Yleinen keskustelu

Ja tosiaan isot onnittelut myös kaikille muille plussasta!

Neuvola/varhaisultrakeskusteluun, niin ei olla vielä päätetty mennäänkö varhaisultraan. Edellisussä raskauksissa käyty. Ja nytkin tavallaan tekisi mieli, mutta katsotaan pihistelläänkö sen suhteen. Meillä ei neuvolassa ultrata. Tai ainakin 22 siellä oli niin huono ultra, että sillä kertaalleen tarkistettiin loppuraskaudesta, että vauva oli pääalaspäin. Alkuraskaudessa sillä ei varmaan tekisi yhtään mitään 😅 ja mulla kohdun asento taitaa muutenkin olla jotenkin "huono", kub mulla jouduttu nt-ultrakin tekee vielä alakautta näkyvyyden takia.

Mut kiva päästä keskusteluihin mukaan, pahoittelut, että nyt tuli vaan sitä omaa napaa 😊

Mä varasin neuvolan pari päivää ekan plussan jälkeen. Ekan plussan aikana menkat oli jo myöhässä. Ja mun colitis ulcerosan vuoksi olikin hyvä, että varasin jo niin sain reseptin isompaan foolihappoon. Suolistosairailla tarvii. Et on siinä hyötynsä, jos neuvolaan ajoissa soittaa. Ainakin erikoistapauksissa (minä) ja ensikertalaiset. Sieltä saa heti infoa 😊 Jos on konkari ja tietää mitä tehdä ja mitä välttää niin mikä jottei voi vähän odotella. Mullakaan ei tosiaan varhaisultraa tiedossa.

Ollaan menossa ens viikolla kotimaan reissuun (mun isän ja tädin kanssa) ja nyt kyllä jännittää aivan saakelisti nämä mun oireet. Mulla on ketopemati palkatonta lomaa hyväksyttynä. Nyt vaan mietin, et jos nää oireet on näin vahvat (jäätävä väsymys, vatsan alueen jomotukset ja lievähköt kipuilut, huonovointisuus - pääasiassa) ja päädyn soittaan saikkua maanantaina ja toivon, et saisin pidemmän saikun niin pystyiskö tuota palkatonta vapaata perua, et sais saikkua tilalle 🤔

Mä varasin kans edellisessä (siinä kesken menneessä) raskaudessa HETI, ja ajattelin kyllä kans huomenna soitella. Ihan jo siksi, että saa sitten valita vähän suuremmasta ajanvarausvalikoimasta, kun mieskin haluaa mukaan (❤️), niin on vähän sumplimista.

Plus hyvä huomio tuo, että jos on MITÄÄN erikoista, sieltä saa soiton aikana jo neuvoja! Mulla esimerkiksi on nyt nostettu d-vitamiinin annostusta luun murtuman takia ja mietin, että täytyypäs kysäistä pitääkö tuota annostusta laskea - jostain olin lukevinani, että sitä suositellaan. Harmihan se on tietysti perua, mutta samalla ajattelen, että olenpahan jo terveydenhuollon piirissä jos tulisi tarve.

Ihanaa saada tänne uutta porukkaa, tervetuloa! 🥰

Täällä ekan kerran selviää tilanne nt-ultrassa, neuvolassa ei ultrata tai kuunnella sydänääniä ennen tota ultraa. Eli jos ei mene yksityiselle varhaisultraan niin vasta silloin tietää onko siellä ees mitään elämää 🙃

Mille raskausviikolle ootte muuten saanut ekan neuvola-ajan, te jotka ootte niitä jo varaillut? Vai onkohan siinä joku standardi, kaikille sama 🤔

Vähän jännittää, kun varmuudella joudun olla töistä pois neuvola-ajan, ei ole aikoja mun työajan ulkopuolella. Pitää varmaan esihenkilölle heti kertoa mistä kyse, jos haluaa palkallisena saada poissaolon. Ja jos pyytäisin palkatonta siihen, niin varmasti eh kysyisi et mitä varten tarvitset palkatonta (koska esim. minkään kampaaja-ajan vuoksi sitä ei myönnettäisi). Itse haluaisin pitää raskauden salaisuutena vähän pidempään!

Mille raskausviikolle ootte muuten saanut ekan neuvola-ajan, te jotka ootte niitä jo varaillut? Vai onkohan siinä joku standardi, kaikille sama 🤔

Vähän jännittää, kun varmuudella joudun olla töistä pois neuvola-ajan, ei ole aikoja mun työajan ulkopuolella. Pitää varmaan esihenkilölle heti kertoa mistä kyse, jos haluaa palkallisena saada poissaolon. Ja jos pyytäisin palkatonta siihen, niin varmasti eh kysyisi et mitä varten tarvitset palkatonta (koska esim. minkään kampaaja-ajan vuoksi sitä ei myönnettäisi). Itse haluaisin pitää raskauden salaisuutena vähän pidempään!
Mulla on to 26.3. 8+0, tää taisi olla aikaisin vaihtoehto tarjolla. Muut ajat oli vasta seuraavalla/sitä seuraavalla viikolla.

Mulla vähän sama fiilis, ei tekisi mieli kertoa pomolle vielä. Ajattelin kertoa saman viikon maanantaina kuin tuo neuvola on, sopivasti edellisenä perjantaina on meillä ollut varhaisultra. Luottamusedustaja vielä varmistaa mulle neuvolakäynnin palkallisuuden. Jos se ei menekään palkallisena niin sitten toki en varmaan kerro raskaudesta vielä.

@Anniska täällä kanssa neuvolassa yksi vanha ultralaite riippuu vähän että onko se käytettävissä, toivottavasti olisi!

@Henskuu onpa kamala kokemus! kyllä todellakin olisi pitänyt tehdä lähete🥺 Mulla keskimmäisesta tuli vuotoa juuri kun olin saanu ekan neuvolan varattua niin soitin sinne että mitäs nyt niin laittoi heti lähetteen näytille vaikka viikot oli vasta muistaakseni 5+5. Tuolloon oli onneksi siis harmitonta vuotoa. Sitten 2015 kun oli ensimmäinen neuvola th ei löytänyt ultralla sykettä niin laittoi heti lähetteen että sitten vielä todennettiin että tosiaan ei sykettä löydy. Silloin oli kkm.

Mulla varhaisultra on 7+1 ja neuvola sitten 10+1. Täällä jos ei mee varhaisultraan, niin saa kans vasta nt ultrassa tietää onko siellä ees elämää 😐
Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että meillä on joustava työaika. Saan siis onneksi juosta omilla asioilla miten haluan ja teen vaan pidemmän päivän sitten vähintään joskus toiste. Ei mitenkään tekisi mieli kertoa kovin aikaisin töissä tästä

Mulla neuvola 8+1

@Henskuu Ei hemmetti mikä tilanne ollut sulla neuvolan ultratessa... Huh.. Mielummin sit on jo ilman, ku tommosta osaamista.

Mä varasin ekan neuvolan 8+3. Näppärä ku pystyi Maisasta katsomaan kaikki oikeaan aikaikkunaan menevät vapaat ajat ja valita sieltä. Tiedän ton sopivan mulle ja miehelle. ❤️ Mut oli oikeestaan ainoo, joka sopi molemmille. Haluaisin sinne varhaisultraan, ni katotaan jos edeltävänä päivänä sitten..

Mä teen vuorotyötä, ni ei tarvii onneks murehtia töissä kertomisesta, ku ajan sai sinne mikä töiden osalta sopii. Keskenmenneessä en ees ehtinyt kertomaan esihenkilölle, vaikka kerran mieli teki mainita. Voi olla, et taas yritän odotella sen nt-ultran yli (jos siis nyt päästäisi sinne).

Mulla nla-aika vasta 9+5 ja sekin soittoaika. Täytyy toivoa, että nt-ultra-aikoja on sitten hyvin tarjolla lähiviikoille vielä tuossa vaiheessa varatessa..

Meillä ainakin viimeksi neuvola-aikoja oli hyvin tarjolla, ni en aio ihan vielä varailla. Viimeks ekan neuvolan oli tarkoitus olla jossain 8 viikon paikkeilla mun mielestä. Ja teen ite toimistotyötä, ni tarvittaessa pystyn käydä myös työpäivän aikana. Enkä aio vielä kertoa töissä, sanon esim meneväni lääkäriin, enkä vaan leimaa ulos. Koska neuvolakäynnit saa tarvittaessa käydä työajalla, kun tosiaan neuvola auki saman aikaa, kun mulla perustyöaika

Mä kävin viimeksi kans viikolla 8 sen ekan käynnin, mun mielestä se jonnekin siihen ajankohtaan juuri painottuukin, kuten joku taisikin sanoa 👀

Aion myös kyllä vaan tyynesti todeta, että on käytävä lääkärissä. En halua kertoa vielä esihenkilölle, tai oikeastaan kenellekään muullekaan, tästä raskaudesta. Nipistän sen työajan sitten vaan kiinni jossain vaiheessa 🙏🏻 meilläkin on toki liukuva työaika, mutta näin toimisin joka tapauksessa ja toiminta myös aiemmin, kun työnantaja oli eri😁

Mille raskausviikolle ootte muuten saanut ekan neuvola-ajan, te jotka ootte niitä jo varaillut?
Sain ekan ajan viikoille 9+4.

En aio vielä kertoa esihenkilölle ja aion käydä neuvolakäynnit työajalla, koska sellaisia aikoja ei ole tarjolla, jotka ei työaikaan osuisi. :smiling-eyes:

Meillä on onneksi joustava työaika niin ei tarvi selitellä noita neuvolakäyntejä.

Onko täällä muuten muita joilla raskaus alkaa näkyä suunnilleen heti kun plussa pärähti testiin? Mulla alkaa näkyä suunnilleen samantien se jäätävä turvotus ja olis kiva jos kaikki ei vielä arvais tätä.... Meidän tokan kohalla näytin jo rv10 siltä ku oisin jo tyylii 6 kuulla tms 😆 mun tyyliin ei ees kuulu mitkään löysät tunikat tms, eli jos alan käyttää sellasia yhtäkkiä niin niistäkin varmaan porukka arvailee jo jotain 🫢

Meillä on onneksi joustava työaika niin ei tarvi selitellä noita neuvolakäyntejä.

Onko täällä muuten muita joilla raskaus alkaa näkyä suunnilleen heti kun plussa pärähti testiin? Mulla alkaa näkyä suunnilleen samantien se jäätävä turvotus ja olis kiva jos kaikki ei vielä arvais tätä.... Meidän tokan kohalla näytin jo rv10 siltä ku oisin jo tyylii 6 kuulla tms 😆 mun tyyliin ei ees kuulu mitkään löysät tunikat tms, eli jos alan käyttää sellasia yhtäkkiä niin niistäkin varmaan porukka arvailee jo jotain 🫢

Joo kyllä, huomenna alkaa rv 6 ja jo alkaa vatsa työntymään ulospäin kun kolmas raskaus kyseessä 🥵 Katsotaan miten tästä etenee! Itsellä on onneksi tunikatyyli 😅

Täällä ensimmäinen neuvola 2.4.2026 ja silloin olisi 8+2 😊

soittelen varmaan ensi viikolla neuvolaan kun loppuviikosta alkaa kuudes viikko (5+0). Alunperin ajatus oli soittaa vasta loppukuukaudesta mutta tosiaan varmaan on paremmin aikoja varattavissa kun on aikaisemmin yhteydessä!

Takaisin