Läheisille kertominen

Mä en voinut olla kertomatta omille vanhemmille kun tulivat käymään, vaikka raskaus onkin näin alussa eikä siis ollut tarkoitus vielä kertoa mut jotenkin lipsahti 🙈 ollaan miehen vanhempien luona jouluna ja heille ei ole ajateltu kertoa vielä.

En haluaisi kertoa vielä kyllä oikein kenellekään, kun varhaisultraankin vielä vähän aikaa ja siitä saisi sitten itse vähän varmuutta asiaan jos siellä olisi kaikki hyvin. Harmi kun ei kerkeä sinne ennen joulua. Jouluna nimittäin on sitten taas mahdotonta salailla kun viiniä tarjotaan ja on myös ruokarajotteita mitä normaalisti söisi. Eli onko siis ”pakko” kertoa jouluna sitten kun arvaavat jokatapauksessa..🤔

Joulu tulee kyllä hankalaan kohtaan salailun kannalta 😅 Itse varmaan selviän, jos olo pysyy näin hyvänä. En nimittäin tykkää kieltolistalta melkein mistään muutenkaan 😅 Mutta meillä ehtii olla varhaisultra ennen joulua niin jos kaikki on hyvin, voi olla vaikeaa pitää salaisuutta. Saa nähdä miten käy.

Täälläkin mietityttää perhejoulu, ja salailu 😂 oon monesti vastannut ruokaviinin tuonnista, joten se täytyy viedä, mutta jotenkin olla ovela ettei kukaan huomaa etten sitä ota 😂 en koe olevani vielä valmis kertomaan perheelle, haluaisin eka sen vu ja varmuuden itselle 🥹
Eräs tuttuni kertoi suht monelle raskaudestaan ja rv12 ultrassa tuli ilmi, että olikin kkm jo rv8. Koki rankaksi monelle suru-uutisen kertomisen, vaikka samalla myös terapeuttiseksi kun on pitänyt puhua asiasta, mutta en itse koe olevani valmis siihen 🫣 Joten odotellaan ja yritän keksiä joulupöytään salaisia peliliikkeitä😂

Me kerrottiin nyt maanantaina sisaruksille. Tontti oli tuonut kirjeen 🤭
Haluttiin nopeasti kertoa, ihan siksikin etteivät kuulisi muualta ja ettei tarvi selitellä miksi äiti enemmän makoilee sohvalla tai ei ruoka maita.

No, heti seuraavana päivänä isompi oli kavereilleen koulussa kertonut, tottakai. Joten uskon että tieto alkaa levitä nyt aika nopsasti. Mutta mitäpäs tuo nyt haittaa sitten ☺️

Kerrottiin anopille jonka luona vietetään joulua, ja hänen puolisolleen. Ja laitoin tekstiviestillä äidille jonka oletan kertoneen isälle - pitää sanoa että jos haluaa mummolle ja veljelle kertoa joulun aikaan, se on puolestani ok. Kumppani aikoo kertoa ystävilleen joiden kanssa vietetään uutta vuotta.

Ääh mä en haluaisi ja jaksaisi kertoa vielä perheille... Mutta vaikeaa on, kun eka joulu toisen perheen luona ja sitten viikon matka toisen perheen kanssa... Yritin jo eilen tekoälyn kanssa keskustella, että oisko paha kuitenkaan, jos vähän söis mätiä ja graavikalaa... Tekis myös niin mieli🤣 Ruotsissahan saa syödä esim. sushia.

Me ollaan jo kerrottu melkein kaikille sukulaisille ja mun oli pakko kertoa töissä kun aloin siellä oksentamaan 🙈 Varhaisultra on käyty ja vaikka se ei takaa että kaikki tulee menemään hyvin, on ollut aika luottavainen mieli tämän raskauden suhteen nyt. Tiedän että näin alussa keskenmeno on mahdollinen (7+1) mutta osaa lähipiiri sitten olla tukena jos huonosti käy.

Ääh mä en haluaisi ja jaksaisi kertoa vielä perheille... Mutta vaikeaa on, kun eka joulu toisen perheen luona ja sitten viikon matka toisen perheen kanssa... Yritin jo eilen tekoälyn kanssa keskustella, että oisko paha kuitenkaan, jos vähän söis mätiä ja graavikalaa... Tekis myös niin mieli🤣 Ruotsissahan saa syödä esim. sushia.

Mä en myöskään haluaisi vielä kertoa, mutta ollaan just matkalla sukuloimaan ja oli pakko vaihtaa mut pois kuljettajan paikalta kun oksettaa niin paljon, että on turvallisempaa istua tässä apukuskina pussi sylissä jos oksennus nyt tulisikin kuin että jos ajaisin samalla. 🫠

Kun on menetystaustaa enkä ole kovin läheinen kummankaan puolen perheen kanssa, niin en haluaisi mitään ylimääräistä hössötystä saati sitten olla tilivelvollinen ja joutua selittelemään jos tässäkin käy huonosti. Pelkään, että joutuisin sitten vaan säälin ja surkuttelun kohteeksi, tai pahimmillaan kannattelemaan muiden surua, kun tämä olisi vielä toiselle puolelle ensimmäinen lapsenlapsi. Eivät siis kukaan ole ihmisiä jolle muussa tilanteessa kertoisimme kuin aikaisintaan joskus 12+ viikoilla, tod näk lähempänä rakenneultran aikaa.

Pitikin tän joulun nyt tulla hankalasti tähän väliin 😑

Yhdelle läheiselle ystävälle olen tästä toki jo kertonut, hän tietää aiemmista keskenmenoista ja oli itseasiassa mun aikuinen seuralainen sen tyhjennyspäivän viimeksi, kun puoliso oli työmatkalla.

En ajatellut kertoa kuin vasta joskus rakenneultran tienoilla yleisesti, ehkä muutamalle ihan läheisimmälle joskus 12.viikon jälkeen, mutta en välttämättä. Isot riskit, pelot ja menneisyyden haamut varjostaa tätä raskautta, vaikka ihmeen luottavaisin mielin olen kuitenkin juuri tällä hetkellä. Yksi lapsi ja täten myös yksi onnistunut raskaus vuodelta 2014, jota edeltävästi jo useamman vuoden lapsettomuushistoria. Hänestä kerroin perheelle ja parille läheiselle ystävälle ihan alussa, mut esim työkavereille vasta rakenneultran aikaan 😂 Ei silloisista isoista työvaatteista huomannut mitään! Nyt eri tehtävissä, jossa omat vaatteet, niin täytynee hankkia uusia lötköjä vaatteita mahdollisesti jos pitää masua piilotella noin pitkään. 😂

Hieman ahdistaa itseäni myös tuo joulunaika, kun iso porukka koolla ja tiedän, että ainakin oma äiti yrittää oikein tuputtaa kaloja ja juustoja, että mitä sit keksii sanottavaksi, mutta jospa se jotenkin siitä menisi kivuttomasti 🙈

Mä tavallaan haluaisin omalle äitille kertoa vaikka heti, mutta en tohdi vielä kertoa. Tiedän äitini sekoavan uutisesta (hyvällä tavalla) enkä usko että pystyisi muilta salaamaan enkä haluaisi muille vielä kertoa. Varmaankin kerrotaan vasta joskus viikon 12 tienoilla perheille ja lähimmille ystäville.

Kerroin siskoille ja äitille, ihan jo siksikin että osaavat olla tukena jos meneekin kesken niin ei tarvi yksin sitäkään kantaa.. Meillä joka kerta ennen elävää lasta ollut kohtukuolema tai keskenmeno niin jotenki oon pessimistisesti suhtautunut että voisi elävän jälkeen saada heti elävän 🙏💔

Edellisestä kerrottiin kun oli 3kk laskettuun, kun ei vieläkään alkanut maha näkymään. Vielä viikko ennen synnytystä olin työharjoittelussa ja eivät sielläkään tienneet mitään lähestyvästä synnytyksestä.😅 Olihan ne aika yllättyneitä.😅 Usein ollaan päätetty että kerrotaan kun selvästi näkyy🤭

Pastöroitua mätiä muuten saa syödä😊 toki kohtuullisissa määrin silloinkin.

@Kaihonkukka ja @purppurapilvi , voisiko joulupöytään keksiä valkoisen valheen että kielletyt ruoat ovat alkaneet närästämään / aiheuttavat ruoansulatusvaivoja / antibioottikuuri päällä (jos tarjolla viiniä) tms? Voi tietty olla että arvaavat tai epäilevät, ja joku voi tietty kysyä suoraankin. Mutta sen, ettei tee mieli jotain juuri nyt, pitäisi kyllä riittää hyvääkin tarkoittaville savukalan tuputtajille.

@Kaihonkukka ja @purppurapilvi , voisiko joulupöytään keksiä valkoisen valheen että kielletyt ruoat ovat alkaneet närästämään / aiheuttavat ruoansulatusvaivoja / antibioottikuuri päällä (jos tarjolla viiniä) tms? Voi tietty olla että arvaavat tai epäilevät, ja joku voi tietty kysyä suoraankin. Mutta sen, ettei tee mieli jotain juuri nyt, pitäisi kyllä riittää hyvääkin tarkoittaville savukalan tuputtajille.
Jotain tällaista täytyy keksiä! Asiaa ei helpota se, että oon kamalan huono huijjaamaan. 🤣

Saapa nähdä, jääkö sitä heti kii, vaikka niin hyvät suunnitelmat peitellä jälkiä mahdollisimman pitkälle😂 🤭

Mä en myöskään haluaisi vielä kertoa, mutta ollaan just matkalla sukuloimaan ja oli pakko vaihtaa mut pois kuljettajan paikalta kun oksettaa niin paljon, että on turvallisempaa istua tässä apukuskina pussi sylissä jos oksennus nyt tulisikin kuin että jos ajaisin samalla. 🫠

Kun on menetystaustaa enkä ole kovin läheinen kummankaan puolen perheen kanssa, niin en haluaisi mitään ylimääräistä hössötystä saati sitten olla tilivelvollinen ja joutua selittelemään jos tässäkin käy huonosti. Pelkään, että joutuisin sitten vaan säälin ja surkuttelun kohteeksi, tai pahimmillaan kannattelemaan muiden surua, kun tämä olisi vielä toiselle puolelle ensimmäinen lapsenlapsi. Eivät siis kukaan ole ihmisiä jolle muussa tilanteessa kertoisimme kuin aikaisintaan joskus 12+ viikoilla, tod näk lähempänä rakenneultran aikaa.

Pitikin tän joulun nyt tulla hankalasti tähän väliin 😑

Yhdelle läheiselle ystävälle olen tästä toki jo kertonut, hän tietää aiemmista keskenmenoista ja oli itseasiassa mun aikuinen seuralainen sen tyhjennyspäivän viimeksi, kun puoliso oli työmatkalla.
Mä en mun vanhemmille (jotka eronneet)ajatellut kertoa ennen nt-ultraa. Ja varmaan vielä jonkin aikaa sen jälkeenkin pidetään tieto salassa. Äidin reaktio tulee olemaan "jaa, vai niin". Isä varmasti iloinen uutisista. Äidin kanssa vähän vaikeat välit, asutaan eri paikkakunnilla, niin ei nähdä usein. Ymmärrän tuon, ettei halua kertoa. Oman äidin reaktio kevään kkm oli vaan hiljaisuus. 🙄

Takaisin