Raskausoireita.

Minä huomasin n. viikko sitten maidontulon, kun kävin salilla ja ihmettelin, että miks mun rintsikat haisee ihan vauvalta, tissejä kun vilkasin niin niissä oli vaaleata "töhnää". Aiemmin päivällä mun kaveri kävi lapsensa kanssa joka on puolivuotias ja pidin sitä jonkin aikaa sylissä, uskoisin, että maito tuli sen takia.

Mulla muuten tihkuu kanssa, toinen lapsi kyseessä niin alkoi jo useampi viikko sitten. Ja nännejä kuivaa ja kutiaa niin pirusti!

Eka kyseessä ja tullut esimaitoa jo 10 viikkoa tipoittain. Joskus kirkasta, joskus vaaleaa.

Onko muilla todella kovia kipuja?
Täällä tiistaista asti alavatsa aivan järkyttävän kipee. Levossa ok, mut heti ku lähtee liikkeelle ni meinaa nousta kyyneleet silmiin ku sattuu niin paljon. Kävin jo synnytysvastaanotollakin, mut ei löytyny mitään selittävää (vauvalla kaikki ok, labrat ok jne), eli pakko niiden on kai olla "vaan" venytys- ja liitoskipuja. En olis kyllä uskonu et ne olis näin sietämättömiä!!
Täällä mennään siis aivan hipsuttaen eteenpäin se vähä ku uskaltaa ylipäätään liikkua...
Menossa rv 23+5

Ei mitään kovia kipuja.. Vähän menkkamaista poltetta nivusissa ja lenkkeillessä alkaa pistämään millon mihinkin kohtaan mahassa. Juttelin tuossa muissa asioissa kätilön kanssa niin kuulemma panadolia voi ottaa kasvukipuihin.

Miulla on kovia kipuja välillä mut ne liittyy suolen liikkeisiin. Liitoskipuja on ollu kovana yhdessä vaiheessa pari päivää häpyluun kohdalla, silloin tuntui sellainen puukontuikkaus välillä. Mut niitä ei oo ollu hetkeen, ihan kaks päivää tuikki välillä.

Muuten sit on sellaista paineentunnetta ja menkkakipua ja joskus kun on maha harjoitussupistuksesta oikein pitkään pallona ni se ottaa vähän ylävatsaan ja henkeenkin. Mut ei niitä oikeesti kivuliaaksi vois sanoa, paitsi suolta. Nykyään ihan normaalit suolen liikkeet tuntuu välillä sellaisena repivänä tuskana mitä muistaa et on ollu joskus ihan lapsena kun on ollu kovia ilmavaivoja. Mieki hörhöilen niin tyytyväisenä et haluun luomusynnytyksen jne. ja sit pelottaa käydä p*skalla jo ku sattuu :grin Ja tuolt pitäis se muutama kilo vauvaa sit saada ulos, voi painaa suolta ulos tullessaan vielä astetta enemmän.

mulla kans nuita puukon iskuja tuntuu alapääsä varmaa päivittäin.
ja jos lenkillä käy, nii sitte alamahaa ja selekää saattaa vihilua. oonki teheny lasten kans vain oikiastaa kauppa-, kiriasto ja postireissuja kävellen muutaman kerran viikosa, mutta tulee niistäki 6-7km/reissu. ja ko ei oo lunta, nii ei voi pulukkaa käyttää, nii molemmat istuu sisarusrattaisa. vielä pystyis pyöräkärryllä lasten kans kulukee, ko justii ko tuota lunta ei oikiastaa oo. mutta en sitte tiiä mitä tuo maha siittä meinais, tuleehan nuista pojista yli 30kg painua + kärry, ettei ne mikää ihan kevyt lasti oo pyörällä vetää... :wink ja tuntuu ne sisarusrattaisaki jo aika painavilta työntää... :grin

muuten on saannu olla vielä suuremmitta kivuitta, ei mulla kyllä eellisisäkää raskauksisa kipuja oo ollu.
paitsi nyt ne nännit on edellee arkana. :grin

Mulla on ollu mahakipuja säännöllisen epäsäännöllisesti. Ne onkin oikeastaan ainoa oire tällä erää. Välillä sellasia menkkamaisia lyhyinä kohtauksina, välillä öisin asennon vaihtoon liittyen sattuu silleen eri tavalla. Vaikea kuvailla, sellaista kipua en oo ennen kokenu. Se tuntuu ihan alhaalla, virtsarakosta johtuvaksikin oon sitä epäillyt. Ei ilmeisesti kuitenkaan supistuksista kyse, ainakaan vatsa ei tunnu kovettuvan noiden aikana eikä muutenkaan. Mulla oli harkkasupistuksia muutama viikko sitten fyysisen rasituksen yhteydessä mutta nyt ei oo ollu pitkään aikaan ollenkaan.
Tammikuun alkupuolella on neuvolalääkäri, sittenhän sitä saa jonkinmoisen arvion siitä mikä on tilanne. Toivottavasti ei ala kohdunkaula lyhentyä / avautua ennen aikojaan, keväälle on suunnitteilla vielä vaikka mitä - hiihtolomaviikko Rukalla, uusia juttuja töissä, äikkäriltä palaavan kollegan perehdytystä...

Mulla siis nää kivut ei mitään yksittäisiä vihlasuja, vaan liikkeessä sattuu koko ajan. Joskus vähän vähemmän ja välillä kyyneleet silmissä niin että suorastaan lamaantuu. Etenki kurottelut esim. kenkien jalkaa saaminen on välillä ihan tuskaa. Levossa ei mitään ongelmaa.

Ja nyt sit ongelmaa että mistä saan sairaslomaa huomiselle... Neuvolalääkärii ei oo enää paikalla, työterveys on kiinni...
Sairaalan synnytysvastaanotossa kävin jo kerran viime viikolla näistä kivusta, mut en haluis mennä sinne uudestaan (masentavan olonen paikka, joten ahdistaa jo valmiiks se et joutuu sinne sit ku synnytys alkaa)... Mut sinne se on kai pakko mennä. Ärsytti vaan sillon tiistaina niin paljo ku se gynekologi ei ees sanonu et nää kivut vois johtuu liitos- ja venymiskivuista (raskaudessa siis kaikki hyvin ultran ja sisätutkimuksen mukaan). Jauho vaan umpilisäkkeen tulehduksesta ja toiminnallisista vatsavaivoista, jotka kyllä tunnistaisin... Pelkään et saan istuu siellä taas tuntikaupalla kaiken maailma labrojen takia, vaikka syynä vaikuttaa olevan noi em. liitoskivut ja tarvisin vaan vähän lepoo eli saikkua.
ArGH.
No, kerron huomenna miten siellä säädetään.

täällä meni pötköttelyksi loppuilta. Koko raskausajan eka verinen vuoto ilmestyi tänään. Soitin äitiyspolin päivystykseen, sanoivat ettei kuulosta huolestuttavalta, lepoa ja tilanteen seurailua. Oon kyllä ollu paljon liikkeellä eilen ja tänään, ja tosi väsynyt sen takia, mutta säikäyttihän tuo. Liikkeitä on ollu kuitenki reilusti mut onks sekään välttämättä hyvä merkki... Kun voi viitata kai joskus hapenpuutteeseenkin. Nyt sit kyttään liikkeitä kellon kans ja ravaan vessassa tsekkaamassa tuleeko lisää verta, toistaseks ei oo tullu. Että tämmönen meininki meillä tänä yönä, itteni tuntien en paljoo nuku. Stressivapaa joulu, yeah right!

Voi ei Katki, niin että hyvää joulua vaan... Hyvä että tod näk ei mitään vakavaa, mutta kyllähän se huolettaa takuulla. Varsinkin kun eka verenvuoto koko raskauden aikana tulee tässä vaiheessa.

Yllättäen sain kuitenkin unen päästä kii suht helposti. Ei edelleenkään kipuja eikä lisää vuotoa, ja muksu on muksinut ihan aktiivisesti sekä yöllä että aamulla. Kohta pitäisi töihin lähteä, muuten en menis mutta kun melkein kaikki kollegat on jo joulomalla ja oon luvannu olla tänään toimistolla ikäänkuin päivystämässä kaiken varalta... Salille ei nyt ainakaan ole asiaa ennenku neuvolalääkäri on takana (9.1.) ja muutenkin pitää ottaa iisisti.
Onhan mulla joo ollu ajoittain esim. lyhytaikaista paineen tunnetta alavatsalla, mutta oon laittanu sen siihen piikkiin että lapsukainen painaa virtsarakkoa. Kohdunkaulan lähtöpituus kuitenkin vaan sen 3cm joten eipä siinä paljon lyhenemisen varaa ois, ja oireeton kun oon ollu niin olen sitten touhunnu ja liikkunu koko toisen kolmanneksen ihan normaalisti. Ois pitäny ehkä ottaa tää jouluvalmisteluista seurannut totaaliväsymys vakavammin ja skipata vaikkapa se eilinen lenkki. Supistelua ei oo ollu moneen viikkoon, mikä on sekin ehkä hämännyt ajattelemaan että tässähän voi riekkua aivan normaalisti.

Tsemppiä Katki! Nyt otat rauhallisesti, niin eiköhän vuoto siihen lakkaa. Mulla vuoti istukan reuna joitakin viikkoja sitten, mutta nyt on istukka lähtenyt nousemaan ja vuotoja ei ole enää ollut. Josko sullakin olisi samaa vaivaa?

Kaikille muillekin hyvää ja rauhallista joulua! Ja piinaavia hetkiä, kun pitää joulupöydässä ohittaa sekä graavilohi että punaviini ;)

Mie kyllä ajattelin silti ottaa sentin tai kaks sitä punaviiniä lasin pohjalle. Se on mietoakin vielä, tai no mietoa ja mietoa mutta alle 10% ja tilkka vain. Graavilohi ei onneks tee mitenkään tiukkaa, tykkään mut ei se miun herkku oo... :)

Miulla on nyt viimeisen viikon ollu sitä paineen tunnetta alavatsalla ja joskus ulkosynnyttimilläkin. Tuntuu liittyvän harjoitussupistuksiin. Ne ei kuulemma lyhennä kohdunkaulaa ja miun terkkari sanoi että vaikka olis muutama kivuliaskin päivässä niin ei ne yleensä haittaa mitään, vasta, jos niitä alkaa olla säännöllisesti. Ja tietty jos kivuliaasti supistaa niin syytä pysyä levossa. Harkkareita nyt on se ja sama tulee ja menee, mitä nyt tuntuu inhottavalta.

Just eilen sanoin miehelle, että ens jouluna kyllä panostetaan sit kaloihin! Joulu ilma graavilohta on mulle melkein ihmisoikeusloukkaus :smiley-angry017 Vielähän sitä vois tehdä esim. jotain silakkajuttuja joita sais itekin syödä, jos siis jaksais panostaa, katotaan nyt sitten iskeekö inspiraatio illalla kaupassa vai ei.

Kauankohan nelikiloinen kinkku vaatii oleskelua huoneenlämmössä ennen uunia, jos sisälämpötilan pitäs olla +10c uuniin laittaessa?

Tsemppiä Katki! Nyt otat rauhallisesti, niin eiköhän vuoto siihen lakkaa. Mulla vuoti istukan reuna joitakin viikkoja sitten, mutta nyt on istukka lähtenyt nousemaan ja vuotoja ei ole enää ollut. Josko sullakin olisi samaa vaivaa?

Rakenneultrassa näytti että istukka on tukevasti korkealla takaseinässä, joten tuskin se on se mikä vuotaa. Liikaa rasitusta, tai sit joku pieni vuoto perjantaisen bussiepisodin jäljiltä, ehkä. Nyt kuitenkin tuntuis ja näyttäis kaikki olevan hyvin.

Stemppiä Katki! Uskon että vaan jotain vaaratonta ja ohimenevää vaikka varmasti on säikäyttänyt pahasti. Nyt vaan lepäilet ja otat mahdollisimman rennosti :3some

Katki ottaa nyt lepoa eikä yhtään enää häärää siellä!

Mä olin pahis ja söin leipäjuustoa, paaljon. Musta on tylsää, että se on kiellettyjen listalla vaikka onkin pehmeä juusto, mutta silti pastöroitu. Kalasta en onneksi tykkää, jotenka sen puute ei haittaa. Pikku lasi punkkua ois voinu maistua, mut muutaman kuuauden päästä sitten.

Siis mun mielestä kaikki pastöroitu on sallittua ja oon syönyt koko ajan kaikkia juustoja. Siis jopa päivittäin ja viikoittain. Enpä usko, et noista mitään saa, varsinkin suomalaiset meijerit ovat varsin valvottuja. Mulla oli alkoholitonta skumppaa ja punkkua. Hyvää oli! :)

Kaksi päivää on chillailtu, tyllerö myllertää menemään eikä vuodosta tai muista ongelmista oo ilmenny merkkejä sen yhden illan jälkeen. Tänään oli pakko päästä pienelle happihyppelylle (tai -hiipimiselle pikemminkin) kun on kaksi päivää kulunut käytännössä joulupöydän ääressä. Hyväähän tuo kävely teki.
Noista juustoista... joulun kunniaksi otin pienen palan Aurajuustoakin ihan sellaisenaan. Vähän tuli paskamutsi -fiilis, mutta järkeilin että se on kuitenkin pastöroitua ja tuotantoprosessi kotimaisen elintarvikevalvonnan piirissä. Toki se homekanta on yks asia siinä mikä ei kai oo niin suositeltavaa syötävää, mutta pieni määrä tuskin haittaa. Ja jouluhalkoon oli mies hujauttanut kaksi ruokalusikallista rommia, mikä kyllä maistui siinä huomattavan selvästi - mutta jos siihen koko 30cm halkoon meni 2 rkl niin paljonko siitä sitten tuli mun 1cm siivuuni, ei juuri mitään. Maku- ja hajuaisti on herkistyny alkoholille vaan niin pahasti että se pienikin määrä tuoksuu ja maistuu tavallista selvemmin.

Takaisin