Läheisille kertominen

Mehän ollaan kaikki vasta alussa, mutta onko joku jo kertonut raskaudesta? Tai milloin ja miten aiotte kertoa?

Kerroin miehen lisäksi yhdelle ystävälle jo. Reaktio oli aika laimea, kun tämä oli jo kolmas kerta näitä uutisia tänä vuonna. Ymmärrän, ettei hän halua liikaa innostua tai innostaa minua, kun aina on ennen mennyt kesken. Silti olisin toivonut isompaa reaktiota. Olen kuitenkin raskaana kunnes toisin todistetaan.

Minulla vähän samat ajatukset, että raskaus ja vauva pyörii mielessä kovasti.

Olisi kiva kertoa heti kaikille, mutta sitten pieni pelko raskauden pysyvyydestä painaa jarruja. Jos tämä pahoinvointi jatkuu voimakkaana joutunee kertomaan nopeammin, kun ajattelin että vuodenvaihteen jälkeen ekan neuvolan jälkeen voisi olla ihan ok.

Muille aiomme kertoa aikaisintaan NT-ultran jälkeen. Paitsi kun olemme jouluna sukuloimassa, jos olen vaikka huonovointinen ja jomman kumman vanhemmat arvaavat, ehkä sitten myönnämme arvauksen olevan oikeassa ja kerromme toisenkin vanhemmille. Muille sukulaisille yritämme varmaan syyttää vatsatautia mutta saa nähdä meneekö läpi.

Ei täälläkään pyöri mielessä juuri mitään muuta kuin raskaus. 😄

Viimeksi kerrottiin läheisille vasta vähän ennen raskauden puoliväliä. Nyt tuskin ihan niin pitkään odoteltaisiin, mutta toiselle kolmannekselle varmaankin. Jouluna nähdään perheitä lyhyesti, ehkä jopa ruokailun merkeissä. Täytyy katsoa, onnistuisiko salailu vielä silloin. Jouluna olisi kuitenkin vasta 6+ viikko, jos tämä tästä lähtee kehittymään, ihan liian aikaista minun makuun kertoa. 🙂

@Arie tavallaan olisi hauskaa odottaa mahdollisimman pitkälle ja yllättää sitten läheiset sillä, että vauva syntyykin jo pian 😄 Toisaalta kuitenkin haluaisin jo päästä juttelemaan asiasta kaikkien kanssa 😄

Mä oon kertonut parille kaverille ja mies kai kans, mut sukulaisille ei vielä olla. Nyt sitten kun varhaisultrassa käyty niin jos siellä kaikki hyvin ja tyyppi oikeassa paikassa yms. Niin sitten kerrotaan jouluna sukulaisille lahjan muodossa. Mennään miehen vanhempien tykö jouluksi, niin siellä on muutakin miehen sukua paljon. Miehen sisko on ollut neuvolassa töissä niin arvaisi kumminkin, että oon raskaana, viime raskaudessa ei ehditty ees sanomaan vielä sille kun se tiesi jo. 😅😂 sanoi vaan että on odottanut koska me mainitaan se, ja viikkoja oli siis tyylii just se 6-8 😅

Me ei olla kerrottu kun vasta yhdelle ystävälle. Huomenna vaan on paha, kun mun isä tulee käymään. En haluis kertoo vielä sille, mut jos kaikki ruoka ällöttää niin koita siin ruokapöydässä sit olla normaalisti.😅 varhaisultran jälkeen kerrotaankin jo sitten läheisimmille. Siskoille kertomista odotan eniten, ku heillä on lasketut ajat helmikuussa ja meillä kaikilla ollu keskenmenoja ja muita haasteita tällä matkalla. 💜

@Hedi88 aivan ihanaa, että olette siskojen kanssa samaan aikaan raskaana 😍
Ihanaa ja samalla ihan hemmetin pelottavaa. Pelko keskenmenosta kuitenkin läsnä ja sit jos tämäkin menee kesken, niin aika myllerrystä voi olla kun siskoilla onkin vauvat ja meillä ei. 😔 mutta sinne synkkyyteen en halua itseäni päästää ja viikon päästä onkin sitten jo varhaisultra. 💜

Siskolle kerroin ihan ensimmäisenä, sitten miehelle. Sen jälkeen yhdelle ystävälle ja molempien lähimmäisille. Meille kun tulossa neljäs, niin ei kellekään enää yllätys ole. Ja kun kevään kohdunulkoisesta lähimmäiset tiesi, niin ei ole syytä pitää tätä piilossa. Enemmänkin ovat ehkä odottaneet vain koska uudelleen tärppää. Ja vertaistukea on sitten taas saatavilla jos ei tämä hyvin päädy.

Tuleville sisaruksille kerromme varmasti nyt ensi viikolla, kunhan tuo eka ultra on käyty. Ei haluta lapsille "turhaan" kertoa. Ja tehdään ehkä jotenkin spessu kertomistilanne. Tämä hieman vielä auki, toisiko tonttu ultrakuvaa ja kirjettä vai mitä keksitäänkin 🤔☺️

Me haluttaisiin odottaa nt-ultraan saakka kertomista. Aiemmissa raskauksissa olen muutamalle ystävälle kertonut jo ennen ultraa, mutta nyt ajattelin pihdata tätä salaisuutta 😂 En oikeastaan tiedä, että miksi. Ehkä osittain syynä on se että jos tämäkin menee kesken, niin en jaksaisi taas käydä niitä keskusteluja että ”enpäs olekaan enää raskaana, hehheh”.

Miehen sisko ilmoitti juuri odottavansa toista lasta, joten siinä mielessä olisi hauska jos päästäisiin tammikuussa kertomaan hänelle omat uutisemme. Meidän esikoiset on syntyneet samana vuonna ja nyt sitten pikkusisaruksetkin tulisivat parin kuukauden ikäerolla 🥰 Minusta ihana ajatus, mutta en tiedä mitä mieltä he tästä ovat. 😁 Toivottavasti olisi heistäkin yhtä ihana sattumus.

Just ajattelin tulla tekemään tälläisen ketjun tänne kun muistelin ettei vielä ole, mutta ehditkin @Mangojugurtti ensin! 😄

Me kerrottiin heti positiivisen testin jälkeen kummatkin parhaille ystäville, jotka ovat olleet muutenkin ainoina läheisinä lapsettomuushoitomatkasta tietoisia. Meillä on joulua edeltävällä viikolla varhaisultra, ja jos kaikki on kunnossa, kerrotaan omille vanhemmille joulun aikaan heitä tavatessa painottaen kuitenkin että ollaan vasta alussa. Minun vanhemmille tämä olisi ensimmäinen lapsenlapsi 🤍 Muille kerrotaan vasta ekan kolmanneksen jälkeen, jos vielä kaikille silloinkaan.

Onko jollain muuten ollut jotain hauskaa tai spesiaalimpaa tapaa kertoa tulevasta perheenlisäyksestä tai onko tällainen aikeissa?
Minua hirveästi houkuttaisi ainakin äidilleni tehdä jonkin sortin yllätys tai aivopähkinä

Onko jollain muuten ollut jotain hauskaa tai spesiaalimpaa tapaa kertoa tulevasta perheenlisäyksestä tai onko tällainen aikeissa?
Minua hirveästi houkuttaisi ainakin äidilleni tehdä jonkin sortin yllätys tai aivopähkinä
Mä suunnittelin jo kesällä tekeväni esikoiselle sellaisen ”isoveli 2025” -paidan, jonka sitten vaan pukisin päälle mummolaan mentäessä ja odottelisin, milloin huomaavat 😁 Saa nähdä jaksanko toteuttaa tätä nyt tässä raskaudessa. Me nähdään isovanhempia aika harvoin, niin periaatteessa ois myös mahdollista yllättää ne vaan menemällä käymään maha pystyssä 😂 Uskon, että nyt maha tulee näkyviin muutenkin aiemmin, niin tämä voisi jopa olla ihan realistinen suunnitelma.

Puolison lisäksi olen kertonut läheiselle ystävälle ja äidille, sillä koen että heistä saan tukea jos asiat eivät menekään toivotulla tavalla. Ja toisaalta ovat osanneet olla sopivan iloisia ja innokkaita, ilman että itselle tullut pahamieli kun en itse vielä uskalla iloita

Me kerrottiin läheisille about heti, kun tietävät lapsettomuushoidoista ja että PAS oli tulossa, niin vähän olisi hassua pitää tulos omana tietona, kin jännittävät mukana. Mietin sitä myös niin, että kertoisin lähimmille ystäville + omalle perheelle todennäköisesti myös keskenmenosta, niin sama se on kertoa heti kun plussa tulee vs. myöhemmin 😆 miehen perheelle varmaan kerrotaan varmaan vasta jouluna, vielä pohdinnassa että miten / esim joululahjan muodossa jotenkin? Tietysti täytyy odotella varhaisultraan, että kaikki ok ☺️

Siskoni antoi äidilleni pilttipurkin ja sanoi että tässä jo valmiiksi. Meni hetki hänellä tajuta. No, nyt me käytettiin samaa taktiikkaa. Annettiin korvikepurkki ja sanoin että tässä jo elokuuksi valmiiksi hyllyyn. 🤭

Takaisin