Juotteko alkoholia raskausaikana?

En aio juoda tippaakaan raskausaikana, enkä sitten kyllä imetyksenkään aikana jos imetys suinkin vain onnistuu... Sama on tupakan suhteen, tosin tupakoinnin ehdin lopettamaan just ennen seuraavaa kiertoa josta sitten tärppäskin. :) En halua riskeerata millään tavalla tulevan pienen ihmeen elämää vaan antaa sille parhaan mahdollisen alun elämälle. :Heartbigred
 
Itse en raskaana ollessani halua ottaa lainkaan alkoholia myllertämään elimistööni, olen siinä uskossa ettei turvallista rajaa varmaksi tiedetä niin sitä itse halua lähteä testailemaan tilastoja varten mahdollisesti lapseni kustannuksella.
Muutenkaan ikinä ole alkoholia maun takia juonut vaan ihan rehellisen humalatilan ja hiprakan, niin senkään takia nyt raskaana ollessani rupea nuita nykyisiä suurinpiirtein tiedettyjen rajojen mukaan hörppimään pieniä määriä.
 
Pallon kanssa samaa mieltä että jatkuva tupakointi, kohtuullinenkin, on pahempi kuin lasillinen alkoholia silloin tällöin, vaikka kerran viikossa. Lasillisesta ei tule humalaan eikä tilannetaju heikkene. Humalaan saakka juominen on ihan eri asia, sitä en ymmärrä odottavalta, imettävältä kuin lapsista vastuussa olevaltakaan. Jos pitää juoda niin luotettava lapsenvahti siihen saakka, kunnes on itse taas varmasti selväpäinen!
Alkoholihaitat voivat tulla sikiölle vaikkei äiti olisikaan humalassa. Humaltuminen on huono raja koska se on niin yksilöllistä, toiset voi vetää rankastikin tulematta varsinaisesti humalaan. Ainakin esikoista odottaessa neuvolassa jaettujen opusten mukaan alkoholi (se pienikin määrä) jää kiertämään sikiön verenkierrossa koska sikiön maksa ei osaa käsitellä pisaraakaan alkoholijuomaa. Alkoholi siis säilyy sikiön verenkierrossa huomattavasti pidemmän ajan kuin odottajan verenkierrossa ja on sikiön kokoon nähden paljon suurempi vaikutuksiltaan kuin äidin veressä oleva alkoholi. Tuhoa ehtii hyvinkin tulla. Verenkierrot ovat erilliset, mutta koska alkoholi läpäisee istukan se päätyy sikiön verenkiertoon. FAS syntyy myös yksilöllisesti, turvallista rajaa ei voida asettaa ja kohtuukäytölläkin (naurettava sana tosin mikäli kyse on raskaana olevasta) saattaa lapselle tulla FAS.
 
Itse en raskausaikana ole ottanut pisaraakaan enkä ottaisi vaikka saisikin, tulisi aivan kauheat omantunnontuskat vaikka tuskin vauvalle mitään aiheutuisi jos ottaisikin vain esim. lasillisen viiniä. Käyttäähän toiset aineita, alkoholia ja/tai muita hirvityksiä raskauden koko ajan. En kuitenkaan lähde tuomitsemaan niitä, jotka pari kertaa raskauden aikana ottaisivat vaikka sen saunasiiderin mutta jos se olisi joka viikonloppuinen/saunailtainen käytäntö niin saattaisin vähän kieroon katsoa. :confused:
 
Alkoholihaitat voivat tulla sikiölle vaikkei äiti olisikaan humalassa. Humaltuminen on huono raja koska se on niin yksilöllistä, toiset voi vetää rankastikin tulematta varsinaisesti humalaan. Ainakin esikoista odottaessa neuvolassa jaettujen opusten mukaan alkoholi (se pienikin määrä) jää kiertämään sikiön verenkierrossa koska sikiön maksa ei osaa käsitellä pisaraakaan alkoholijuomaa. Alkoholi siis säilyy sikiön verenkierrossa huomattavasti pidemmän ajan kuin odottajan verenkierrossa ja on sikiön kokoon nähden paljon suurempi vaikutuksiltaan kuin äidin veressä
oleva alkoholi. Tuhoa ehtii hyvinkin tulla. Verenkierrot ovat erilliset, mutta koska alkoholi läpäisee istukan se päätyy sikiön verenkiertoon. FAS syntyy myös yksilöllisesti, turvallista rajaa ei voida asettaa ja kohtuukäytölläkin (naurettava sana tosin mikäli kyse on raskaana olevasta) saattaa lapselle tulla FAS.

Joo mä tarkoitinkin itseasiassa juomista imetysaikana, raskausaikana juominen on vähän eriasia. Itse olen raskausajan pysytellyt alkoholittomissa juomissa, mitä nyt muutaman kerran maistanut siemauksen siskon lasista, kun on kehunut poikkeuksellisen hyväksi jotain juomaa -siemauksella tarkoitan todella vaan muutamaa tippaa :)
 
En juonut raskausaikana muuta kuin alkoholittomia juomia muutaman kerran, Imetys on asia erikseen ja tänä aikana olen juonut pari ja imettänyt silti. Olen tutustunut aiheeseen ja uskon sen olevan turvallista. Raskausaikana en edelleenkään joisi enkä sitä muillekaan suosittele jos turvallista rajaa ei tiedetä.
 
Mulle raskaus selvisi viime itsenäisyyspäivänä, kaverin luona illallisella juotu lasillinen punkkua kihahti päähän niin pahasti, etten yhden lasillisen jälkeen uskaltanut ajaa autoa. Tuossa vaiheessa viikkoja oli vain 2-3 ja kotona tehty testikin näytti vielä negatiivistä!!

Joku hetki siitä eteenpäin join työpaikan pikkujouluissa yhden ravintolalasillisen viiniä, ettei raskaus vielä paljastuisi, tutkin kyllä etukäteen, millaisia haittoja siitä yhdestä lasillisista voisi olla. Hiemanko tuli paheksuvia katseita siltä työkaverilta, joka oli raskauden arvannut!!! Melkoisen turhaa sekin raskauden piilottelu oli, parin viikon päästä alkoi niin järjetön pahoinvointi, ettei töissäkään voinut enää salata...

Myöhemmin raskausaikana otin muutaman kulauksen viiniä miehen lasista, enempää ei tehnyt mieli ja alkoholittomat siiderit vaan on niin ällömakeita, ainakin ne joita olin maistanut. Ja jos itse en ois pitänyt nollalinjaa, jois mies kyllä siitä huolehtinut, vaikka itse ei vähentänyt omaa kulutustaan ollenkaan. Ihan loppuraskaudesta jotkin alkoholit vaan tuoksuivat hyvälle ja join sitten teelusikallisen kermlikööriä yksissä häissä, sen maun takia ja hyvää oli!

Imettäessä oon juonut sitä kaupan alkoholitonta jota myydään mehuhyllyssä 1,5l pulloissa, mutta ei sitäkään paljoa + pikkujouluissa kaksi annosta alkoholia, minkä jälkeen pitikin päätä selvittää pari tuntia, että uskalsi ajaa kotiin autolla!! Hyvin nollalinja on tiputtanut alkoholin sietokykyä, kun ihan pieni määrä kihahtaa päähän.
 
Lopetin alkoholin käytön kokonaan heti raskauden selvittyä (tupakan myös :) ). Ennen otin siiderin tai kaksi illalla rentoutuakseni töiden jälkeen tai muuten vaan mutta raskauden selvittyä en yksinkertaisesti enään alunnut juoda eikä kyllä enään tehnyt mielikään.

Tiedän myös sen että jos olisin sen yhden sallitun/ turvallisen alkoholi annoksen ottanut en sillä olisi saanut aikaan muuta kun kauhean tupakin himon

Imetys ei meillä sitten loppujen lopuksi onnistunut, mutta eipä sitä ole silti tullut otettua kuin kerran kun lapsi oli hoidossa. Ja jos minulle joskus vielä lisää lapsia suodaan en aijo siloinkaan odotus aikana juoda yhtään alkoholia
 
Heti kun raskaus selvisi, jäi alkoholi pois. Olen muutaman alokoholittoman oluen ja siiderin maistanut mutta ei ole ollut mieleen, joten vichy ja näin joulun alla glögi on mun juomia :wink

Kieltämättä välillä on tullut mieliteko lasilliselle punaviiniä, mutta moiset mieliteot on jääneet omaan arvoonsa. Raskauden jälkeen sitten jossain kohtaa voi antaa itselleen luvan juoda lasillisen punaviintä. Siihen asti, vesilinjalla mennään :)
 
En ole juonut itse tippakkaan raskausaikana, eikä tulisi mieleenkään juoda. Ei oikeestaan ole tehdyt edes mieli, mikä on hyvä :)
 
Itse kans pidättäydyn täysin alkoholista. Turvallisen käytön rajaahan ei ole raskausaikana olemassakaan, joten miksi riskeerata toisen ihmisen terveys/tuleva elämä sen takia että itsellä vaan tekee mieli.

Alkoholittomia punaviinejä on kuulemma jokunen ihan hyväkin, ja holiton olut on kans kuulemma hyvää. Itse ajattelin kokeilla enai viikonlopun bileisiin holitonta skumppaa, ettei kaveriporukka ihmettele. Joku saattaa tosin soittaa poliisit perään kun todennäköisesti lähden kuitenkin autolla kotiin illan päätteeksi, mutta lasken senvaraan et jengi on niin kännissä ettei muista minun edes "juoneen" :wink
 
En juo ollenkaan raskausaikana enkä myöskään sitten imetysaikana. En halua riskeerata vauvan terveyttä missään nimessä :) Enkä muutenkaan käytä paljoa, joten ei ole mitään vaikeuksia. Ja kun en muutenkaan juo paljoa niin kukaan ei myöskään ihmettele kun nyt kieltäydyn. Eli raskauskin pysyy salassa:D
 
En aio juoda jos raskaudun. Korkeintaan maljan jos just juhlien alle sattuu plussa tulemaan, koska muuten kaikki heti arvaa raskauden kun miulle on aina se tervetuliaismalja kelvannut :D en usko että siitä desin skumpasta voi hirvittäviä tapahtua, koska tosiaan etelän viinimaissa on kehotuksena se "alle puoli pulloa viiniä". Se on kuitenkin vain kertaluontonen alkoholijuoma.
Jos voisi kuvitella imetyksen onnistuvan, niin en sittenkään joisi yhtään, tietenkään. Mie kun en juo muutenkaan paljoa niin ei tekisi tiukkaa laisinkaan olla täysin holittomalla linjalla vaikka sen pari-kolmekin vuotta.
Mie en kuitenkaan katso kieroon niitä jotka maistavat joskus raskaanaollessaan esim jotain erikoisolutta tai -siideriä huikan, koska se huikka on niin älyttömän pieni ja se alkoholimäärä siinä niin pieni kuitenkin. Enemmin mie niitä katson kieroon jotka tupakoivat maha pystyssä!
Mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja elävät niiden mukaan, pääasia ett ite on tyytyväinen. Olkoonkin sitten kerran viikossa puolison kanssa jaettu saunaolut tai täysin nollalinja :)
 
Lopetin alkoholinkäytön v. 2009 eli kaksi vuotta ennen ekaa raskautta. En ole tuon jälkeen juonut alkoholia eikä mulla tee enää edes mieli. En mä sentään ihan kotiin ole hautautunut, vaan käyn kavereiden kans ulkona ja silloin juon alkoholitonta kuoharia tai sitten ginger alea tai välillä limpparia tai vichyä.

Vaikka en olisi absolutisti, kyllä jättäisin alkoholit pois raskauden ja imetyksen ajaksi.
 
Raskausaikana olen juonut yhden oluen, jonka join ennen kun tiesin olevani raskaana. Sen jälkeen kun sain tietää odottavani en ole juonut alkoholia. Alkoholittomia kaljoja kylläkin muutamia ja jouluksi ajattelin alkoholitonta punaviiniä. Noissa taitaa melkein kaikissa silti olla ihan pikkiriikkisen alkoholia, mutta kun se on siellä alle 0,5% niin ei pienet annokset harvoin nautittuna varmaan ole haitaksi. Onhan sitä alkoholia hieman pommacissakin! Mulla ei oikein ole houkutustakaan juoda kun mies ei juo ollenkaan ja ulkona baareissakaan en ole raskautumisen jälkeen käynyt kuin kahdesti, jolloin sitten ottanut sen alkoholittoman juoman. Imetyksen suhteen en ole vielä oikeastaan miettinyt, mutta todennäköisesti samanlaisella linjalla jatkan silloinkin.
 
En juo alkoholia muutenkaan, mutta jos joisin niin jättäisin kyllä raskausaikana juomatta.
 
En oo juonut raskausaikana. Pari kertaa maistanut hörppyä jostain miehen siideristä, mutta siihen on jäänyt :) Muutaman kerran tehnyt mieli punaviiniä ruokien seurana, mutta ajatuksen tasolle jää, kun ei uskalla riskeerata mitenkään masu-asukin elämää :)
 
Takaisin
Top