BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mamiii Kiitos toiveikkaasta viestistä! ❤️ Tuntuu tosi uhkaavilta kaikki nämä dipit. Katsotaan huomenna aamulla mikä meno, kun on saanut omassa sängyssä nukkua.

Mulla jäi nuo juilinnat päälle. Nippailee ja särkee välillä häpyluun alta, välillä jomman kumman munasarjan kohdalta ja nyt alkoi alaselkääkin särkeä. Tissejä myös pistelee. Saa nähdä onko nämä jotain keltarauhasoireilua vaan vai onko siellä joku poraamassa itselleen paikkaa.

Tämä on tyhmä juttu, mutta automaattinen tekstinsyöttö korjasi joskus keltarauhanen➡️keltapaitainen ja oon siitä lähtien kuvitellut keltarauhasen mielessäni dimex-pukuiseksi raksaäijäksi, joka röiukkoilee munasolun montun äärellä. 😆

@Kali Tsemppiä ❤️

@Syssymyssyllä on hieno nousu!

@Pogon käyrä näyttää myös lupaavalta! Milloin meinaat testata!

@Kumpare hauska tuo ennakoiva teksti syöttö. Välillä korjaa mullakin sanat ihan ihmeellisiksi ja tulee hankaluuksia ymmärtää jos korjaus on ollut erikoisempi.

Mulla on vain yksi raskauskeijun puikkotesti kotona enkä aio lähteä ostamaan nyt muuta. Varmaan huomenna testaan jos lämmöt on edelleen koholla.

@Kumpare pohdin vain, että miksi lämmöt nousee jo tässä kohtaa, kun eikös sen pitäisi nousta vasta oviksen jälkeen? Ovisplussa (tai ainakin todella lähellä sitä) eilen klo 13, sen jälkeen testit haalistunut. Oon melko varma, että irtoaminen tapahtui 00-03 aikoihin, tuli muutama melko napakka vihlaisu, aamulla ei enää sellaisia kipuja vaan pelkkiä pieniä tuntemuksia.

Omaa napaa. Letrot on nyt popsittu. En vielä muistanut tälle päivälle sitä täpätä charttin. Eilen loppui menkat ja harjoittelu aloitettiin heti 😏 tänään pientä paineentunnetta alavatsalla ja oikeaa rintaa viillellyt vähän. No, mielummin otan sen kuin jatkuvan krapulan, joka ollut letrojen ajan. Ei oo oksu ollut kaukana ja ruokaa mennyt ihan karmeita määriä 😆 pari viimeistä päivää oli myös päänsärkyä.

MUtta tässä nyt ekat aamulämmöt vuoteen.
e5361ac1-be92-43a6-ac07-7db290dfff93-1_all_35637.png

@Kumpare pohdin vain, että miksi lämmöt nousee jo tässä kohtaa, kun eikös sen pitäisi nousta vasta oviksen jälkeen? Ovisplussa (tai ainakin todella lähellä sitä) eilen klo 13, sen jälkeen testit haalistunut. Oon melko varma, että irtoaminen tapahtui 00-03 aikoihin, tuli muutama melko napakka vihlaisu, aamulla ei enää sellaisia kipuja vaan pelkkiä pieniä tuntemuksia.

Noh, ainakin jos olisi jo jotenkin se ovis ollutkin jo päivää aiemmin, on teillä silti yrityksen puolesta hyvä ajoitus. Mullakin tällä kertaa oli jotenkin vissiin tosi nopea huippu ja ovulaatio jos ylipäätään tapahtui. Jotain outoa kuitenkin. Miten pitkä luteaali sulla yleensä olikaan, kun en muista?
Ollaanko melkein synkassa?

Mä luulen, että nyt tulee itselle se lyhyt luteaali.. En ymmärrä miten se voi vaihdella 10-15 päivän välillä.

Noh, ainakin jos olisi jo jotenkin se ovis ollutkin jo päivää aiemmin, on teillä silti yrityksen puolesta hyvä ajoitus. Mullakin tällä kertaa oli jotenkin vissiin tosi nopea huippu ja ovulaatio jos ylipäätään tapahtui. Jotain outoa kuitenkin. Miten pitkä luteaali sulla yleensä olikaan, kun en muista?
Ollaanko melkein synkassa?

Mä luulen, että nyt tulee itselle se lyhyt luteaali.. En ymmärrä miten se voi vaihdella 10-15 päivän välillä.
Mulla on luteeali yleensä sen 13-14 päivää.

Mietin vaan miten se ovis olisi ollut päivää ennen ovisplussaa, ja kivutkin viittaa enemmän siihen, että olisi tänään

Tosin kuten mun käyrästä näkee, niin mun lämmöt on heitellyt tosi paljon tässä kierrossa kaiken muun kummallisuuden päälle, johtuu varmaan tyroksiinin nostosta, niin en tiiä uskallanko luottaa lämpöön niin paljon kuin yleensä. Pakko yrittää vaan luottaa, että keho tekee sen mitä pitää.

Tuossa vielä tän kierron ovulaatiotestien tulokset:
203283.jpg

Musta kyllä tuntuu että ovulaatio tänään sellaisten oikean puoleisten kipujen takia plus valkovuoto lisääntymään päin joka yleensä ovulaatiopäivänä tai sen jälkeen alkanut runsastumaan. Katsotaan huomenna mihin suuntaan lämmöt menee. Jospa se alkoholi olisikin sekoittanut lauantai aamuisia lämpöjä. 🤔 Kun tänään matalammat kyllä vähän vielä eilisestä. Tosin vain 0,07 astetta mutta tumtemuksien perusteella kyllä jotain tapahtui jo tai tapahtumassa. Ei mulla ennen ovulaatio kyllä näin pahasti ole tuntunut mutta vähän samanlailla kyllä mutta nyt vain kovempana kipuna tuntui 🤯

Mulla vähän samat fiilikset tämän kierron osalta, mikään viittaa että ovulaatio olisi edes tulossa. Kun testit joita siihen laitteeseen laitan näyttää vain korkeaa lukemaa kahdeksatta päivää putkeen. Ja mulla taas ovulaatio myöhässä niin senkään takia mitään uskoa tähän kiertoon. Kun alan epäilemään ettei tule ollenkaan ovulaatiota. Ja ei olla edes talleteltu kuin viimeksi keskiviikkona niin senkään takia mahdollisuuksia ei ole ellei jatkettaisi talletteluja. Mutta saa nähdä...

Olisi pitänyt olla huippu tulos viimeistään tänään jos keho olisi palautunut keskenmenon jäljiltä. Mutta ilmeisesti vieläkin aivan sekaisin.
Mitä sun lämmöt sanoo?

@hiiru Onnittelut täälläkin! 😍💖

@Mamiksx5 Se on tärkeää kuunnella itseään ja antaa lepoa! 👌 Tsemppiä oviksen metsästykseen ja talletteluihin! ☺️

@Mamiii Se voi itsestä tuntua pessimistisemmältä kuin onkaan, jos ei ole onnistunut suunniteltuun "suoritukseen". Aina on kuitenkin toivoa, kun on osunut hedelmälliseen ikkunaan. Mä toivon sun puolesta ainakin. ☺️

@Pogo Lupaava lämpökäyrä! 🌈

@Kumpare Lupaavia oireita siellä! 🌈

@Nukkelapsi Hyvä kyllä aloittaa harjoittelut ajoissa. 👌

@Syssymyssy Mulla ainakin vähän vaihtelee, joskus on ovispäivänä vähän matalampi lämpö ja joskus lähtee jo loivaan nousuun. Testit sulla on vahvat, eiköhän ne kerro hyvin ajankohdan. 👍

@Kali Jospa se ovis sieltä nyt sitten saapuisi! 🥳

Täällä dpo1 ja oon nyt toistaiseksi ainakin taas mittaillut. Ei ole vielä tullut kunnollista lämpöjen nousua, mutta ei useinkaan tässä vaiheessa vielä ole tullut. On optimistinen olo tähän kiertoon, kun limat oli niin hyvät ja tallettelut osui myös hyvin. 🙏 Tuntuu myös vähän pitkältä ajalta odotella mahdollisia tuntemuksia, mutta varmaan alkava arki taas nopeuttaa ajan kulua. 😅

Liitteet

• IMG_20260118_220840.jpg
    IMG_20260118_220840.jpg
    208.9 KB · Katsottu: 33
Mulla on luteeali yleensä sen 13-14 päivää.

Mietin vaan miten se ovis olisi ollut päivää ennen ovisplussaa, ja kivutkin viittaa enemmän siihen, että olisi tänään

Tosin kuten mun käyrästä näkee, niin mun lämmöt on heitellyt tosi paljon tässä kierrossa kaiken muun kummallisuuden päälle, johtuu varmaan tyroksiinin nostosta, niin en tiiä uskallanko luottaa lämpöön niin paljon kuin yleensä. Pakko yrittää vaan luottaa, että keho tekee sen mitä pitää.

Tuossa vielä tän kierron ovulaatiotestien tulokset:
View attachment 152126

Niin, ehkei se sit ollutkaan.. Mulla lähti vain teoriat laukalle varmaan 🤭
Joskus lämmöissäkään ei ole logiikkaa 😊 Toivottavasti nyt tärppää sit teillä.

Nopeat omanapailut tähän aamuun. Jess käyrä lähti hyvään nousuun! Ehkä tämä oli nyt estrogeenidippi tai jopa varhainen kiinnittyminen? 😬📈

View attachment 152130
Meillä on aika saman näköinen keskikäyrä! Just aattelin tulla kattomaan et mistä laskut luteaalivaiheessa johtuu :D toivotaan varhaista kiinnittymistä🤞🏼✨

Liitteet

• IMG_9696.png
    IMG_9696.png
    160.9 KB · Katsottu: 27
Meillä on aika saman näköinen keskikäyrä! Just aattelin tulla kattomaan et mistä laskut luteaalivaiheessa johtuu :D toivotaan varhaista kiinnittymistä🤞🏼✨
Mä kaivelin eilen nettiä läpi ja kovasti joka paikassa puhuttiin, että kiinnittymisdippi olisi dpo 7-10 ja sitä ennen olevat dipit olisi estrogeenidippejä. Tuo dpo6 dippi voi periaatteessa olla kumpaa vaan, mutta voidemaisesta limasta päättelin, että estrogeenit siellä ryöpsähtelee. Varsinkin, kun tänä aamuna pikkarit oli ihan kuivat.

Muistan kun kuopusta odottaessa ensimmäinen oire oli JÄRKYTTÄVÄ mahakramppi, joka kesti muutaman sekunnin. Veti ihan sikiöasentoon sohvalle. Mietin, että mikähän tuo oli ja tein apteekin ultran, kun sellainen oli kaapissa, ja ihan selkeän haamun antoi. Silloin oli dpo8 ilta. Jotenkin tämä on jäänyt mulle mieleen ja miellän nyt, että plussan pitää mulla näkyä jo dpo8, vaikka eihän se näin tietenkään ole.

Silloin suhtauduin yrittämiseen kyllä tosi rennosti enkä todellakaan mittaillut lämpöjä tai stressaillut. 😆 Ikääkin oli 32. Esikoisen plussausajankohdan dpo:sta ei mitään käryä, silloin osasin tehdä yhden testin aina kun menkat oli myöhässä ja luotin siihen.

Kauas on tultu niistä ajoista, kun nyt on useampi sovellus käytössä ja analysoin lämpöjä ihan maanisesti. 😅

En testannut tänä aamuna. Odotan vähän pidempään vielä. Lämmöt selkeästi alkuluteaalia korkeammalla mutta mä en uskalla. Mun oli pakko ottaa testaamisen jälkeen toinen peitto päälle kun oli niin kylmä.

Muistan kun ekan aikaan testasin vasta kp 35 kun menkat oli oikeasti päivän myöhässä. Silloin oli ultrista päätellen menossa joku dpo 20+. Olin jo menettänyt toivoni kokonaan ja siksi venytin testaamista. Tulos oli heti kerrasta sellaiset leffaviivat etten oo muiden kohdalla nähnyt eka testinä niin vahvaa toista viivaa. Kun vaan malttaiskin odottaa niin pitkään mutta se tarkoittaisi lähes kahden viikon odottelua.

Liitteet

• Screenshot_2026-01-19-08-36-06-25_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2026-01-19-08-36-06-25_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    216.6 KB · Katsottu: 42
Hämmentynyt täällä kaipailee kokeneempien neuvoja! 😅 Tämä lämpöjen mittaaminen on mulle uusi asia ja tämä on eka kierto, kun mittaan. Aloitin mittaamaan kainalosta, niin tietysti sillä tyylillä olen tehnyt koko ajan. Tämä on varhaisen keskenmenon tyhjennyskierto, joten en alunperin ottanut kovin vakavasti tätä kiertoa. Alussa mittaamisen ajat vähän heittelivät ja olin vieläpä kevyessä flunssassa noin kp 10-13, siksi otin sieltä pari lämpöä pois, kun mulla kävi kp11 illemmalla ihan selkeä flunssasta johtuva lämpö. Niiden poistamisen jälkeen FF antoi tuon arvion oviksesta kp16.

Samana iltana kp16 ovulaatiotestissä oli nousua ja selkeän LH-piikin sain kp17 aamupäivällä, illalla oli taas laskenut suunnilleen samaan kuin kp16 illan tulos. (Premom)

Nyt vaan hämmentää tämä oviksen arvioitu ajankohta, kun ovistestien perusteella se voisi olla kp18. 🤔 Mihin te luottaisitte ja milloin aikaisintaan testaisitte näiden tietojen perusteella?

Kierto on keskimäärin 25 päivää, mutta tietysti tämä nyt on vähän poikkeava, kun oli tuo km.

Liitteet

• Screenshot_2026-01-19-08-12-28-55_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2026-01-19-08-12-28-55_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    162.4 KB · Katsottu: 46
Hämmentynyt täällä kaipailee kokeneempien neuvoja! 😅 Tämä lämpöjen mittaaminen on mulle uusi asia ja tämä on eka kierto, kun mittaan. Aloitin mittaamaan kainalosta, niin tietysti sillä tyylillä olen tehnyt koko ajan. Tämä on varhaisen keskenmenon tyhjennyskierto, joten en alunperin ottanut kovin vakavasti tätä kiertoa. Alussa mittaamisen ajat vähän heittelivät ja olin vieläpä kevyessä flunssassa noin kp 10-13, siksi otin sieltä pari lämpöä pois, kun mulla kävi kp11 illemmalla ihan selkeä flunssasta johtuva lämpö. Niiden poistamisen jälkeen FF antoi tuon arvion oviksesta kp16.

Samana iltana kp16 ovulaatiotestissä oli nousua ja selkeän LH-piikin sain kp17 aamupäivällä, illalla oli taas laskenut suunnilleen samaan kuin kp16 illan tulos. (Premom)

Nyt vaan hämmentää tämä oviksen arvioitu ajankohta, kun ovistestien perusteella se voisi olla kp18. 🤔 Mihin te luottaisitte ja milloin aikaisintaan testaisitte näiden tietojen perusteella?

Kierto on keskimäärin 25 päivää, mutta tietysti tämä nyt on vähän poikkeava, kun oli tuo km.
Kainalosta mitatut lämmöt on tosi huonoja kun niissä on selvästi enemmän muuttuvia tekijöitä kuin esim kielen alta mitattuna. En välttämättä luottaisi niihin lämpöihin mutta varmaan muutaman päivän päästä vois testata näillä tiedoilla. Toki voi jo aiemminkin testata mutta sen lh-piikin perusteella venyttäisin ainakin itse testaamista. Kannattaa seuraavasta kierrosta mitata just esim kielen alta.

@Ootus monesti sanotaan, että lämmöt on luotettavampi kuin ovulaatiotesti kertomaan, onko ovis tapahtunut, mutta toi on kyllä tosi kinkkinen tilanne, ite painin saman asian äärellä viime kierrossa.

Kokonaisuuden huomioiden ite testaisin ehkä kp 28, ihan aikasintaan kp 27.

Mitä sun lämmöt sanoo?
No lämpöjenkään perusteella ei kyllä ovulaatio ole tapahtunut. 😵 Taas tuli 9 päivä putkeeen korkea tulos siihen laitteeseen. Ehkä lopetan tämän ovulaation testailun tähän päivään. Tässä kuva mun käyrästä... Toki kp12 ne kävi aika alhaalla lämmöt mutta. 🤷‍♀️ Ei ole kyllä sen jälkeen nousseet selkeästi edes.

Liitteet

• Screenshot_20260119_105724_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_625651831503623.jpg
    Screenshot_20260119_105724_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_625651831503623.jpg
    75.7 KB · Katsottu: 43
Takaisin