@Syyskukka sun teksti raskauden toivomisesta ja odottamisesta ja tunteiden latistumisesta on ihan kuin mun omasta kynästä! Ehkä elo—lokakuun kierroissa olin aika varma raskaudesta, lueskelin vaunuista, perhevapaista, suunnittelin ekaa neuvolaa, googletin doulia. Kaikkea naiivia. Sit ku lokakuun kierrostakaan ei tärpännyt, sovittiin miehen kans, että aletaan ajoittaa yhdynnät tarkemmin oviksen mukaan.
Joulukuun kiertoon ostin CB:n liloja testejä ja päätin, että
nyt onnistuu. No kroppani oli eri mieltä, koska ei onnistunut, vaikka joulukuussa oltiin yhdynnässä menkkojen päättymisestä ovulaatiota edeltävään päivään joka ikinen päivä. Joskus kaksi kertaa. Olin varma, että
nyt olen ihan varmasti raskaana. Suunnittelin, miten kerron ihmisille, että ”Onnistuttiin heti, kun alettiin aktiivisesti kunnolla yrittää.” Suunnittelin kesälomaa ja miten ihanaa olisi siitä jäädä perhevapaalle, kun vauva syntyisi syyskuussa.
Loppiaisviikonloppuna olin mun äidin kans mökillä ja kerroin, että nyt on hyvät mahikset. Suunniteltii yhdessä, mihin lapselle leikkimökki ja mihin hiekkalaatikko. ”Paljon hiekkaa sit”, sanoimme yhteen ääneen ja repesimme hervottomaan nauruun. Pari päivää mökillä oltuani mulle tuli tosi vahva tunne, että en oo raskaana, ei onnistunut tälläkään kertaa. Kerroin mun äidille, ja ihmetteli, että mistä tiedän. ”Tiedän vaan”, sanoin — ja olin oikeassa. En ollut raskaana, miksipä olisin ollut, kun en siihen mennessäkään ollut onnistunut tulemaan raskaaksi.
Sen jälkeen mut on vallannut jonkinlainen turuminen ja puutumus. Ei paljoo kiinnosta kattella vauvajuttuja tai suunnitella vapaita tai miettiä ruokavalioita. Kaikki ns. peruskikat on kokeiltu, mut ei oo mikään auttanu. Pahin oli viime kiertoa edeltävä kierto, jossa menkat tosiaan alkoi pienellä tiputteluvuodolla just mahdollisen kiinnittymisen aikoihin. Ei vaan oikein jaksa innostua ja odottaa.
Tavallaan tää kierto tuntuu tehneen mulle henkisesti ihan hyvää. Tiedän, missä mennään ja mitä on edessä. Pystyn keskittymään haluamiini asioihin, kun en koko ajan kuulostele ja mieti mahdollisia raskausoireita. On ollut vapauttavaa huomata myös, että mulla on näin varmasti ei-raskaana noita ”alkuraskauden oireita”, jolloin toivottavasti osaan suhtautua niihinkin tulevaisuudessa neutraalimmin.
Täl hetkel päällimmäisenä on ajatus, että tapahtui mitä tapahtui, en ole raskaana ennen kuin toisin todistetaan. En jaksa unelmoida ja haaveilla, haluan jotain enemmän ennen kuin uskallan innostua. Meillä siis vasta yk 9 luvassa seuraavaksi. En halua negailla, mutta hattua nostan kaikille, jotka jaksaa viel yli vuodenkin jälkeen innostua ja toivoa.