Äidiksi ensi kertaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nymeria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hiphei! Yksityisellä käyty, ultrattu (ekaa kertaa elämässä) ja terolut resepti (3 kk) saatu. Kaikki näytti hyvältä, kaikki on paikallaan eikä näkynyt mitään outouksia. Hyvillä mielin siis jatkamaan harjoituksia :) Nyt kun vaan osaisi ottaa rennosti ... ainakin seuraavat 3 kiertoa... ;) Mulla kierto tasaantui heti nyt, mutta edellisen kerran kun lopetin pillerit, sinä meni 3-4 kiertoa...

Moi,

mä kävin eilen siellä (normi)lääkärissä terv.keskuksella. Se mieslääkäri oli itseasiassa yllättävän mukava.

Noh, huonolle ololle/raskausoireille ei nyt kuitenkaan voi oikein tehdä mitään. Lääkäri sanoi, että sellaista voi olla vielä useita kuukausiakin keskenmenon jälkeen. Eli kyse on ehkä jostain häiriöistä hormoneissa. Kuitenkin hän sanoi, että jos hormonitasoissa on jotain pielessä, niin se vaikuttaa heti niin, että kierto alkaa heittelemään. Eli mun hormoneissa ei pitäisi olla mitään suurempaa vikaa. Niitä ei kuulemma mitata, koska niissä on niin suuret normaalin vaihteluvälit, että yksi mittaus ei kerro mitään kun ei tiedetä mun normaaleja arvoja.

Lääkäri sanoi myös jotain siitä, että nämä pahoinvoinnit ja keskenmeno eivät johtuneet samasta syystä. En oikein muista, miten hän sitä perusteli. Mutta "ihan raskauden alussa ei kuulemma sallita minkäänlaisia virheitä, ettei tulisi huonoja jälkeläisiä". Selitteli sitä keskenmenoa sitten...

Pääsin kyllä verikokeisiin, jossa katsotaan kilpirauhashormoni ja tulehdukset ja jotain sellasta. Jos kilppari on ok, niin voin kuulemma olettaa, että muutkin hormonit ovat ok, koska ne säätyvät samasta paikasta eli aivolisäkkeestä.

Minusta on tosi hyvä, että nuo kilpparit nyt selvitetään. Sen vajaatoimintahan voi aiheuttaa keskenmenoja. Kyllä mä luulisin, että sekin on kunnossa ja niin lääkärikin tuntui uskovan. Mutta toisaalta en mä ihan hirveästi yllättyisi, vaikka mulla oliskin se, kun sitä oirelistaa tutkistelee. Mulla on aika hidas sydämensyke ja sitten tietysti palelu ja väsymys on aika normaaleja ilmiöitä ja samoin ummetus. Toisaalta mä hikoilen helposti, kun oirelistassa oli hikoilemattomuus. Mut joo, se selvinnee perjantaina. Pääasia, että selvitetään nyt.

Mut muuten lääkäri ei sanonut muuta kuin että toivotaan että tulen raskaaksi pian tai että olo ainakin helpottaa. Sanoi myös, että on hyvä merkki kun tossa välissä yksi kierto oli jo vähempioireinen.

Niin ja sanoihan hän myös, että jos me ei yritettäisi raskautta, niin voitaisiin ehkä kokeilla jotain hormonisysteemiä, mistä nähtäisiin, liittyykö paha olo kuukautisiin.

hehel, hieno juttu, että kaikki näytti olevan kunnossa :) Ja että sait terolutit. Auttaako ne siis siihen tuhrutteluun?

iinas, tervetuloa. Mulla oli alussa ihan säännölliset kierrot tai oikeestaan liiankin säännölliset sellasen puoli vuotta. Sen jälkeen alkoi tulla myös vähän pidempiä kiertoja (mikä lienee mulle luonnollisempaa) ja huomasin sitten myös, että ovikset ilmeisesti alkoivat myös tapahtumaan vasta sitten. Mut kaikilla ei tosiaan mene näin kauan palautumiseen. Ootko käyttänyt pitkään pillereitä?

mauste, oon todella pahoillani teidän pattitilanteesta :( Tuttavista oon kuullut sen verran, että muillakin on kyllä ollut tuota ongelmaa...siinä tapauksessa ainakin mieskin sitten lopulta tuli valmiiksi yrittämään. Toivottavasti teilläkin käy niin ennemmin eikä myöhemmin.

Lotte, ihan hyviä uutisia tuli siis lääkäriltä... eli ei kuulostanut kovin huolestuttavalta. Raskaaksi tulemiseen tai keskenmenoihin näiden ei pitäisi vaikuttaa. Mutta onhan se kyllä kurjaa jos on säännöllisesti huono olo :(

hehel, toivottavasti niistä teroista on sulle apuja :)

elenna Harmi ettei sille huonolle ololle voi mitään :/ Toivottavasti ne hormonit siitä tasaantuis ja se tärppikin sieltä tulis :) Noi kilpparithan on aika yleinen vaiva ja kuitenkin helppo hoitaa, jos nyt sattuis kilppareista jotain löytymään.

iinas Mulla kierto asettui aika äkkiä omaan kaavaansa takaisin :) muutaman kierron kesti :)
Tervetuloa mukaan :)

mauste Toivottavasti teidän pattitilanne etenis johonkin suuntaan, tiedän miten ikävää on vaan odotella, että toisen pää kääntyis.

Täällä valmistaudutaan lomailemaan, en sitten tiedä missä vaiheessa se ovis oikein oli/on kun en oikein osannut oireista mitään sanoa, eikä noi testit mitään näyttänyt (oli vissiin maanantai kappaleita) Täytyis tilata varmaan uusia testejä odottelemaan, mutta saa nyt odottaa hetken aikaa, jos sitten ens vuonna ellei sitä tärppiä satu ennen sitä :)

Elenna, seitsemän vuotta suunnilleen. Tais olla yksi puolen vuoden tauko välissä. Sillon muistaakseni asettui kierrot hyvin heti. Saa nähä miten nyt käy. Toivottavasti hyvin kun malttamattomalla mielellä olen:D

Kiitoksia kaikille tervetuloatoivotuksista, mukavalta foorumilta vaikuttaa:):)

Moi,

mulla oli verikokeissa kaikki ok. Eli kilpirauhasetkin toimivat ihan normaalisti :) Joten ei muuta kuin toivomaan, että pahempaa pahoinvointia ei enää tule muuta kuin raskauden yhteydessä. Vähän huolestuttaa, että siellä ulkomaanmatkalla on huono olo, se kun osuu juuri menkkojen alkupäivän ajalle. Mutta toivotaan parasta.

Muuten menee ihan hyvin...autoillessa on ollut edelleen huonoa oloa, mutta se saattaa myös johtua tyrniöljykapseleista, jotka oon aloittanut nyt (päädyin pellava- ja kalaöljymietteiden kautta kokeilemaan niitä). Alkukierto on mennyt tosi nopeesti ja nyt jo kp14. Tänään tuli haalea viiva ovistesiin ja limaakin on bongattu ja uskoisin, että ovis on sunnuntaina. Vielä ei ole tehty asialle mitään, mutta tarkoitus olisi yrittää tänä iltana ja taas sunnuntaina. Toivottavasti keritään.

hehel, ok, no nyt sitten limakalvot kuntoon :) Ne onkin ihan tärkeet...

iinas, eiköhän ne kierrot taas asetu kun viimeksikin meni hyvin :) Mulla on ollut nyt taas keskenmenon jälkeen ihan (minulle) kummallisen säännölliset kierrot: 31 29 29 ja 29 ilmesesti tääkin kierto.. mistä lie johtuu.

Santra87, mukavaa lomaa!

Ja kaikille mukavaa viikonloppua :)

Oletan että mun ovis olis ollu 23 päivä, rinnat oli ihan mahdottoman kipeät ja mahaa nipisteli vähän oikealta puolelta. Siitä asti ollu rinnat arat, etenkin nännit. Tosi outoo kun normaalisti ei oo mitään tuntemuksia. Nyt sitte vaan tarvii jännätä että olisko tärpännyt heti ekalla kerralla pillereiden lopettamisen jälkeen. Miten sitä malttaa oottaa:D

Kyllä se aika siitä kuluu iinas :) Toivotaan, että tärppäsi, mutta jos ei, niin sitten vaan uuteen yritykseen. Mulla on kanssa usein nännit ja rinnat arat oviksen jälkeen. Mutta oireet saattavat vaihdella kierrosta toiseen. Sulla voi myös olla nyt aikaisemmasta poikkavia oireita, koska olet lopettanut pillerit! Ainakin kaikki ovulaatioon liittyvät oireet ovat uusia, koska yhdistelmäehkäisypillereitä syödessä ovulaatio ei tapahdu.

Mä sain oviksen bongattua ja kyllä sille asialle sitten jotain tehtiinkin. Tänään on kaiketikin 4s päivä siitä. Onneksi en ole ehtinyt kauheasti näitä juttuja miettimään, koska on ollut sen verran kiirettä ja kaikenlaista ulkomaanmatkaan liittyvää mielessä. Katsotaan löytääkö punainen ystävämm minut sieltä reissun päältä. Aika hyvä suuntavaisto sillä kyllä tuntuu olevan.

Mitäs muille kuuluu?

Tervetuloa "linjoille" iinas ja tsemppiä odotteluun! Toivottavasti plussatuulet puhaltelevat teilläpäin. :)

elenna:  Hienoa, että olet kunnossa, vaikka huono olo vaivaakin ajoittain. Toivottavasti sekin kuitenkin loppuu tai aiheutuu edes kunnon syystä.  ;)  Kiva tosiaan omaltakin kannalta tietää, että olot eivät todennäköisestiole mitään vakavaa tai johdu mistään mikä estäisi/häiritsisi raskautumista. Milloinkas te nyt lähdettekään reissuun?Hauskaa reissua! Toivottavasti punainen häirikkö ei löydä luoksenne maailman ääriin. :)

Täällää menossa kait kp15-17/28. En ole jaksanut nyt laskeskella tai edes mitenkään asiaa miettiä. Oikein yllätyin tuossa yhtenä päivänä kun limoja lorahti (kerrankin) kunnolla ja rinnat rupesivat aristamaan. Melkein harmitti oireiden selkeys, kun muuten ehtinyt kierron alun olla täysin omissa maailmoissa ja asiaa miettimättä. Petihommia ei ole tälläkertaa "aikataulutettu" mitenkään, mutta meillähän niitä peittoja heilutellaan muutenkin vähintään 2-4pv välein, joten sillä ei pitäisi olla väliä. ;)  Sain sen uuden työpaikan ja siksi olen onnistunut miettimään kaikkea muuta pari viikkoa kuin vauvakuumetta. :) Ihan hyvä välillä näinkin.

Mikäs täällä on porukalla tilanne? Onko tätiä näkyny vai onko täti vallan unohtanut tulla?

No eipä menny ihan putkeen mun ovis bongailut. Aloin testaamaan omasta mielestä hyvissä ajoin kp11, testasin neljä päivää peräkkäin ja viiva senkus haaleni päivä päivältä, sit en enää jaksanu edes testata, mua alko niin masentaan koko touhu. Ilmeisesti pitäis tilata lisää testejä ja aloittaa toi testaaminen ens kierrossa jo vielä aikasemmin. Kovasti kyllä touhuiltiin sillä viikolla, kun oletettu ovis ois pitäny olla, mut nyt vähän epäilen, et se ovis ei ollu siellä päinkään.

Eilen kuulin taas yhden vauva-uutisen tuttavapiiristä, eikä se kyllä yhtään auttanu tähän omaan mielentilaa. Tuumasin miehellekin (joka siis asiasta mulle kertoi), että mä en oikein enää osaa iloita muiden vauva-uutisista, ku toisilla se tuntuu käyttävän niin helposti ja meillä ei. Tällä kyseisellä pariskunnalla on jo kaks lasta entuudestaan ja kolmas nyt siis tulossa, LA keväällä. Mä ryven taas niin pohjamudissa itseni kanssa ja kaipaisin sitä ystävää rinnalle, mutku ei sitä ole, ei varsinkaan sellaista jolle voisin puhua näistä ajatuksista. En kuitenkaan haluaisi vahingossa loukata sanomisillani ketään jolla on jo oma lapsi ja kaikilla mun paremmilla ystävillä on. Ja voiko he ihan oikeasti edes ymmärtää mun ajatuksenjuoksua tässä tilanteessa, kun eivät itse luultavasti vastaavanlaisia ajatuksia ole koskaan läpikäyneet. Onneksi te olette olemassa...täältä saan luultavasti ennemmän vastakaikua, kuin reality-ystäviltäni voisin saada.

elenna: Kiitos taas tsempeistä ja sun sepustuksista on ollut enemmän apua kun osaat varmaan arvatakaan. Jonkinlaiselta välitilalta raskauden ja yrittämisen välillä tämä on tuntunutkin, siksi palstailu on jäänyt nyt vähemmälle. Hyvä että kilpirauhanen on kunnossa ja hormonitoimista sitten ilmeisesti muutenkin. :) Mä pääsin myös keskenmenon jälkeen kilpirauhasverikokeeseen ja tuntui hyvältä sulkea edes yksi mahdollinen syy pois. Matka taitaa olla jo aika lähellä, joten hyvää matkaa! Kunpa se täti nyt ymmärtäisi pysyä kaukana.

Lotte: Se on hyvä kun saa ajatuksia välillä sivuun vauvakuumeesta, kuluu aikakin nopeammin. Kohta siellä on taas jännäilypäivät käsillä, toivotaan parasta lopputulosta tälle kierrolle. :)

helhel: Kiitos onnitteluista! :) Hyvä ettei mitään outoa näkynyt ultrassa, jospa ne terot nyt auttaisikin saamaan pikkuisen alulle.

iinas: Joko tiedät miten kävi tässä kierrossa? Mulla taisi mennä puolisen vuotta kiertojen asettumiseen 29 päiväisiksi, mitään megakiertoja ei ollut sitä ennekään, 37 taisi olla pisin heti pillereitten lopettamisen jälkeen. Mulla tuli kaikkia ihme oireita pillereitten jättämisestä, jotka kyllä tasoittuivat muutamassa kuukaudessa. Toivottavasti sulla on kyse silti raskausoireista.

P_K: Harmi ettei oviksen tikuttaminen onnistunut. Kannattaa varmaan kokeilla jossain kohtaa vaihtaa merkkiäkin, jos ei aikaisempi aloitus auta. Pystyn niin samaistumaan noihin tunteisiin, miten toisen vauvauutinen saa vaan oman olon pahemmaksi ja tuntuu ettei kukaan oikein ymmärrä. Kyllä tällä virtuaalivertaistuella on silloin iso merkitys. Paljon jaksamamista!

Mä olen nyt tosiaan viettänyt hiljaiseloa, kun en tunne itseäni täysillä odottajaksi ja yrittäjäksikään en voi nyt itseäni laskea. Eilen olin varhaisultrassa ja tuli odotus vähän todellisemmaksi. Alkio vastasi viikkoja 6+4, kuten olin itse laskenutkin ja syke löytyi. :) Nyt ollaan päästy jo kolme päivää pitemmälle kuin viimeksi.Vielä melkein 6 viikkoa jännäämistä, ennen kuin uskaltaa alkaa tosissaan luottamaan että vauva olisi tulossa. Onneksi tulee joulu niin aika kuluu nopeammin.

Täällä tuli täti hieman normaalia myöhemmin kyläilemään, mutta tulipa kumminkin... Tosin bongasin oviksenkin vasta kun olin reissussa, niin osasin odottaakin tätiä vähän myöhemmin saapuvaksi, hieman kyllä mietityttää että mahtaako tästä sitten kierrot alkaa pidentyä vai onko tämä vain hetkellistä..
Sain vihdoin inspiraation ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa liikkumaankin, toivottavasti sitä jaksaa vielä töidenkin jälkeen edes pari kertaa viikossa käydä kunnolla lenkillä, kun on tässä kuukauden ollut kotona ja nyt sesonkiavuksi lähdössä entiseen työpaikkaan, samalla täytyy kuitenkin yrittää etsiä jotain pidempiaikaista työtä, toivottavasti myös löytyy... 

P_K Täälläkin nuo uudet vauvauutiset hieman synkentävät tunnelmaa, etenkin kun ne uutiset tulee sellaisilta ihmisiltä jotka on kovaan ääneen huutaneet, että ei halua lapsia kun ne ovat pelkkiä rasitteita, sitten ilmotetaankin, että oho tulinkin ihan vahingossa raskaaksi... Välillä sitä pakostakin miettii, että miksi näin... Jotkut kun yrittävät vuosia saada lapsia tuloksetta ja toiset siitä yhdestä vahingosta heti pamahtaa paksuksi...

Täälläpäs on tosiaan ollut melkoisen hiljaista viime aikoina, itse sairastuin flunssaan kun reissusta tultiin kotiin, niin ei ole jaksanut aikaisemmin käydä kirjoittelemassa :)

Täällä testailtiin tänään aamulla ja nega tuli niinkun oli ajatellutkin. Tuntuu että menkat olis alkamassa kun mahaa vähän koskee. Kierto olis sit sen 29 ja ekat luomut pillereiden jälkeen. Ei muutakun sitten uutta ovista bongaamaan. Tsemppiä muillekin yritykseen:)

No eipä alkaneetkaan ja kaikki tuntemukset hävisi, erikoista. Ei kai se auta kun ootella ja kattoa mitä tapahtuu. Kunhan ei ihan mahdottomaksi kierto venyisi. Mutta tosiaan vasta pillerit lopetin että meneehän siinä varmasti oma aikansa että elimistö sopeutuu kun niitä yasmin-pillereitä tuli niin monta vuotta syötyä.

Mä söin kanssa yasmineja sellasen 12 vuotta ja pillereitä yhteensä 16 vuotta. Kun lopetin pillerit, niin seuraavat menkat alko tasan viikon myöhässä! En osannu ollenkaan odottaa niitä niin pian. Sen jälkeen kierto oli säännöllinen monta kuukautta, ennen kun alko pitenemään. Ja sitten tulinkin raskaaksi... Toivottavasti sullakin alkaa pian :).

Tein tänään piruuttani uuden testin, niitä herkkiä 10 david vai mikä se nyt oli. Aamupäivällä tein ja siihen tuli testiviivan lisäksi haalea mutta kumminkin selvä viiva. Äsken tein uuden kun alko epäilyttää edellinen tulos niin sama homma, haalea viiva. Huomenna aamulla teen vielä yhden ja jos siinä on kanssa edes haalea viiva niin haen digitestin. Jännää:)

Hei!

Oon uusi tässä ketjussa. Lueskelin tuolta alkupäästä, mutta tää alkaa olemaan jo tosi pitkä ketju... Lueskelen tässä nyt pikkuhiljaa uusimmasta taaksepäin.

Minä oon vähän alle kolmekymppinen ja mies vähän yli. Noin vuosi sitten annettiin lupa lapselle tulla ja kaksi kertaa sen jälkeen oon jo plussannutkin, mutta molemmat raskaudet on päättyneet keskenmenoon, jälkimmäinen lääkkeelliseen koska raskaus oli tuulimuna. Ensimmäinen raskaus eteni 11+ viikolle ja toinen 8-+ viikolle ennen kuin käskeytyi. Lisäksi molempien keskenmenojen jälkeen odoteltiin kierto tai kaksi yrittämättä, joten yrityskiertoja ei ole takana vielä vuotta.

Nyt on menossa kp 33. Mulla on pitkä kierto ja menkkojen pitäis alkaa alkuviikosta. Mutta tänään jo hätäpäissäni tekstailinkin, ja vielä nyt illalla... Aamulla sain maltettua mieleni, mutta illalla en enää. Negahan sieltä tuli.

Kp 1, yk 6, vituttaa. ;( Koko kierto meni sinällään hyvin,että uuden työpaikan takia ollut kaikkea muuta mielessä ja tämä lapsiasia saanut kulkea eteenpäin omalla painollaan. Vaan eipä  näyttänyt auttavan meitä siis tämä "asian unohtaminenkaan". Miehen kanssa on mietitty myös sitä vaihtoehtoa, että käytäisiin yksityisellä tarkastuksella, koska jos syy olisi joku yksinkertainen ja vaikkapa ruokavaliolla korjattavissa, niin vuoden odottaminen edes lääkäriin päästäkseen tuntuu todella pitkältä. Tietysti jos syy on isompi, niin silloin asia on erijuttu.

Kaikille uusille yhteisesti: TERVETULOA! Eleanora, otan osaa keskenmenojesi takia. Teilläkin kaikkiaan yrittämistä takana jo KAUAN. Otan osaa. Toivottavasti kuitenkin pian tärppää ja matkalainen pysyy myös kyydissä!

Iinas , näyttikö digitesti  myös plussaa? Hienoa jos näytti!  =)

P_K: Ymmärrän täysin tunteesi kuultuasi vauvauutisia. Täälläkin kulmilla kuului taas uusia vauvauutisia ja se MASENTAA. :(  Milloin on meidän vuoro? Vaiko ikinä.... =(

Mitäs kaikki muut? Elenna, ymmärsikö täti jättää teidät reissussa rauhaan?  ;)

Onnea iinas!

Kiitos Lotte tervetulotoivotuksista! Onhan noita yrityskiertoja jo jonkin verran, mutta tosiaan, koska ehdin ensimmäisessä raskaudessa melkein ensimmäisen kolmanneksen loppuun ja toisessakin 8-9 viikoille (eli tosi huoletonta aikaa kun odotettiin lasta, vaikka sitten lopulta kääntyikin suruksi) ja pidettiin taukoa yrityksestä vähintään yksi kierto keskenmenon/tyhjennyksen jälkeen niin yrityskiertoja tulee sitten yhteensä (enpä oo muuten ennen laskenutkaan näin tarkasti...) kai kuusi tämä mukaan lukien, joista kahdessa on tosiaan ollu jo plussa testissä. Mutta toivoisihan sitä mahdollisimman pian onnistunutta raskautta.

P_K ja Lotte: Samoin on täällä kuulunut raskausuutisia taas lähipiiristä, viimeksi tiistaina jollon alkoi tämä viimeisin yk. (Täällä siis kp3 nyt.) Onhan se tosi raskasta ajoittain. Eilen mua masensi vielä tosi paljon yks vihjailu töissä. Meillä oli kaks äitiyslomalaista pientensä kanssa käymässä ja kun pidin toista näistä vauvoista sylissä kahvitauolla, niin yks työkaveri (mies), jonka kanssa muuten tulen tosi hyvin juttuun ja se on mun miehenkin kaveri, sanoi minulle "Onko teillä jo tilauksessa?" Se tuntui tosi pahalta. Mies vaan tuumasi siihen, kun kerroin kotona, että siitä vain huomaa että heidän perheessä ei varmaankaan ole ollut samanlaisia hankaluuksia tämän kanssa. Niin se varmaan on. Tällä työkaverilla on siis itsellään kaksi kouluikäistä lasta.

Takaisin