Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Noh se tais olla siinÀ tÀltÀ erÀÀ. Teroluteista huolimatta tÀnÀ aamuna pyyhkÀistessÀ verta. Kp24/24 eli mun keho on edelleen ajallaan. LÀmmöt ei oo tippunut, mutta jos huomenna on tippunut niin se on aika varma viimeinen naula arkkuun.

HyvÀÀ tÀssÀ kierrossa oli ettÀ ovulaatio tuli vuorokautta aikaisemmin. Toki voi olla ettei vuodoksi muuttuisi, mutta tÀhÀn mennessÀ aina on muuttunut just tÀllÀ tavalla niin en oo juuri toiveikas.

Ja nĂ€köjÀÀn sekin lasketaan jos kĂ€yn lukemassa raskaustestin tietoja đŸ€Ł on ne kuukautiset pienestĂ€ kiinni tĂ€ssĂ€ taikauskossa.

@pienirakas Me ei haluttu tietÀÀ esikoisen sukupuolta ennen syntymÀÀ. Saimme jĂ€nnittÀÀ loppuun saakka! Saman halusimme tehdĂ€ toisen kohdalla, mutta erĂ€s venĂ€lĂ€inen lÀÀkĂ€ri paljasti asian kysymĂ€ttĂ€ meiltĂ€, ettĂ€ haluammeko tietÀÀ đŸ™đŸ»đŸ˜ Noh. Olihan se ihan kiva tietÀÀ kumpi tulee. Kolmannen kohdalla en todella tiedĂ€, kummin tekisimme. MeillĂ€ on nyt kaksi poikaa. Haluaisimmeko tietÀÀ ennakkoon tuleeko sarjaan yksi poika lisÀÀ vai pÀÀsemmekö opettelemaan jotain ihan uuutta: vanhemmuutta tyttĂ€relle? Mutta eipĂ€s hoppuilla. Ensin pĂ€ivĂ€ vain ja hetki kerrallansa.

Sama tilanne tÀÀllĂ€, meillĂ€kin on kaksi poikaa! Ei oikeastaan haluttu kuopuksen sukupuolta myöskÀÀn tietÀÀ, mutta herra oli rakenneultrassa hyvin estoitta jalat harallaan niin eipĂ€ siinĂ€ ultraajakaan ehtinyt tehdĂ€ tai sanoa mitÀÀn. 😂 Olisi ihanaa malttaa ja elÀÀ jĂ€nnityksessĂ€ loppuun saakka. Luulin viimeraskaudessa hetken aikaa ettĂ€ odotan tyttöÀ, kun maha ja vaivat olivat ihan pĂ€invastoin verrattuna esikoiseen. No, vaivat on selvĂ€sti mitĂ€ on, mutta vatsan outo muoto selittyi perĂ€tilavauvalla.

EnÀÀ muutama viikko miehen antamaan rajaan. đŸ€žđŸ» Harmiksi ovulaatio on tĂ€mĂ€n viikon loppupÀÀssĂ€, eli hyödyntĂ€mĂ€ttĂ€ jÀÀ vielĂ€ tĂ€mĂ€kin kierto.

@Maana Mannila oi, anteeksi! NiinpĂ€s olinkin sekoittanut toiseen. Taisin tarkoittaa kommenttini @Pumperoinen â˜ș

MinĂ€ taidan tehdĂ€ raskaustestin vasta sitten kun kuukautiset ovat myöhĂ€ssĂ€. Niin olen ennenkin tehnyt ja mitĂ€pĂ€ sitĂ€ tapojaan muuttamaan 😆 En edes osta testiĂ€ valmiiksi kaappiin polttelemaan nĂ€ppejĂ€. Mietin vaan, ettĂ€ mistĂ€hĂ€n sen testin ostaisin. Asumme niin pienellĂ€ paikkakunnalla, ettĂ€ jos joku nĂ€kee minun ostavan raskaustestin niin siitĂ€hĂ€n tulee uutinen seuraavan viikon paikallislehteen... EhkĂ€ tilaan netistĂ€ yksityissuojan vuoksi 😄
Mullakin on tapana joko ostaa testit kaupungista tai sitten tilata netistÀ. Oman kylÀn apteekista tai kaupasta en uskalla. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@Mamiii Paljon onnea tÀÀllÀkin! :red-heart:

@pienirakas MeillÀkin kaksi poikaa. Mulla oli toisessa raskaudessa enemmÀn pahoinvointia kuin ekassa niin ajattelin, ettÀ joko tulee tÀllÀ kertaa tyttö tai sitten kaksoset. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta yksi poikahan sieltÀkin tuli. :Blue Heart:

@pinguliini @Maana Mannila olispa itellĂ€kin noin paljon kĂ€rsivĂ€llisyyttĂ€, pisin mihin oon yltĂ€nyt testaamatta tais olla viime kierron dpo 11 đŸ€Ł
Oh well, katsotaan nyt, kauanko tĂ€mĂ€ pÀÀtös pitÀÀ, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole ollut testaushaluja. MitĂ€ lĂ€hemmĂ€s uuden kierron alkua tullaan, sitĂ€ enemmĂ€n uskon, ettei varmaan onnistuttu tĂ€llĂ€kÀÀn kertaa. Toivotaan, mutta ei yltiöpositiivisesti. Plus menkkojen vĂ€liinjÀÀmisen myötĂ€ saa ainakin vĂ€hĂ€n vĂ€hemmĂ€n epĂ€varman tuloksen tikkuun. đŸ„ž

Tsempit sairasvuoteeseen, toivottavasti voit jo paremmin!

EmpatialĂ€tinĂ€ on usein vĂ€hĂ€n "meh", vaikka ihmiset kai tarkoittaa hyvÀÀ, ja meissĂ€ on niin vahvasti sisÀÀnrakennettu elĂ€ytyminen toisen tilanteeseen ja sensitiivisyys, niin saa se silti Ă€rsyttÀÀ. Ite oon kertonut kahdelle ystĂ€vĂ€lle ja lisĂ€ksi mun Ă€idille tĂ€stĂ€ "projektista". YstĂ€vĂ€t ei kysele, jos en itse ala puhua tĂ€stĂ€, sitĂ€ arvostan. Äiti yrittÀÀ olla tukena ja onkin ihana, mutta vĂ€lillĂ€ tuntuu, ettei ihan hiffaa, mistĂ€ tĂ€ssĂ€ on kysymys (itse sai kolme lasta nuorena, ja tuli raskaaksi aina ns. heti, kun joku meistĂ€ sisaruksista sai luvan tulla). Puhuu just esim. avun hakemisesta ja muuta ymmĂ€rtĂ€mĂ€ttĂ€, ettĂ€ ei kukaan julkisella ota tosissaan parsikuntaa, joka on hakemassa lapsettomuustutkimuksiin 6 kuukauden yrittĂ€misen jĂ€lkeen. Muutenkin mietin vĂ€lillĂ€, ettĂ€ miten sanoisin hĂ€nelle loukkaamatta hĂ€ntĂ€, ettĂ€ "Ă€iti rakas, mĂ€ olen tĂ€ssĂ€ tekemĂ€ssĂ€ itselleni lasta, en sulle lapsenlasta". Toistaiseksi en kuitenkaan ole sanonut mitÀÀn. Ja sit, jos kerron vaikka vaikeista tunteista, joita asiaan liittyy, niin hĂ€n saattaa sanoa, ettĂ€ "minĂ€ jos kuka tiedĂ€n sen" tai ettĂ€ "mĂ€ tiedĂ€n". Ja mĂ€ vaan mietin, ettĂ€ "Ă€iti rakas, et sĂ€ tiedĂ€, sulla ei ole hajuakaan siitĂ€, mitĂ€ mĂ€ kĂ€yn lĂ€pi". Mutta en sit ole sanonut mitÀÀn, en usko, ettĂ€ se olisi sen arvoista. Sit vĂ€lillĂ€ sanoo olevansa huolissaan musta, mikĂ€ tuntuu melkoiselta liioittelulta.

@Mamiii onnea plussasta, nĂ€yttĂ€pĂ€ se nĂ€tiltĂ€ ja vahvalta! đŸ€© Tiukkoja tarrasukkia teille! <3

@Suskikitten ei varmaan kannata edes ajatella raskautta tai raskaustestejÀ, niin tulee sen suhteen pelanneeksi varman pÀÀlle. ; ) Aina, jos sulle tulee edes ajatus vauvasta tai raskaudesta tai nÀet vaikka kaupungilla vauvan tai raskaana olevan ihmisen, niin ala heti ajatella tiiliskiveÀ. Josko menkat sillÀ pysyisi poissa... ; )

Omanapa tĂ€hĂ€n loppuun, ettĂ€ tÀÀllĂ€ kp 22, dpo 8, ei oireita eikĂ€ tuntemuksia. Oon pohtinut akupunktiossa kĂ€ymistĂ€ seuraavassa tai/ja sitĂ€ seuraavassa kierrossa, jos ei aiemmin tĂ€rppÀÀ. Onko suosituksia HelsingistĂ€? Yksi paikka on Runeberginkadulla, siellĂ€ mun kĂ€ly on kĂ€ynyt – tosin muista syistĂ€, niin ajattelin ehkĂ€ sinne. Eiran sairaalassa on joku, mitĂ€ kĂ€tilönĂ€ työskentelevĂ€ tuttavani suositteli, ja sen voisi ehkĂ€ maksaa työsuhde-edulla. MikĂ€ olikaan se jokin lisĂ€ravinne tai vastaava, mitĂ€ osa tÀÀllĂ€ on syöttĂ€ny miehilleen, ettĂ€ heillĂ€ uimareiden nopeus paranisi?

Mietin myös, paljonko haluan kÀyttÀÀ aikaa, rahaa ja energiaa siihen, ettÀ yritÀn parantaa mahdollisuuksia ns. kotikonstein (greippimehu on kokeiltu parissa kolmessa kierrossa ilman tuloksia, folaattilisÀ, ruokavalion, alkoholittomuus, savuttomuus, maltillinen kofeiinin saanti, riittÀvÀ lepo, liikunta jne. on kunnossa), jos jommassa kummassa meissÀ onkin jotain fyysistÀ vikaa tai jos vika onkin miehen siittiöissÀ? Mulla ainakin ovulaatiot tapahtuu, se on selvÀ ainakin testien ja oireiden perusteella. Toki mitÀ terveempi itse olen, kun lasta odotan, sitÀ paremmin jaksan raskauden, synnytyksen ja pikkulapsiajan, mutta mietin, ettÀ mitÀhÀn tuo mies voisi tehdÀ asian eteen muuta kuin ampua lastit oikeaan suuntaan oikeassa aikaikkunassa...

@pienirakas MeillÀkin kaksi poikaa. Mulla oli toisessa raskaudessa enemmÀn pahoinvointia kuin ekassa niin ajattelin, ettÀ joko tulee tÀllÀ kertaa tyttö tai sitten kaksoset. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta yksi poikahan sieltÀkin tuli. :Blue Heart:

TÀÀllĂ€ myös aivan kammottava se alkuraskauden pahoinvointi. Loppujenlopuksi mulla oli kaksiosainen istukka, tiedĂ€pĂ€ sitĂ€ olisiko raskaus voinut alkaa kaksosraskautena. Miehen suvussa useammat kaksoset. đŸ«Ł

Paljon onnea @Mamiii 💓

TÀÀllÀ dpo 10 ja kierto siinÀ vaiheessa ettÀ oon jo heittÀnyt hanskat tiskiin ja sinetöinyt meidÀn lapsiluvun. JÀÀtÀvÀ masis iski, toki tÀssÀ tullu oltua 5 pÀivÀÀ 4 seinÀn sisÀllÀ. Katson tÀn kierron kuitenkin loppuun tÀÀllÀ teidÀn kanssa ja sitten poistun tÀltÀ foorumilta.

TiiĂ€ttekö mihin flow perustaa oletuksen seuraavan kierron alkamispĂ€ivĂ€stĂ€? Mulla on ollu kierto edellisen lapsen jĂ€lkeen 26-29 pĂ€ivÀÀ (tyypillisin 28), mut nyt ennustaa jostain syystĂ€ 30 pĂ€ivĂ€n kiertoa đŸ€”

Mietin myös, paljonko haluan kÀyttÀÀ aikaa, rahaa ja energiaa siihen, ettÀ yritÀn parantaa mahdollisuuksia ns. kotikonstein (greippimehu on kokeiltu parissa kolmessa kierrossa ilman tuloksia, folaattilisÀ, ruokavalion, alkoholittomuus, savuttomuus, maltillinen kofeiinin saanti, riittÀvÀ lepo, liikunta jne. on kunnossa), jos jommassa kummassa meissÀ onkin jotain fyysistÀ vikaa tai jos vika onkin miehen siittiöissÀ? Mulla ainakin ovulaatiot tapahtuu, se on selvÀ ainakin testien ja oireiden perusteella. Toki mitÀ terveempi itse olen, kun lasta odotan, sitÀ paremmin jaksan raskauden, synnytyksen ja pikkulapsiajan, mutta mietin, ettÀ mitÀhÀn tuo mies voisi tehdÀ asian eteen muuta kuin ampua lastit oikeaan suuntaan oikeassa aikaikkunassa...
YritystÀ on meillÀ toki pidempÀÀn ja ikÀÀ enemmÀn, mutta olin tosi tyytyvÀinen, ettÀ mies lÀhti helpolla sperma-analyysiin. Ei mun tarvinnut sitÀ perustella, mutta palopuhe oli valmiina: jos mÀ joudun ensinnÀkin laittamaan potentiaalisesti henkenikin vaaraan (synnytykseen ja muihin komplikaatioihin voi edelleen kuolla), ja optimoin yrityksessÀ kaiken mahdollisen pÀivÀtasolla muistaen vitamiinit, mietin kahvikupillisia, greippimehuja ja ihan kaikkea muuta ja kusen litratolkulla testimukeihin ja oikeastaan kirjaimellisesti seison vaikka pÀÀllÀni, hÀn voi runkata kerran purkkiin. YksikÀÀn minulle tehtÀvÀ gynekologinen tutkimus tuskin tulee tÀllÀ matkalla tapahtumaan orgasmin kautta.

Analyysi toki maksoi, mutta ei se tuntunut ihan pahan kalliilta verrattuna moneen muuhun tutkimukseen. Sperman laatu on universaalisti heikentynyt, ja musta se oli ihan perusteltua tarkistaa ettÀ se osuus on kunnossa.

Jostain toisesta ketjusta bongasin, ettÀ jostain klinikalta oli kÀsketty myös mies syömÀÀn Q10:a.

YritystÀ on meillÀ toki pidempÀÀn ja ikÀÀ enemmÀn, mutta olin tosi tyytyvÀinen, ettÀ mies lÀhti helpolla sperma-analyysiin. Ei mun tarvinnut sitÀ perustella, mutta palopuhe oli valmiina: jos mÀ joudun ensinnÀkin laittamaan potentiaalisesti henkenikin vaaraan (synnytykseen ja muihin komplikaatioihin voi edelleen kuolla), ja optimoin yrityksessÀ kaiken mahdollisen pÀivÀtasolla muistaen vitamiinit, mietin kahvikupillisia, greippimehuja ja ihan kaikkea muuta ja kusen litratolkulla testimukeihin ja oikeastaan kirjaimellisesti seison vaikka pÀÀllÀni, hÀn voi runkata kerran purkkiin. YksikÀÀn minulle tehtÀvÀ gynekologinen tutkimus tuskin tulee tÀllÀ matkalla tapahtumaan orgasmin kautta.

Analyysi toki maksoi, mutta ei se tuntunut ihan pahan kalliilta verrattuna moneen muuhun tutkimukseen. Sperman laatu on universaalisti heikentynyt, ja musta se oli ihan perusteltua tarkistaa ettÀ se osuus on kunnossa.

Jostain toisesta ketjusta bongasin, ettÀ jostain klinikalta oli kÀsketty myös mies syömÀÀn Q10:a.
HyvÀ nÀkökulma, ja onneksi sun ei tarvinnut tuota palopuhetta pitÀÀ vaan mies lÀhti sperma-analyysiin suht helposti. EhkÀ hÀn ajatteli, ettÀ se on se kuuluisa pienemmÀn riesan tie.

MĂ€ en oo tosta miehelle vielĂ€ edes puhunut, mutta miettinyt kyllĂ€, ettĂ€ olisi ne vĂ€rkit ja rakennusaineet varmaan hyvĂ€ tarkastuttaa vaikka omaan laskuun yksityisellĂ€, ettĂ€ tiedetÀÀn, onks meillĂ€ edes edellytyksiĂ€ saada luomuna biologista lasta. Just tuota sperman laadun universaalia heikkenemistĂ€ olen ajatellut – ja vaikka miehillĂ€ ei samallaista jyrkkÀÀ pudotusta hedelmĂ€llisyydessĂ€ tapahdu, niin ei ikĂ€ kenenkÀÀn siittiöiden laatua ja uimanopeutta varmaankaan suorastaan paranna. Olen ajatellut ehdottaa, ettĂ€ maksetaan hĂ€nen tutkimukset puoliksi, kun voin maksaa omani työsuhde-eduilla.

Tai siis sanoin vÀhÀn hassusit: olen kyllÀ miehelle puhunut, ettÀ hakeuduttaisiin tutkimuksiin, jos ei mitÀÀn ala tapahtua, mutta enemmÀn oon puhunut julkiselle lÀhetteen hakemisesta, ja julkisellehan pÀÀsee tunnetusti vasta vuoden yrittÀmisen jÀlkeen. Joku tÀÀllÀ jossain langassa sanoi, ettÀ oli kans puolison kans kÀyny noissa tutkimuksissa omaan piikkiin, jolloin julkisella oli hyvÀt esitiedot ja hoidot voitiin aloittaa heti, kun tutkimukset oli jo tehty. Etuoikeutettua ja keskiluokkaista tietysti...

Kiitos vinkistÀ, pitÀÀ kurkata tota Q10:tÀ, jos vaikka sitÀ miehelle tilaisin (vaikka siit tulee mulle mieleen vain vanha mainos: Nivea anti wrinkle Q10, vai olikohan se Loreal... xD)

Miten kauan teillÀ kesti, ettÀ analyysin tulokset tuli ja missÀ kÀvitte tutkimuksissa? (ei oo pakko kertoa, jos et halua!)

@Maana Mannila
Ovumialla kÀytiin lounasaikaan, ja tulokset tuli samana pÀivÀnÀ. Jos nÀyte on normaali, se tulos tulee ihan vaan turvasÀhköpostina miehelle, jos olisi ollut jotain vialla, olisivat soittaneet hÀnelle ja selittÀneet mitÀ tulokset tarkoittaa.

Vaikka en nyt tiedÀkÀÀn, mitÀ seuraavaksi tehdÀÀn (paitsi ettÀ luomuyritys jatkuu), oli jotenkin helpottava tieto, ettÀ ainakin teoreettinen mahdollisuus on. Tai no, mua ei oo vielÀ tutkittu, mutta kierto vaikuttaisi toimivan normaalisti etc. Jos tulos olisi ollut jotain muuta, olisi sitten voinut alkaa miettiÀ muita vaihtoehtoja tai ajatuskulkuja.

@Suskikitten
KyllĂ€ se lasketaan! YhdellĂ€ Reddit-alueella vĂ€itettiin ettĂ€ joka kerta kun googlettaa "implantation cramps", kuukautiset tulevat yhden pĂ€ivĂ€n lĂ€hemmĂ€ksi. 😂

TÀÀllÀ tehty myös tunnin pidÀtyksellÀ normiherkkyyden testi ja sieltÀhÀn sitten menkkoja edeltÀvÀ verentulo alkoi. Huomenna kokeilen pÀÀstÀ ivf:ÀÀn.

@Maana Mannila
Ovumialla kÀytiin lounasaikaan, ja tulokset tuli samana pÀivÀnÀ. Jos nÀyte on normaali, se tulos tulee ihan vaan turvasÀhköpostina miehelle, jos olisi ollut jotain vialla, olisivat soittaneet hÀnelle ja selittÀneet mitÀ tulokset tarkoittaa.

Vaikka en nyt tiedÀkÀÀn, mitÀ seuraavaksi tehdÀÀn (paitsi ettÀ luomuyritys jatkuu), oli jotenkin helpottava tieto, ettÀ ainakin teoreettinen mahdollisuus on. Tai no, mua ei oo vielÀ tutkittu, mutta kierto vaikuttaisi toimivan normaalisti etc. Jos tulos olisi ollut jotain muuta, olisi sitten voinut alkaa miettiÀ muita vaihtoehtoja tai ajatuskulkuja.
Okei, kiva kuulla, ettÀ tulokset tuli noin nopeasti! Ja siis tota itsekin miettinyt, ettÀ jos jotain fyysistÀ löytyy, niin sitten voisi pÀÀstÀ aiemminkin julkiselle kuin vuoden yrityksen jÀlkeen. Ettei tÀssÀ nyt turhaan jyystÀ menemÀÀn... tai siis eihÀn se nyt suorastaan turhaa varmaan ole, mutta you know what I mean. xDD

Oliko teillÀ miten pitkÀ yritys jo takana? YleensÀ kait, jos kuukautiskierto on sÀÀnnöllinen, se tarkoittaa, ettÀ ovulaatio tapahtuu ainakin suurimmassa osassa kiertoja ja siinÀ mielessÀ edellytykset raskaudelle pitÀisi ainakin teoriassa olla olemassa. Toki siihen tarvitaan myös siittiöitÀ, kun ei noita neitseellisiÀ sikiÀmisiÀ tapahtu ihan joka vuosituhat kuitenkaan. ; ) Valitettavasti.

Mun Àiti jotain sanoi, ettÀ "teidÀn pitÀÀ vaan nyt olla ahkeria", niin vastasin hÀnelle, ettÀ voi, kun se olisikin vain mun ahkeruudesta kiinni...

Oliko teillÀ miten pitkÀ yritys jo takana? YleensÀ kait, jos kuukautiskierto on sÀÀnnöllinen, se tarkoittaa, ettÀ ovulaatio tapahtuu ainakin suurimmassa osassa kiertoja ja siinÀ mielessÀ edellytykset raskaudelle pitÀisi ainakin teoriassa olla olemassa. Toki siihen tarvitaan myös siittiöitÀ, kun ei noita neitseellisiÀ sikiÀmisiÀ tapahtu ihan joka vuosituhat kuitenkaan. ; ) Valitettavasti.
EhkÀisy jÀtettiin pois kesÀkuussa -24, mutta kesti pari kuukautta ettÀ kierto löytyi. Muutama kierto on jÀÀnyt moninaisista syistÀ vaille yritystÀ; nÀillÀ ikÀvuosilla en oikein usko, ettÀ tÀrppÀÀ ellei osu oikeasti ajoitus kohdilleen, pelkkÀ sinne pÀin ei riitÀ.

Otin yhteyttĂ€ julkiseen puoleen kun vuosi rehellisiĂ€ yrityskiertoja oli tĂ€ynnĂ€, mutta minut laitettiin kiireettömÀÀn jonoon josta ei ole kuulunut mitÀÀn ja tuskin kohta enÀÀ kuuluukaan kun ikÀÀ on liikaa. 😕 En osaa vielĂ€ tĂ€ysimittaisesti panikoida tai luopua toivosta, mutta eihĂ€n se aika enÀÀ millÀÀn tavalla mun puolellani ole. Mun Ă€iti oli kuitenkin saman ikĂ€inen kuin minĂ€ nyt saadessaan mut, mut mĂ€ en ollut esikoinen.

@Maana Mannila avasit hyvĂ€n keskustelun aiheesta! MeillĂ€hĂ€n siis miehen siittiötilanne tuli tietoon tĂ€ysin yllĂ€ttĂ€en, 9kk yrityksen jĂ€lkeen. Mies on siis todella terve, ei koskaan ole polttanut yms nĂ€itĂ€ muita paheita harrastanut ja kasvanut maaseudun rauhassa, itse sitĂ€kin enemmĂ€n rillutellut menemÀÀn 😅 Ja niin vain meillĂ€ oli sperma-analyysissĂ€ 0 siittiötĂ€ (toki koko analyysistĂ€ löytyi siittiöitĂ€ mutta tutkivat siis mikroskoopin alla osan spermasta josta laskevat siittiöt ja ”kertovat” sen loppumassan kanssa). Onneksi mies oli siis itse nostanut esille syksyllĂ€ 24 ettĂ€ menee vuoden vaihteen jĂ€lkeen antamaan nĂ€ytteen jos ei sitĂ€ ennen raskauduta. Ja hyvĂ€ ettĂ€ meni, kyllĂ€ olisi sapettanut yrittÀÀ koko vuotta kun ei lopuksi mitÀÀn mahdollisuutta edes onnistua. Miesten ”vaivat”, kiveskohjut yms muut tutkitaan ennenkuin edes lĂ€hdetÀÀn hoitoihin - nuo vie yleensĂ€ vielĂ€ vĂ€hĂ€n extra aikaa.

Sermatropit, ubikinonit on kaikki oikein hyviĂ€, mutta nekin alkaa maksaa 50-100€ purkki. Jos sperma-analyysin saa felicitaksesta 40€ omavastuulla niin on todella pieni satsaus. Ei vaadi mitÀÀn muuta kĂ€yntiĂ€. Saa ainakin mielenrauhan ettĂ€ kaikki on ok. Jos analyysissĂ€ olisi jotain ”vialla” niin se yleensĂ€ pyydetÀÀn uusimaan 3kk pÀÀstĂ€ - tuonkin odottelun voi hoitaa jo kun odottaa ettĂ€ vuosi tulee tĂ€yteen.

MeillÀ ekasta analyysistÀ meni kuitenkin 8kk ennen ensimmÀistÀ ivf hoitoa, tehtiin uusintanÀyte, kromosomitestaukset ja testattiin letrozolia miehelle. Ja oltiin yksityisellÀ, eli ei siellÀkÀÀn ole auvoista ohituskaistaa nÀissÀ joissa tutkitaan ensin jos on mitÀÀn muuta keinoa kuin intensiiviset hormonihoidot naiselle.

Ei ole tarkoitus pelĂ€styttÀÀ ketÀÀn tÀÀllĂ€ vaan tarjota lisĂ€tietoa aiheeseen liittyen, sellaista jota meillĂ€ ei todellakaan ollut silloin kun lÀÀkĂ€ri soitti meille analyysin tuloksista 🙏

Muokattu viimeksi:
Onnea @Mamiii :red-heart:

Tsempit sairasvuoteeseen, toivottavasti voit jo paremmin!
Nooo, herĂ€sin aamulla neljĂ€ltĂ€ kun oli niin lĂ€mmin olo, ihan kuin olisi nuotiossa nukkunut. LĂ€mpöÀ oli lĂ€hemmĂ€s 38 niin onko tuo ihme, kun mun normaali aamulĂ€mpö on tĂ€ssĂ€ kohtaa kiertoa luokkaa 35 😂 mies ja kissat oli toki mielissÀÀn, kun sĂ€ngyssĂ€ on oma lĂ€mpöpatteri.

Uudet kilpirauhastulokset tuli tĂ€nÀÀn, raahauduin sinne kuumeesta huolimatta aamusta ja tulos oli 1.76, joten erittĂ€in hyvĂ€ (en tiedĂ€ vaikuttaako flunssa tuohon mutta kumminkin). VielĂ€ kun loppuisi tÀÀ lenssu, kun kohta saa jo aloittaa tallettelut, jos ovis on yhtĂ€ ajoissa kuin viime kuussa 😜

EhkÀisy jÀtettiin pois kesÀkuussa -24, mutta kesti pari kuukautta ettÀ kierto löytyi. Muutama kierto on jÀÀnyt moninaisista syistÀ vaille yritystÀ; nÀillÀ ikÀvuosilla en oikein usko, ettÀ tÀrppÀÀ ellei osu oikeasti ajoitus kohdilleen, pelkkÀ sinne pÀin ei riitÀ.

Otin yhteyttĂ€ julkiseen puoleen kun vuosi rehellisiĂ€ yrityskiertoja oli tĂ€ynnĂ€, mutta minut laitettiin kiireettömÀÀn jonoon josta ei ole kuulunut mitÀÀn ja tuskin kohta enÀÀ kuuluukaan kun ikÀÀ on liikaa. 😕 En osaa vielĂ€ tĂ€ysimittaisesti panikoida tai luopua toivosta, mutta eihĂ€n se aika enÀÀ millÀÀn tavalla mun puolellani ole. Mun Ă€iti oli kuitenkin saman ikĂ€inen kuin minĂ€ nyt saadessaan mut, mut mĂ€ en ollut esikoinen.
kiitos kommentista ja tarinanne jakamisesta. Onpa ikĂ€vĂ€ kuulla, ettĂ€ jouduitte kiireettömÀÀn jonoon julkisella. Ei ole helpoksi tehty tĂ€tĂ€ lapsentekoa nykyihmisille, kun ensin yritĂ€t rĂ€peltÀÀ elĂ€mĂ€s siihen kuntoon, ettĂ€ perusta olis jotain muuta kuin klemmareita, jesaria ja purukumia. Sit kun perusta on edes sinne pĂ€in, oot jo sen ikĂ€inen, ettei onnistu luomuna etkĂ€ hoitojakaan enÀÀ saa. 🙄

Joku tÀÀllÀ kirjoitti kans siitÀ, ettÀ ivf:ÀÀn eivÀt pÀÀsseet, mutta oli kehotettu jatkamaan vielÀ luomusti yrittÀmistÀ, koska se saattais tÀrpÀtÀ. Liittyi follikkelien mÀÀrÀÀn, mitÀ kypsytyshoidossa oli saatu. Emma Taulon Yksin tehty lapsi -podcastissa puhutaan siitÀ, miten hedelmÀllisyys on romahtanut sekÀ naisilla ettÀ miehillÀ ja kemikaalialtistuksesta on puhuttu paljon mediassa.

@Liina1234 wau! Kiitos kattavasta tietopaketista! 🙏 Katselinkin jo vĂ€hĂ€n siemennestetutkimusten hintoja ja ei tosiaan vaikuta siltĂ€, ettĂ€ ajaa kahden työsskĂ€yvĂ€n aikuisen taloutta kuralle. Clearbluen ovulaatiotestit apteekin kĂ€sikaupastakin maksaa enemmĂ€n! Eli jos tĂ€stĂ€ kierrosta nyt ei tĂ€rppÀÀ, niin nostan varmaan asian miehen kanssa pöydĂ€lle. Just tosta syystĂ€, ettĂ€ jos niin pitkĂ€lle mennÀÀn, niin olis sit tutkimuksia tehty ja voitais nopeammin aloittaa tarvittavat hoidot. Ja et tosiaan pelotellut yhtÀÀn, pĂ€in vastoin: tieto ainakin mun pelkoja ja epĂ€varmuuksia hĂ€lventÀÀ paljon. Samoin mielellÀÀn kuulen muiden kokemuksia ja vinkkejĂ€, ettĂ€ miten kannattaa tehdĂ€ ja mitĂ€ selvittÀÀ ensin. 🙏

@Syssymyssy no hyvĂ€, ettĂ€ olit sairaana nyt, niin ehdit ehkĂ€ toipua ennen ovulaatioo eikĂ€ se jÀÀ ainakaan kuumeen takii tapahtumatta! Let’s hope for the best!

Mua aina kuumees paleltaa, sit tulee kuuma ja hiki, kun kuume alkaa laskea. Varmaan yksilöllistĂ€ — ja siis mĂ€hĂ€n siinĂ€ palelen, ei muut. Haha! Mies kuumaverinen ja lemmikkei meil ei oo, joten ihan keskenÀÀn saan hytistĂ€. 🙈

HyvĂ€, ettĂ€ kilpirauhasarvot oli bueno. MĂ€ tosin en tiedĂ€, mitĂ€ niistĂ€ ”kuulisi” katsoa, mut erittĂ€in hyvĂ€ just jees. đŸ€©

Omanapa loppuun: on tÀÀ odottaminen tuskallista, vaikka en tĂ€l hetkel uskokaan, ettĂ€ meil onnistui tĂ€ssĂ€kÀÀn kierrossa. Tehtiin ns. kaikki oppikirjan mukaan, mutta kun ei tĂ€rppÀÀ, niin ei tĂ€rppÀÀ. PĂ€ivĂ€n niilosmi: Jos et jaksa, niin koita vaan jaksaa. SiitĂ€ saan voimaa! đŸ’«âœš

LisĂ€ys: Okei aamul sylkiovulaatiotestin jÀÀkiteet oli aika tiheitĂ€. Outoja pikkunĂ€ppyjĂ€ ollut kasvoissa ja reisissĂ€. Äsken tarkistin kohdunkaulan liman JA SE OLI RUSEHTAVANPUNERTAVAA VALKOISEN SEASSA!!!!! Kuukautiset pitĂ€is alkaa vasta vajaan viikon pÀÀstĂ€. Toisaalt mul oli se yks 21 pĂ€ivĂ€n kierto (nyt kp 22). Eli seuraan tilannetta ja ettĂ€ runsastuuko vuoto vai loppuuko se. Toivottavasti saan unta tĂ€n jĂ€nnityksen keskellĂ€. đŸ˜­đŸ˜±đŸ˜š

Muokattu viimeksi:
Takaisin