BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä dpo11 nega testattu ja lämmötkin lähti jo alas niin huomenna kun sama jatkunee että lämmöt tippuu lisää. Toki mittasin tänään yli 2 tuntia aiemmin. 😂 Mutta nukuin putkeen yli 8 tuntia niin eiköhän lämmöt ihan oikeassa ole. Joten huomenna en enään taida edes testata raskautta siis. Mittaan nyt lämmöt kierron loppuun normaalisti, vaikka tuntuu kyllä turhalta...
Toisaalta oppiipa omaa kiertoa koko ajan paremmin, vaikka uusi kierto nyt alkaisikin. ❤️

Toisaalta oppiipa omaa kiertoa koko ajan paremmin, vaikka uusi kierto nyt alkaisikin. ❤️
No joo totta pitäisi kai ajatella positiivisemmin, mutta kun vähän yli vuosi yritetty ja maaliskuusta asti ovulaatiotakin seurannut tosin aluksi testeillä vaan... Niin positiivisuutta vaikea löytää vähänkään mistään. 😞 Toki tämä nyt oli kolmas kierto kun lämpöjä mittailen, että tätä en ole montaa kertaa tehnyt.

Yritin nyt taas kerran typeränä tutkia yhtä asiaa. Löysin tietoa, että heräämisaika vaikuttaa enemmän lämpöihin vaikka olisi nukkunut hyvin. Pitääkö paikkaansa? 🤔 Mietin vaan kun eilenkin heräsin kyllä puoltatoista tuntia normaalia aiemmin tähän kiertoon. Ja silloin lämmöt korkeat, ja tänään 2 ja puoli tuntia aiemmin mutta laskemaan päin. Voikohan noin paljon vaikuttaa että tänään 0,15 astetta alhaisemmat??

@Kali mulla ennen ovista voi myöhään nukkuminen heittää lämpöjä jopa 0,5 astetta ylös (heräämisajassa ero n. 6h) kun taas luteaalissa se ei ole vaikuttanut niin paljoa (pl. nykyinen kierto) 😄

@Kali kaikenlaiset ajatukset ja tunteet kuuluu asiaan, eikä niitä kannata painaa alas. ❤️ Mä oon kans ymmärtänyt noin kuin @Syssymyssy, että olis tärkeää mitata mahdollisimman täsmällisesti lämpö. Noin puol tuntia sinne tai tänne silloin tällöin ei keikuta venettä, mutta yleisellä tasolla olisi hyvä pyrkiä tarkkuuteen, jotta tulos on vertailukelpoinen.

Jos ootte yli vuoden yrittäny, niin olitteko hakeutunu jo tutkimuksiin? En muista/tiedä, ootko kertonut siitä, joten siks kysyn. ❤️

@Kali kaikenlaiset ajatukset ja tunteet kuuluu asiaan, eikä niitä kannata painaa alas. ❤️ Mä oon kans ymmärtänyt noin kuin @Syssymyssy, että olis tärkeää mitata mahdollisimman täsmällisesti lämpö. Noin puol tuntia sinne tai tänne silloin tällöin ei keikuta venettä, mutta yleisellä tasolla olisi hyvä pyrkiä tarkkuuteen, jotta tulos on vertailukelpoinen.

Jos ootte yli vuoden yrittäny, niin olitteko hakeutunu jo tutkimuksiin? En muista/tiedä, ootko kertonut siitä, joten siks kysyn. ❤️
Ollaan joo haettu mutta ei meitä hyväksytty edes vuoden yrityksen jälkeen. Kun syynä oli kun raskauksia alkanut niin heidän mielestään edellytykset spontaanille raskautumiselle edelleen hyvät tai jotain muuta paskaa. En muist tarkalleen enään kun lähete tehtiin julkiselta kyllä mutta erikoissairaanhoito lähetti bumeringina sen takas seuraavana päivänä... 😞 Toki alkaahan raskuadet mutta kun ei jatku niin tuntui vaan että halusivat pestä kätensä tästä, toki luki siinä josnpuoleen vuoteen ei uutta raskautta ala tai kolmas yli kuuden viikon keskenmeno niin sitten voi yrittää tehdä lähetteen uudestaan. Ei siis luvattu että pääsee tutkimuksiin varmasti edes noissa tilanteissa vaan voi YRITTÄÄ lähetettä heille lähettää uudestaan. 🙄 Toivon ettei heihin tarvitse olla enään koskaan yhteyksissä, koska luotto julkista terveydenhuoltoa kohtaan ei eses 0 vaan miinuksen puolella. 🤣 Joten toivon että tuosta lugesteron lääkkeestä apua ja ei tarvitse hakeutua tutkimuksiin sen enempää.

Joka tapauksessa yritän nyt olla vaipumatta synkkyyteen ainakaan vielä. Helpommin sanottu kun tehty, mutta... 🤷‍♀️ Monta tuntia tai noin 2 outo kova kohta tuntunut alavatsan kohdalla. Sellainen aluksi tuntui kuin joku puukottaisi jollain sukkapuikolla ja sitten runtui se kohta kovana ja vihloo taas mutta tarkemmassa kohdassa nyt kuin toissa yönä. Tuskinpa on mitään kun en ennenkään vaikka raskaana olen ollut niin tälläisiä ole koskaan huomannut vaikka tarkkaan olen kuulostellut kehoa ennenkin. 🙈 Outoa vaan, siksi mainitsin...

Ollaan joo haettu mutta ei meitä hyväksytty edes vuoden yrityksen jälkeen. Kun syynä oli kun raskauksia alkanut niin heidän mielestään edellytykset spontaanille raskautumiselle edelleen hyvät tai jotain muuta paskaa. En muist tarkalleen enään kun lähete tehtiin julkiselta kyllä mutta erikoissairaanhoito lähetti bumeringina sen takas seuraavana päivänä... 😞 Toki alkaahan raskuadet mutta kun ei jatku niin tuntui vaan että halusivat pestä kätensä tästä, toki luki siinä josnpuoleen vuoteen ei uutta raskautta ala tai kolmas yli kuuden viikon keskenmeno niin sitten voi yrittää tehdä lähetteen uudestaan. Ei siis luvattu että pääsee tutkimuksiin varmasti edes noissa tilanteissa vaan voi YRITTÄÄ lähetettä heille lähettää uudestaan. 🙄 Toivon ettei heihin tarvitse olla enään koskaan yhteyksissä, koska luotto julkista terveydenhuoltoa kohtaan ei eses 0 vaan miinuksen puolella. 🤣 Joten toivon että tuosta lugesteron lääkkeestä apua ja ei tarvitse hakeutua tutkimuksiin sen enempää.

Joka tapauksessa yritän nyt olla vaipumatta synkkyyteen ainakaan vielä. Helpommin sanottu kun tehty, mutta... 🤷‍♀️ Monta tuntia tai noin 2 outo kova kohta tuntunut alavatsan kohdalla. Sellainen aluksi tuntui kuin joku puukottaisi jollain sukkapuikolla ja sitten runtui se kohta kovana ja vihloo taas mutta tarkemmassa kohdassa nyt kuin toissa yönä. Tuskinpa on mitään kun en ennenkään vaikka raskaana olen ollut niin tälläisiä ole koskaan huomannut vaikka tarkkaan olen kuulostellut kehoa ennenkin. 🙈 Outoa vaan, siksi mainitsin...
Kuulostaa toivoa herättävältä! ❤️ Joku kommentoikin jossain ketjussa, että vaikuttaa siltä, että teidän lapsi olisi kovasti tulossa, mutta hänellä on mutkia matkassa. Jospa tuo sun saama progesteronituki auttaisi! 🥰 Liikuttuneena ja myötäeläen matkaanne seuraan, vaikka vasta vähän aikaa aktiivisemmin täällä olen kirjoitellut. 🙏

Täällä lämmöt nousussa lopultakin. Oura arvelee ovulaatiota keskiviikolle, mut ite uskon, että on ollut ma tai ti — oireiden perusteella. Ti-päivän aikana muistaakseni valkovuoto muuttui voidemaiseksi ja on siitä asti sellaista ollut. Viikon verran seuraillaan tarkasti ja sit ootellaan joko testipäivää tai uutta kiertoa alkavaksi. En ajatellu testaa enneku kuukautisvuoto on jöänyt pois.

Liitteet

• IMG_9828.jpeg
    IMG_9828.jpeg
    103.1 KB · Katsottu: 7
204670.jpg

Ja aivan kuten oletin, sieltä se rysähti lämpö rysähti viivan alle, niin ei tarvitse enää testailla.

Yk 8 alkaa ja entistä kovempi yritys päälle.

Ja pliis ei ylitsevuotavaa sympatiaempatiaa mulle, alan jo väsymään porukan "jaksuja, kyllä te vielä onnistutte" -lässytykseen ja sääliin 🙄 En oo puhunut enää hirveesti tän foorumin ulkopuolellakaan tästä projektista enää kellekkään, kun alkaa ärsyttää ihmisten reaktiot.

View attachment 152503
Ja aivan kuten oletin, sieltä se rysähti lämpö rysähti viivan alle, niin ei tarvitse enää testailla.

Ja pliis ei ylitsevuotavaa sympatiaempatiaa mulle, alan jo väsymään porukan "jaksuja, kyllä te vielä onnistutte" -lässytykseen ja sääliin 🙄 En oo puhunut enää hirveesti tän foorumin ulkopuolellakaan tästä projektista enää kellekkään, kun alkaa ärsyttää ihmisten reaktiot.

Harmi ettei taaskaan tärpännyt. Fakta on se, että kaikki eivät vaan onnistu. Ei edes lapsettomuushoidoissa kaikki saa toivomaansa tulosta. Ikä on monelle se tekijä, mutta myös nuoremmat voivat olla hedelmättömiä syystä tai toisesta.

Esim. Yhdellä tutullani ilmeisesti jo lapsuudessa/nuoruudessa oli kaikki siittiöt tuhoutuneet/siittiöntuotanto sellaisen taudin takia, johon ei silloin ollut rokotetta. Ei sille sitten enää mitään mahda..

View attachment 152503

Sympatiaa pyynnöstä huolimatta. Voin vain kuvitella, miten tympeältä ja turhauttavalta tuntuu pettymys toisensa perään — olen itse ihan kyllästynyt, eikä me ole yritetty kuin vasta puoli vuotta eikä sitäkään kokonaan kovin aktiivisesti.

Sitä on kaikesta huolimatta jatkettava elämää ja yritettävä löytää muita iloa tuovia asioita. Jos omaa lasta ei syliin saa, niin elämä on sitten toisenlaista. Voimia toivon teille kaiken keskelle. ❤️

Mä testasin tänään negatiivisen, toki lämmöt vielä korkealla, samassa kun eilen. Mutta eiköhän tämä ollut munkin osalta tässä tämä kierto jälleen kerran. 🙄 Vituttaa kun kerkesin eilen iltaan mennessä typeristä hailuroista innostua joita sain jälleen kerran uuteen testiin joihin en ennen ollut saanut. 😮‍💨 Taitaa pitää heittää ne testit pois..

Liitteet

• Screenshot_20260130_090539_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_127613450480432.jpg
    Screenshot_20260130_090539_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_127613450480432.jpg
    87.5 KB · Katsottu: 13
Täällä onkin taas tapahtumaa ollut, kun ei ole pariin päivään ehtinyt kirjoittelemaan 😊

@Kali lla ilmeisesti jännitysnäytelmää menossa 🤩🌈

@Syssymyssy mä voin niin samaistua tuohon kirjoittamaasi. Oon itse myös pitänyt hyvin matalaa profiilia vauvahaaveista, sillä en jaksa ihmisten sympatiaa ja jaksamisen toivotteluita. Kun jo esikoisen tärppiä odotettiin kuukausi tolkulla, siinä asiaan turtui. Keskenmennyt raskaus sitten kun tärppäsi heti ekasta kierrosta, niin jo elätteli toiveita että josko meidän onni olisikin kääntynyt! Mutta ei. Lähipiiristä sanottiin km jälkeen, että ei kannata vaipua epätoivoon - uusi raskaus alkaa todennäköisesti nyt tosi nopeasti kun "keho tietää jo mitä tehdä". Joopa joo, keskenmenosta on nyt se 8kk ja kierron normalisoitumisesta 6kk. Onhan tämä odottelu välillä hyvin raastavaa...

@Maana Mannila jee, että siellä on nyt lämmöt noususuunnassa! Toivotaan, että ovis on nyt tapahtunut 🤗🌈

Täällä on tänään oletettavasti dpo12. Lämmöt droppasi ihan luteaalirajalle, oon näistä tietämätön mutta kuvittelin jotenkin että terot pitäisi lämmöt ylhäällä kunnes kuuri loppuu 🤔 Kommentoikaa te viisaammat. Tänään viimeinen päivä 10 pvän kuurista. Testi nega.
Mielenkiintoista nyt nähdä milloin uusi kierto alkaa ja onko tästä ensimmäisestä kuurista ollut apua kuukautisten pituuteen, tai lähinnä siihen jälkeiseen tiputteluun. Mitään sivuoireita en teroista onneksi huomannut, joten käytän ensi kiertoonkin.
Ajattelin, että varailen maaliskuulle aikaa ihan suoraan Ovumiaan, jos tässä nyt ei mitään sitä ennen tapahdu. Pääsee sitten ihan oikeasti perehtyneelle lääkärille tsekkaukseen, kun km raskauden alkamisestakin tulee se vuosi jo siinä kohtaa pian täyteen. Ei viitsisi arvailla kauhean pitkään enää, että tarviiko tässä muutakin apuja 😊 Vaikka kyllä mulla ihan luottoa on, että hyvin vielä käy kun kaksi raskautta kahteen vuoteen kuitenkin alkanut 🌈

1000040590.jpg

Muokattu viimeksi:
Voi @Kali olitkin ehtinyt päivittelemään tilannetta viestini aikana 😔 Pahoitteluni turhaan heränneistä toiveista ❤️‍🩹 Toivotaan niin teillekin parempaa onnea jo seuraavaan kiertoon 🫶🏻

@Mamiii @Maana Mannila mähän olen siis päättänyt, että jossain kohtaa meillehän tulee se oma lapsi. Mä en suostu edes ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, ettei sellaista tulis.

@Puolikuu ei ole tehty muuta, kuin mitattu multa AMH ja testosteroni (silloin kun epäiltiin PCOS) ja mieheltä testosteroni, meillä tosiaan "vasta" yk 8 alkamassa, ja tällä hetkellä ei todellakaan ole rahaa laittaa penniäkään tutkimuksiin tai hoitoihin yksityisellä. En tiedä saadaanko mitään tutkimuksia julkiseltakaan, kun on ylipainoa, lääkäri lupaili kyllä miehelle siemennestetutkimusta sitten, kun tulee vuosi yritystä täyteen.

No mies vielä laitto okei no pyysi että teen varmistukseksi digitestin, oli onneksi 1 clearbluen herkkä digi ja eihän siinä mitään hyvää tullut lukemaan. 🙄 Sanoin vaan aikaisemmin että tänään olisi ollut hyvä tulla positiivinen viimeistään, kysyi teinkö testin ja sanoin tehneeni mutta ei mitään muuta näkynyt kuin erittäin haalea hailura. Varmaan siksi pyysi tekemään sen digitestin. No ei se mitään muuttanut. Nyt voinee tehdä viikonloppu suunnitelmat ja suunnata ostamaan alhoholillista juotavaa.. 😂

Yllättävää vaan että lämmöt noinkin korkealla... Vaikka yleensä dpo13-14 alkaneet kuukautiset eli huomenna tai ylihuomenna tuon mukaan. 😔 No ei varmaan ala kun lämmöt ei tipahtaneet muuta kuin eilen toissapäiväiseen verrattuna. Tänään lähes sama lukema kuin eilen tai no 0,01 astetta korkeampi.

@Mamiii @Maana Mannila mähän olen siis päättänyt, että jossain kohtaa meillehän tulee se oma lapsi. Mä en suostu edes ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, ettei sellaista tulis.

@Puolikuu ei ole tehty muuta, kuin mitattu multa AMH ja testosteroni (silloin kun epäiltiin PCOS) ja mieheltä testosteroni, meillä tosiaan "vasta" yk 8 alkamassa, ja tällä hetkellä ei todellakaan ole rahaa laittaa penniäkään tutkimuksiin tai hoitoihin yksityisellä. En tiedä saadaanko mitään tutkimuksia julkiseltakaan, kun on ylipainoa, lääkäri lupaili kyllä miehelle siemennestetutkimusta sitten, kun tulee vuosi yritystä täyteen.
Siinä tapauksessa ja siihen asti, että oma lapsi on sylissä, on jatkettava elämää ja yritettävä löytää siitä iloa tuottavia asioita. <3 Itse tässä kun olen pohtinut, että jos meille ei tulekaan lasta, niin kaikenlaisia keloja on tullut pyöriteltyä. Pyydän anteeksi.

Toivottavasti pääsette tutkimuksiin — ja hoitoihin, jos tarvii — julkiselle ja ainakin miehelle siemennesteanalyysin. En tiedä, mitä bmi-rajat noissa on, mutta voisko ne olla tiukentuneet (ehkä rajat on myös tiukentuneet, sillä ystäväni sai puolisonsa kanssa hoitojen avulla kaksi lasta ylipainosta huolimatta, hänellä on pcos, en tiedä, onko sillä vaikutusta)… Jos kohta bmi yksittäisen ihmisen terveydentilan arivoinnissa on kyseenalainen työkalu, joka alun perinkin on tarkoitettu demografisella tasolla käyettäväksi.

@Kali äh, onpa turhauttavaa, että testit on epäselviä ja tuloksissa tulkinnan varaa. Sulla vaikuttaa kuitenkin raskaaksi tuleminen onnistuvan, joten tosiaan toivottavasti seuraavan kerran, kun niin käy, progesteronituki auttaa.

@Syssymyssy Se on hyvä, jos mies pääsisi tarvittaessa ajan kuluessa tutkimuksiin. Mutta, yk8 ei vielä ole sinänsä erikoisen pitkä aika, joten mahdollisuuksia on vielä luomunakin. Enkä tarkoita, etteikö sen saisi tuntua pitkältä, mutta vain siitä näkökulmasta, että luomutärppi on mahdollinen edelleen. Mä opin meidän Ovumia -käynnillä, että miehestäkin asia voi olla yllättävästi kiinni. Meillä kaksi kuumetautia oli tappanut 55% siittiöistä. Että voi tulla hetkellisiäkin hedelmällisyyden laskuja, jotka korjaantuu ajan kanssa. Ja sitä myös painotettiin, että kaksi ejakulaatiota viikossa pitää siittiöt hyvinä ja liikkuvina. Eipä ole ollut tahti niin kova meillä. Joutuu nyt vähän välisyöksyjä varmaan hoitamaan itsenäisestikin.. 🙈

Muokattu viimeksi:

Sitten se tulee prkl 💪 Ja anteeksi kommenttini. On pitkä aika tuo yk8. Jokainen kuukausi voi tuntua ikuisuudelta odottaa ja tuntuu ehkä epäreilulta, että ei tule raskaaksi vaikka tekee kaiken oikein.

Paljonko sun AMH oli, jos saa kysyä?

@Kali oliko sulla kuvaa tännpäivön hailurasta. Ehkä se digissä ei vielä näy kun niin hailakka oli. Sanottiinko että vasta plussasta aloittaa luget? Mä luulin et ois ollu heti tukemaan luteaalia kun ovis varmasti ohitettu.

@Nellinen mullakin lugesteronista huolimatta lämmöt käy välillä tosi alhaalla ihan coverissa kiinni. Otan iltaisin yhden tabletin dpo3 alkaen. Ja dpo13 jos nega niin sinä iltana en enää ota sit. En tiedä käyttäytyykö nää hieman eritavalla terolutteihin verrattuna .

@Maana Mannila pääsee Toivittavasti piinailemaan. Toivotaan että päivät kuluu nopsaa.

@Syssymyssy jos se uusi kierto sielt alkaa niin tsemppiä uuteen kiertoon 👍

@Mamiii miltä lämmöt näyttää siellä?

Soittelin just ovumialle ja samalla pyysin katsoo mun vanhat ultraukset mitä niissä sanottiin kun varasin siis nyt itselle ultran ja miehelle simppatestin ni nähdään mikä tilanne. Elikkäs 3/23 ultrattiin ekan kerran ja silloin merkintä oli 13 rakkulaa yhteensä. 9/23 oikealle oli huono näkyvyys ja vasemmalla näkyi 8.

Toivotaan että voisi sen ajan perua, arviolta kp5 se uus ultra mut sen näkee sit miten tää kierto päättyy.

Tän päivän käppyrä
IMG_9556.jpeg

@Kali oliko sulla kuvaa tännpäivön hailurasta. Ehkä se digissä ei vielä näy kun niin hailakka oli. Sanottiinko että vasta plussasta aloittaa luget? Mä luulin et ois ollu heti tukemaan luteaalia kun ovis varmasti ohitettu.

@Nellinen mullakin lugesteronista huolimatta lämmöt käy välillä tosi alhaalla ihan coverissa kiinni. Otan iltaisin yhden tabletin dpo3 alkaen. Ja dpo13 jos nega niin sinä iltana en enää ota sit. En tiedä käyttäytyykö nää hieman eritavalla terolutteihin verrattuna .

@Maana Mannila pääsee Toivittavasti piinailemaan. Toivotaan että päivät kuluu nopsaa.

@Syssymyssy jos se uusi kierto sielt alkaa niin tsemppiä uuteen kiertoon 👍

@Mamiii miltä lämmöt näyttää siellä?

Soittelin just ovumialle ja samalla pyysin katsoo mun vanhat ultraukset mitä niissä sanottiin kun varasin siis nyt itselle ultran ja miehelle simppatestin ni nähdään mikä tilanne. Elikkäs 3/23 ultrattiin ekan kerran ja silloin merkintä oli 13 rakkulaa yhteensä. 9/23 oikealle oli huono näkyvyys ja vasemmalla näkyi 8.

Toivotaan että voisi sen ajan perua, arviolta kp5 se uus ultra mut sen näkee sit miten tää kierto päättyy.

Tän päivän käppyrä View attachment 152511
Tässä kierrossa kun sain lääkeet vasta dpo9 käskettiin aloittamaan vaan jos raskaana ja muuten dpo3 lähtien. Joka ei siis tällä kertaa ollut mahdollista. 😂 En säästänyt testiä, revin sen kun keksin että sillä tapaa jää turhien viivojen tihrustelu vähemmälle kun tuhoan testin kun testi aika kulunut. 🤣 Sitä kyllä ei olisi kuvaan edes saanut plus en luota vaikka olisin kun selvisi että ne testit ei olleet edes herkkiä. Niin virheellinen eilinen tulos koska jos olisi ollut oikea plussan alku ei herkässä testissä olisi se herkässä digissäkin kaiken logiikan mukana näkynyt. 🤷‍♀️ Mies ei kyllä suostunut mun viikonloppu suunnitelmiin juoda jotain alkoholillista kun elättelee vielä toivoa plussaan jostain syystä. 🥴

Takaisin