Juotteko alkoholia raskausaikana?

Tästä oli puhetta vau:n face-sivullakin ja kopioin mielipiteeni sieltä suoraan tänne kun en jaksa alkaa uudestaan sitä runoilemaan... :D Edelleen silti ihmettelen noita "ehdoton nollalinja" -kommentteja... :D


Hauska lukee näitä kommentteja, kun kuitenkin alotuksessa lukee että "tuskin on haittaa" ja silti kaikki täällä sanoo että olis haittaa.

Itse olin aina ennen raskaaksituloani sitä mieltä että en sitten tippaakaan ota kun plussa ilmestyy. Alkuraskaudestakin olin vielä jokseenkin samaa mieltä, mutta päätin silti että annan itselleni luvan omissa häissäni kesällä juoda yhden skumppalasillisen. Sen jälkeen olen tässä syksyllä yhteensä 2 saunasiideriä juonut.

Päätin kuitenkin jo keväällä raskaaksi tultuani, että koska meillä on tapana käydä saunassa 3krt viikossa ja aina se saunasiideri tullut juotua, etten lähde sille linjalle että "ei se nyt yks haittaa", koska se sama tapa jäisi päälle kuitenkin enkä sitä halua (sehän 1 siideri per saunareissu siis oli jo ihan tapa ennen raskautta).

Kylläpä oli hankalasti selitetty! :DD
 
Kuten jo edella mainittiin taalla keski-euroopassa alkoholi ei ole tabu raskaana ollessa eika varsinkaan imettaessa. Itsellani laakari ei ole kertaakaan kysynyt asiasta eika antanut mitaan valistusta. Itse silloin talloin maistelen punkkua miehen lasista (tai sitten omasta jonka mies lopulta juo loppuun) raskaana ollessa (seka esikoisen kohdalla etta nyt) ja imettaessani esikoista APTEEKISSA farmaseutti kaski ostamaan tummaa olutta etta maidon tuotanato pysyy hyvana. Mina sitten kilttina tyttona lipitin naama irvessa Leffe Brunia kun en ikina ole ollut oluen ystava :D Mutta tietenkin vain lasi paivassa ja heti imetyksen jalkeen jolloin se minimaalinen alkoholimaara ehtii poistumaan rintamaidosta ennen seuraavaa imetysta. Ja rintamaidossahan sita alkoholia on saman verran kun veressa. 

Itsellani oli taysin kielteinen asenne alkoholia kohtaan raskauden aikana ennen kuin tulin raskaaksi mutta hirmuinen pahoinvointi sai aikaan sen etten pystynyt syomaan paljon mitaan ja kun miehen punaviini sitten hammastyksekseni tuoksuikin aivan mielettoman houkuttelevalta oli pakko maistaa. Sen jalkeen luin tuntikaupalla asiasta internetista ja tulin siihen tulokseen etta ei se tippa silloin talloin mitaan haittaa tee ja lisaksi punaviinissa on paljon hyodyllisia aineita. Ja viela lisayksena tahan meilla oli illallisvieraita kun olin raskaana esikoisesta ja mieheni kaatoi tilkan viinia lasiini ja siihen lapseton naispuolinen ystavamme kommentoi: "Ai juoko vauvakin?"... :)
 
Pakko nostaa tätä keskustelua. Itsellä on vähän ristiriitainen kanta alkoholiin raskausaikana. Siis pieniin määriin silloin tällöin. Se nyt on ehdottomasti selvä että usein ja/tai runsaasti käytettynä alkoholista on vaan haittaa! Mutta siis lasillinen silloin tällöin? En jaksa uskoa, että siitä täällä suomessa olisi enempi haittaa kuin muissa euroopan maissa, joissa se on ihan ok käytäntö.

Itselle alkoholi on ollut aina osa elämää. Lasillinen viiniä ruuan kanssa. Siideri tai skumppaa töiden jälkeen kun näen ystäviä yms.. Raskaaksi tultuani alkoholin käyttö kuitenkin loppui seinään. Olen testaillut alkoholittomia siidereitä, kuohuvia ja viinejä -joista osa ihan hyvänmakuisia. Baarissa ollessa menen nykyään kuplamehu-linjalla (tuoppiin puolet omppumehua, puolet soodaa ja sekaan jäitä. On hyvää ja näyttää ihan siideriltä).

Nyt ihan viimeviikkoina on alkanut jostain syystä tehdä hirveesti mieli kunnollista brittisiideriä. Vajaa viikko sitten oltiin työporukalla malmgårdin linnassa ja panimolla, jossa sitten rohkaistun maistelemaan desin verran siideriä, kun juomia tarjoiltiin. Kummasti se pienikin määrä vähensi niitä mielitekoja :)

Muutaman kerran olen siskon tai kaverin lasista maistanut tilkan, jos ovat kehuneet jotain viiniä/drinkiä. Mutta ei mulla kyllä ole ollut mitään ongelmaa olla juomatta. Nyt lähinnä mietityttää, että miten synnytyksen jälkeen? Onko koko imetysajan nollatoleranssi suositeltava, vai voiko silloin tällöin juoda sen lasillisen, kunhan pitää huolen että viinilasin ja seuraavan imetyksen välissä on riittävä tauko..?
 
Citrus:
"Muutaman kerran minulle on tarjottu alkoholitonta juomaa, josta olen myös kieltäytynyt. Miksi joisin alkoholittoman juoma (jossa kuitenkin on alkoholia, vähäisessä määrässä kylläkin), kun voin juoda vaikka lasin limsaa tai mehua."


Niitä löytyy myös alkoholittomia juomia, jotka ovat myös täysin alkoholittomia, niin miksi niistä kieltäytymään, kun on aivan sama kuin joisi sen laisillisen limua tai mehua?

Toki kaikilla mielipiteensä..
 
En minäkään pahalla tarkoittanut. Kunhan mainitsin vain, että niitä on, jopa siis meidän pienessä kaupassa muutamakin eri merkki, mitkä täysin alkoholittomia. Että kyllä niitä löytyy. Ja Jos tykkää oluen mausta, saunakaljana, muuten vaan silloin tällöin, niin eikö silloin saisi lasta tehdä, että jotenkin huonompi äiti, kun tykkää oluen mausta? Entäs vanhemmat jotka juovat kahvia, heiltäkin pitäisi lastenteko kieltää, kun tykkäävät semmoisesta mikä ei lapselle ole hyväksi? Eihän se limukaan lapselle ole hyväksi, ja kyllä muuten senkin vaikutukset näkyvät lapsessa..äiti juo limua, eli limua on kaapissa, eli lapsi myös juo limua todennäköisesti ja hampaat reikiintyvät ja ... Ajatellaan siis näin pitkänäköisesti. Eihän sekään siis terveellistä ole.
 
Mulle siis siiderissä, viinissä ja kuohuviinissä oleellisinta on se maku, EI alkoholi. Eli oikeasti tykkään enemmän kuivan omenasiiderin mausta kuin makeista limuista/mehuista. Makuasioita, joista ehkä turha kiistellä. Mutta en tosiaan kaipaa sitä alkoholia, ja noita löytyy kyllä tosiaan täysin alkoholittominakin (esim. golden cap alcohol free omena siideri ja kopparbergin alkoholittomat). Noita aion kyllä juoda myös imetysaikana, jos tekee mieli. Käytännössähän ne vastaa limua, mutta on terveellisempiä kuin esim. makeutetut light limut.

En nyt kyllä ihan ymmärrä miten perheenlisäys ja makutottumukset/sivistynyt alkoholinkäyttö poissulkisivat toisensa?! Tässä ei nyt kuitenkaan keskustella päihdeongelmista tai päivittäisestä käytöstä..
 
Itse en kannata pieniäkään määriä alkoholia raskaana ollessa, tosin ei tule muutenkaan usein otettua. Ja heti murran ekan lauseeni, nimittäin otin kaksi hörppyä punaviiniä ruuan kera yhdessä työjutussa. Eipähän tullut kyselyitä, jotta mikä on kun ei maistu ja sain rauhassa tilata koko illan alkoholittomia drinkkejä :) Onneksi olen samanlainen hörhö kännissä ja selvinpäin, niin kukaan ei huomannu eroa!

En ole mikään kukkahattutäti ja kukin tehköön tyylillään, kunhan ei perseile. Mutta se on sanottava, että tupakoitsevat odottajat on kyllä irvokas näky...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minä pidin ehdottoman nollalinjan alkoholissa, kun odotin poikaamme. Ei pisaraakaan. En ole myöskään täysimetyksen aikana juonut. Lasillisen viiniä otin juhlissa kesällä ja siihen mennessä imetys oli vähentynyt kolmeen kertaan päivässä. Saunassa olen juonut alkoholittoman oluen ja ruoan kanssa ottanut kerran alkoholitonta viiniä. Valinnan varaa kuitenkin on kivasti alkoholittomissakin tuotteissa.

Jos nyt tästä joisin yhdenkin oikean sidun, nii varmaan sammuisin heti.. sen verran kauan ollut "kuivin suin". :D
 
Magpie, se jääkaapissa pyörivä olut on jo mennyt huonoksi :) Meillä kävi samoin, on menny pariin kertaan lonkerot vanhaksi kun oon jemmannu itelleni, että näitä ette juo vaan minä juon kun siltä tuntuu ja trust me, niitä ei täysjärkinen enää päiväyksen jälkeen juo :)

Nytkin on ennen raskautta ostettuja lonkeroita ja mun breezerit (!!) mutta siinäpä on muuttoporukalle janojuomaa - Ei taatusti ehi vanheta :wink ketuttaa kyllä ne breezerit...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itselläni on täysin nolla linja alkoholin suhteen. Olin kaljasieppo ennen raskautta, lähinnä juuri sosiaalinen juttu, että duunin tai koulun jälkeen perjantaina pubiin tms. Mutta raskauduttuani käyttö loppui seinään. Alkuraskaudesta join muutaman alkoholittoman oluen, mutta maku etoi niin, ettei mieli ole tehnyt sen koomin ottaa edes sitä saunakaljaa alkoholittomana. Kai mun kaljakiintiö sitten täyttyi, tai oikeastaan alkoholikiintiö. En kaipaa yhtään humalaa, sosiaalista kuplintaa, kännisiä ihmisiä, jotka huutaa toistensa päälle, aamuista krapulaa... vaikea uskoa, että kirjoitan näin, kun miettii esim vuoden taaksepäin. Sitä oikein odotti, et pääsi kavereiden kaa hengailee, vaikkei kyse mistä känni örveltämisestä ollutkaan. Aloitin muutenkin alkoholin käytön vasta aikuisiällä.

Anyways... oma äitini oli alkoholisti, ja olin varmaan kohtuaikani sammuneena suurimmaksi osaksi. Tätä tukee vain veljeni kertomukset, että ei sitä alkoholia säästelty vaikka mahassa olinkin. Minähän en ajasta muista mitään :) kuitenkin tässä minun tapauksessa kaikki hyvin, en ole millään tapaa sairas - ei keskittymishäiriöitä, FAS-piirteitä jne. koulussa pärjäsin hyvin... mutta sanotaan, että kovat jäljet se alkoholismi jätti sitten syntymän jälkeen. Lapsuus oli turvaton ja en koskaan halua kenellekään samaa kohtaloa. Taluta nyt äitiä kotiin kuppilasta, tai heitä jotain ihme spurguja ulos kodista, jonka tulisi olla turvallinen paikka... Oikeastaan voin vain kiittää äitiä siitä, että oli esimerkkinä siitä, kuinka EI olla äiti. Olenkin aina sanonut kaikille, että äitini oli hyvä ihminen, mutta surkea äiti.

Ja vielä sanomani, se miten Suomi eroaa muusta Euroopasta (esim keski, etelä), se ettei täällä osata juoda. Juodaan humalahakuisesti suruun, iloon, tuskaan, ahdistukseen... kuhan pää on sekaisin. Tämä nyt oli yleistys, mutta myös monella kohtaa totta. Tiedän liikaa päihdeäitejä ja sanotaan, että kuvottavat minua suunnattomasti.
 
Minä maistelin joskus raskausaikana miehen lasista viiniä, koska tykkään viinien maistelusta. En pitänyt tätä minään, koska kyllähän kaikki saavat tietämättään pieniä määriä alkoholia, kun sitä nyt sattuu muodostumaan joihinkin elintarvikkeisiin. Saatoimpa joskus maistaa kotikaljaakin yliopistolla syödessäni tms. Niissähän on aina ykkösoluen verran alkoholia. Lapsetkin saavat vapaasti juoda sitä monissa ruokapaikoissa.

Vaikka imetän, olen saattanut juoda lasin viiniä silloin tällöin, kun poika on käynyt nukkumaan. Joskus olen ottanut myös saunasiiderin ja pari kertaa käynyt kavereiden kanssa ulkona muutamalla, jolloin olen pumpannut muutaman syötön maitoa pulloihin ja imettänyt vasta seuraavana päivänä.

Näillä määrillä en pelkää olevan sen kummempia vaikutuksia lapseen. Enemmän olin huolisani raskusaikaisen roskaruuan ja lisäaineiden syömisestä, joita oli todella vaikea himojen takia vastustaa. Mäkki oli vähän turhan hyvää, mut eipä siitä sen enempää. Ei ne asiat nyt murehtimalla parane.
 
Takaisin
Top