Läheisille kertominen

Hyvä idea toi että tonttu tuo kirjeen lapsille! Siis sisaruksille kertominen. Meillä tuo tonttu joka päivä yllätyksen joulusukkiin jotka on lastenhuoneen kuusessa ni vois laittaa huomenna sinne jotku jutut. 😍 Me siis tavallaan ei haluttas vielä kertoo lapsille tai perheelle. Mutta jotenki tää joulu kyllä vaikuttaa. Mun mummi tulee harvinaisesti käymään ja oishan se ihana voida hänelle kasvotusten kertoa. Ja vaikka oon vasta 8 viikolla niin mun maha on niin paljastava mun mielestä et oon ihan varma et viimeistään se herättäs epäilyksiä perheessä jouluna. Hassua et voi muka jo rv8 olla haastava piilotella mut varmaan turvotus + 4. raskaus + tyyliin jotain erkaumaa jäljellä + en oo niin hyväkuntonen et mul ois joku super keskivartalonhallinta kokoajan käynnissä -> oikeesti näyttää jo pikku raskausmahalta. (Tunnen mahan jo esim kengännauhoja solmiessa 😅)
Mut tosiaan tajuttiin et sittehän meiän pitää lapsilleki kertoo ennen joulua! Ku mieluummin kerron heille rauhassa erikseen. Joten se ois sit varmaan huomenna ku alkuviikosta mies on töissä. 😱 Sos tää tulee niin äkkiä!!

@Florette täällä ihan sama juttu, että maha jo näkyy. Nyt siis 8+0
Ja onkin jotenkin helpottavaa kun porukat tietää, niin eivät sitten ainakaan mahaani ihmettele sen enempää 😅

@Florette täällä ihan sama juttu, että maha jo näkyy. Nyt siis 8+0
Ja onkin jotenkin helpottavaa kun porukat tietää, niin eivät sitten ainakaan mahaani ihmettele sen enempää 😅
Kiva kuulla et jollain muullaki näkyy! Ku tuntuu muka jotenki oudolta et aikai sen vielä kuuluis näkyä.

Mä en sit kertonukaa lapsille. 😂 Ei tuntunu siltä et aika ois oikee. Eli suunnitelma vaihtuki siihen et meen ehkä tilanteen mukaan joulun. Jos ei tuu tunnetta et oikeesti haluisin viel kertoo ja jos sitä et arvata niin en kerro vielä. Ja jos se tulee ilmi ni sit tulee. Yritän kaikkeni löytää vaatteet jotka ehkä jotenki peittäis mahan. 😅 Paitsi tiiän kyllä että ku sellasessa vähä huonoryhtisessä asennossa (haluisin hyvän ryhdin tietty mutta… pitää treenaa jotai tukilihaksia 😂) ku pidän taaperoo sylissä niin kyllähän se maha näyttää epäilyttävän pömpöttävältä… että helppo ois ehkä piilottaa jos ei ikinä ois vahingossa missään asennossa missä se näkyyki. Saati sitte joulusauna siskojen kaa… mut silti tuntuu henkisesti helpommalta nyt etten ota paineita et pakko kertoo vaikka tuntus liian varhaselta.

Olen nyt raskausviikolla 7. Kerroin parhaalle ystävälle kun tein raskaustestin ja miehelle. Yhdelle toiselle läheiselle kaverille kerroin. Sekä esimiehelle kerroin jotta voisin tehdä vähemmän yövuoroja.Mies on kertonut yhdelle kaverille. Muille kerrotaan myöhemmin jos pystyy. Nyt jouluna on vain haastetta salata. Omat siskot perheineen ja vanhemmat paikalla. Jännittää hieman ja joutuuko kertomaan. En tiedä miten lähipiiri ottaa kun ollaan oltu vähän aikaa yhdessä miehen kanssa. Miehen kanssa ollaan kuitenkin iloista vaikka raskaus tuli yllätyksenä ja aikaisemmin kuin ajattelimme

Muokattu viimeksi:
Kerrottiin jouluna molempien perheille, kun syömiset ja juomiset olivat niin rajoittuneita niin olisi ollut vaikea esittää😁 Sanottiin toki että tosi alussa vielä ja keskenmeno taustalla elokuussa joten toivotaan että tästä nyt ei hirveästi vielä alettaisiin liikaa hössöttämään ennen kuin ollaan vähän turvallisemmilla vesillä. Oli kuitenkin helpottavaa kertoa, kun olo on välillä heikko niin voi siitäkin nyt sitten jatkossa avoimesti kertoa. Iloisia kaikki toki olivat, anopin mukaan joulun paras lahja hänellekkin jos vain kaikki menee hyvin.😊❣️

Me ollaan kolmatta päivää etelänmatkalla mun perheen kanssa ja etukäteen tosiaan kelasin, että pakko täällä kertoa, kun syödään kokoajan yhdessä. Nyt oon tajunnut, että saattaisi olla mahdollista olla kertomattakin. Meillä mukana kolme pientä lasta ja härdelliä riittää niin eivät muut välttämättä ehdi keskittyä mun syömisiin ja juomisiin kovinkaan paljoa. Tavallaan kyllä haluisin, että mun perhe tietää, mutta samalla koen hankalaksi kertomisen ja siitä seuraavan äidin ylihössöttämisen...

Ihan ensimmäisenä kerroin miehelle. Pari päivää halusimme itsellemme aikaa, jonka jälkeen kerroimme minun ja miehen äideille. Tämä oli minun toive, että saan heiltä ohjeita ja tukea kun kyseessä on kuitenkin ensimmäinen raskauteni. Kerroin myös parille lähimmälle kaverille. Haluamme kertoa muulle suvulle ja ystäville vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Olen todella avoin elämästäni niin on aika tuskaa pitää suu kiinni vielä kuukauden verran. :D

Mä kerroin varhaisultran jälkeen muutamalle ystävälle. Heille olen kertonut jokaisesta raskaudesta, ja nyt kun tuli hyviä uutisia ultrasta niin halusin jakaa tämän uutisen heidän kanssaan. Vielä en uskalla omalle tai miehen perheelle kertoa, koska heidän kanssaan olisi vaikeampi käydä huonot uutiset läpi.

Ihan ensimmäisenä kerroin lääkärille lääkekontrollissa 🤭 Miehelle kerroin sit sen jälkeen. Omalle äidille kerroin tässä siellä poiketessa, vaikka viikkoja vasta 6+. Mutta pohdin siihen kaikki keskenmenot ja tavallaan halusin selittää myös sitä miks nukun koko ajan... Yhdelle ystävälle voisin kertoo myös pian. En oo koskaan ennen kertonu kenellekään (miestä lukuunottamatta) ennen ekaa ultraa. Nyt on nämä muutamat, joille haluaisin jakaa jo nyt. Lapsille ehkä täytyy jossain vaiheessa, kun aika äänekkäästi tänäänkin yökin...

Oon miettiny et ois kiva keksii joku tosi hauska tapa kertoo perheelle/sisaruksille. Kertokaa ideoita tavoista kertoa 😁

Minä taisin toisen kohdalla kertoa äitilleja siskoille onnenkeksin sisällä kun oltiin kokoonnuttu viettämään tyttöjen iltaa. Yhteen keksiin olin piilottanut vihjeen ja melko heti arvasivat kun joku sai kyseisen keksin.🤭
Kolmannesta taisin vaan tylsästi möläyttää, että on tulossa vauva. 😁

Meillä mies kertoi tänään viestillä läheisimmille ystävilleen, koska ollaan menossa illalliselle ylihuomenna ja kysyivät ruokarajoitteita. Sen lisäksi ollaan kerrottu vain yhdelle yhteiselle ystävälle. Selvisin kuulkaas viikon yhteisestä lomamatkasta perheeni kanssa kertomatta! Enpä ois uskonut... Ainoastaan uuden vuoden illallinen saattoi aiheuttaa epäluuloja, koska kaksi viinilasia säilyivät koskemattomina pöydällä ja sain syötyä harvoja ruokalajeja, kun tarjolla kaikkea kiellettyä, tuskin silti ainakaan kaikki epäilivät, ehkä siskoni. Tavallaan olisi ollut kiva kertoa, kun kaikki koolla, mutta saatan mennä sieltä, missä aita matalin ja laittaa vain whatsapp-viestin.

Kerrotaan maanantain varhaisultran jälkeen sitten varmaan perheille ja mun läheisille ystäville, ainakin joillekin, jos siellä kaikki hyvin. Pitää varmaan vielä sanoa, että esim. isovanhemmat eivät puhuisi sitten meidän kaksivuotiaalle, koska ei hän tarvitse vielä tietoa ja mahdollisesti kailottaisi sen kaikille.

Oon miettiny et ois kiva keksii joku tosi hauska tapa kertoo perheelle/sisaruksille. Kertokaa ideoita tavoista kertoa 😁
Me annettiin esikoisesta juhannusviini mieheni vanhemmille, jossa oli teetetty etiketti, että isovanhemmille. Äidilleni annoin vauvalankoja kun hän tykkää neuloa ja ymmärsi sitten niistä. Nyt tämän kohdalla annoimme mieheni vanhemmille jouluviinin, jossa oli teipattuna varhaisultran kuva ja heti kun he saivat viinin niin he naureskelivat, että pitääkös tässä ottaa rillit esiin että onkos teillä taas ihania uutisia.

Nytkin oon jo kertonut äitille ja siskoille kun suunniteltiin polttareita syksylle että voi olla että en välttämättä pääse kun just sillon sattuu olemaan la🤭
Ja halusin heidän tietävän jos meniskin kesken niin osaavat olla tukena😊
Voishan sitä anopille keksiä jonkun muun tavan kertoa kuin vaan sanoa kun nähdään. Viimeksi kerroin hänelle kun oli vajaa 3kk laskettuun, jospa nyt paljastaisi jo aiemmin🤭

Mulla anopille jäänyt kertomatta esikoisen jälkeisistä raskauksista liian aikaisin kun hän muka esikoisen aikana näki enneunia miten meidän vauva kävi hänet unessa hyvästelemässä. Niin ihan vaa että oon välttynyt tällaisilta "ennustuksilta" en ole halunnut hänelle kertoa liian aikaisin.😬🙄

Ei mun suunnitelma menny ihan putkeen. Olin omille vanhemmille suunnitellut kertovani vasta nt-ultran jälkeen. Äiti sitten yllättäen tänään soitti ja hänen miehensä sitten takavasemmalta kyseli, et miten meidän lapsettomuustutkimukset etenee. No en jaksanu alkaa mitään höpö juttuja selittää, vaan kerroin sitten että raskaana ollaan. 😅 anopille kerrottiin jo joulun jälkeen, kun kysyi. Omalle isälle ja hänen vaimolle on vielä kertomatta. Mietin kyllä, että heille myös kertoisin kun siskot ja kaikki jo tietää. Ja nt-ultrakin on jo ihan kohta kuitenkin.

Meille tämä on uusioperheen 8.lapsi. kolmas yhteinen mulle ja miehelle.
En ole kertonut vielä kun kahdelle ystävälle, aika alussahan tässä ollaan ja keskenmenoja aiemmin ollut.

Mutta varmaan pimitän tietoa mahdollisimman pitkälle koska en jaksa ihmisten tuomitsemista asian suhteen. Meillä nämä kolme siis tulee olemaan kaikki 2,5v sisään syntyneitä. Siitä jos mistä ihmiset saa aiheen kriittisyyteen. Toiset on hienovaraisempia kuin toiset mutta melkein voin arvata jo kaikkien ajatukset 🙄
Ihan kun tää ois keltään pois, ei lapsia itse hoidettais, tai yhdelläkään olisi huonot oltavat tmv jne. Mutta ihmisten on kiva arvostella toisia, mitä kauempaa niin sen kärkkäämmin.

Meille tämä on uusioperheen 8.lapsi. kolmas yhteinen mulle ja miehelle.
En ole kertonut vielä kun kahdelle ystävälle, aika alussahan tässä ollaan ja keskenmenoja aiemmin ollut.

Mutta varmaan pimitän tietoa mahdollisimman pitkälle koska en jaksa ihmisten tuomitsemista asian suhteen. Meillä nämä kolme siis tulee olemaan kaikki 2,5v sisään syntyneitä. Siitä jos mistä ihmiset saa aiheen kriittisyyteen. Toiset on hienovaraisempia kuin toiset mutta melkein voin arvata jo kaikkien ajatukset 🙄
Ihan kun tää ois keltään pois, ei lapsia itse hoidettais, tai yhdelläkään olisi huonot oltavat tmv jne. Mutta ihmisten on kiva arvostella toisia, mitä kauempaa niin sen kärkkäämmin.
Mitäpä se kenellekkään kuuluu kuinka monta lasta tekee tai on tekemättä. 🤷‍♀️ ihmiset vaan osaa olla ilkeitä ja inhottavia. 😔 Mä nostan vaan hattua kaikille joilla on pienellä ikäerolla useampi lapsi. 💯

Jep sama! Haluisin kans ainakin sisaruksilleni kertoa jotenkin hauskalla tavalla.😁 tämä tulee olemaan perheeni ensimmäinen lapsenlapsi. Nuorin siskoistani jo kysellyt pitkään koska pääsisi olemaan täti. Hänelle kertomista odotan kovin ja haluaisin yllättää jollain hauskalla tavalla esim täti vaatteella tms. Haluaisin toisaalta että siskoni (17v) myös käyttäisi tätä asiaa jonka hankin. Netistä löysin tuoksukynttilän jonka tuoksuksi/etikettiin oli kirjoitettu "smells like you're gonna be an auntie". Tämä olisi myös helppo askarrella itse ja ostaa vaikka vauvanvaate samaan pakettiin. Minulla on vielä kuukausi aikaa onneksi miettiä tapaa millä kerron. Jos tulee mieleen jotain tapoja niin kerro ihmeessä minullekin 😊. Miehen lapsille kertomista pitää miettiä. Haluan etteivät he koe uuden vauvan vievän heidän paikkaa elämässämme vaan että tietävät olevan aivan yhtä rakkaita kun aina ennenkin.

@Florette ja @adrenalina, keksikää ihmeessä jotain hauskaa. Siis mä olen vaan liian malttamaton, etten viitsinyt edes odottaa miehelle kertoakseni meidän hääpäivään, joka olisi ollut 4+5. Mutta muillehan ei vielä lasten lisäksi sitten olla kerrottu, joten mahdollisuus toki siinä. Jotenkin musta vaan tuntuu, etteivät meidän muut sukulaiset ole tästä niin kovin innoissaan, että viitsisin toteuttaa mitään yhtään imeläksi laskettavaa.

Mun vajaa 4 v poika alkoi puhua mulle muutama päivä ennen tätä plussaa, että vois olla uusi vauva tulossa. Km raskaudessa sama kaveri kielsi täysin vauvan mahdollisuuden. Hurjaa.

Takaisin