Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Syssymyssy Eihän sulla ole kalorit liian pienet, että elimistö on saastöliekillä? Mä oon tehnyt ruokavalioita ja kuntosaliohjelmia painonpudotuksen tueksi. Voisin jeesata, laskea sun tarvitsemat kalorit ja makrot sopivaan painonpudotukseen, niin että keho uskaltaisi päästää irti ylimääräisestä.. Siis jos haluat, en tuputa mitään. Aihe vaan kolahtaa itselle, kun oon sitä opiskellut ja tiedän, että liian pienet kalorit ei toimi myöskään.

@Round2❤️ Mulla oli myös tosi runsaat menkat aikoinaan. Kierukalla ne jäi pois. Kierukan poistanut th sanoi, että kierukka on saattanut hoitaa mun elimistöä, jos on ollut esim. endotaipumusta. Samoin mulla tyhjennysvuoto kesti vielä vähemmän aikaa kuin nykyiset normimenkat, jonkun 1,5 vrk. Ei mennyt myöskään mun päähän tuo, mut tekoäly meinasi, että limakalvo ei siinä kohtaa uusiudu kokonaan ja siitä johtuisi. 🤷🏻‍♀️

@Puolikuu pikaisella laskemisella (ja painon perusteella) mun kalorit on aika saman verran ko kulutan tällä hetkellä, makroja korjasin syksyllä proteiinipainotteisemmaksi. Veikkaan, että kokeilen seuraavaksi pätkäpaastoa, jolloin saisin nukkua myös pidempään, kun söisin aamiaisen vasta töissä 🤝 samalla sieltä putoaa 1-2 välipalaa pois, kun muuttuu aterioiden aikataulutus.

@Round2❤️ nega tuli, kuten arvata saattaa, eli eiköhän tämä kierto ollut tässä.

@Syssymyssy mä itse asiassa pätkäpaastoilen – tai se on mulle aika luontainen ateriarytmi, en oo mitenkään koskaan varsinaisesti valinnut sitä, jos nyt niin voi sanoa. Otan aamulla vitamiinit ym. tyhjään mahaan ja sit lähden kävelee töihin (1 h). Töissä tosiaan aamupala ja lounas (jos sellaisen viitsin syödä) ja kotona sit iltaruoka töiden jälkeen. Mä en syö ollenkaan välipaloja tai juo ip-kahveja, ainoastaan töissä tosiaan aamukahvin. Sopii mulle hyvin, joten voin kyl suositella pätkäpaastoa.

Nyt ku oon ollut lomalla ja fllunssan takia sairiksella, oon tehny samassa rytmissä paitsi etten oo kävelly tuntia. Tänään muuten sun suosittelema rautalisä toista päivää käytössä ja ainakaan vielä ei oo maha sanonu juuta eikä jaata. 😇

Eilen (?) on ollut puhetta ovistestin ajoituksesta.

Mulla näkyi eilen ultrassa poksahtamaisillaan oleva johtofollikkeli, joten virvoin ja varvoin aamupissasta tämän, vaikkei ohjeistuksen mukaan pitäisikään. Viivat tuli ja vahvistui samaa tahtia, tää tilanne oli ehkä kuusi minuuttia testistä, eli ei edes testausaika ollut vielä mennyt kokonaan.

Väitän siis, että huippuvaiheessa kellonajalla ei ole ihan hirveästi väliä.

Mutta huipun ulkopuolella, nopealla Pubmed-vilkaisulla lh on kytköksissä sirkadiaanisiin rytmeihin, joten iltapäiväpainoitteinen testaaminen on varmastikin perusteltua, mikäli ohjeistus niin määrittelee.
20260327_073157.jpg

Muokattu viimeksi:
Huomentaa!
@Toiveikas odottelija Huh aikamoinen kokemus siellä taustalla! Aika hurjasti kyllä menkat muuttunut ja jännä, jos lääkäritkin sanoo, et ihan normaalia. Toivottavasti nyt koettu oireilu liittyisi tulevaan plussaan. 😍 Ps. Kyselit nännikoruista. Mulla oli vielä ku junnuna odotin esikoista. En muista ainakaan mitään erityisiä tuntemuksia rinnoissa. Korun otin pois ihan paria päivää ennen synnytystä, enkä sittemmin enää laittanut takaisin, vaikka olihan se söpö. ❣️ Tsemppiä testailuhetkiin, vaikka anoppikin siellä olis.
Toivon itekki et oireet olis nyt tuleva plussa🙏🏻 tosin tänään vähän mieli maassa, kun oireet tuntuu hävinneen. Mutta nyt ollaan kiinnittymisikkunassa pikkuhiljaa. Ehkäpä tämä tästä vielä iloksi muuttuu.

Näin viimmeyönä unta että mun kuukautiset alko ja vuodin niin, ettei mikää pitäny sitä hallinnassa. Olin varma, et nyt lähtee henki, ku verta vaan suihkus alapäästä. (Toivottavasti ei ollu mikää enne uni😳)

Niin ja kaiken tuon muuttuneen vuodon yms. lisäksi mun kierto piteni yhtäkkiä 28päivästä, 30-32päivään. Mut vuoto väheni tosiaan 7-10päivästä, 2-6päivään. Ja ennen näitä kemiallisia tms niin mun kierto oli sekunnilleen tarkka. Ne alko AINA siis ihan AINA tasan kello 7 aamusin just sinä päivänä ku pitiki. Nyt kierto pidentyny tosiaan sinne 30-32pv ja tulee ihan ku itestään siltä tuntuu ja kiinnostaa/huvittaa🙄 en tiedä tästäkään onko normaalia oikeesti, mut näillä mennään. Ehkä jos nyt ei raskautta ala, soitan tkhin ja vaadin ja häiriköin ja kiusaan niitä niin kauan, että sais edes verikoe ajan🥹 oon ihan varma et mun rauta, ferri jne tasot on lähes 0. Oon ollu älyttömän väsyny, niin kauan ku muistan. Ja jos musta olis kii nukkuisin 24/7/365, muttaku pitää elää jtn aikusten elämää, jossa pitää tehdä asioita yhteiskunnan ja oman elämänsä hyväksi niin en voi😅

Universumiki varmaa yritti jtn. vihjasta, ku lähin reippaana neitinä käymään kaupassa hakeen valmiiks testiä niin meidän lähikaupasta LOPPU. Kävelin kauemmas kauppaan ja LOPPU🙄 nyt onneksi ystävä tuo testin vielä kauemmasta kaupasta. Ja ehkä ehtoommalla käyn vielä apteekkissa hakeen sen herkän.

Tänään on dpo 7-8
Tänään on tosiaan oireiden kannalta ollu aika tylsä aamu. Vähän oli huono olo herätessä ja kova vessahätä. Vv on melkeen kokonaan poissa. Nyt ollu hetken aikaa tällästä menkka juilintaa, mut muuten aika tavallinen olo. Lämmöt tosin vahvistaa että vielä ei olla menossa kuukautisia päin ku lämmöt edelleen 37.1-37.4°🙏🏻 eletään jänniä aikoja. Voiskohan jo sunnuntaina (dpo 9-10) olla herkän testin aika? 🤗

Ja sit tohon innostukseen ja pettymykseen ja tunteiden vuoristorataan:
Meillä tosiaan nyt käynnissä yk15 (jos osaan laskee). Ja alkuun ekat ehkä 6kiertoa olin ihan tosi innoissani tästä kaikesta ja peloissani luonnollisesti. Mut sanotaanko näin et viimmesimmät kierrot niin piinaviikoilla oon ollu innoissani, mut silti yrittäny pitää jalat maassa. Muuten sit oonki aika maani myyny ja pettyny itteeni ja omaan kroppaani. Jokasen veripisaran jälkeen on kyllä tullu tirautettua kyyneleitä ja mietittyä että mikä mun kehossa on vikana, mikä mussa on vikana, mitä teen väärin ettei vieläkään.

Ja tietysti syytän itteäni ja omaa kehoani niin kauan kunnes saan syyn tälle miksi musta ei vieläkään ole tullu äitiä. Paljo pyörii mieles et entäs jos en voikkaa saada koskaa omaa lasta. Oon teininä ollu aika holtiton eikä ehkäsystä liiemmin tietoo eikä mulle oo koskaankäyny edes sitä hupsista.

Narsisti exä yritti joskus ku oon ollu 14-15v panna mut väkisin raskaaksi ja kun heti seuraavana päivänä ei testi ollu kirkkaasti positiivinen sain huudot ja syyttelyt niskaan että mussa on vikaa. Ja luonnollisesti tää on jääny kalvaamaan että niin onko se vika oikeesti mussa (vaikka tiedän hyvin ettei testi millään voi olla posi seuraavana päivänä)

En koe itseäni tällä hetkellä millään tärkeäksi ja arvokkaaksi. Viimeksi kun pyysin aavistuksen koholla oleviin sokereihin lääkettä, niin kieltäydyttiin antamasta, samalla lääkäri totesi et helpostihan sä pudotat parikymmentä kiloa heinäkuuhun mennessä (syksyllä putosi 10 kiloa), että pääsette hoitoihin. Olen myös käynyt ravitsemusterapiassa, ja sekä mun ystävällä että mulla on samasta työntekijästä lähes traumat. Lihavuuslääkkeet on kalliita, lihavuusleikkaus on ihan no-no, koska siinä menisi yrityskuukausia hukkaan.

@Maana Mannila mä olen tehnyt muutoksia niin perkeleesti, mutta ei tälle ruholle näköjään mikään rääkki riitä.
Toi on turhauttavaa, että ammattilaiset ovat siellä paskaa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että joskus hoitoihin lähetteen saamiseen riittää että paino on laskusuunnassa. @Nukkelapsi @Mami91~ @StellaMom Huutelen tähän muita, jotka ovat ymmärtääkseni kamppailleet bmi-rajan kanssa ja ovat hoitolimbossa. Sori Stella, jos linkkasin sut turhaan, olit maininnut insuliiniresistenssin.

Itsensä rääkkääminen pistää sun kehon stressitilaan, joka nostaa kortisonitasoja ja kortisonihan on painonpudottajan vihollinen. Dieetillä ollessakin on hyvä pitää välillä taukopäiviä ja herkutella kunnolla, niin elimistö ymmärtää ettei ole kuolemassa nälkään.

Tuokin ettei paino putoa kalorivajeesta huolimatta, on kyllä syy käydä terveyskeskuksessa öyhöttämässä. Minulla syyhyttäisi tutkia mm. kilpirauhasarvot.

@Maana Mannila mulla oli aikaisemmin ongelmana, että piti syödä usein, koska mun sokerit saattoi yhtäkkiä laskea niin, että kädet alkoi tärisemään, mutta nyt tilanne on jo korjaantunut ainaki jokseenkin.

@Sinertävää Ei pieni kurinalaisuus ole varsinaisesti rääkkäämistä, tuntuu välillä et mun vointi on henkisesti ja fyysisesti priimaa juurikin "rankkuviikon" aikana. En myöskään kiellä itseltäni herkkuja; maanantaisin sallin itselleni pienen herkun, eikä maailma kaadu, jos joskus työpaikan kahvipöydässä syö pullan. Ilmeisesti oon tällä hetkellä suht plusmiinustilanteessa kaloreiden suhteen, eli jostain pitää vielä nipistää.

Kilpirauhanen on jo tutkittu, mulla on vajaatoiminta, lääkitys siihen, ja arvot kunnossa nyt.

@Maana Mannila mulla oli aikaisemmin ongelmana, että piti syödä usein, koska mun sokerit saattoi yhtäkkiä laskea niin, että kädet alkoi tärisemään, mutta nyt tilanne on jo korjaantunut ainaki jokseenkin.

@Sinertävää Ei pieni kurinalaisuus ole varsinaisesti rääkkäämistä, tuntuu välillä et mun vointi on henkisesti ja fyysisesti priimaa juurikin "rankkuviikon" aikana. En myöskään kiellä itseltäni herkkuja; maanantaisin sallin itselleni pienen herkun, eikä maailma kaadu, jos joskus työpaikan kahvipöydässä syö pullan. Ilmeisesti oon tällä hetkellä suht plusmiinustilanteessa kaloreiden suhteen, eli jostain pitää vielä nipistää.

Kilpirauhanen on jo tutkittu, mulla on vajaatoiminta, lääkitys siihen, ja arvot kunnossa nyt.
Nonnii hyvä. Itse huomasin että leipävoin vaihtaminen hummukseen vähentää kaloreita, TOISAALTA siitä seuraa muutaman päivän ajan armotonta kaasuntuotantoa ennen kuin maha tottuu.

Mä tajusin kun tein toisen clear choice testin, löysin eilen peräti niitä 2 kpl apteekista. Ja ekan tein eilen... 🥴 Että mulla ekaa kertaa pitkään aikaan ei ole yhtään raskaustestiä valmiina, vaikka 1 pitää varmaan digi käydä vielä varmistukseksi ostamassa. Vaikka turhalta se tässä vaiheessa täysin tuntuu. Niin ja päätin nyt olettaa että dpo13 eikä dpo15 ja jatkaa lugesteroneja sunnuntaille ihan varmuuden vuoksi ettei samaa käy kuin viimeksi. Vaikka en jotenkin jaksa millään uskoa että vähän enemmän harmahtava viiva minkä testiin tänään sain enään plussaksi muuttuu huomenna tai ylihuomenna. Ja tiedän että täältä ja muualta netistä lukee myöhäisistä plussista, mutta suurin osa tainnut olla vaan ettei ole testattu aikaisemmin tai monta päivää välissä. Ainakaan mä en ole nähnyt kuin sellaisia... 😵‍💫

Joten aikaisin laskettu aika tämän jälkeen helvetti sentään menee 2027 sitten. 😖

Nonnii hyvä. Itse huomasin että leipävoin vaihtaminen hummukseen vähentää kaloreita, TOISAALTA siitä seuraa muutaman päivän ajan armotonta kaasuntuotantoa ennen kuin maha tottuu.
Mä en tule näin pitkälle menemään kaloreiden laskemisen kanssa (tai edes tarkasti laskemaan kaloreita), koska tunnen itseni, ja seuraavaksi ollaan sitten syömishäiriön puolella.

@Syssymyssy Täällä kanssa ihmettelen tuota sinun lääkäriä - jos on verensokeriarvot koholla, ja haluaisit siihen lääkeapua, niin miksei hän voi määrätä? Kevytkin pieni lääkeavitus voisi jo tehdä ihmeitä. Faktaahan on, että jos verensokeriarvot heittelevät ja ovat korkealla, se vaikuttaa suoraan hormonitoimintaan mikä puolestaan voi hidastaa aineenvaihduntaa ja energiankulutusta.

No, ehkä hän pelkää sitä että sen lääkkeen myötä tulee sitten niitä matalia verensokeriarvoja, jos sinulla on aiemmin ollut siihen taipumusta... Sehän on toki vielä "vaarallisempi" kuin korkea verensokeri, ja siinä keho menee hälytystilaan joka voi kestää parikin päivää. Mutta olisi hän sitten voinut suoraan sanoa tai muuten perustella, jos se nyt siitä olisi kiinni, eikä heittää tuollaisia kommentteja painonpudotuksesta. Jotenkin tökerön kuuloista kohtelua. :/

Lihavuuslääkkeitä on kyllä tosi vaikea saada kelakorvattuna, mutta - ja taas kerran - ihmettelen, miksei lasta suunnittelevaa aviteta pienemmällä kynnyksellä, kun niin paljon valitetaan syntyvyyden laskusta ja haluttaisiin sitä nostaa. Menee yli minun ymmärryksen, ettei sitten auteta kun voitais. :Upside Down Face:

@Syssymyssy @Tuutikintytär liityn kyllä tähän ihmettelyyn, koska mulle annettiin matalalla kynnyksellä metformiinit (vaikuttaa insuliiniresistenssiin) testiin, vaikka ei mitään ongelmaa painon kanssa. Toki se on helppo ensilääke kokeilla pcos:n kanssa, joten jos sitä ei ole niin eivät varmaan määrää sitten. Mulla se autto ekalla kerralla hormonien tasapainotukseen, mutta nyt tokan yrityksessä siitä ei ole ollut mitään apuja.

@Toiveikas odottelija
Kammottavaa joutua kokemaan tuollaista ja vielä noin nuorena.
Joo ei ollu helppoa toipua tosta ja edelleen 6-7vuotta myöhemmin kalvaa🥹

Mutta nyt viivalasit päähän tai pois päästä. Oonko mä tullu hulluksi vai voisko joku nyt palauttaa maanpinnalle😂

Näenkö aiva omiani vai eikö tuola joku kummitus ole? Vaikee saada kuvaan ku oon teipannu sen tohon seurantavihkoon mut ei kai mulla nyt näin lujaa flippaa🥲 (silmällä katottuna voisin vannoa, että sielä väriäkin on ja tuli näkyviin noin 2-3min tekemisestä)

Alempana vielä käänteiset värit ja tummemmaksi muokattuna kuvat.

IMG_4224.jpeg

IMG_4225.jpeg

IMG_4226.jpeg

Ihan helvetinmoinen vitutus. 😂 Ja löysin hyvän kuvan joka iski, koska oon itsekkin 33 ja monta keskenmenoa. Laitan spoileriksi tämän...

7000001.jpg

Tuntuu jotenkin että ihan rajoilla menen etten vaan sano miehelle että lopetetaanko yritys kokonaan. Onhan tässä jo yritetty 15 kuukautta...

@Tuutikintytär @Noora992 multa ei siis koskaan ole mitattu noita matalia verensokereita, mutta oon tuntenut sen. En muista sanoinko niistä edes silloin, mutta kun paastosokeri oli sen 6.5, pyysin metformiinia, en saanut. Mulla ei ole suostuttu ultraamaan munasarjoja, joten en ihmettelisi, vaikka olisi myös PCOS (karvankasvua ja sokerit oireena), mutta toisaalta mun AMH ja testo on viitearvoissa, ja kierto hyvinkin säännöllinen.

EDIT: Pistin nyt kipakan viestin terveydenhuoltoon, että otetaas ne sokerit (ja kolesterolit ja TSH samalla) vielä kerran, ja jos ne on koholla, niin minä VAADIN, että asiaa hoidetaan. Laitoin myös, että jos sokerit ovat koholla, niin minä myös NIMENOMAAN VAADIN, että ne munasarjat ultrataan.

Muokattu viimeksi:
Joo ei ollu helppoa toipua tosta ja edelleen 6-7vuotta myöhemmin kalvaa🥹

Mutta nyt viivalasit päähän tai pois päästä. Oonko mä tullu hulluksi vai voisko joku nyt palauttaa maanpinnalle😂

Näenkö aiva omiani vai eikö tuola joku kummitus ole? Vaikee saada kuvaan ku oon teipannu sen tohon seurantavihkoon mut ei kai mulla nyt näin lujaa flippaa🥲 (silmällä katottuna voisin vannoa, että sielä väriäkin on ja tuli näkyviin noin 2-3min tekemisestä)

Alempana vielä käänteiset värit ja tummemmaksi muokattuna kuvat.

View attachment 154493

View attachment 154494

View attachment 154495
Kyllä tuolla joku kummittelee! 😍

Kyllä tuolla joku kummittelee! 😍
@Toiveikas odottelija mä nään kans haamun! 😍 Toivottavasti pääset pian vaihtaa ton profiilikuvan vähän positiivisempaan digitestiin. xD
Eli en ihan tärähtäny eukko oo😂

Jos nyt malttais odottaa vaikka ens vk seuraavan kans tai vähintään sunnuntaihin🥹 luultavasti kiinnittyminen alkanu dpo 5-6 yöllä ku nyt jo näkyy tuollanen kummitus. Sillon tunsin semmosta poltteleevaa ja pistävää kipua vasemmalla. Nyt mä rukoilen, että jos sielä joku on niin hän myös jaksais pysyä kyydissä🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Ensviikolla voisin sit tehdä vaikka digin niin on sit ainaki selvä jossei kk ala yhtäkkiä. Vielä en tosin liikaa innostu, aijemmista pettymyksistä oppineena ei kannata heti hyppiä seinille😅 hypin vasta sit ku saan ne kuuluisat leffaviivat ja 100 ”raskaana” tekstiä cb:lla😂

@Toiveikas odottelija Oletpa joutunut kokemaan karuja asioita nuoresta iästäsi huolimatta. Ihailtavan positiivisesti pystyt silti suhtautumaan maailmaan. Ja minäkin näin haamulaisen tuossa ylimmässä kuvassa, kun laitoin näytön kirkkauden täysille. 🌈🌈 Olette yrittäneet jo pitkään, niin onko tietoa mahdollisista hoidoista tai ensikäynnistä? Ja mitä tuohon ferritiiniin tulee, asia kannattaa selvittää ja hoitaa asap, jos yhtään epäilet sen olevan matalalla. Tai ainakin itse toivon, että olisin selvittänyt omani jo paljon aikaisemmin niin, että tässä kohtaa rautakuuria olisi ehtinyt olla pidempäänkin takana. Nyt siis 1 kk rautakuuria takana ✨

@Syssymyssy Hyvä että pidät puoliasi! Toivottavasti saat hyvää hoitoa!

@Kali Auts tuo kuva on kyllä osuva! Yllättävän moni vielä nykypäivänäkin kokee olevan ok udella tuommoisia 🙄

Takaisin