Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En toki sata varmaksi voi sanoa, mutta mä luulisin mun logiikalla ainakin, että jos kiinnittyminen olisi ollut silloin 1 päivä ja vuoto 5 päivä loppunut niin kyllä pitäisi olla jo selkeämpi viiva jos kaikki hyvin valitettavasti... 😞 Mutta kannattaa varmaan heti aamusta testata, se pitäisi sitten jo erittäin selkeä kyllä olla jo. Ja toki kiinnittymisvuoto yleensä lyhyempää, vaikka lukenut täällä että pidempi kestoisempiakin vuotoja ollut.
Nokun näin mäkin sen ajattelin, mut oon siis tehny ton pregcheckin testin 4päivää vuodon loppumisesta. Eli olisko tuo hcg ehtiny sit nousta sen 4päivää kun kiinnittyminenon ollu ehkä mahdollisesti valmis vasta 5.pv, kun vuoto loppu?🤔Tuon siis tosi selkee viiva, silmällä sen erottaa ihan kirkkaasti tuolta. Ei vaadi minkäänlaista tihrustamista ja väriäkin siinä on. Kuvassa ei ehkä niin selkee/näkyvä, kun silmällä.

Googlen mukaan 20min pidätyksellä tehty clearblue ei ainakaan oo luotettava😆 mutta kun adhd impulsiivisuus tulee niin sitähän ei pidätellä.

Sanoisin, et uutta testiä vaan kehiin pidemmällä pidätyksellä. 😊

Mikäli olet raskaana, ja raskaus jatkuu, niin en näe että juomisesi olisi vaikuttanut alkioon. Kromosomit on jo kohdillaan, eikä alkio ole heti suoraan yhteydessä verenkiertoosi.

Tiedän, että tuossa on noita tutkimuksia, joissa on mainittu että alkoholin käyttö hyvin varhaisessakin vaiheessa raskautta saattaisi vaikuttaa sikiöön - ajankohtana, jolloin äiti ei vielä tiedä olevansa raskaana. Kuitenkin jos noita tutkimuksia lukee tarkemmin, niin niissä viitataan niihin äiteihin, jotka ovat tajunneet raskautensa vasta myöhemmin, eli tehneet testin ehkä vasta joskus 6+ viikoilla. En avannut noita linkkejä tässä ketjussa, mutta oletan kyseessä olevan ehkä samat tutkimukset joihin olen aiemmin tömännyt.
Mä teen uuden testin aamulla🤗

Ainakin tuossa @Toiveikkaana viestissä mainitussa tutkimuksessa puhuttiin alkoholin vaikutuksesta gastrulaatioon, joka tapahtuu vasta implantaation jälkeen.

Mä en itse juurikaan juo, paitsi että edellisessä kierrossa joinkin sitten oviksen aikaan enemmän kuin edeltävänä vuonna yhteensä. Ovulaatio tapahtui silti (moninaisista syistä siitä on lääketieteellinen varmuus). Raskaana en ole, mutta en usko, että se oli mun tapauksessa tässä kierrossa siitä juomisesta kiinni (eipä ole onnistunut nollalinjallakaan).

Itse en kuitenkaan joisi yhtään enää siinä vaiheessa, kun olisi mahdollista että kyydissä olisi jotain kiinnittynyttä. However: sellaista tutkimusta, jonka mukaan kaikki olisi fataalisti pilalla ja tuhottu ennen sitä kiinnittymistä nimenomaan alkoholin vaikutuksesta, sellaista en ole vielä itse löytänyt. Ja sitten näissä on toki vielä se, että ihmisillä näitä ei eettisistä syistä tutkita. Ja sitten tuo mitä @Syyskukka sanoi, on juomista ja juomista, ja pitäisi määritellä myös sekin että mitä kukakin sillä tarkottaa.

Ei tarvitse pohtia tai huolia jos ei juo. Mutta satunnainen saunakalja, en mä nyt siitä ketään tuomitsisi. Löytyi myös tämmöinen, ettei ainakaan nuoremmilla naisilla vaikuta välttämättä juurikaan edes hedelmällisyyteen: DOI: 10.1017/S0967199420000696

Liitteet

• 1776091179628.png
    1776091179628.png
    80.4 KB · Katsottu: 16
Muokattu viimeksi:
Gastrulaatio tapahtuu 5. raskausviikolla, jolloin suurin osa vau.fi palstalaisista tietää olevansa raskaana. Mä en suosittele jälkikäteen murehtimaan, mikäli on tullut silloin nautittua alkoholia. Siitä ei ole hyötyä. Esim. tuo tutkimus on tehty labrassa - ei ihmisen sisällä. Mikäli jotain on mennyt pahasti pieleen, niin tuossa kriittisessä vaiheessa raskaus keskeytyy itsestään. En tietenkään kehoita ketään juomaan mikäli tietää olevansa raskaana, mutta todellisuudessa niin on käynyt vaikka kuinka paljon (etenkin aikoina ennen näitä helppoja testejä), ja aikoina jolloin Suomessakin pisa-testien tulokset ovat olleet huomattavasti korkeammat. 70-luvulla raskaanaoleville äideille on jopa määrätty konjakkia tmv. 😅
Ei tietenkään tieten tahtoen kannata ottaa riskejä, mutta turhat huolet pois. 😊

@Tuutikintytär
Minä join ravintolassa viiniä pari päivää alkionsiirron jälkeen, kun tiesin että liian aikaista kiinnittymiselle. Sitten toissapäivänä kun tein kastiketta, niin kaadoin loput valkoviinistä (n. 2-3dl) sekaan. Ei kyllä ole suunnitelmissa juoda, mutten en ajatellut esim vältellä risottoa tai kalakeittoa, jos sen valmistamisessa on käytetty viiniä. Ajattelin juoda myös lasillisen simaa vappuna, vaikka siinäkin voi olla alkoholia.

Musta toi nollatoleranssi alkoholin käyttöön raskautta suunnitaltaessa on suoraan sanottuna perseestä. Mun tapauksessa kyseessä olisi ollut yli kahden vuoden nollalinja, jonka aikana olisi mm. burgundinpadat, risotot ja ranskalainen kalakeitto myös pannassa. En usko että tuon suosituksen keksinyt setä itse tuollaiseen ryhtyisi.

Tosi outoa. Tein just extempore ovistestin (kp 9), ja testiviiva lähenteli jo kontrolliviivan tummuutta. 😶 Siis mul on yleensä ovis vast aikaisintaan kp 12. Tää on nyt ihan outo juttu. Oon joo syönyt jonkin verran geleetä (oudoista jutuista huolimatta), mut ei kai se nyt noin paljon voi aikaistaa?! Eihän täs varmaan kerkeä edes hyödyntää... 🙄

Omaa selitystä, mutta tapahtui huvittava juttu! Mä katsoin tänään suoratoistosta simpsoneita, katson siis järjestyksessä aina välillä alusta loppuun. Pitkään kyllä menee toki, että alusta loppuun katsoo kaikki. 😂 No joka tapauksessa, tänään katsoin sellaisen jakson jossa Bart tekee voodoota ja hänen taideopettaja kertoo sen jälkeen olevansa raskaana, sitten Bart jatkaa voodoota ja saa muitakin raskaaksi. 🤣

Oon kyllä nähnyt jakson aiemmin muutamaan otteeseenkin. Pointti miksi kerron tämän on että olisi aikamoinen sattuma kun nyt lähentelee se mahdollisen kiinnittymisen ekat päivät kun dpo5 tänään. Ja jos tulisinkin nyt raskaaksi kun katsoin tuon jakson juuri tähän aikaan kierrosta! 👀

@Tuutikintytär
Minä join ravintolassa viiniä pari päivää alkionsiirron jälkeen, kun tiesin että liian aikaista kiinnittymiselle. Sitten toissapäivänä kun tein kastiketta, niin kaadoin loput valkoviinistä (n. 2-3dl) sekaan. Ei kyllä ole suunnitelmissa juoda, mutten en ajatellut esim vältellä risottoa tai kalakeittoa, jos sen valmistamisessa on käytetty viiniä. Ajattelin juoda myös lasillisen simaa vappuna, vaikka siinäkin voi olla alkoholia.

Musta toi nollatoleranssi alkoholin käyttöön raskautta suunnitaltaessa on suoraan sanottuna perseestä. Mun tapauksessa kyseessä olisi ollut yli kahden vuoden nollalinja, jonka aikana olisi mm. burgundinpadat, risotot ja ranskalainen kalakeitto myös pannassa. En usko että tuon suosituksen keksinyt setä itse tuollaiseen ryhtyisi.
Komppaan kans tätä et nollatoleranssi ainoastaan raskaana, tietysti jokasen oma päätös juoko yrittäessä vai ei. Mutta mun mielestä ainoastaan raskaana ”kuuluu olla” ilman alkoholia.

Itteeni nyt tosin huolettaa, kun tuli otettua oikeesti ihan humalan hakusesti nuo päivät kun join. Tosin missään vaiheessa en edes päässy humalaan vaikka rahaa palo ja juomia tuntu kaatuvan 8 kädellä kurkusta alas. Juon siis aivan tooooodella harvoin, siis ehkä max 4-5krt vuodessa (ehkä jopa meni vähä yläkanttiin tää) ja sillonki yleensä ihan 1-4juomaa, nyt vaan päätin vähän irrotella ku luulin tosiaan pääsiäis vknlpn vuotoo kuukautisiksi. Mut tuo testi nyt antaa ymmärtää pikkusen toista.

Pelottaa et jos oonki oikeesti raskaana ja aiheuttanu jtn haittaa mahdolliselle vauvalle ihan vaan omalla huolimattomuudella, kun en oo odottanu tulosta tarpeeksi kauan. Oon kyllä kuullu tapauksia, missä nainen on juonu useita kertoja ennenku on tienny ees raskaudesta ja silti syntyny ihan terve lapsi. Mutta silti pitkän yrittämisen jälkeen jos nyt oliski tärpänny, niin sit oon vaa omaa tyhmyyttä ja huolimattomuuttani menny aiheuttaan ”vaaraa” sille.

Tietysti siis aamulla tehty testi nyt sit antaa sen 110% varmuuden, että missä mennään tän kans. Ollaanko vaiko eikö olla. Että turhapa tota vielä on alkaa miettiä ja stressaamaan. Ja jos siihen ne kaks viivaa pärähtää aamulla, niin soitan tietysti neuvolaan heti ja kerron tilanteen ihan rehellisesti ja mahdollisesti, vaikka pyydän vielä verikokeet asian varmistamiseksi.

Täällä tuli nyt vähän ihan tosi vaaleanruskeaa pyyhittäessä, joten kuukautiset varmaan alkaa huomenna. Enpä taida vaivautua ostamaan edes raskaustestiä. No hyvä vaan jos pääsee seuraavaa kiertoa seurailemaan.

@Tuutikintytär vähän asian vierestä, mutta olisiko suositusta hyvästä alkoholittomasta viinistä?😊
:Wine Glass: Vanha viinuri täällä - ei vaan, toki! Holittomat on usein vähän mehumaisia, mutta se ei mua itseäni niin paljoa haittaa (kunhan ei ole ihan sokerilitku). Tykkään itseasiassa eniten punaviinistä, ja siitä en harmillisesti olekaan löytänyt sellaista "täydellistä" holitonta vaihtoehtoa. Mutta valkkareista ainakin Torres Natureo Muscat on maistuva ja kuoharista Barrels and Drums Chardonnay (sellainen missä on norsun kuva, en muistanut nimeä mutta google onneksi auttoi :tears:). Rose-viini on kanssa vähän sellainen vaikeampi lajike, ja aattelin ottaa sen seuraavaksi testiin. Pitäs vaan muistaa pyssätä Free Spiritin liikkeessä joku päivä, sieltä luulis löytyvän.

Ja vinkkivitonen jos on sangrian ystävä: se onnistuu oikein hyvin myös holittomalla punkulla, vaikka oiskin vähän mehumaisempi viini. Varsinkin kun laittaa kunnolla jäitä lasiin, niin tulee sama fiilis ja menee kuin väärä raha. :Ok Hand Sign:

Edit: näköjään tuossa norsuviinissä onkin 0,5%! No, sitä voi sit miettiä miten tiukkaa linjaa vetää. Lehtikuohuvakin on hyvä valinta kilistelyyn, vaikkei ehkä ihan niin kuohuviinin makuinen olekaan. :smiling-eyes:

Takaisin