IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Omg meillä on PAS ensi torstaina! Tein aamun viestin jälkeen testin ja vähän tihrustin että olisiko aivan minimaalisesti tummempi kuin eilen. Sit ultrassa näkyi optimi limakalvo ja 19mm follikkeli, epäili et ovis ois tulossa ylihuomenna niin kuin Flo ennustaakin mun normikierron mukaan. Aattelin et siinä se nyt sit meni, kun mun matikan mukaan plussa huomenna tai ylihuomenna menis juhannukselle, mut sanoikin et nyt pistetään Ovitrelle ja HUS siirtää alkiot päivää aiemmin mitä meidän oman alueen sairaala, eli että HUS laskee siitä plussasta sen 5 pvää kun nämä laskee oviksesta eli plussasta 6 päivää. Saatiin sit hetki jännittää miten käy, että onko oikeesti näin, mutta uskallettiin jo ostaa se Ovitrelle ja siitä 10 min niin tärähti omapolulle ajanvaraus torstaille ja raskaustesti sitten 2.7!

Just tökkäsin ton Ovitrellen, oli muuten kauheen työn ja tuskan takana kun en ollut henkisesti varautunut taas piikittelyyn😅 mutta eihän se ees nipistänyt. Uu niin jännää!
Jäi kyllä nyt kokonaan käyttämättä ne kalliit Clearbluet🥲 mutta onpahan varuiksi jos tää ei nappaa tai annan sitten tutulle.

Em tajunnutkaan tältä puolelta käydä syynäämässä viimeisimpiä viestejä. @Trieste Ihan mahtavaa, että onnistuu tähän kiertoon 😍😍 Varmaan kuitenkin aika pieni harmitus clearblue-testien käyttämättä jääminen 🤭 Toivotaan ettet niitä tarvitsekaan!!

Jee, onpas kivaa @Trieste !! Tavallaan ehkä juhannusvauva :smiling face with heart-eyes: Onks se Ovitrelle paha? Mulla se oottelee tuolla jääkaapissa viikonloppua punktiota varten... :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Miten @Tiuhtiviuhti sulla on pistelyt sujunut, onko ollut vaikeaa? Ja ootko ihan normaalisti vielä kävellyt ja muutoinkin liikkunut? Oliko teillä ultra ensi viikolla tulossa? :smiling-eyes:

Jee, onpas kivaa @Trieste !! Tavallaan ehkä juhannusvauva :smiling face with heart-eyes: Onks se Ovitrelle paha? Mulla se oottelee tuolla jääkaapissa viikonloppua punktiota varten... :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Miten @Tiuhtiviuhti sulla on pistelyt sujunut, onko ollut vaikeaa? Ja ootko ihan normaalisti vielä kävellyt ja muutoinkin liikkunut? Oliko teillä ultra ensi viikolla tulossa? :smiling-eyes:
Ovitrelle on mun mielestä ihan vastaava kuin Gonal F, eri värinen kynä vain! Neulatkin näyttää samoilta.

Ja hahah, samaa mäkin mietin että pikkujuhannusvauva käydään kyytiin ja jos kaikki menisi hyvin niin sitten olisi vähän isompi hiihtolomavauva ensi vuonna😍🥰

Pari ekaa pistosta mies pisti, mulla kädet tärisi hulluna. Tänään tuikkasin ite ja hyvin meni. En oo havainnu haittoja. Äsken lenkillä tuntui pientä muljahdusta alamahassa, muuten en oo huomannut mitään. Oon käyny ihan normaalisti lenkillä ja vauhti vielä normaali😊🐔

Ultra tosiaan ens torstaina, jännää!

Muokattu viimeksi:
@Tiana ajattelin, että jos sunnuntaina koittaisi tehdä ja sit silloin keskiviikkona, kun on virallinen testipäivä 🤗 Hirmusti sinne tsemppiä tuleviin piinapäiviin ❤️
@Fiore_41 ja @Kastepisara myös tsemppejä odotteluun❤️
@Myrtha Toivotaan tarrasukkia olisi riittävästi🫶🏻

@R1mpukka voi olla myös heittoja ultraajien välillä. Tai näin ainakin itse totesin, kun oli kahden päivän väli ultrassa ja määrät sekä koot heitti molemmin puolin.

@Trieste Jes, ehdit ennen juhannusta 💪🏻❤️

Aamulla tuli verta pyyhittäessä ja olin jo tyystin maani myynyt, mutta koko loppu päivänä ei mitään 🤷🏻‍♀️ Joten katsotaan nyt teetteleekö menkkoja vai miten tässä käy🤔 Ei oo kyll vielä menkkajomotusta tullut. Ainoastaan vihlaisuja, jos on kääntynyt tai noussut seisomaan turhan vauhdikkaasti. Pää on ollut kipeä ja ihan jäätävä väsy kaks päivää mies on urhollisesti koittanut hieroa niskoja ja koittanut mun antaa nukkua päiväunia, kun en vaan pysy hereillä. 😴 Ei oo hetkeen tuntunut ajan matelevan näin hitaasti 🐌

@Tiana ajattelin, että jos sunnuntaina koittaisi tehdä ja sit silloin keskiviikkona, kun on virallinen testipäivä 🤗 Hirmusti sinne tsemppiä tuleviin piinapäiviin ❤️
@Fiore_41 ja @Kastepisara myös tsemppejä odotteluun❤️
@Myrtha Toivotaan tarrasukkia olisi riittävästi🫶🏻

@R1mpukka voi olla myös heittoja ultraajien välillä. Tai näin ainakin itse totesin, kun oli kahden päivän väli ultrassa ja määrät sekä koot heitti molemmin puolin.

@Trieste Jes, ehdit ennen juhannusta 💪🏻❤️

Aamulla tuli verta pyyhittäessä ja olin jo tyystin maani myynyt, mutta koko loppu päivänä ei mitään 🤷🏻‍♀️ Joten katsotaan nyt teetteleekö menkkoja vai miten tässä käy🤔 Ei oo kyll vielä menkkajomotusta tullut. Ainoastaan vihlaisuja, jos on kääntynyt tai noussut seisomaan turhan vauhdikkaasti. Pää on ollut kipeä ja ihan jäätävä väsy kaks päivää mies on urhollisesti koittanut hieroa niskoja ja koittanut mun antaa nukkua päiväunia, kun en vaan pysy hereillä. 😴 Ei oo hetkeen tuntunut ajan matelevan näin hitaasti 🐌
Tsemppiä odotteluun, toivotaan et oli vaan jotain randomtiputtelua tai kiinnittymisvuotoa eikä mitään pahaa merkkiä. Mulla ei oo edelleenkään mitään oireita mitä ei voisi laskea lääkkeiden syyksi. Kauhea kiusaus olisi testailla etukäteen, mut yritän malttaa, menee vaan päivä pilalle. 🤭

Jee hienoa että alkaa pistely sujua @Tiuhtiviuhti ! Sieltä ne follikkelit pikkuhiljaa alkaa ottaa kokoa! Tsemppiä ultraan :red-heart:

Tsemppiä ja positiivisia tuulia myös @vanilj ja @Myrtha testailuun kun sen aika tulee! Mä oon vähän miettinyt että miten sitten aikanaan testaan ja luulen kyllä testaavani itse etuaikaa, kun luulen että vaikka se mahdollinen nega harmittaa niin ehkä sitten silloin aiemmin testatessa voisi vielä hetken pitää toivosta kiinni että ehkä se tästä muuttuu... Eikä se koko pettymys iskisi kerralla vasten kasvoja:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: en tiedä osaanko selittää... Vaikka ei se pienen toivon kanssa kitkuttelukaan kivaa ole. Mutta jos on siirto epäonnistuakseen niin ei taida olla kivaa kummallakaan tavalla. Mutta tämä tosiaan vain henkilökohtaista pohdintaa, jokaisen pitää tehdä niin kuin itsestä tuntuu parhaalta! En yritä kiivetä piruksi sinne olkapäälle:folded::Smiling Face With Halo:

Oon täällä, oon OK! Oli yllättävän erilainen punktio, kipulääkkeet ja rauhottavat ei tuntunu toimivan, koko toimenpide alusta loppuun asti sattui, ja sit lopulta olin velttona ja he nosti mut pyörätuoliin ja roudasivat lepohuoneeseen. Saatiin 12 munasolua joista 9 kypsää! Nyt on vähän murjottu olo mutta oon kotosalla panadolia syömässä, oottelen et maha laskeutuu, vaikka tokan yön aikana katos jo tasan 2kg. Puuh!!
Pahoittelen huolestuttamisesta (viivestä)! Täällä ollaan

Muokattu viimeksi:
@punktiopikkarit Ikävä kuulla, että oli ikävämpi kokemus punktio tällä kertaa. 😥 Toivottavasti olo alkaisi pian helpottamaan. 🙏
Mutta mukava kuulla susta ja saitte moninkertaisesti paremman lähtötilanteen allekirjoituksen perusteella..! Nyt paljon onnea jokaiselle hedelmöittyneelle! 💖

Moikka, täällä uutena keskusteluun mukaan. Kahlasin keskustelun läpi ja kiitos kaikille kun ootte jakaneet kokemuksia. :red-heart:
Mulla on eka punktio edessä tiistaina (iik :No Evil Monkey: ) Vähän alkoi jännittää kun luin juuri @punktiopikkarit kommentin viimeisimmästä punktiosta. Tähän mennessä olen ajatellut että kaikesta selviää kun kuopuskin syntyi ilman kivunlievitystä. Mutta nyt kun operaatio lähestyy niin kieltämättä jännittää.

Eniten jännittää tietysti tuleeko tästä mitään sillä mun geriatriset luvut on aika surkeat. Ikä 41v ja AMH 0,17. Viimeisimmässä ultrassa rakkuloita oli vain 3 kpl (16mm, 15mm ja 13mm). Kaikki kolme kerätään, lääkäri tosin epäili että tuo kolmas ei olisi kypsä. Itse uskon tuon kolmannen vielä kirittävän kun on vasemmalla, eli mun paremmalla puolella, jolta nuo aikaisemmat lapset on saaneet alkunsa :D Jotain uskoa pitää hommaan olla :Smiling Face With Open Mouth

Mulla tosiaan reilun vuoden aikana on ollut yrityskierroksia 11 ja 3 kertaa on raskaus ainakin yrittänyt alkaa. Aikaisempien lasten kohdalla ei ollut keskenmenoja eli mun ikä ja munasolujen huono laatu on nyt sit syy tähän ettei enää onnistu. Puolison siittiöt on testattu tosi priimaksi. Itselle on ollut vaikea uskoa sitä miten niin lyhyessä ajassa hedelmällisyys romahtaa. Kuitenkin 38,5v sain vielä kuopuksen ihan luomuna (silloinkin amh jo 0,54). Siitä 1,5 vuotta ja ei sitten enää onnistunukaan.

Hoidot on Felicitaksessa ja lääkkeinä menopur 400 annoksella sekä ganirelix ja ovitrelle.

Lisäravinteita otin käyttöön isommalla panostuksella maaliskuussa: NAC, Ubikinoli 600 (alkuun pienempi mutta nostin annosta huhtikuussa), sinkki, omega (nyt tosin tauolla), Donaferty, melatoniini, magnesium, DHEA (toukokuussa), C-vitamiini,
Lisäksi: rauta, d-vitamiini ja mama-vitamiinit on olleet käytössä jo pitkään.

Ei tehdä tuoresiirtoja, vaan jos saadaan yksikin blasto niin tehdään alkiodiagnostiikka (PTG-A), koska mulla on vuoden sisään 2 keskenmenoa ja 1 kemiallinen niin ei haluta siirtää jos ei oo terve alkio. Tässä myös syynä se että keskenmenossa sitten voi mennä aika paljon aikaa hukkaan jos joutuu lääkkeillä tms tyhjentää.

Me ollaan varauduttu tekee 3 keräystä. Lääkärin kanssa jo keskustelin jatkosta et jos ei tää onnistu niin elokuussa voisi yrittää toisenlaisella strategialla. En vielä näistä oikein ymmärrä mutta se selvinnee sitten :D

Mitään järkeähän tässä ei varmaan ole kun kallista on ja todennäköisyydet on pienet. Tosin en lääkäriltä mitään todennäköisyyksiä ole saanut, mutta kuulemma hänellä on potilaita joilla on onnistunut raskaus vaikka olisi kerätty vain yksi munasolu. Me pelataan nyt viimeisillä korteilla niin laitetaan kaikki peliin. 🤞

Apua, mitä ihmettä @punktiopikkarit , kuulostaapa hirveeltä! Osasiko lääkäri yhtään arvella miksi oli niin kivulias? Oliko siinä anatomiassa jotain, että hankalassa paikkaa? Musta tuntuu et ne lääkkeet on vienyt aika hyvin sellaisen terävän pistokivun mut sit sellaseen paineeseen huonommin tehoaa kun esim viimeksi piti munkin mahaa painella. Ja että melkein sillä uä-anturilla tökkiminen on tuntunut ikävämmältä kuin se neula. No, en kyl osaa sanoa, viimeksi se eka neulanpisto oli myös aika ikävä mut tokaa ei sit tuntunut. Kai siinä on vähän sattumaa myös et jos sattuu pistämään jonkun tuntohermon kohdalta, kun hermokipuun ei myöskään opiaatit oikein tehoa. Joskus gonal-f pistäessäkin oon huomannut et pääosin ei tunnu juuri mitään mut satunnaisesti osuu aika mehevään kohtaan ja jää jomottamaan. (Sori meen aina tällaseen spekulaatiomoodiin kun kiinnostaa nää biologiajutut) Toivottavasti ois pian helpompi olla! Saitteko vielä tietoa hedelmöittyneistä?

Tervetuloa mukaan @Kanelikierre ! Toi punktiopikkarien tarina kyllä kuulosti hurjalta ja on tosiaan mahdollista että aina se punktio ei mene ihan niin putkeen että on kipua tai tulee jtn muuta, mutta pääosin kyllä tuntuu että suurimmalla osalla joko lähes kivuton tai jotain hetkellistä enintään. Oma kokemus on ollut että henkilökunta on tosi ihanaa ja huomioivaa ja on tosi herkillä antamassa lisää lääkettä jos vähänkin kulmia rypistää. Itse olen molemmilla kerroilla kokenut melkeimpä ne lääkkeet kamalammiksi kun minulla pyörittävät päätä niin kamalasti (tosin ei ole ollut rauhoittavaa, sitä ei julkisella kai niin herkästi anneta kuin yksityisellä ja kuulemma se auttaisi pyöritykseen/tekee niin ettei se haittaa). Ja tyypillisesti kipeintä tekee se neulalla emättimen seinästä läpi meneminen eli on aika hetkellinen kipu, luulen että kerran olet synnyttänyt ilman kivunlievitystä niin sua on kyllä valmisteltu. Itse koin sen just hankalana kun en oo ennen sillä alueella tuollaista kipua tuntenut niin oli vaikea varautua, vs jos sama neula ois vaikka käteen pistänyt niin ei olisi niin paha (ja mulla ekalla kertaa sattuikin enempi se kanyylin ronkkiminen käteen kuin punktio). Tosi paljon tsemppiä punktioon ja toivotaan että tulisi useampi tutkittava ja sieltä hyviä tuloksia!

Joo älkää mun uusinta punktiokokemusta säikähtäkö! Mulla se eka kokemus oli tosi lääkehuurunen, siis miellyttävällä tavalla. Se koko talo ois voinu syttyä palamaan ja en ois varmaan viittiny nousta siitä ylös kun ¨on kiva pötkötellä¨. Sillon oli itseasiassa vaikeemmassa asennossa mun anatomiat, munasarjat oli jotenkin tosi ylhäällä ja ne kutsu extrahoitajia painelemaan mua kuin suurta oikukasta pullataikinaa :D Sillon toimenpiteen alussa ultraaminen teki kipeetä, ne munasarjat oli aivan pinkeenä ja herkkänä, sit lääkäri otti ultran vaan pois ja totes että laita vaan lääkkeitä niin katsotaan sitten. Sit humahdin kuutamolle ja lähinnä oli hassua se että huone täytty ihmisistä (kutsuivat extrahoitajat mylläämään mua). Tunsin siis kyllä että jotain tapahtuu, mutta ne oli vaan semmoisia tuntemuksia, ja niitä väritti mun hassu veltto mielentila jossa en olis voinu edes selkeesti keskittyä siihen mitä ne tuntemukset meinaa. Mä aina välillä muistin että ainiin mulla on tänään se punktio, ja sit katoin niitä monitoreita, et ainiin ne follikkelit!! ja sit taas katse lipu johonkin kattoon ja vähän unohtu et mitä piti tehdä.
Kyllä suonensisäset vahvat lääkkeet on naista tuhdimpia aineita :D koitappa pysyä valppaana ;D

Mutta tällä kertaa en kyllä tiedä, mietin samaa kun Trieste, että onko voinu osua johonkin hermoon ja/tai verisuoneen? Mikä homma? En tiiä. Olin niin pöllähtäny toimenpiteen jälkeen etten saanu kysyttyä lääkäriltä tai keskityttyä siihen mitä se sanoi, mutta mä tapaan hänet ehkä tiistaina (mahdollinen tuoresiirto!) tai myöhemmin niin juttelen sitten.

Muokattu viimeksi:
@Kanelikierre Tosiaan niin kuin täällä sanottiinkin, kaikella todennäköisyydellä punktio menee hyvin. Itse myös sitä jännitin vähän etukäteen, mutta ei kyllä tuntunut paljoakaan ja niin hetkellistä. Kierukan laitto ekalla kerralla oli moninverroin pahempi. Ja synnytyksestä ei voi puhua samana päivänä. Tämä varmasti siis ihan normaalissa perustapauksessa, en tietenkään vähättele niitä kokemuksia, jotka eivät ole menneet niin kuin olisi pitänyt, kaikki sympatiat heille. ❤️ Onneksi niitä on varmasti kokonaisuudesta hyvin vähän.
Myöskään en ajattele, että olisi hullua teidän suunnitelma, ymmärrän hyvin tuon "nyt on käännettävä jokainen kivi"-mentaliteetin. Toivon todella, että sieltä vielä löytyisi se yksi syliin asti pääsevä. 🙏💖 Rahaahan tähän touhuun saa menemään, mutta menee sitä elämässä usein paljon turhempaankin. Ainakaan ei tarvitse jäädä jossittelemaan, on tehnyt voitavansa. Tsemppiä punktioon ja jatkojen odotteluun! ❤️

Takaisin