Yleinen keskustelu

Minä kävin varhaisultrassa myös melko aikaisin, rv 6+5. Silloin oli pakko saada vahvistus, kun epäilin kohdunulkoista. Mutta varhaisultran ja nt-ultran välillä on nyt tosiaan vierähtänyt kauan ja välillä olen ollut ihan hermoraunio 🙈 Onneksi odotus on pian ohi ja ylihuomenna heti aamusta ultraan. Toivon niin kovasti, että kaikki olisi hyvin 🤞🏼

@Aureelia onneksi tässä vaiheessa hyvät uutiset alkaa olla todennäköisempiä kuin huonot. 😊 Tai niin mä oon nyt useamman päivän katastrofi ajatusten jälkeen päättänyt. Huomenna voi kyllä olla että itken, jännittää niin paljon. Tsemppiä vielä viimeiset hetket ennen seuraavaa etappia! 🤞

Saanko kysyä miks sulla on noin usein ultra? Ymmärrän toki jos et halua jakaa asiaa
Ivf-taustasta johtuen oli tuo julkisen varhaisultra ja nyt tämä toinen on ihan omakustanteinen varmistus, jolle ei ole sen suurempaa syytä kuin oma epävarmuus mikä pitkälti kumpuaa hoitotaustasta.

Joo on kyllä hankala identifioitua raskaana olevaksi. Ehkä se sitten viimeistään kun hauva alkaa liikkua. Siksi varmaan onkin hankala kaikki suosituksia noudattaa kun en pysty ymmärtämään että olen raskaana.

Joo on kyllä hankala identifioitua raskaana olevaksi. Ehkä se sitten viimeistään kun hauva alkaa liikkua. Siksi varmaan onkin hankala kaikki suosituksia noudattaa kun en pysty ymmärtämään että olen raskaana.
Minä olen kyllä löytänyt jo kaikki stressin aiheet ruokavaliosta, eli tuleeko jostain kuitenkin toksoplasmoosit tai listerioosi ja noudatan siksi ihan ylitarkasti kaikkia. Vaikkapa ulkona syöminen ei ole yhtään kivaa kun ei esim voi tietää miten kasvikset on huuhdottu 😅

Same same, oon lähdössä matkalle lähiaikoina, mikä meinaa ravintolaruokaa ja olen tässä etukäteen katsellut ravintoloita, missä voi turvallisesti syödä ja miten kysyn enkuksi / kohdemaan kielellä, että onko maitotuotteet pastöröityjä, miten pyytää pihvit kypsänä jne 🙈 😅

Same same, oon lähdössä matkalle lähiaikoina, mikä meinaa ravintolaruokaa ja olen tässä etukäteen katsellut ravintoloita, missä voi turvallisesti syödä ja miten kysyn enkuksi / kohdemaan kielellä, että onko maitotuotteet pastöröityjä, miten pyytää pihvit kypsänä jne 🙈 😅
Minä kävin ekassa raskaudessa Italiassa enkä uskaltanut syödä siellä kuin pastaa ja pizzaa ja niistäkin aika rajoitetuin täyttein. Ei mitään kasviksia, ei esim jäätelöä (hygienia+raaka kananmuna?), eikä paljoa muutakaan. Aamupalat oli kans aika kuivia 😅

Suomessa ollessa olen yrittänyt iskostaa päähäni että en koko elämäni aikana varomatta ole saanut toksoplasmoosia (testattiin ekassa raskaudessa) niin on se todella epätodennäköistä että sen saisi nyt kun vielä varoo. Silti vaan stressi jostain nousee…

Mie oon kyennyt onneks ottaan aika rennosti. En todellakaan syö tahallaan raakaa meetvurstia tms mutta syön kyllä ulkona huoletta jne. Ympäri maailmaa ollaan raskaana ja vauvat selviää 😅 lähdetään lauantaina kreikkaan ja kyllä siellä syön myös fetaa 🤤 ja jäätelöä, koska muuten olen sokerittomalla ruokavaliolla, mutta lomalla olen päättänyt vähän löysätä.

Mä suosittelen kans että yrittää ottaa syömisen kanssa suht rennosti. Ite oon ajatellut syytä miksi ei saa syödä. Söin esim eilen ravintolan lounaspöydässä semmoista smetanatahnaa jossa merileväkaviaaria. Otin sitä ison lusikallisen, vaikka en tiennyt jodipitoisuutta. Sitä "kaviaaria" oli tahnassa kuitenkin pienehkö osuus

Mulla on myös tulossa ulkomaanmatka tässä vajaan kuukauden päästä. Aika rennosti aion kyllä olla ruokailujen suhteen ja kohdemaa onneksi on sellainen, että ei tarvitse hygieniajutuista ym. olla huolissaan. Ulkona syömässä en ole raskauden aikana käynyt kertaakaan, mutta se ei toisaalta ole johtunut ruokastressistä, vaan pahoinvoinnista. Tuntuu turvallisemmalta syödä kotona, kun vessa on lähellä ja voi tarvittaessa käydä pitkälleen, jos alkaa yököttää :No Evil Monkey: Plus, että hajut on hillitymmät ja olen edelleen tosi hajuherkkä.

Meillä oli tässä hiljattain 12h sähkökatkos ja jääkaappi toki täynnä tavaraa. Itse ajattelin, että aistinvaraisesti mennään ja kaikki elintarvikkeet kasvipohjaisia eli ei niin herkästi pilaannu. Mies oli kuitenkin sitä mieltä, että mun ei pitäisi syödä ainakaan itse valmistettua ruokaa, joka oli jääkaapissa. Noh, heitettiin sitten pois, vaikka kyllä sydäntä särki :crying-face:

Äsken uskalsin kokeilla doppleria, ja sieltähän ne sydänäänet heti löytyi. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Onko muilla muuten ollut nyt alkuraskauden aikana vaikeita tunteita? Itse huomaan aina välillä, yhtäkkiä miettiväni että apua mitä on tullut tehtyä, ja tavallaan tulee semmonen katuva olo. En tiedä, johtuuko kun aiemmat lapset jo suht isoja ja pääsee jo aika helpolla, kun "hulluna" alottaa kaiken alusta, lisäks hormoonit siihen päälle. Kovin toivottu on tämä lapsi ollut, mutta kyllä niitä negatiivisiakin tunteita vaan tulee. :Grimacing Face:

Äsken uskalsin kokeilla doppleria, ja sieltähän ne sydänäänet heti löytyi. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Onko muilla muuten ollut nyt alkuraskauden aikana vaikeita tunteita? Itse huomaan aina välillä, yhtäkkiä miettiväni että apua mitä on tullut tehtyä, ja tavallaan tulee semmonen katuva olo. En tiedä, johtuuko kun aiemmat lapset jo suht isoja ja pääsee jo aika helpolla, kun "hulluna" alottaa kaiken alusta, lisäks hormoonit siihen päälle. Kovin toivottu on tämä lapsi ollut, mutta kyllä niitä negatiivisiakin tunteita vaan tulee. :Grimacing Face:
Vähän sivusta vastailen, en oo nyt foorumille kirjoitellut mutta lueskellut kyllä.

Mutta mulla on ollut nyt tästä raskaudesta tosi negatiivisia tunteita, mikä on mulle tosi uutta, koskaan aiemmasta 4 ei oo ollut tämmöstä.
Itsellä neg tunteet johtuu pelkästään mun tosi rajusta pahoinvoinnista joka kestää heräämisestä aina siihen asti kun meen nukkuun, nyt onneksi vajaa viikon verran pientä helpotusta havaittu -> päivät menee ihan ok, nyt 10+3.

Neuvolassa kun tästä puhuttiin niin sanoivat että normaalia hornoneista johtuvaa ja omalla kohdalla pahoinvointi tuo oman lisänsä. Mut onneks kaikki tunteet pn sallittua ja usein helpottaa jo pelkästään se et kun ne sanoo jollekin ääneen🥰.

Vähän sivusta vastailen, en oo nyt foorumille kirjoitellut mutta lueskellut kyllä.

Mutta mulla on ollut nyt tästä raskaudesta tosi negatiivisia tunteita, mikä on mulle tosi uutta, koskaan aiemmasta 4 ei oo ollut tämmöstä.
Itsellä neg tunteet johtuu pelkästään mun tosi rajusta pahoinvoinnista joka kestää heräämisestä aina siihen asti kun meen nukkuun, nyt onneksi vajaa viikon verran pientä helpotusta havaittu -> päivät menee ihan ok, nyt 10+3.

Neuvolassa kun tästä puhuttiin niin sanoivat että normaalia hornoneista johtuvaa ja omalla kohdalla pahoinvointi tuo oman lisänsä. Mut onneks kaikki tunteet pn sallittua ja usein helpottaa jo pelkästään se et kun ne sanoo jollekin ääneen🥰.
Hei sama homma,pahoinvointi tosiaan 24/7 ja sen myötä ns masentunut olo koska vaan lähinnä maannut loman sängyssä... mutta puhuminen aina helpottaa💗

Onko kellään muulla jo tullut maitoa? Eilen yöllä mulla tuli toisesta rinnasta maitoa vähän kun kävin vessassa , edellisestä imetyksestä on jo 7 vuotta aikaa ,enkö muista et ikinä ois näin aikasin alkanut tulemaan 😅

Takaisin