BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä ja jaksamista @Nukkelapsi 😪❤️

@Mamiksx5 öö hyvä kysymys 😁 Mulla luteaali ovulouduissa kierroissa on kyllä ihan vähintään 12 päivää, tavallisimmin 13-14, tai jopa 15..

On hyvin vaikea määrittää milloin munasolu irtoaa enkä sen tarkemmin ole montaa kiertoa tänä vuonna katsonut niin tarkkaan. Yk1 raskauduin ja se piti tyhjentää. Sitä ennen oli ovuloimaton kierto oletettavasti, koska kierto oli niin paljon lyhyempi. Tai sit mulla on joka toisessa kierrossa joku vika keltarauhasessa?

Sit tietty se tyhjennyskierto oli normaalista poikkeava ja luulin oikeasti olevani uudestaan raskaani. Luteaali oli silloin tyyliin 16 päivää.. Epäilen kemiallista. Seuraavien menkkojen mukana tuli raskausmateriaalia ulos, varmaan keskeytyksen rippeet..

On vain moni kierto ollut lyhyempi, tyyliin joka toinen jo pitkään, ja tällöin ovulaatio on jäänyt puuttumaan, ei limoja ei ovisoireita, ei kipuja ja testi nega jos seurantamielessä oon katsonut.. Sit se limakalvo vaan surkastuu nopeasti pois ja kierto about 5 päivää lyhyempi.

Lokakuun 13 alkanut kierto taas ei kerro paljoa, koska siirsin kuukautisia ja siksi en voi päätellä luteaalin pituutta. Tässä ei siis ole mitään normaaleja vertailukohtia kovin paljon. Ovuloidut kierrot oli minulla ennen pidempiä kestoiltaan, ainakin päivän pari on lyhentyneet ja sitten ovuloimattomat vielä enemmän..

Luulen aika varmasti, että nyt munasolu irtosi lauantaina keskellä yötä. Eli nyt olisi Dpo6 sit.. Primolutilla siirretyt edelliset menkat vaan olivat lyhyemmät ja alku oli hitaampi. Melkein sanoisin jälkikäteen, että olisi pitänyt laskea laskea 14.11 alkaneeksi eikä 13.11

Ja tietysti jännittää, mutta en jaksa ehkä testata ollenkaan. Oviskin jäi testaamatta.. Luulen että mulla on oikeasti joku kysta nyt munasarjassa, kun tuikkii erityisen paljon.. En halua toivoa liikoja nyt 😅 Näitä toiminnallisia kystia mulla on varmaan tosi monessa kierrossa jossa ovuloin. Tuntuu että jatkuvasti näitä on vaan ja kesken menneessäkin oli..

Kuitenkin kiinnostaa, niin laitan käyrän. Nimeksi annan "vaarallisilla vesillä" 🤣 Varmaan helppo päätellä mistä nimi tulee (ei mitään kaksimielistä).

Liitteet

• Screenshot_20251205_111621_FF App.jpg
    Screenshot_20251205_111621_FF App.jpg
    189.2 KB · Katsottu: 38
Muokattu viimeksi:
Onkohan mitään muuta vaihtoehtoa tolle fertility friendille johon voi laittaa nuo lämmöt kun en saa millään rekisteröityä sinne edes uudella sähköpostilla? 🤔 En kyllä varmaan voi edes alkaa mittailee lämpöjä kunnolla ennen kuin kierto palautunut, mutta ajattelin nyt katsoa mitä ne lämmöt näyttää tän keskenmenon aikana ja jälkeen. Olen kumminkin ne lämmöt kirjannut paperille ylös nyt kolmena päivänä kun en pääse fertility friendiin enään rekisteröitymään....

Onkohan mitään muuta vaihtoehtoa tolle fertility friendille johon voi laittaa nuo lämmöt kun en saa millään rekisteröityä sinne edes uudella sähköpostilla? 🤔 En kyllä varmaan voi edes alkaa mittailee lämpöjä kunnolla ennen kuin kierto palautunut, mutta ajattelin nyt katsoa mitä ne lämmöt näyttää tän keskenmenon aikana ja jälkeen. Olen kumminkin ne lämmöt kirjannut paperille ylös nyt kolmena päivänä kun en pääse fertility friendiin enään rekisteröitymään....
Mä oon käyttänyt premomia FF:n kaa samaan aikaan. Siihen tulee myös kaaviota ovistestien vahvuudesta, mikä on kiva 😊

Mä oon käyttänyt premomia FF:n kaa samaan aikaan. Siihen tulee myös kaaviota ovistestien vahvuudesta, mikä on kiva 😊
Aijaa, oon sitä itekkin käyttänyt muutamassa kierrossa, mutta en ole tuota huomannut että sinne voi lämmöt laittaa.. 😅 Pitänee ladata uudestaan...

@Yrttiteetä tekisi mieli osa nöistä raskautuneista tietää meidän historian hoidoissa, mutta ei ehkä tiedä, että myös toista yritetty jo jonkin aikaa. Osalle ystävistä toin asian pari päivää sitten yhtäaikaa julki facepäivityksenä. Eri asia kelle algoritmi sen sitten näyttää. Päivitys oli myös hieman kryptinen, koska asiasta tuntuu hankalalta laittaa ihan suoraa päivitystä. 😅

Jotenkin ollut kyllä niin viallinen ja vaillinainen olo tässä aukkarista lähtien. Fiilikset aaltoilee.. töissö aloitti just vähän aikaa sit uus työntrkijä ja meillä klikkasi samantien. Ollaan juteltu ji ummet ja lammet ja päästy myös lapsihaaveisiin. Hän on vielä täysin lapseton, naisparilla kun on hommassa omat ongelmansa. Mutta vertaistukea saa höneltä tosi ihanasti ja hän kiinnostuneena seuraa ja haluaa kuulla mun kuulumisia, koska itselläänkin sama edessä jossain vaiheessa.

Tsemppiä ja jaksamista @Nukkelapsi 😪❤️

@Mamiksx5 öö hyvä kysymys 😁 Mulla luteaali ovulouduissa kierroissa on kyllä ihan vähintään 12 päivää, tavallisimmin 13-14, tai jopa 15..

On hyvin vaikea määrittää milloin munasolu irtoaa enkä sen tarkemmin ole montaa kiertoa tänä vuonna katsonut niin tarkkaan. Yk1 raskauduin ja se piti tyhjentää. Sitä ennen oli ovuloimaton kierto oletettavasti, koska kierto oli niin paljon lyhyempi. Tai sit mulla on joka toisessa kierrossa joku vika keltarauhasessa?

Sit tietty se tyhjennyskierto oli normaalista poikkeava ja luulin oikeasti olevani uudestaan raskaani. Luteaali oli silloin tyyliin 16 päivää.. Epäilen kemiallista. Seuraavien menkkojen mukana tuli raskausmateriaalia ulos, varmaan keskeytyksen rippeet..

On vain moni kierto ollut lyhyempi, tyyliin joka toinen jo pitkään, ja tällöin ovulaatio on jäänyt puuttumaan, ei limoja ei ovisoireita, ei kipuja ja testi nega jos seurantamielessä oon katsonut.. Sit se limakalvo vaan surkastuu nopeasti pois ja kierto about 5 päivää lyhyempi.

Lokakuun 13 alkanut kierto taas ei kerro paljoa, koska siirsin kuukautisia ja siksi en voi päätellä luteaalin pituutta. Tässä ei siis ole mitään normaaleja vertailukohtia kovin paljon. Ovuloidut kierrot oli minulla ennen pidempiä kestoiltaan, ainakin päivän pari on lyhentyneet ja sitten ovuloimattomat vielä enemmän..

Luulen aika varmasti, että nyt munasolu irtosi lauantaina keskellä yötä. Eli nyt olisi Dpo6 sit.. Primolutilla siirretyt edelliset menkat vaan olivat lyhyemmät ja alku oli hitaampi. Melkein sanoisin jälkikäteen, että olisi pitänyt laskea laskea 14.11 alkaneeksi eikä 13.11

Ja tietysti jännittää, mutta en jaksa ehkä testata ollenkaan. Oviskin jäi testaamatta.. Luulen että mulla on oikeasti joku kysta nyt munasarjassa, kun tuikkii erityisen paljon.. En halua toivoa liikoja nyt 😅 Näitä toiminnallisia kystia mulla on varmaan tosi monessa kierrossa jossa ovuloin. Tuntuu että jatkuvasti näitä on vaan ja kesken menneessäkin oli..

Kuitenkin kiinnostaa, niin laitan käyrän. Nimeksi annan "vaarallisilla vesillä" 🤣 Varmaan helppo päätellä mistä nimi tulee (ei mitään kaksimielistä).
Mikäs dippi siellä oikein on 🤩

Ootko löytänyt mitään että miksi ovuloimattomia kiertoja on? Onko silloin toinen puoli ”epäkunnossa”? Sori tyhmä sana mutta en keksi muutakaan tuohon. Kun eikö ne vuorotellen yleensä irtoa ?

Ja hei täällä tais tulla ovisplussa tänään , varmistan vielä tänään onko 👍

Ihanaa että olet löytänyt live vertaistukea @Nukkelapsi 🥰

Täällä eilen illalla selvä ovisplussa , ei tarttenu arpoa 🙂
Mies sitten talletti kuppiin koska edellispäivän setti oli vähän spontaani ja rajuhko setti ettei meikäläisen paikat olis kestänyt 🤣🤣🤣 Jos tänään vielä ni sit sas olla hyvä tän kierron osalta 🥳

On se kiva kun vielä tässä vaiheessa on vielä toivoa täynnä, sithän se piinailussa alkaa mieli rakoilee ja vaihtuu ylös ja alas 🤭
Mitäs sitä keksis taas ajankuluksi. Aa nii jouluhan se tulossa juu 😅 oiskin paras joululahja saada tikkuun kaksi viivaa 🩷

Käppyrä nähtäville
IMG_8433.jpeg

Ootko löytänyt mitään että miksi ovuloimattomia kiertoja on? Onko silloin toinen puoli ”epäkunnossa”? Sori tyhmä sana mutta en keksi muutakaan tuohon. Kun eikö ne vuorotellen yleensä irtoa ?

Mikähän lie dippi siellä niin 😁 No lienee normaali ilmiö ilman kiinnittymistäkin. Munasolun irtoaminen vapauttaa myös estrogeenia ja sitten tulee oviksen jälkeinen dippi. Mulla oli samanlainen plussakierrossa 2020. Sehän on sikäli hyvä merkki. Äskettäinhän @Malttamaton145 plussasi ja siinä oli samanlainen. Ehkä siinä voi olla joku merkki, että kaikki toimii erityisen hyvin siinä kierrossa.. Esim lokakuun kiertoani pidän "rupukiertona."

Mulla on nyt todettu prolaktiinin olevan koholla, on varmaan ollut jo pitkään, koska en ole yli neljään vuoteen imettänyt.. jotenkin vaan havahduin uuden suhteen ja uuden yrityksen myötä tähän ja pyysin että mittaavat kun tuli kkm.. On mulla tipottain rinnoista tullut maitoa kai jo vuosia.. Ja tsh myös heilahtanut raskauden kannalta epäsuotuisalle alueella.. Ensi viikolla kontrollit.

Luulen, että mulla vaan ikä tekee tämän. Kai mulla on jonkin sortin esivaihdevuodet tässä? Aivolisäkkeen säätely ei kai sitten pelaa jollain tavalla. Voi olla, että prolaktiini häiritsee esimerkiksi LH:n eritystä.. Tosi kova stressi myös varmaan tehnyt hallaa kierrolle ja nukkumisilleni..

Jotain häikkää vaan tuli yhtäkkiä taannoin ja joka toinen kierto lyheni. Tätä on jatkunut jo pitkään.. Mutta nyt tää on ehkä vähän parantunut.. Otan yhtä lääkettä vähemmän vaikkei kukaan myönnäkään, että se voisi liittyä asiaan.

Muokattu viimeksi:
Ihanaa että olet löytänyt live vertaistukea @Nukkelapsi 🥰

Täällä eilen illalla selvä ovisplussa , ei tarttenu arpoa 🙂
Mies sitten talletti kuppiin koska edellispäivän setti oli vähän spontaani ja rajuhko setti ettei meikäläisen paikat olis kestänyt 🤣🤣🤣 Jos tänään vielä ni sit sas olla hyvä tän kierron osalta 🥳

On se kiva kun vielä tässä vaiheessa on vielä toivoa täynnä, sithän se piinailussa alkaa mieli rakoilee ja vaihtuu ylös ja alas 🤭
Mitäs sitä keksis taas ajankuluksi. Aa nii jouluhan se tulossa juu 😅 oiskin paras joululahja saada tikkuun kaksi viivaa 🩷

Käppyrä nähtäville
View attachment 150775
Ois ihana lahja, hyvät tallettelut teillä on. Toivotaan plussaa jouluksi ja paikkojen toipumista 😍🤣

Lämmöt sahailee mut ei ihan älytönta droppia. Leposykkeet nousi, mutta kävin eilisiltana treenaamassa niin se nostaa aina. Huominen varmaan kertoo paljon et jos lähtee lämmöt laskuun niin voi kierron taputella😅 Onneks on tänään paljon tekemistä niin ei ennätä ajatella. Näin taas kyllä ihan tosi todentuntusia (mutta kummallisia) unia🫠

Liitteet

• IMG_4210.jpeg
    IMG_4210.jpeg
    179.8 KB · Katsottu: 34
@Mamiii Hieno dippi sun käyrässä! Tsemppiä piinailuun!
@Metsäkaiku Jännät päivät sulla edessä, toivottavasti huomenna lämmöt nousussa 😀

Itsellä lämmöt laskussa, kuitenkin vielä luteaaliviivan yläpuolella vielä, tosiaan itselläkin huomisen lämmöt varmaan kertoo aika paljon. Nuhaa edelleen jonkin verran, mutta muuten ei vieläkään muita flunssa oireita, mikä itselle aika poikkeuksellista. Yleensä flunssa alkanut aina kurkkukivulla.

1000023633.jpg

Luulen, että vasen puoli voisi olla heikompi?? Sieltä tuli tosin viimeisin kkm ja oisko 2020 kkm ollut myös vasemmalta. Toki molemmat toimii, mutta oikeaa munasarjaa juilii ovulaation aikaan aina enemmän. Jopa kesällä keskenmenneessä kipua oli oikealla, vaikka ovis oli tullut vasemmalta. Oikea taisi olla kooltaan hieman isompi, ehkä se on "johtava munasarja" sit 😆

Luulen ettei mulla aina vuorotellen irtoa. Tältä tuntuu, koska sit kun tulee niitä ovuloimattomia kiertoja, ei ne munasarjat ymmärrä sitä ja sit ne ovulaatiot tulee mistä sattuu.

Miten menee @Yrttiteetä tekisi mieli ?

Hyvältä näyttää @Malttamatonq

Tässä vielä käyrä "yllätysvieras" 😆🤣

Liitteet

• Screenshot_20251206_171126_FF App.jpg
    Screenshot_20251206_171126_FF App.jpg
    187.6 KB · Katsottu: 32
Täällä ollaan @mamii! Sullahan onkin luteaali jo pitkällä, kohta pääsee jännäämään loppukiertoa 😁

Nukuin aamulla pidempään ja käyrä on edelleen hivuttautunut ylöspäin. En osaa tällä kertaa oikein oloista sanoa menikö ovis jo eilen (jos kyllä, sattui kyllä parin päivän tallettelutauko). Tänään oli FF:n viimeinen korkean fertiliteetin päivä mutta en oo ollut hirmu tarkka poistamaan poikkeuskierrot tilastoista joten eihän se välttämättä kerro mitään.

Eli perästä tullaan @Mamiksx5 !
(Ja auts että kuulostaa kipeiltä paikat, vaikka ei sitä aina tallettelun huumassa tajuakaan 🫤 Varsinkin oviksen jälkeen tuntuu kyllä välillä melkein hiekkapaperilta...)

Saa nähdä pääseekö nauttimaan vai kieltäytymään viinistä ja juustoista joulupöydässä. Olisi kyllä ihan uskomaton hössötyksen määrä jos yrittämisestä tietävät appivanhemmat sattuisivat näkemään, mutta tietty voisin yrittää feikata että on piinapäivät käynnissä. Tiedä sitten toimisiko yli kahden viikon ajan mikä on tarkoitus olla siellä. (Nyt taitaa kyllä tämän tytön mopo karata pikkuisen asioiden edelle 😆 etenkin kun tallettelut eivät olleet ne kaikkein optimaalisimnat).

Liitteet

• IMG_20251206_204041.jpg
    IMG_20251206_204041.jpg
    131 KB · Katsottu: 26
Muokattu viimeksi:
@Malttamatonq iiik kyl se punertaa!😍miten lämmöt tänä aamuna? oispa ihana jouluylläri sulle❤️

täällä lämmöt droppas eli kierto taputeltu. tulispa nyt vaa menkat nopee et sais vielä oviksen ennen joululomalle lähtöä. mennään mun vanhemmille niin siellä tallettelumahikset on aina vähän niin ja näin😅

Liitteet

• IMG_4229.jpeg
    IMG_4229.jpeg
    182 KB · Katsottu: 26
Muokattu viimeksi:
@Metsäkaiku Huh olis kyllä niin ihana jouluylläri! Lämmöt on kyllä laskusuunnassa 🤔pitänee ylihuomenna testata uudelleen ja toivoa että viiva edelleen näkyvissä.

Harmi jos sun kierto alkaa olla taputeltu. Toivottavasti ovis tulisi ennen joululomalle lähtöä niin kuin toivot 💪🏼
1000023657.jpg

@Malttamatonq varovaiset onnittelut plussasta 😍❤️ noi (one stepin?) testit antaa aika hailuria verrattuna muihin testeihin, vaikka mainostavat olevansa herkkiä ja mun kokemuksella myös tummuu hitaammin kuin muut. Eli ei kannata pelästyä jos et noilla saa nopeasti vahvoja plussia 😊 toivotaan, että pieni pysyy matkassa 🌈

Takaisin