Äidiksi ensi kertaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nymeria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MarinaMelina: Isot pahoittelut! Kuulosti oireet niin lupaavilta. Ilmeisesti katse on kuitenkin jo eteenpäin ja uudessa kierrossa. Aurinkoinen ilma ja uusi tukka piristää aina. :) Kiitos plussatoivotuksista. Vielä joutuu odottelemaan yli viikon tämän kierron lopputulosta.

Maddela: Kyllähän se loppukierrossa menee oireiden tarkkailuksi, vaikka kuinka yrittää olla huomioimatta sellaisia. Onneksi olen tähän asti säästynyt enemmiltä oireilta, kun ei ole toivottua tulostakaan tullut. Mulla on myös ollut periaatteena, etten testaa ennen kuin tädin olisi jo pitänyt tulla kylään. Paitsi viimekierrossa lipsuin, kun oli muka hyvä syy. Mutta peukut pystyyn ettei täti enää eksy sinne ja pääset testailemaan plussaa sitten torstaina! :)

elenna: Onnittelut oviksen löytämisestä! Mietein tuota rokotusasiaa itsekin kun oltiin aloittamassa yritystä ja lähdettiin matkalle. Päätin itse lykätä yritystä kuukaudella eteenpäin, mutta se olikin helppoa silloin kun yritystä ei oltu aloitettukaan. Mietein juurikin tuota samaa, että tuskin rokotus vaikuttaa rykelmään soluja ja että haitta on teoreettinen. Tekisin kuten Maddela jo kirjoittikin, että mainitset hoitajalle ja hän tekee päätöksen.

Täällä on menossa kp 21 / n.30 ja dpo 5, jos osaan laskea sen oikein ja ovis olisi ollut tiistaina. Ensimmäistä kertaa mulla on olevinaan oire, eli jonkinlaista huonovointisuutta ajoittain. Mutta ajattelen asioita järjellä ja ymmärrän, ettei raskausoireet ala tässä vaiheessa ja jo ennen kiinnittymistä. Varmaan raittiinilmanmyrkytys, kun on tullut ulkoiltua niin paljon normaalia enemmän. :) Ihana auringonpaiste tosiaan!

Kiitoksia kommenteistanne tohon rokotusasiaan. Nyt on jokatapauksessa jo aika mahdotonta saada enää aikaisempaa aikaa, joten katsotaan sitten, mitä he sanovat terveysasemalla. Tuskinpa tämä on ihan ensimmäinen vastaava tilanne heille.

Mullakin on ollut huonovointisuutta, mutta syy lienee aika selvä ja se on jumittavat hartiat. Iltaisin on aika ikävä olo :/ Ens tiistaille sain hieronta-ajan, että sitä odotellessa nyt sitten.

Toivottavasti sulla vatukka ei ole kovin häiritsevää tuo huonovointisuus. Mullakin itseasiassa on ollut aiemmin juuri tuon tyylistä ennen menkkoja. Olo oli ihan raskaana oleva, just sellainen lievä kuvotus-olo :O mutta ilmeisesti se oli mulla sitten vaan pms-oire. Tai eikös ne ensimmäiset oireet ole ihan samanlaisia, oli sitten kierto menossa kummanlaiseen loppuun vaan. Kuka tietää... Mut toivotaan plussaa sulle vatukka :) Pian se aika menee.

Maddelalla taitaa olla just jännittävimmät hetket käsillä :O Kunpa et nyt joutuisi pettymään *toivoo*.

Iltaa :)

Vatukka ja maddela: mites siellä sujuu? jännäilypäivät tosiaan käsillä! Nyt hirmu paljon plussatuulia molemmille <3

Elenna: Itsekkin luottaisin rokotusasian hoitajan päätettäväksi!! Rokotuksesta huolimatta plussatuulia sinne :) ja se voi olla kun nyt oot kahen vaiheilla sen kanssa että onko parempi ettei just nyt tärppäis niin se tärppääkin, niitä tarinoita oon aika usein kuullu et kun vähiten odottaa niin saa plussan testiin :)

elenna: Luulen, että mulla oli pari päivää oikeaa huonovointisuutta ja lopun edestä kuviteltua. Eilenkin muka oli vähän huono olo ilatapäivällä, kun ei ollut parempaakaan tekemistä kuin miettiä, onko nyt huono olo. :-D Tänään kun on ollut kiire, niin ei mitään. Eli ei mitään kovin häiritsevää onneksi. Täälläkin kärsitään hartiavaivoista, mutta en ole ikinä käynyt hierojalla. Toivottavasti hieronta auttaa. :-)

MarinaMelina: Olen onnistunut suuntaamaan keskittymiseni painonpudotukseen jännäämisen sijaan, mutta viikonloppuna viimeistään alkaa asia pyöriä mielessä huomattavasti kertyneitä kiloja enemmän.  

Onko kukaan kokeillut vähentää hiilihydraatteja? Mä en enää tiedä pitäisikö tässä varoa rasvaa, hiilihydraatteja vai laskea kaloreita..? Mitään täysimittaista karppausta en varmasti uskalla aloittaa kun on raskaus kuitenkin ensimmäisenä toivelistalla tällä hetkellä.

Maddela, miten kävi? Eikös se ollut huomenna testipäivä? Hurjasti plussatuulia! 

Aurinkoista Naistenpäivää!

Oikein paljon plussa tuulia teille. Toivottavasti jollain teistä tulisi pian plussa.

Heippa, oli ihana naistenpäivä keskiviikkoiltana alkaneista menkoista huolimatta. Ainakin on säännöllinen kierto. Nyt tsempit kaikille muille, plussaa kaivataan nyt tosiaankin!

Pahoittelut, Maddela, saapuneista menkoista :(

Aurinkoista kevättalvea sinne mausteelle myös :)

vatukka, en oo kokeillut karppausta, mutta koitin jossain vaiheessa painottaa vähän protskupitoisempaan suuntaan eli syödä noita proteiinipitoisia rahkoja ym. Jätin ne sitten kuitenkin pois, kun luin jotain juttuja, että rasvattomat tuotteet ei olisi hyväksi yritykselle. Lihaa syön kanssa aika paljon, mutta sitä en oo tosiaankaan vähentämässä ihan helposti. Vaikea uskoa, että tuo raskautuminen olisi noin pienestä kiinni. Mutta kasviksia voinee aina lisätä jos pystyy, nehän kuulemma edistää myös raskautumista. Mun pitäis varmaan yrittää välttää ainakin karkkia ja limsaa...

Jep, tänään tais olla kp20/~28. Ei tunnu kauhean todennäköiseltä, että olisi tälläkään kierroksella plussaa tulossa. Eihän se toki tunteista olekaan kiinni, mutta kuitenkin :) En jaksaisikaan jännittää, joten ihan mukava näin :)

Maddela: Pahittelut menkoista. :-( Hyvä jos kierto on kuitenkin säännöllinen, auttaa ajoitukseen.

elenna: No juu, aina kun mietin hölmöjä, että vaikuttaakohan joku asia raskautumiseen, yritän muistuttaa itseäni, ettei se ainakaan ehkäisykeinona toimi. Nyt on silti painonpudotuksen miettiminen jäänyt taka-alalle, kuten arvelinkin. Sullakin on kierto jo noin pitkällä, ei enää kauaa joudu odottamaan lopputulosta. Varmasti mukavaa vaihelua jännäilemätön loppukierto, jos se jännitys ei siitä vielä nouse. ;)

Mä olen melkein vihainen itselleni, kun olen päästänyt toiveet nousemaan. Yritän yleensä mennä pessimisti ei pety -asenteella. Jostain olen saanut päähäni, että nyt voisin olla raskaana. Toisaalta yritän ajatella, etten varmaankaan ole, ettei tarvitsisi pettyä niin kovasti. Näin jo unta, jossa olin iloinen ja mietin, että olen varmaan raskaana. Sitten huomasin että menkat alkoikin ja heräsin siihen kun itkin. Että näin stressitöntä ja leppoisaa täällä tällä kertaa. 

Kp 29 / n.30 ja dpo 13? Jännittää ihan hirveästi. Nyt kun testasin ovulaation, tiedän koska tädin pitäisi suurinpiirtein saapua. Ihan menkkojen alkamis olo ja joka vessakäynnillä huokaan helpotuksesta kun ei ole ainakaan vielä alkanut tiputella. Mutta tämä jännitys on ihan sietämätöntä tällä kertaa! Kokoajan sellainen olo kuin on vaikka ennen koetta. Mitään kovin tyypillisiä raskausoireita ei ole, mutta ainahan sitä jotain keksii. Torstai aamuun yritän pitää näppini erossa raskaustesteistä, jos sinne asti päästään.

Kääk, Vatukka. Tiedän niin tuon tunteen. Täällä on peukut ja varpaat pystyssä! Se ajatusten kurissa pitäminen on lähes mahdotonta siinä loppukierrosta, ainakin mä olin taas varmasti raskaana, sillä rinnat olivat turvoksissa ja arat menkkoihin asti, vaikka yleensä turvotus laskee hyvissä ajoin. Ja pahan olonkin saa helposti kuviteltua itselleen. Mistä sen sitten tietää millä kerralla se onkin todellista? Ehkä sitten kun ei mitään oikeasti tunnukaan? Elenna?

Ruokavaliosta... Sen sijaan että miettii mitä ei saa syödä, kannattaisi miettiä mitä saa syödä. Karkkia, sokerilimsaa ja leivonnaisia sekä alkoholia kannattaa vähän säännöstellä, mutta kunnon ruokaa 4-5 kertaa päivässä, epäseksikkäästi lautasmallin mukaan. Huomio laatuun, määrään ja säännöllisyyteen. Karppaus on siksi helppo tapa saada paino laskemaan, että on selvät sävelet mikä on kielletty ja mikä sallittu ja "vastuu valinnoista" ei ole itsellä. Järkeviä parannuksia ruokavalioon voi tehdä muutenkin. Ja kuten Elenna sanoikin, kasviksia, hedelmiä ja marjoja voi aina lisätä. Tietty tärkeää on myös täysjyvävilja ja maitotuotteet, sekä kasvirasvat. Ja ei kun syömään!

Miten Melinalla menee, joko siellä on peittoja ahkerasti heiluteltu? Meillä on tärppipäivä reilun viikon päästä ja sen jälkeen mies meneekin sellaiseen leikkaukseen, ettei peittoja paljon heilutella. Toivottavasti toipuu pian ja on sitten entistä ehompi :D Tai ties vaikka ensi viikolla jo sitten tärppää, eiks yk 11 oo jo tarpeeks?

Huh, vatukka :O Tuo jännitys on kyllä tuttua. Tulehan tilittämään tilanne heti, kun selviää :)

Maddela, yk11 on kyllä aivan tarpeeksi! Sais nyt jo tärpätä siellä! Toivottavasti myös miehesi leikkaus sujuu hyvin!

Aika matelee kohti viikonloppua :) Sunnuntaina olisi kohtalon hetket taas käsillä. Ääh. Eipä ole oireita, eikä oireettomuuskaan ilahduta, kun olen aiemminkin ollut sekä oireellinen että oireeton jo monta kertaa. Sunnuntaina, "kiinnittymispäivänä :D", tosin kokeilin uikkareita ja kun koitin vetää mahaa sisään, niin se tuntuikin alavatsalla ikävälle, vähän niinkuin kipeälle :O Ja ehkä sit sen jälkeenkin jonkin aikaa. Eh. Ja sit tuli taas näitä "mitäs jos sittenkin"-tuntemuksia päähän. :)

Tämmöstä. Muutenkin on tuntunut jo pitkään, että elän jonkinlaista "välivaihetta" elämässä. Siirtyisin jo mielellään seuraavaan suureen kriisiin :) Menee ihan odotteluksi. Ja kun taaksepäinkään ei pääse.

Jooh, tällä hetkellä ei ole kovin hyvä olo, mutta se nyt todennäköisemmin johtuu tämän päivän muista koettelemuksista eikä raskautumisesta ;) Oli aika rankka päivä.

Ja kävin myös terveyskeskuksella toteamassa, että en uskaltanut ottaa tänään eli kp25/28 sitä rokotusta matkaa varten. He sanoivat, että se on mun oma päätös. Hoitaja kävi sitä lääkäriltäkin kysyyn. Noh, en kai mä sit voinut sitä ottaa. Rokotus vaikuttaa jotakuinkin parin viikon aikana. Siirrettiin siis piikitysaika ensi viikolle. Jos oonkin raskaana, niin sittenhän tuleekin kauhea miettiminen rokotuksen ja matkan suhteen, että mitä tekis. Mutta se ois sit sen ajan murhe, kai sitä jostain saa neuvoja sitten siinä tapauksessa.

Mulla onkin nyt win-win-situation, joko plussa tai huojennus matkan suhteen tulossa :) Pitää yrittää näin ainaskin ajatella :)

Maddela: Kiitos järkevistä neuvoista ruokavalion suhteen. On niin totta, että pitäisi keskittyä siihen mitä saa syödä. Olen siis tullut järkiini ja aion tarkkailla paremminkin annoskokoa ja karkin syöntiä, jotka taitavat olla isoimmat onglemani painonhallinnan suhteen. Voi kun teillä nyt tärppäisi, yk 11 on varmasti tarpeeksi!

elenna: Osasitpa ilmaista osuvasti: kuuostaa ihan omalta elämältä tuo välivaiheessa eläminen. Naimisiin on menty ja asunto ostettu, enää lapsi puuttuisi. Tuntuu kurjalta kun elämä menee odotteluksi. Jos edes tietäisi, että joskus se lapsi saadaan, niin kaikki tämä odottelu olisi sen arvoista. Sulla on kyllä kadehdittavan hieno tilanne tässä kierrossa! Toivotetaan siis plussaa tai ihanaa matkaa!

Täällä on menossa kp 31 / n. 30. Huomasin töissä pientä tuhrua paperissa, joten täti on tulossa. En halunnut enää jäädä toivomaan, joten tein testin ja negahan se oli. Joten odotellaan hanojen aukeamista ja kierron numero 5 alkamista. Tänään on muutenkin mennyt kaikki pieleen. Tämä on todella niitä päiviä kun ei olisi kannattanut nousta sängystä lainkaan. :-( 

Voi kökköjen kökkö, vatukka, mikäs tässä meillä nyt mättää kun ei kellään tärppää. Ehkäpä se olet nyt elenna sitten sinä, jolla täytyykin matka sunnitella uudella tavalla... Viikonloppuna taidat olla viisaampi tässä asiassa. Nyt piristystä molemmille ja huomenna on toivottavasti parempi päivä.

Mä kattelin eilen jo tosissani Felicitas-klinikan sivuja ja ajattelin, että jospa sitä vaan marssisi sisään ja tilaisi yhden raskauden. Mutta eihän se nyt niinkään tietty mee ja aion olla kärsivällinen kesään asti ainakin, ennen kuin alan ehdotella miehelle mitään klinikoita. Mutta onhan sitä lohdullista ajatella, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa...

Eilinen oli kyllä huono päivä, tuntui että kaikki menee pieleen ja itkukin siinä pääsi. Nyt olen taas kerännyt itseni ja niellyt enimmän pettymyksen. Tänään siis kp1 / 27-35 yk 5, kierto venähti tällä kertaa 31 päiväiseksi. Tuntuu niin paljon pidemmältä ajalta kuin neljältä kierrolta tämä yritysaika, kun vauvakuumeilu alkoi jo yli vuosi sitten. Eli tarkoitin tuolla, että elämä menee odotteluksi, juurikin sitä että täällä on odotettu ensin yrittämistä ja nyt odottamista. Jotenkin tosi kurjalta tuntui se, että ensimmäistä kertaa alkoi miehelläkin toiveet nousta ja nyt hänkin joutui pettymään. Nyt varmaan täytyy ottaa rauhallisemmin tämä alkanut kierto, jos onnistun. Voi olla ettei parin viikon päästä ole rauhallisuudesta tietoakaan... :)

Haikara tuntuu nyt ohittaneen tämän palstan, tiedä sitten millä se saataisiin tänne houkuteltua. Minä pidättelen ainakin tätiä täällä viikon, niin elenna ehtii plussata.

Maddela: Toivotaan ettet ehdi miehellesi Felicitaksesta puhua, mutta onhan se lohduttava ajatus, että apua voi tarvittaessa saada. Teilläkin päästään kohta tositoimiin, jospa se nyt tuottaisi tulosta. :)

Mikäs mausteella ja MarinaMelinalla on tilanne? Melinalla ovis lähellä, vai muistanko ihan väärin?

Kp1 yk9. Voi kökkö. Parempihan tämä näin päin oli, niin saan otettua sen rokotuksen ja pääsen turvallisin mielin reissuun. Tuo numero 9 tuntuu vaan niin isolta :/

Pitäisi olla joku sääntö, että kaikilla tärppää viimeistään vuoden kuluessa. Sen verran voisin kyllä odotella, kunhan tietäisi, että jossain on raja. Mulle tuli jo syksyllä sellaisia "tässä menee varmaan vielä pitkään"-aavistuksia. No, toivottavasti ne eivät pitäneet paikkaansa. Ja jos pitivät, niin elämäähän se vain on.

Tänään tuli nähtyä sukulaislapsia pitkästä aikaa. Mukavaa porukkaa. Toivottavasti voitaisiin pian liittyä lapsiperheiden joukkoon. Jos olisin tajunnut, että se on näin hankalaa, niin olisin kyllä aloittanut yritykset jo hieman aikaisemmin...

vatukka, harmittelut tädistä sinullekin :( Mekin oltiin päätetty yrityksen aloitushetkestä jo aika kauan etukäteen, joten tää asia on kyllä pyörinyt mielessä jo pitkään. Tosin kuume iski vasta sitten, kun yrityksestä tuli totta.

Maddela, toivottavasti teillä tärppäis kesään mennessä kumminkin :) Se on hyvä, että apu on sitten lähellä, jos siihen pisteeseen tullaan. Toi Felicitas kuulostaa hyvältä paikalta, täälläpäin ei vaan sitä oo. Kävittekö te muuten kunnallisella puolella tutkimuksissa?

Täällä ovis taas lähestyy ja kuumeilun aisoissa pitäminen tuottaa vaikeuksia. Millaiseksikohan se loppukierto taas muodostuu...

No hitsi, pahoittelut elenna taas! Mutta nyt vaan rokotukseen ja matkaa fiilistelemään. Onko teillä lähtö jo lähellä?

Me on tehty hiljalleen tutkimuksia yksityisellä, eli mä oon käyny työterveydessä ultrassa ja parissa verikokeessa, mies kävi antamassa spermanäytteen Felicitaksessa. Vuoden yrittämisen jälkeen vois yrittää saada lähetettä jatkotutkimuksiin jo kunnalliseenkin, hoidothan on sitten kai aika paljon edullisempia kuin yksityisellä. Siis jos on valmis odottamaan. Toi Felicitas on yksi (nopempi) vaihtoehto, mut muitakin on. Mies oli valinnut näytteenottopaikaksi Felicitaksen, joten sinne vois jatkossakin mennä jos tarttee. Mut kyllä kai me vielä pari kiertoo yritetään issessee ja pähkäillään sitten jatkoja.

Veli sai juuri pari viikkoa sitten tytön, kaveri pojan ja toinen kaverini odottaa, LA lokakuussa. Voisin ihan mielelläni minäkin saada iloisia uutisia kerrottavaksi. Mun vanhemmat, siskot, anoppi ja appi lentäisi pepulleen :D

elenna: Sielläkin pyörähti uusi yrityskierto sitten käyntiin. :( Ainakin lähestyvä matka saa ajatukset varmasti toisaalle ja saat rokotukset kuntoon. Kyllä tässä joku takaraja saisi olla, niin ei olisi odottelu niin vaikeaa ja ainakin se joskus palkittaisiin. Mä näen siskoni lasta viikoittain ja se on tietysti maailman ihanin lapsi. Välillä vaan kirpaisee ajatus kun sen touhuja seuraa, että jos me ei saadakaan sille serkkua ja jos en pääsekään kokemaan äitiyttä. Tiedetään, ihan liian aikaisin tällaisia ajatuksia, mutta minkä sitä itselleen ja ajatuksilleen mahtaa. 

Maddela: Voi kun saisitte nyt testeistä hyviä uutisia. Vai joko olette tuloksia saaneetkin? Mun tekisi mieli mennä heti kaikkiin ultriin ja verikokeisiin, ettei hukata aikaa jos jokin korjattavissa oleva asia on vialla, mutta yritän hillitä itseni sen puolisen vuotta vielä, jos ei sitä ennen plussaa kuulu. Täältäkään ei Felicitasta löydy, en edes tiedä mihin kuuluisi mennä jos jotain tutkimuksia haluaisin.

Niinkuin rivien välistä voi lukea, jotenkin alavireisissä tunnelmissa on tämä kierto alkanut. Vahvasti näyttää siltä, että tämä kierto on otettava vähän taukoa. Siis siinä mielessä, ettei raskaaksi tulemista nyt suorastaan vältellä, mutta pupustelua silloin kuin siltä tuntuu ja greippejä en ala syömään jos ei mieli muuten tee.

Hei,

oli hyvä purkaa taas eilen ankeimmat ajatukset tänne foorumille ;) Tänään on jo paljon parempi fiilis, ja täytyy vaan ajatella, että nyt ei ollutkaan vielä hyvä aika plussalle. Toivon, että tämä tulevakin kierto menisi vähän rentoutuneemmalla fiiliksellä, matkaa odotellessa. Tädin seuraava saapumisaika osunee siihen reissun keskelle, joten voi toivoa, että tuo maanvaiva ei löytäisi sinne kaukomaille ;)

Pitää vaan antaa tälle asialle aikaa. Uskon kyllä vahvasti, että ei me ilman lasta jäädä. Loppujen lopuksihan se on sitten kuitenkin pienemmän luokan asia, kauanko sitä pitää odotella. Tällä hetkellä musta tuntuu, että haen vaikka adoptiolapsen, jos ei muuta.

Ja toisaalta, laskeskelin tuossa, miten kauan esim. äidilläni on ehkä mennyt ekan lapsen saamiseen aikaa. Lapsi syntyi 19 kk häiden jälkeen, joten oletettavasti 10 kuukauteen ei vanhemmillanikaan tapahtunut mitään, vaikka olivat silloin kymmenisen vuotta meitä nuorempia. Tuskinpa mitään ehkäisyä käyttivät tuossa välissä. Et silleen. Kaikilla se ei vaan tapahdu hetkessä, ja mitään hätääntymistarvetta ei pitäisi olla.

vatukka, toivottavasti sullakin siitä alkaa alakulo väistyä pikkuhiljaa. Pari kertaa on itelläkin ollut aika masentavaa tuo kierron alkupuoli. Mutta kyllä se siitä sitten kirkastuu. Ja ihan varmaan tekin sen plussan vielä saatte! Eikä kannata surra liian paljon ajassa eteenpäin.

Maddela, nythän tässä kevään korvalla on hyvä vielä katsoa, josko lisääntynyt valo vaikka tekisi tehtävänsä :)
Meillä on sukulaislapset jo aika isoja, eli potentiaalinen vauvamme olisi kyllä se suvun pienin rääpäle sitten...ja uutispommi olisi kiva tiputtaa. Muutavan ystävän kohdalla odotellaan, jokohan pian kertovat vauvan olevan tulossa. Toivon niin, että siihen kelkkaan ehtisimme mukaan ;) Tai ehkä meitä pidetäänkin "odottelemassa" heitä. :) Kuka näistä tietää.

Ei se välikuukauden pito varmaan pahaa tee, tai ainakin jos koittaa pitää taukoa hössötyksestä. Se on kyllä vaikeeta sekin...

Joo tulokset on saatu ja kaikki mallillaan. Lokakuussa kävin ultrassa ja siinä näkyi kypsyvä munasolu ja kohdun limakalvo näytti paksuuntuneen hyvin. Sattui olemaan kp 12, pari päivää ovikseen. Sit tammikuussa otettiin TSH, prolaktiini ja progesteroni kp 21, arvot hyvät. Ja miehen siittiöt on liikkuvaisia ja iloisia ja niitä on tarpeeksi. Että tärppi vaan vielä puuttuu.

Jos haluat vatukka selvittää lähimmän yksityisen lapsettomuusklinikan, niin se löytyy kätevästi sivulta http://www.lapsettomuus.com. Mutta siis kunnallisella puolella tutkimuksia ja hoitoja tehdään myös, mutta sinne tarvitaan lähete ja syy, eli pitkä yritysaika nyt ainakin. Mutta teillähän nyt tärppää kohta muutenkin ja saat siirtyä ihan muille palstoille kirjoittelemaan. Niinkuin me muutkin :)

Takaisin