BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omanapailen nyt törkeästi tähän väliin, kun jäin miettimään tätä dippiä. 🤔

Huomasin että olin merkannut oviplussan ff:ään kp10 ja kp11, vaikka premomissa ovisplussa on kp11 ja kp12. Varmaan sekoitti, kun kp10 ja kalenterissa 11. päivä. FF on merkannut oviksen lämpöjen mukaan ja se on samana päivänä kuin ovisplussa. Periaatteessa ovis voi olla siis päivää myöhemmin eli tänään olisikin dpo8 eikä dpo9.

No, täytyy nyt katsoa miten lämmöt käyttäytyy ensi yönä. En sinänsä ole huolissaan, että menkat olisi vielä alkamassa, koska luteaali on mulla ollut 14-15 päivää ja ovis tulee aikaisin.

Periaatteessa tuo voisi siis olla kiinnittymisdippi, varsinkin kun eilen oli ihan järkkyjä mahakramppeja ja kohtu tuntui kutisevan sisältä päin. Pitää nyt kuitenkin koettaa olla liikaa nostattamatta toiveita, todennäköisesti negakierto tämäkin. Jos eilen oli kiinnittyminen kp19 niin varmaan kp21-22 näkyisi testissä haamu. Täytyy nyt aamuisin testata. Käyn ostamassa varmaan pari apteekin ultraa aamutestauksia varten.

@Kali ootko testannut tavallisella ovistestillä tuona aikana vai vaan sillä laitteella? Mietin vaan jos se taso on noussut ylös ja laskenut sen jälkeen alas ennen kuin ois noussut uudestaan. Jos siis tavallinen testi oisin näyttänyt posia just ennen tuota lämpöjen nousua? En tiedä kunhan pohdin.
En itseasiassa testannut kun kerran päivässä tolla laitteella. Mietin itsekkin jos olisin tiheämpään testannut olisiko tullut positiivinen ovulaatiotesti, kun kuitenkin tuolla voi vain kerran päivässä testata niin voihan se huippu olla mennyt ohi nopeasti. Kun muutama päivänä testejä katselin ja oli kyllä tummia viivoja siinä testi viivan kohdallakin, niin voi olla että oli huippu juuri tulossa mutta ei ihan tarpeeksi korkea laitteelle huomattavaksi.. Nyt monta päivää pelkkää tyhjää testiviiva kohdassa...

@Kumpare mulla on nyt iltapäivällä synnytyskivuista ja kivunlievitysmenetelmistä luento niin mietin jos siinä samalla kävisin äkkiä mutkan apteekissa ja hakisin pari apteekin testiä millä sais nyt huomenna testattua kotona. Luulis että dpo 13 jo näkyisi jos jotain ois näkyäkseen. Siis tietenkin jos lämmöt on vielä koholla. Ja muutenkin mun pitäis viimeistään perjantaina aamulla tietää tulos koska luget loppuu torstaina illalla ja jos sattuisi olemaan raskaana, pitäis niitä varmaan jatkaa pidempään.

@Syssymyssy Mitä tuo valkoinen kolmio tarkoittikaan esim. kp5 kohdalla? Olikos se joku epävarma mittaustulos tms? Jos siinä on ollut epäselvät olosuhteet niin olisiko parempi diskata se lämpö niin ff tunnistaisi oviksen paremmin? Ja progenkinhan voi käydä mittauttamassa jos mietityttää. 😊
Meinaa et mitattu myöhään, oon viikonloppuna nukkunu varmaan puolille päivin niin vois diskata 😅 Tosin noi seuraavan viikonlopun lämmöt otin siten, että heräsin mittaamaan kyllä samaan aikaan, mutta se varmaan vaikuttaa, jos menee nukkumaan vasta neljältä ja viiden jälkeen herää mittaamaan 🫣

Meinaa et mitattu myöhään, oon viikonloppuna nukkunu varmaan puolille päivin niin vois diskata 😅 Tosin noi seuraavan viikonlopun lämmöt otin siten, että heräsin mittaamaan kyllä samaan aikaan, mutta se varmaan vaikuttaa, jos menee nukkumaan vasta neljältä ja viiden jälkeen herää mittaamaan 🫣
Siinähän pitäis olla muutaman tunnin unet alla että ois luotettavampi tulos eli varmaan vaikuttaa jos oot nukkunut tyyliin tunnin tai pari vaan.

Heippa! Hetken aikaa olen lukenut tätä ketjua ja perehtynyt enemmän näihin lämpöjen mittailuihin 😊 Ennen esikoista mittasin jokusen kierron, mutta silloin vain ihan perus mittarilla ja kainalosta.
Mulla on siis taustalla viime keväällä yksi km, kyseinen raskaus alkoi heti ensimmäisestä yrityskierrosta kun pikkusisarusta alettiin miettimään. Meni valitettavasti kuitenkin aika varhain kesken ❤️‍🩹 Sittemmin ei ole plussaa näkynyt ja nyt olen paininut hieman menkkojen jälkeisen tiputteluvuodon kanssa. Viime kierrossa tiputtelua oli itseasiassa myös luteaalissa muutaman päivän. Ennen esikoista mulla menkat alkoi aika monessa kierrossa ensin tiputtelulla ja nyt gynekologi kaiken tämän summana määräsi minulle kokeiluun terolutit. Haluan siis olla mahdollisimman varma, että ovulaatio on tapahtunut ennen kuin alan ottamaan teroja. Kierto on vaihdellut 25-30 päivän pituuksissa, yleensä on 27-28 päivää.
Mittauksen aloitin tähän kiertoon kp4, kun BBT mittari saapui. Nyt mittaan suusta ja yritän ajoittaa mahdollisimman tarkkaan samaan aikaan aamuisin, mutta taapero hieman sanoittaa meidän aamurytmiä ja normaalisti niin tarkasti samaan aikaan heräävä lapsi onkin nyt herännyt muutamasti jo tavallista aiemmin - totta kai 😅
Tänään kp16 ja dpo3 ja nyt aamulla otin sitten ensimmäisen terolutin. Mielenkiintoista nähdä, onko tällä mitään vaikutusta mihinkään 🤞🏼 Millaisia kokemuksia, jos muut ovat käyttäneet?

Yritän seurata aktiivisesti ja ottaa osaa keskusteluihinne 🤗

Tässä vielä tämä oma käyräni, erittäin selkeä ovisplussa tuli lauantaina kp12 ✨️ Oon huomannut, että suusta mitattuna lämmöt on selvästi keskimääräistä korkeammat. Kainalosta mulla on normilämpö 36,3 luokkaa. Meillä on kyllä tällä hetkellä myös tosi lämmin sisällä, mies säästää sähkössä ja takka hohkaa 😄
1000039159.jpg

Tervetuloa @Nellinen! ❤️ Kivaa saada lisää mittaajia!

Mistä tilasit sun BBT-mittarin? Mä oon miettinyt, että hankkisin itselle myös oikean mittarin jos en raskaudu tästä kierrosta. Mittailen siis Ouralla ja se synkkaa suoraan tulokset FF:iin. Toivottavasti sulla terot auttaa tiputteluun!

Olen yrittänyt itse ajatella tätä mittaushommaa niin, että sillä voi seurata lämpötilojen trendejä, ainakin tuolla Ouralla.

Mistä tilasit sun BBT-mittarin? Mä oon miettinyt, että hankkisin itselle myös oikean mittarin jos en raskaudu tästä kierrosta. Mittailen siis Ouralla ja se synkkaa suoraan tulokset FF:iin. Toivottavasti sulla terot auttaa tiputteluun!

Olen yrittänyt itse ajatella tätä mittaushommaa niin, että sillä voi seurata lämpötilojen trendejä, ainakin tuolla Ouralla.
Et kysynyt multa mutta mä hankin omani amazonista samalla kun tilasin easy@home testejä. Tuo on puhelimeen yhdistetty niin heittää lukemat suoraan premomiin mistä voi helposti siirtää FF:ään.

Tilasin ihan vain Raskauskeijulta, siitä tiesi varmaksi että mittaa kahdella desimaalilla 😊 Laadusta en muuten osaa sanoa mitään, riittänee omaan tarpeeseeni.

Okei kiitos! Ihmettelen vain kun toista viivaa ei edes näy noissa ovulaatiotesteissä jotka siihen laitteeseen menee. 😂 Ja jonain päivinä parina näkynyt selkeä toinen viiva. Toki eihän niitä saisi varmaan tulkita edes, mutta pointti lähinnä että outoa että tuolla lailla. Siksi epäilin ettei näytä matalaa korkean tuloksen jälkeen jos huippua ei ole havaittu. Mutta hyvä tietää, taidan vaan jatkaa testailua kun muutenkin tähän kiertoon mennyt jo 11 testiä tämän päivän testailujen jälkeen, että ensi kiertoa varten pakko ostaa uusi paketti joka tapauksessa.

//Tosiaan lisään tähän testistä kuvan vaikka näitä ei toki saisi tulkita, mutta nyt epäilen jo onko tuo mun laite rikki?? Tällä testillä tänään sain korkean tuloksen siis.

View attachment 152176
Voin tähän kommentoida, että laite tulkitsee korkean tuloksen ton testitikun ”palleron” tummuudesta eikä viivasta. Se pallero on ihan valkoinen, jos estrogeenia ei ole, ja se tummuu sitten kierron edetessä. Ja jos pallero on kierron ekaa mittausta tummempi, saat korkean tuloksen.

Viivan tummuudesta se tulkitsee vain lh-piikin, jonka nousu antaa sitten sen ”huipputuloksen”. 😊

Heippa! Hetken aikaa olen lukenut tätä ketjua ja perehtynyt enemmän näihin lämpöjen mittailuihin 😊 Ennen esikoista mittasin jokusen kierron, mutta silloin vain ihan perus mittarilla ja kainalosta.
Mulla on siis taustalla viime keväällä yksi km, kyseinen raskaus alkoi heti ensimmäisestä yrityskierrosta kun pikkusisarusta alettiin miettimään. Meni valitettavasti kuitenkin aika varhain kesken ❤️‍🩹 Sittemmin ei ole plussaa näkynyt ja nyt olen paininut hieman menkkojen jälkeisen tiputteluvuodon kanssa. Viime kierrossa tiputtelua oli itseasiassa myös luteaalissa muutaman päivän. Ennen esikoista mulla menkat alkoi aika monessa kierrossa ensin tiputtelulla ja nyt gynekologi kaiken tämän summana määräsi minulle kokeiluun terolutit. Haluan siis olla mahdollisimman varma, että ovulaatio on tapahtunut ennen kuin alan ottamaan teroja. Kierto on vaihdellut 25-30 päivän pituuksissa, yleensä on 27-28 päivää.
Mittauksen aloitin tähän kiertoon kp4, kun BBT mittari saapui. Nyt mittaan suusta ja yritän ajoittaa mahdollisimman tarkkaan samaan aikaan aamuisin, mutta taapero hieman sanoittaa meidän aamurytmiä ja normaalisti niin tarkasti samaan aikaan heräävä lapsi onkin nyt herännyt muutamasti jo tavallista aiemmin - totta kai 😅
Tänään kp16 ja dpo3 ja nyt aamulla otin sitten ensimmäisen terolutin. Mielenkiintoista nähdä, onko tällä mitään vaikutusta mihinkään 🤞🏼 Millaisia kokemuksia, jos muut ovat käyttäneet?

Yritän seurata aktiivisesti ja ottaa osaa keskusteluihinne 🤗

Tässä vielä tämä oma käyräni, erittäin selkeä ovisplussa tuli lauantaina kp12 ✨️ Oon huomannut, että suusta mitattuna lämmöt on selvästi keskimääräistä korkeammat. Kainalosta mulla on normilämpö 36,3 luokkaa. Meillä on kyllä tällä hetkellä myös tosi lämmin sisällä, mies säästää sähkössä ja takka hohkaa 😄
View attachment 152220
Mä voin jakaa kokemukseni keltarauhashormonikuurista. Mullakin oli tiuhan tiputtelun takia käytössä ensin terolutit ja sitten cyclogestit. Ne nosti jonkin verran lämpöjä loppukiertoon. Mitään varsinaisia ihmelääkkeitä ne ei olleet, mutta yk6 meillä tärppäsi lääkkeen kanssa 😊

Tiputtelu väheni mulla kyllä etenkin loppukierrosta. Jostain syystä aina pari päivää oviksen jälkeen tiputteli silti muutaman päivän ajan. Ja sitten kun syyskuussa tärppäsi, tiputteli lääkkeestä huolimatta joka päivä dpo 2-9 ajan 😅

Kuulostaa hyvältä sun mittaustyyli 🙏🏻 suusta lämmöt on joo aina vähän kainaloa korkeammat!

Voin tähän kommentoida, että laite tulkitsee korkean tuloksen ton testitikun ”palleron” tummuudesta eikä viivasta. Se pallero on ihan valkoinen, jos estrogeenia ei ole, ja se tummuu sitten kierron edetessä. Ja jos pallero on kierron ekaa mittausta tummempi, saat korkean tuloksen.

Viivan tummuudesta se tulkitsee vain lh-piikin, jonka nousu antaa sitten sen ”huipputuloksen”. 😊
Okei no sitten epäilen enemmän vielä että ollut siinä rajalla että ei lh piikkiä tunnistanut kun oli kerran jo todella tumma se viiva ja nyt ei moneen päivään viivaa siinä testi kohdassa ollenkaan. Niin epäilen että mennyt ohi se lh huippu liian nopeasti tolle laitteelle tällä kertaa. 🤔 Että saattoi kyllä käydä lähellä kun kerran oli tasavahvat viivat kun katsoin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi tunnistaakseen huippua...

Mä voin jakaa kokemukseni keltarauhashormonikuurista. Mullakin oli tiuhan tiputtelun takia käytössä ensin terolutit ja sitten cyclogestit. Ne nosti jonkin verran lämpöjä loppukiertoon. Mitään varsinaisia ihmelääkkeitä ne ei olleet, mutta yk6 meillä tärppäsi lääkkeen kanssa 😊

Tiputtelu väheni mulla kyllä etenkin loppukierrosta. Jostain syystä aina pari päivää oviksen jälkeen tiputteli silti muutaman päivän ajan. Ja sitten kun syyskuussa tärppäsi, tiputteli lääkkeestä huolimatta joka päivä dpo 2-9 ajan 😅

Kuulostaa hyvältä sun mittaustyyli 🙏🏻 suusta lämmöt on joo aina vähän kainaloa korkeammat!

Kiitos kokemuksesta 😊
Jos jotain tältä toivon, niin sitä että se menkkojen jälkeinen tiputtelu helpottaisi. Mulla on yleensä menkat 5 päivää ja tiputtelua 2-4 päivää päälle, menkat tuntuu siis ikuisuudelta 😩 Tätä ei ollut ennen keskenmenoa. Tuon viime kierron luteaalitiputtelun oon järkeillyt ovulaation piikkiin, sellaista oli joskus joissain kierroissa esikoista yrittäessäkin (ehkä ollut aiemminkin, mutta ei sitä niin tarkasti kiertoaan ollut seurannut ennen raskauden yritystä 😅). Esikoisen syntymän jälkeen ei ole ollut tosiaan sitä tiputtelua ennen menkkoja. Se oli kyllä masentavaa, kun aina tiesi että tärppiä ei ole odotettavissa kun tiputtelu alkoi. Joskin sun tapauksessa sen ajankohdan tiputtelu olikin kuitenkin merkki hyvästä! 🌈
Mulla on myös endoa jossain määrin, kolmisen vuotta sitten oli endometriooma munasarjassa. Eli kaikkea pientä "mukavaa" tässä yrityksen lomassa 🥲 Esikoinen tärppäsi yk12, eli pidempi yritysaika on meille valitettavasti tuttua.

Toivotaan kuitenkin, että pian jo onni kävisi - useammallekin täällä ❤️

Takaisin