Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämä pahoinvointi yllätti, olen oksennellut nyt iltapäivällä useamman kerran mutta onneksi sekin on helpottamaan päin.
Itsellähän tässä edeltävässä keskenmenossa cytot lopetti jo silloin vähäisen vuodon kokonaan ja tyhjensi suolen... 🙈

@taenuska , no siis koska olen lääketieteellinen kummajainen, eikä tosiaan tyhjennyksellä tullut mitään vuotoja ja ne vuodot, mitkä siihen loppuivat, olivat olleet ihan hailakan pinkkiä pyyhintää.

Viikko edellisestä käynnistä uudestaan samalle lääkärille ultraan, jolloin todettiin, että kaikki on poistunut (vaikka niitä vuotoja ei yhtään ollutkaan) ja lääkäri sanoikin ihan suoraan, jos ei olisi itse viikkoa aiemmin ultrannut, niin olisi ihmetellyt mitä ihmettä ultrassa oli oikein tehty. 😅

Mutta tosiaan, itsellä oli kuitenkin tällä kertaa vai tuulimuna, joten huomattavasti vähemmän olisi ollut poistuvaakaan, kun vertaa vaikka omaan marraskuiseen 8+5 keskenmenoon, vaikka ultrassa kyllä ensimmäisellä kerralla näkynytkin vielä materiaa.

Laitan nyt kokemukseni kun olen hieman toipunut. 5 viikkoa sitten nt-ultrassa todettiin keskeytynyt raskaus, mulla ei ollut mitään siihen viittaavia vuotoja tms. ja tuli täysin yllätyksenä. Sain heti Mifegynen ja Cytot ohjattiin ottamaan 2 vrk kuluttua. Sain sairaslomaa viikoksi. Kotona siis otin lääkkeet ja Burana+Panadol. Aika nopsaa alkoi menkkamaiset kivut ja vuoto. Ramppasin suihkussa kun sen lämpö helpotti ja vuodin mieluummin sinne kuin siteeseen. Pötköttelin lämpötyynyn kanssa ja liikuin kotona normaalisti. Tuli isoja vuotoja jotka kuitenkin vähenivät pikkuhiljaa yhtäaikaa kipujen kanssa. Nukuin hyvin ensimmäisen yön.

2 vrk sisällä tyhjennyksestä tuli edelleen menkkamaisia kramppeja pitkin päivää vaikka vuoto jo niukkaa. Nukkumaan mennessä koitin ensin ilman särkylääkettä, mut tuli niin pahat kivut ettei mikään asento eikä lämpötyyny auttanu. Otin särkylääkkeen ja jatkui vaan, päätin että jos yli tunnin kestää lähden päivystykseen mutta sitten tunnin kohdalla helpotti ja nukahdin. Toinen samanlainen yö tuli myös.

Aamulla menin päivystykseen. Ultrattiin, muttei näkynyt mitään isompaa kohtutulehdukseen viittavaa, pieni epäily lääkärillä kuitenkin oli joten sain antibiootit ja helpotti mieltä että mut otettiin tosissaan.

Antibiootit tehosivat nopeasti ja kivut ja vuodot loppuivat. Kokonaisuudessaan prosessi kesti yhden viikon.

@Fiufau Mullekin olis antaneet, mutta en ottanut huomioon,että eihän miehellä ole perjantaina vapaata, joten käynkin hakemassa huomenna aamulla sen. Lauantaina sitten cytot ja kipulääkkeet. Ja 3 päivää saikkua tästä päivästä lähtien 😔 Toivottavasti kaikki menee sulla hyvin 👍 Tsemppiä ja voimia tähän

Ajattelin jakaa omaa kokemusta keskeytyneestä keskenmenosta joita oon kokenut 4 kpl vuoden sisään. Raskaus päättyy aina viimeistää h6+6 ja jokaisessa ollaan nähty sykkeet h 6+2 ja kehitys on vastannut viikkoja. Raskaudun aina ensiyrittämällä. Ensimmäinen ja 3. ovat olleet demini raskauksia. Jokaisessa raskaudessa on tullut vuotoja ennen todettua keskenmenoa. Toisessa raskaudessa niinkin runsasta että olen joutunut päivystyksen kautta hakemaan apuja, raskaus jatkui silti vielä hetken runsaasta vuodosta huolimatta.

Se on arpapeliä sattuuko lääkkeellinen tyjennys!

Ensimmäinen tyhjennys oli ehdottomasti kivulian ja fyysisesti kamalin kokemus, lopuissa oon pärjännyt perus kipulääkkeillä. Ensimmäisessä ja nyt viimeisessä tyhjennyksessä kivuliaita vatsakramppeja on tullu viikon verran ajottain tyhjennys päivän jälkeen, kramppien yhteydessä tyhjennys vuodossa poistuu isompia paloja mukana. Ilmeisesti huolestuttavaa olisi jos kramppien yhteydessä ei enään poistuisi vuotoa tai tulisi kohtutulehdus merkkejä 🤷🏼‍♀️

Mulla alkaa runsas vuoto aina mifegymin oton jälkeen. Nii otan cytot suunkautta. Ekalla kerralla imeytin ne kielen alla ja siitä tuli suu tosi kipeäksi. Onko muilla samoja kokemuksia? Lopuissa sain ohjeen nielaista lääkkeet. Vatsa menee aina sekasin cytoista kunnon suolihuuhtelu 😂

Vuoto tyhejnnyksen jälkeen on kestäny yleensä 3 viikkoa, kolmannessa tyhjennyksessä vuoto kesti 7 päivää. Ensimmäisessä tyhjennyksessä mulla tuli vielä 3 viikon päästä isompi klöntti ulos ja vähän runsaampaa vuotoa siinä yhteydessä mutta sit vuoto loppuikin kokonaan. Raskaus testi on ollu aina nega 4 viikon kohdilla kuitenkin. Kierto itsellä on palautunut aina 5 viikon kohdalla raiteilleen. Ensimmäinen kuukautisvuoto on saattanut olla runsaampaa tai kestää pidempää jopa 2 vk.

Julkisella puolella meillä on tutkimukset kesken keskenmenoista. Mitään selittävää syytä ei ole löytynyt. Pääsen vielä MRI kunhan kohtupalautuu viimeisimmästä. Mulla on joko herttamainen kohtu tai väliseinä.

Olisko täällä kanssa tovereita jotka voisi jakaa samankaltaisi kokemuksia keskeytyneistä kesken menoista samoilla viikoilla? Onnistumis tarinat toistuvien keskenmenojen jälkeen tuo myös lohtua tähän piinaan 🥰

Ajattelin myös että keskenmenon voisi tunnistaa raskaus oireiden hiipumisella mut ei 😫 Raskaus oireet normaalistikin voivat aaltoilla ja on tavanomaista että pahanolon tultua läsnä oireet saattavat hävitä 3 päivää ja sit palaavan takas. Mut usein trendi on että oireet pahenevat pikkuhiljaa. Itsellä etova olo on alkanut h 5-6 ja pysynyt samana vaikka on ollut keskeytynyt keskenmeno. Toki en ole ehtinyt elämään kuin alle viikon keskeytyneen keskenmenon kanssa. Voi olla et jos ekaan seulontaan odottelis niin oireet hiipuisi 🤷🏼‍♀️ Näissäkin varmasti yksilöllisiä eroja.

@Tirlittann täällä kohtalon toveri. Meillä kävi kolme keskeytynyttä keskenmenoa juurikin noilla viikoilla, näistä keskimmäinen raskaus oli identtiset kaksoset. Kaikki tapahtui vuoden sisään eli raskauduin silloin myös nopeasti. Meillä on muös kaikilla neljällä näkynyt syke. Meillä ei julkisella löytynyt selittävää tekijää mutta yksityisen tutkimuksissa multa löytyi krooninen endometriitti joka selitti keskenmenot. Mun kohdussa ei ollut siis elinkelpoiset olosuhteet. No sen jälkeen ei raskautta enää kuulunut ja hoidot on oma tarinansa mutta ensimmäinen raskaus joka vihdoin alkoi tulehduksen hoidon jälkeen toi meille elävän lapsen. Neljä vuotta meni mutta nyt meillä asuu kohta kolme kuinen tapaus. Ihan mielettömästi tsemppiä❤️

@Tirlittann täällä kohtalon toveri. Meillä kävi kolme keskeytynyttä keskenmenoa juurikin noilla viikoilla, näistä keskimmäinen raskaus oli identtiset kaksoset. Kaikki tapahtui vuoden sisään eli raskauduin silloin myös nopeasti. Meillä on muös kaikilla neljällä näkynyt syke. Meillä ei julkisella löytynyt selittävää tekijää mutta yksityisen tutkimuksissa multa löytyi krooninen endometriitti joka selitti keskenmenot. Mun kohdussa ei ollut siis elinkelpoiset olosuhteet. No sen jälkeen ei raskautta enää kuulunut ja hoidot on oma tarinansa mutta ensimmäinen raskaus joka vihdoin alkoi tulehduksen hoidon jälkeen toi meille elävän lapsen. Neljä vuotta meni mutta nyt meillä asuu kohta kolme kuinen tapaus. Ihan mielettömästi tsemppiä❤️

ihana kuulla että teille on kotiutunut syliin asti pieni ihme ❤️ Onnittelut!
Onko sulla suositella kenen vastaanotolle kannattaa hakeutua yksityisellä? Oliko sulla onnistuneessa raskaudessa tukilääkkeitä?
Oon pääni puhki lukenu eri tutkimuksista ja tukilääkkeistä mitä käytetään 🫪 ja ihmettelen että miksi julkisella ei niitä voida tarjota vaikka maailmalla on käytössä ilman perusteita monilla. Toki suomessa ei voida tehdä ”ihmiskokeita”..
Ootko saanu julkiselta puolelta mitään psyykkistä tukea tai onko edes tarjottu 🤷🏼‍♀️ musta alkaa tuntuu et tähän alkaa turtua mut toki epätoivo on isosti läsnä 🥺

@Tirlittann joo se unohtui sanoa, että mulla oli myös kaikissa paitsi onnistuneessa raskaudessa vuotoa. Sain yksityiseltä tukilääkkeet joita käytin tässä raskaudessa viikolle 16 asti. Mä suosittelen ehdottomasti Dextraa ja lääkäriä jonka nimikirjaimet on viikon viimeisen päivän lyhenne. Hän on meidän super sankaritar. Keskusteluapua meille ei tarjottu, toki nyt vasta on muös käypähoito suositus asiaan liittyen julkaistu. Haettiin omatoimisesti keskusteluapua ja käytiin miehen kanssa yhdessä juttelemassa, koettiin se hyväksi että käytiin yhdessä.

Takaisin