Juotteko alkoholia raskausaikana?

Kyllä alkoholi kuuluu ehdottomalle nou nou linjalle mulla.Esikoista odottaes join puolikkaan sidun juhannuksena myös raskaana olevan kälyn kanssa ja kauheat morkkikset siitä.Alkoholihan humpsahtaa suoraan istukan läpi vauvaan.
 
Juu jos aletaan miettiä mistä saattaa olla haittaa sikiölle, niin loppupelissä joutuisi elämään todella rajoittunutta elämää.. Kaikki eläinrasvat, roskaruuat, liharuuat, juurekset ja kasvikset, joissa nitriittiä, kofeiini teessä, kaakaossa, suklaassa, kahvissa, limuissa... lähes kaikki kalat listeriavaaran tai niihinkertyneiden ympäristömyrkkyjen takia, kaikki tehoviljelyn tuotteet eli viljat, hedelmät ja kasvikset vain puhtaana luomuna... :rolleyes: no vitsi, vitsi... toki kahvi, tupakka, alkoholi ja monet lääkeaineet ovat niitä oikeasti haitallisia! Silti myönnän stressaavani myös kaikkia noita edellä mainitsemiani ruokia (okei, olen kasvissyöjä ja pyrin muutenkin syömään luomua ja mahd. vähän käsiteltyä)

Mutta alkoholista vielä eli alkuperäinen kysymykseni oli lähinnä, että onko se kuinka kamalaa jos imetysaikana joskus juo sen lasillisen viiniä ruuan kanssa, kun voihan tosiaan maitoa pumpata etukäteen vähän varastoon..? Mutta tämä ilmeisesti herättää niin voimakkaita tunteita/mielipiteitä, ettei asiasta saa aikaan järkevää keskustelua :)
 
Satunnainen alkoholin juonti ei ole este imetykselle. Toki jos haluaa ehdotonta nollalinjaa vetää, niin siitä vaan, siitä ei varmastikaan ole haittaa :) Mutta esim. täysimetykselle vauvalle voi olla isompi paha antaa pullo kuin imettää yksi kaksi juomaa nauttineena. Maidossa on alkoholia samat promillet kuin äidin veressä, ja vaikkapa puolen promillen humalassakin alkoholia on tosiaan se puoli promillea maidossa.

Eli jos vaikka alkoholittomassa oluessa on alle puoli prosenttia alkoholia, niin maidossa on puolen promillen humalassa kymmenesosa siitä. Puolet vähemmän, kuin vaikkapa appelsiinimehussa (siinä on luonnostaan 0,1% alkoholia, kuten voi myös olla esim. hyvin kypsissä hedelmissä). Tosin sitten se lapsen käsittely humalassa onkin ihan eri juttu, saati sitten (jos perhepedissä nukkuu) se lapsen viereen nukahtaminen päihtyneenä. Ns. täyden kierroksen jälkeen ei kannata lasta käsitellä ja puolen promillen humala on jo ihan humala, rattijuopumuksen raja, mutta alkoholia vauvalle ei imettäessä siitä silti tule nimeksikään.

Alkoholia suositellaan raskaana oleville vältettävän kokonaan, koska turvallista rajaa ei voida määritellä. Se on paitsi äiti- myös sikiökohtainen. Toiset kestävät vaikka yhden annoksen päivittäin tai tuhdimmatkin humalat ilman mitään muutoksia sikiössä. Toiselle pienikin säännöllinen annos voi jo tehdä kovin pahaa. Myrkkyhän se on joka tapauksessa, kuten kofeiinikin. Ja vaikutuksia voi olla vaikea arvioida jälkikäteen.

Itse en pitänyt nollalinjaa. Voin toki rehellisesti sanoa, että en juonut yhtäkään annosta alkoholia raskauden aikana - määrät olivat aina vähäisempiä. Mutta kerran treffi-illallisella miehen kanssa syksyllä otin lasin pohjalle pari senttiä viiniä. Sama juttu jouluna ja ystävänpäivänä, ja yksillä pikkujouluilla maistoin viiniä miehen lasista yhden hörpyn. Taisin jonkun ykköslonkeronkin kerran juoda saunan jälkeen :p En usko, että siitä mitään haittaa oli. Toki olisi voinut olla ilmankin, sitä en kiistä. Miusta on tosi hyvä asia, että niin moni pitää ihan suoraan nollalinjaa tyystin. Mutta - monella tässä tuntuu olevan aivan järjetöntä fanatismia ja tuomitsevuutta myös mukana aimo annos.
 
Muokattu viimeksi:
Itse otin koko raskauden aikana yhden huikan miehen siideristä. En olisi saunakaljaakaan haitallisena pitänyt, mutta se olisi todennäköisesti vain saanut tekemään mieli tupakkaa, joten ihan hyvä etten ottanut.
 
Täytyy vielä täsmentää edellistä kommenttiani...

Ei ole tarkoitus kritisoida siitä, jos joku nyt raskausaikana jonkun saunakaljan ottaa tai ruoan kanssa lasin viiniä. On vaikea uskoa, että pienellä määrällä olisi vaikutusta sikiön kehitykseen. Ottaen vielä huomioon sen, että itse olen alkoholistin lapsi ja terve (lisäksi syntyessäni normaalikokoinen) myös tupakoin kohdussa - yksilöllistähän kaikki raskauteen liittyvä on. Ja Kolibrin kanssa samaan mieltä siitä, että ympäristössämme kaikki on täynnä riskejä, mitä mikäkin sisältää jne. Maalaisjärki lienee kaiken a ja o.

Lisäksi suomalainen juomatapa nyt yleisesti ottaen pätee miehiin enemminkin, mutta on niitä odottojiakin, jotka perustelevat kohtuutonta juomistaa stressitekijöillä tai ettei jaksa ilman alkoa... Mulla on vaan todella vaikeata ymmärtää, miten esim oma äitini ei osannut pitää korkkia kiinni. Ei alkon pitäisi aiheuttaa niin pahoja vieroitusoireita (huumeet taas sitten ihan oma juttunsa)... Minusta päihteiden käyttö raskausaikana on edesvastuutonta, onko ihminen valmis vanhemmuuteen, jos ei hallitse omaa elämäänsä? (Jälleen ristiriita, olen kuitenkin kiitollinen, että sain syntyä - tosin lapsena olin eri mieltä).

Kauhean sekavasti kirjoitan, mutta en todellakaan ole mikään moralisoija enkä halua ketään kritisoida, ja oikeasti se yksi olut/siideri satunnaisesti tuskin tekee ihmisestä huonoa äitiä tai vaarantaa sikiön terveyttä. Halusin tuossa aiemmin vain kertoa oman kantani :)
 
Reilu käyttö on tietty asia erikseen, niinkuin ongelmajuominen. Itse näen punaista jo kun raskaanaoleva tupakoi, mutta kerran baarissa nähtiin ympäripäissään tyttö, jolla vatsan koosta päätellen laskettuaika jo lähellä.. Koitettiin ystäväni kanssa jutella tämän tytön kavereille, ihmetellen mikseivät puutu tilanteeseen vaan kantavat sille vaan pyynnöstä lisää juomaa (tiskiltä tuskin olisi edes myyty, jos siinä tilassa oleva koittaisi ostaa!). Keskustelusta ei kuitenkaan saatu kuin syytöksiä ja käsky keskittyä omiin asioihin, joten menin puolitutun poken juttusille, joka haki tän ko. känniäidin odottamaan poliisia. Edellenkiin suututtaa kun ajattelen sitä, vaikka tapauksesta on jo useampi vuosi!
 
Eriävät mielipiteet on tervetulleita, ylläpito ei ole poistanut täältä mitään (piti oikein tarkistaa - yksi käyttäjä on itse poistanut kommenttinsa ja jättänyt pisteen tilalle). :) Itse en myöskään viestissäni viitannut keneenkään henkilökohtaisesti, vaan ihan yleisesti oli tarkoitus sanoa, että tähän (kuten raskaana tupakointiinkin) liittyy sitä fanatismia paljon. Jos nyt magpie tuolla poistetuilla kommenteilla fanatismiin littyen viittasit minun kirjoitukseeni :)
 
Oon Elmiina sun kans niin samaa mieltä! Ite eilen tätä ketjua lukiessa mietin juuri samoja asioita, enkä jaksanut ruveta kirjottamaan niin pitkästi (olisi kuitenkin tullut heti niitä eriäviä mielipiteitä jne.), kirjoituksesi olisi voinut olla melkein sanasta sanaan kuin omasta suustani. :) Erityisesti tuo (varsinkin vanhemman naisväen suusta kauhistuneena kuultu väite) jos imettää, ei voi ottaa yhtään on musta naurettavaa. Ja lähinnä nyt tarkoitan muutaman viinilasin nauttimista ravintolassa/juhlissa tai muutaman saunasiiderin tai -kaljan nauttimista. Ei silloin tarvitse edes pumpata sitä maitoo pois, vaan voi ihan huoletta imettää hetikin. Toki yleensä sitä tissiä nyt ei heti olla antamassakaan tällaisten tilaisuuksien jälkeen, kun lapsi yöunilla tms. eli se muutama tunti siinä nyt tulee melkein väkisinkin väliä...Aargh, mä näen niin punasta tästä aiheesta...Ja nimenomaan jos ei oo jatkuva tapa, vaan tyyliin kerran kuukaudessa jos sitäkään..
 
Muokattu viimeksi:
mulle kertoi eräs terveyteen laaja-alaisesti perehtynyt ystävä, että istukka poikkeaa naisilla toisistaan myös sen suhteen, kuinka paljon myrkkyjä siitä pääsee läpi. jos tämä pitää paikkansa, se voisi selittää miksi turvallista rajaa alkoholille raskausaikana on niin vaikea ilmoittaa
 
Join lasillisen alkoholitonta siideriä raskausaikana. Imettäessä join kerran yhden siiderin, mutta olin pumpannut maitoa seuraavaksi syönniksi ja vähän reilu tunnin päästä kun olin siiderin juonut pumppasin kerran tissit tyhjiksi ettei vaan tippaakaan alkoholia poju saisi.
 
Rintoja ei kannata pumpata tyhjäksi parin takia, alkoholi poistuu maidosta samaa tahtia kuin verestä. Turha heittää hyvää kamaa hukkaan :) (Ei kai kukaan kävis verensiirrossakaan?)
 
Jokseenkin tuntuis pahalta leikkiä sillä mikä on liikaa mein vauvalle.
Se on kuitenkin lapsi kohtaista, jotkut kestävät lasillisen silloin tällöin, jotkut eivät.
Siksi Suomessa on täys kielto, joka on todella fiksua!
Ei en siis koske alkoholiin, tupakkaan, tai muihinkaan nautintoaineisiin.
En vain halua jossitella..

:D

Imettämis aikana join silloin tällöin lasillisen viiniä, tai sidukan.
En kyllä imettenyt tunteihin. ja kun olin ensimmäistä kertaa iltaa ulkona viettämässä niin jätin imettämiset iltaan seuraavana päivänä. :)
Netissä on muuten laskureitakin millä voi laskee koska alkoholi on poistunut elimistöstä,
Toki nekin on suuntaa antavia! :D
 
Mä oon pitäny molemmissa raskauksissa ja imetysaikana nollalinjan. En usko että esim.yhdestä viinilasillisesta on vauvalle haittaa mutta ilman alkoholia oleminen ei tuota mulle minkäänlaisia vaikeuksia. En edes muista millon olen viimeksi juonut jotain alkoholipitoista, oliskohan jo kohta vuosi aikaa siitäkin. Mies ottaa saunakaljan sillon tällön mutta muuten meillä ei alkoholia juuri käytetä.
 
Raskausaikana tuli joskus maistettua pieni huikka punaviiniä tai erikoisolutta, mutta ei sen enempää.
Imetysajalla olen juonut pari kertaa muutamankin siiderin käydessäni kavereiden kanssa ulkona.
 
Kiitos Elmiina asiallisista viesteistä imetykseen ja alkoholin käyttöön liittyen. Hauska sattuma, että pohdittiin tätä aihetta eilen mun miehen kanssa. Siippa halusi tehdä laskelmia siitä kuinka paljon alkoholia vauva saisi, jos imettävä äiti nauttii alkoholia.

Kuten Elmiina kirjoitti, imettävän äidin rintamaidon sisältävä alkoholipitoisuus on pienen pieni.

Hassua on, että asenteet ovat tosi tiukkoja alkoholin käyttöä kohtaan. Mutta se ei rajoitu pelkästään raskaus- ja imetysaikaan. Hyvät viinit eivät esim. mun työpaikalla ole sopiva small talk -aihe. Ja uusien kieltojen myötä mennään yhä kaksinaismoralistisempaan suuntaan.

Kuka vielä muistaa? VISKI VISKI VISKI :D
 
Muokattu viimeksi:
mielestäni raskausaikana voi nauttia ruoan kanssa silloin tällöin lasin viiniä/siideriä/olutta.
Imetys.. yhden siiderin ym. jälkeen voi mielestäni vielä imettää (neuvolassa on kysyttäessä vastattu että 1 siideri 1 tunti että poistuu elimistöstä) jos haluaa juoda enemmän niin silloin jättää imettämättä ja tarvittaessa sitten jos rinnat täyttyvät niin pumppaa maidon pois.
 
Takaisin
Top