisi plussaa! :) Ja eihän se r-testi vielä varmaan voikaan näyttää plussaa, ellei ole joku todella todella herkkä eli vielä vähän piinailua ja kerro sitten uudestaan! Oireet kuulostaa kovin lupaavilta. Ps. mäki teen aina välillä mieheltä salaa testejä ihan vaan omaksi iloksi :grin, että ihminen voi olla kärsimätön.

Tervetuloa Mira!! Kauan olen lapsista haaveillut ja pienenäkin tiesin haluavani äidiksi. Varsinaista vauvakuumeilua on kuitenkin ollut parisen vuotta.. Halusin edetä parisuhteessa perinteistä tietä ja mennä ensin naimisiin ja sitten lapset. Ja jotenkin olen halunnut kunnioittaa vanhempiani ja pyrkinyt suorittamaan opiskelut loppusuoralle ennen vauvatekohommaa.. Yritäppä sinä pehmentää miestäsi. Eiköhän hänkin pian ymmärrä, että olisi hyvä aika ryhtyä tuumasta toimeen :)

Minä ainakin oon täällä Vargynja! :) Kyllä me perästä vielä plussanneisiin päästään! Toivottavasti saat oviksen bongattua ja hyödynnettyä!

Lunallekin, tervetuloa :) toivotaan, että visiittisi on lyhyt!

Tyttötiikeri, IIIIIIKS!! :excited001 Sä plussasit! Voi ihanuus! Onnea ja toivon todella, että viivat lähtevät voimistumaan :)

JMH, kiitti vinkistä! Vois kokeilla sitä omenaviinietikkaa. Näytti olevan niin paljon hyviä puolia, että ei se varmaan haitaksi missään nimessä voi olla :)

ON:Ihan kauhee matkastressi. En haluis lähtee :confused: koirien ja kissojen hoito on niin monimutkaista ja huoh. Oon niin huono reissaaja.. Pakkaaminen ahdistaa. Tänään heräsin puoli kahdeksalta silittämään vaatteita laukkuun.. Samalla koitin karsia turhia pois, kun paikan päällä on pesukone.. Ja mulla on taipumus ottaa paljon turhaa vaatetta mukaan!.. Vielä pitäis pakata loputkin, viettää aikaa kissojen kanssa, käydä suihkussa ja valmistautua lähtöön. Yöllä taitaa olla herätys kahden-kolmen aikaan kun neljältä viimeistään pitää lähteä. Voi kun voisin vain jäädä kotiin.. No eiköhän kaikki vielä hymyksi muutu jahka päästään koneeseen.

Kovin pohdin kannattaako mun testailla kun ei nää mun tuntemukset oo miksikään muuttunu. Voi olla, että testaan kuitenkin. Ihan vain testaamisen ilosta. :rolleyes:

Niin ja mun on pakko avautua työpäivästäni kun oon tällä hetkellä niin ahdistunu kaikesta tästä. ELi nyt ymmärrän, miksi vakkarit ei tykkää tehdä uusien työntekijöiden kanssa töitä. Sijainen minäkin olen ja melko uusi mutta voi elämä! Meitä oli kolme vuorossa ja tuntu, että mä sain tehdä kaiken. Hoiti muutkin jotain mutta he keskittyivät melkeimpä vain yhteen lapseen kerralla eivätkä kyselleen voivatko tehdä jotain. Ruokapöydässäkin mulla oli taapero, joka oli koko ajan nousemassa syöttötuolista pöydälle ja pari muuta isompaa lasta oli ihan levottomia ja jouduin huutamaan, että nyt tarviin apua, jotta kaikille saadaan iltapalaa. Arg. Olisi ollut mukavampaa lähteä niin, että kaikki olisi ollut reilassa ja kondiksessa kun seuraavaksi palaan töihin vasta parin viikon päästä. No ehkä tää mun matkastressi vaikutti osaltaan mun suhtautumiseen. :p

Takaisin