Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ooh, meidänkin neuvolassa on ultralaite! Ja tosi antiikkinen sellainen! Pääsin testaamaan, kun terkka halusi vielä varmistaa että lapsi on pää alaspäin... Naperolla on niin kiinteä pylly, ettei sitä kuulemma voi käsikopelolla erottaa täydellä varmuudella kallosta. Lienee perinyt sen isältään.

Mun uusi neuvolaterkkarini täältä uuden kotikaupungin neuvolasta soitti juuri. Oli saanut mun tiedot vanhasta paikasta ja hoksinut, ettei olla ehditty valmennuksiin. Tarjosi sitten paikkaa huomiseen valmennusryhmään, aiheena synnytys ja kivunlievitys. Seuraavalla viikolla ois kuulemma vauvanhoitojuttuja.

Taidan mennä katsomaan huomenna, onko mikä meno.

Neuvolassa taas käyty, viikkoja tänään 36+3. Ihan enste kävin viemässä streptokokkinäytteen labraan, ja samalla otettiin kilpirauhasverinäyte. Neuvolassa oli tällä kertaa sijainen, joten koko toimitus oli tosi nopeesti ohi. Ei mitään kysyttävää tai ihmeteltävää.

Paino: +292 g/vko (pyöreästi +13 kg alusta)
Hemoglobiini: 130!!!!! (edellisellä kerralla 111), varmaan ikinä oo ollu noin korkeella :D
Paineet: 111/73
Sf-mitta: 34,5 cm
Sykkeet: vaihteli välillä 125 - 140
Tyyppi pötköttelee edelleen pää alaspäin ja selkä vasemmalle päin (onneksi), ei oo vielä laskeutunu ja pää liikkuu vielä, mutta alkaa pikkuhiljaa olemaan hollilla. :)

Oli kyllä mahtavaa katsella sen ultralaitteen käynnistymistä. Ysäritietokoneen ruutuun ilmaantui teksti "Copyright Toshiba 1995" – sillä siis ultrataan nykyään odottajia, jotka ovat nuorempia kuin laite itse! Yllättävän hyvin näytti toimivan.

Tapasin ekaa kertaa terkan, joka on meillä sitten lastenneuvolassakin. Oli ihanan tehokas ja taitavanoloinen tytsy. Ja sain vihdoin sen luvatun ajan synnytystapa-arvioon, oli tapahtunut joku byrokratiajumi eikä tieto mulle varatusta ajasta ollut siirtynyt Naistenklinikan koneilta eteenpäin.

Neukus käyty ja hetihä mie itkasin tätä kotitrauhajuttua siellä. No se kirjoitti alustavasti terveydenhoitajan lausunnon meluhaitasta terveydelle. Tarvittaessa sit jos ei se kelpaa nii lääkärille saadaa aika.

Mutta verenpaine ihan hyvä tilanteesta huolimatta vaikka ensin epäili, ettei hyvää verenpainetta miusta saada, mut 133/75.
Sf-mitta 35. Lähete siitä äippäpolille, että haluuvatko kattoa sitä eli ootellaa tuleeks pyyntöä sit sinne. Mut käsin tuntu iha jees kuulemma, mut käsi on aina käsi.. Että ultrien perusteella ei pitäs olla liikaa vettä ainakaan. Viimekski oli normaalivaihtelun alakantissa veden määrä ja laps kasvaa keskikäyrällä, että voi johtua miu rakenteestakin, mut kattoo nyt, et haluuks ne äippäpolil kattella lisää.
Maksa-arvot ja muita arvoja käytävä labrassa ottamas, kun kutinaa käsissä ollut välillä rasvauksista huolimatta.
Sykkeet pojalla hyvät, 145.
Hemoglobiini: 130, whaaaat?! niin hyvä vaikken nii säännöllisesti oo muistanu ottaa tota litkuu.
Streptokokki näytteet ottivat nyt.

Ja Cetirizin lupa täälläkin nyt saatu.

Olipa jämerän tuntunen täti. Seki tais olla loppuun palanu syksyllä, kun ihan erinlaisen tuntunen nyt. Napakammin ottaa asiat hoituakseen. :gen014

Ultra käyty. Vauva noin 3kg, KTG-käyrä erinomainen, aivovaltimovirtaus alle keskiarvolla, eli samaa tasoa mennään koko ajan ja vauva voi hyvin. Viikot 36+4.

Tiitterit tosiaan oli noussut 16, mutta yliopistollinen sairaala eli KYS ei ole vielä ehtinyt kommentoida tulosta. Yleensä tämä tiitteri 16 tarkoittaa käyntiä yliopistosairaalaan, ja lisää/tihentää seurantoja, koska alkaa näillä lukemilla vaikuttaa enempi vauvan vointiinkin, mut kun viikkoja on näin paljon, niin voivat ehdottaa jopa synnytyksen käynnistystä. Huomenna äitipolilta soittelevat, et mitä tehdään ja miten edetään.

Elämme jännittäviä aikoja.

No nyt on oltu synnytystapa arviossa :p Samanlainen melkee ku kaikki muutki käynnit eli ihan tuttuu huttuu eikä oikeestaan mitään uutta. Viikonlopun supistelu maraton vaikuttanu niin et tiedä vaikka syntys oikeesti kohta ! :) Vauvan pää tipahtanu ihan sikana alaspäin ! Miten se muka vieläkin voi tippua !? Ollu alhaalla jo niin kauan :confused: Virtauksia koittivat seuraa ni ei meinannu millään saada päästä otettua sitä Ja alko tehä hemmetin kipeetä ku paino vaan enemmän ja enemmän, mut päätä ei vaan saatu kunnol enää näkyviin. Muutenkin mittaus oli hankalaa kun tää vauva ei selkeesti haluu mitään kertoa :grin No mut paino arvioks heitti et jos menee laskettuun aikaan asti niin tulee olee sellanen kolmen kilon vauva et varmaan max 3200 grammaa. Eli luultavasti synnytyski sujuu sit hyvin kun on noin piän :) Synnytys ois edelleen tarkotus tehä alateitse ja hyvät fiilikset siitä :) Tosin taas KTG oli alkuun huonoo eikä millää meinattu saada virkeyttä :confused: Onneks sit taas loppua kohden parani ja pääs kotiin :) Ens viikolle tuli KTG ja sit sitä seuraavalle viikolle taas ultra et seurataan virtauksia ja vauan kokoa ja siihenki alkuun viel KTG. Tosinsiihen lekuri totes et jos pysyy edes siihen asti :grin Aika jänskät fiilikset jäi et koskakohan tää päättää tulla :rolleyes:

Neukkulääkärissä piipahdettu! Tänään 36+4

Painoa tullut 258g/vko (Alusta saakka n.6kg)
Pissa ok
Paineet 126/76
Hemppa 148!!! :o Ei tarvi alkaa ottaan rautalisää ennen synnytystä! :)

Ultrailtiin muksu ja koot menee aika keskikäyrällä kaikki :) Syntymäpainoksi veikkaili 3.8-3.9kg eli siinä 4 kg paikkeilla!

Kohdunsuu pehmeä ja 2 sormelle auki mutta kaulaa jäljellä 2cm.

Nyt se sitten on vaan aikalailla odottelua et millon laitokselle, sitä kun ei koskaan tiedä :) Lääkäri tosin tuumas että ei vielä toviin ole tulossa :P
Jaksaa jaksaa siis...

Ultra käyty. Vauva noin 3kg, KTG-käyrä erinomainen, aivovaltimovirtaus alle keskiarvolla, eli samaa tasoa mennään koko ajan ja vauva voi hyvin. Viikot 36+4.

Tiitterit tosiaan oli noussut 16, mutta yliopistollinen sairaala eli KYS ei ole vielä ehtinyt kommentoida tulosta. Yleensä tämä tiitteri 16 tarkoittaa käyntiä yliopistosairaalaan, ja lisää/tihentää seurantoja, koska alkaa näillä lukemilla vaikuttaa enempi vauvan vointiinkin, mut kun viikkoja on näin paljon, niin voivat ehdottaa jopa synnytyksen käynnistystä. Huomenna äitipolilta soittelevat, et mitä tehdään ja miten edetään.

Elämme jännittäviä aikoja.

Se ois tehtävä reissu KYSiin, missä sitten tapaan kait sen lääkärin, joka tekee päätöksiä mun ja vauvan terveydentilaa koskien. Jospas jotain valoa tulis tähän loppuodotukseen, että missä synnytetään ja milloin. Nyt sit ootellaan, että soittelevat sieltä päin mulle aikaa visiitille.

Kävin sitten keskenäni perhevalmennuksessa. Aiheena synnytys ja kivunlievitys. Opinko mitään, no en. Eipäs kun yhden asian opin: neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen kuulemma itkettää aivan valtoimenaan. Ja jos itku ei kahdessa viikossa lopu, pitää pelätä synnytyksen jälkeistä masennusta. Sama juttu, jos tuore äiti vetää apinaenergialla pitkin kyliä eikä malta rauhoittua.

Kahden tunnin anti. Time well spent! :grin

Ehkä mä en sit missannu mitään oleellista kun skippasin sen synnytyskerran väsymyksen ja ahdistuksen takia! Tää foorumi on parempaa valmennusta kun ne oikeet valmennukset... Tosin imetyskerta oli mun mielestä ihan hyvä!

Huomenna pääsenkin sit synnärille kuulemaan samat jutut, jee. Ens viikolla ois tuo vauvan hoito ja imetys. Raahaan miehen sinne vaikka korvasta mukaan.

33+3 neuvolakäynti. Sf-mitta 33,5. kokoajan just tasan samanverran yläkäyrän yläpuolella. Vastais siis kuulema sitä viimearviota 2 vk aikaisempaa laskettua aikaa. Mittaus meinasi tuottaa tuskaa, kun pallero halusi pyllistellä mittanauhaan aina kun yritti lukemaa ottaa ja kas tuli kaks senttiä liikaa. Sydänäänien kuuntelu ei sekään tuntunut pikkukaveria miellyttävän, humps, tömps ja hik äänet meinas vallata koko masiinan. Kuuntelupää otti vastaan iskuja ja hikkakin kiusasi. Kuulema käyrä ois ollu enemmän kun hyvä... sykkeet vaihteli 155-172 kun piti niin kovin riehua.

Torstaina olis sit se joku perhetyöntekijän kotikäynti! yäk ja ahdistus :(

Neuvola ja synnytystapa-arvio käyty!
Lääkäri totes et hänen mielestä pää ois alaspäin mutta tässä tilanteessa mä kestän ton pienen epäröinnin koska ite mä oon siitä melkosen varma :).

Neuvola 36+4
Mulla painoa vajaa 1kg/vko edellisestä, 7kg raskauden alusta.
Pissa ok.
Hemoglobiinia ei taaskaan mitattu...
Sf-mitta 32,5 meni tasan keskikäyrälle
Verenpaine 118/81
Vauvan syke n.145
Liikkeet ++

Kohdunsuu kuulemma pehmennyt mutta ei laskeutumista havaittavissa. Mulla normaalinkokoinen lantio.
Ei sieltä mitään yhteenvetoa tullut mutta itse ynnäsin että eiköhän tässä tämän perusteella ois ihan normi alatiesynnytys luvassa.

Ja ens viikolla uusiks taas.

Pikkulintunen saako udella mitä toi perhetyöntekijän käynti oikeen koskee?

Pikkulintunen: meillä kävi myös se perhetyöntekijä. Kotkassa otettu tänä vuonna käyttöön. Kuuluu ennakoivaan työhön ja madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä jos kaipaa apua. Me rupateltiin sellanen vähän päälle tunti ja aika rentoa oli. Kyseli, mutta ei ahdistellu mitenkään. Ihan ok ja mun mielestä hyvä, vaikka näin lastehoitajan roolissa sanonkin :)

Meilläki ainaki täällä tapana et terveydenhoitaja ja perhetyöntekijä tulee käymään kotona ennen lapsen tuloa ja sit synnytyksen jälkeen tulee terveydenhoitaja. Täällä tämmönen hassu käytäntö.

Joo mun korvaan vähän särähtää et mitä hittoa ne oikeen tulee nuuskimaan. Meillä on vaan se terkan kotikäynti vauvan syntymän jälkeen ja that's it.

No otatte sen sillai et saa mieltä painavia asioita purkaa. Ei ainakaan meiän täti ahdistellu tai pakottanu mitääb kertomaan vaan myö enemmän avauduttiin. Sovittiin että tulen noin viisi viikkoa Tontun syntymän jälkeen uudestaan, jolloin voi taas kysyä jos joku asia huolettaa kuten esim. imetys tai väsymys

Takaisin