IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos lisäprogesteronia tarvitsee niin se pitäisi tietää aloittaa alkionsiirtopäivän iltana ymmärtääkseni. Tulokset ainakin huslabilla tulee mun kokemuksella 1-2 pv sisään ja olen itse käynyt siis 1-2 pv ennen alkionsiirtoa mittauttamassa parissa Pasissa. Musta tuntuu että toisella kerralla kun kävin jo 2pv ennen (jotta varmasti saa tuloksen ennen vklp) niin aikainen mittaaminen eli jo 3pv ovulaation jälkeen saattoi olla syy liian matalaan tasoon ja sain sitten lisäproget, mutta eipä niistä lisä progeista haittaakaan ole, muuta kuin laittamisen vaiva.

Julkisella mulle (ja ilmeisesti todella monelle muullekin) määrätään vaan suoraan tuo Cyclogest eikä nähdä tarvetta mitata. Itse haluan nyt yrittää katsoa kaikki kortit, ettei tarvitse jäädä arpomaan ja arvailemaan mitään. Ostin Puhdin kautta mittauksen ja suunnitelmana mennä Mehiläisen labraan heti aamulla kun se aukeaa. Varattavissa olevat ajat olivat liian myöhään.😓 toivotaan ettei siellä ole paljon jonoa, ettei menisi kauan ja saisin aamun Cyclon laitettua aikataulussa ja ehdin ajoissa töihin. 😅

@Vieraana Ymmärtääkseni tuo keräyskään ei oikeasti ole ihan just niin päivän päälle, ettei lääkkeillä pelaamalla saada säädettyä optimaaliseksi. Meillä osui eka hoito just yhden pyhäpäivän ja pitkän viikonlopun jälkeen, jolloin oltiin vielä itse reissussa ja kun pohdittiin tätä jo ennen aloitusta, lääkäri sanoi ettei ole 1-2 päivästä kiinni.

Meillä mennään muuten samalla tavalla kuin viimeksi, eli lyhyt kaava ja Gonal-F + Fyremadel lääkkeinä ja Ovitrelle irrotukseen, mutta Gonal-F annosta nostettiin. Viimeksi oli 200 IU, nyt 250 IU. Itsellä on vähän sellainen tunne, että eikö todella muuta kannata kokeilla, mutta koitan nyt luottaa tähän suunnitelmaan. Viimeksi tosiaan stimulaatio oli hitaahko ja jokseenkin epätasainen. Meidän hoidot toteutuu KYSin ja oma lähisairaalan yhteistyössä.

Sain myös pienen stressinpoikasen kehitettyä nyt siitä, kun stimulaatio alkaa maanantaina ja viimeksi Gonal-F pistospäiviä kertyi 11, niin jos nyt tarvittaisiin suunnilleen sama, niin punktiohan osuisi viikonlopulle, jolloin niitä ei tietenkään tehdä. Eli voisiko käydä niin, että keräys joudutaan tekemään liian aikaisin, tai venyttämään liian pitkälle? No, huomenna saanen jotain vastauksia tähän kysymykseen hoitavalta taholta, mutta jos jollain on kokemusta vastaavasta tilanteesta, niin kertokaa stressaanko ihan turhaan! :D
Jospa tuo muutos olisi riittävä ja nyt kasvu tasaisempaa!

Minä mietin ihan samaa ton vklp suhteen etukäteen ja meillä vielä toiseksi vikassa ultrassa vaihtoehdot keräyksellä olikin pe ja ma mutta ymmärsin kyllä että se meidän pe oli ihan optimaalinen - ainakin keskiviikon näkymän mukaan. Nyt toki jälkikäteen ajattelee että olisiko tullut parempi tulos jos keräys olisi ollut 1 tai 2 päivää myöhemmin mutta voi olla että joka tapauksessa keräys olisi ajoitettu tuohon kp 13. Seuraavaan mahdolliseen icsiin kyllä ajattelin että ajoittaa kierron alun optimaalisesti vaikkei tietysti koskaan tiedä toimiiko kaikki samaan tahtiin seuraavassa stimulaatiossa.

Vau, paljon täälläkin on tapahtunut muutaman päivän aikana. Tsemppiä meille kaikille vko 47 puntiolle meneville!
Luin miten täällä on paljon keskustelua munasolujen määrästä, mulle lääkäri sanoi että laatu korvaa määrän. Aion itse uskoa siihen, koska mun määrä on ollut hyvin heikko. Perjantaina alkoivat pistokset, joke toinen päivä, ja huomenna ensimmäinen UÄ. Mun toiveet tästä kierrosta ovat jotenkin hyvin alhaiset, mä en usko että siellä olisi yhtäpaljon tai enemmän kuin viime kerralla. Mulla on fiilis siitä, että siellä alkaa olla nollatuloksia. Ja vaikka siellä olisi niitä follikkeleita, niin kuinka monessa on munasolu? Innolla odotan taas sitä endometrioosin runnoamista punktion yhteydessä ja miten saan olla kipeenä taas 3 päivää. (Huom. sarkasmia) Mä en tykkää elää tällaisessa limbossa, mieluummin saisi vain vastausta että kyllä vai ei, sitten ei tarvitse enää käyttää aikaa ja rahaa tähän.
Pessimistinen päivä taas, ja kun kello lyö tässä 21.00 niin mulla on taas pistos hetki!

Kiitos vastauksista! Ehkä tässä pitää henkisesti valmistautua vielä jonottamaan vikaa IVF-kierrosta. Toki näiden kahden eka välissä tuli jonotus plus kesätauko niin oli normaalia pidempi odotus.

Sain juuri viestin digipolulle että neljästä kolme hedelmöittyi!🫶 Pieni helpotus tuli mutta vielä on jännitettävää.
Heii miten teillä kävi, pääsittekö tänään tuoresiirtoon?

OMA NAPA (eli skippaa jos ei kiinnosta :tears:)
Kävin lääkärissä tänään aamulla, 5+5 follikkelia näkyvissä, 5-12 mm, eli toivottavasti niistä taas puolet jaksaisi kasvaa yli sen 20 mm. Vähän ehkä tuli helpotus kun niitä kuitenkin oli (muutama voi olla jopa kaksi, mutta niin vierekkäin niin hän ei ollut varma oliko siinä seinä välissä) mutta viimeksi mulla hiipui pois melkein puolet ennen seuraavaa UÄ joten se pelko on olemassa taas. Tällä kertaa jätän kuitenkin pois kaikki ylimääräiset stressitilanteet ja hikiliikunnat (Clomifen aiheuttaa muutenkin hikeä kokoajan!) Lääkkeitä tuli mukaan taas iso litana, tästä päivästä alkaen tulee Fyremadel mukaan Pergoverikseen (eli kaksi pistosta per ilta) ja Clomifen jatkuu myös. Perjantaina seuraava UÄ. Hän sanoi myös että 3 kertaa saa tuon Kelakorvauksen kun hoitoihin hakeutuu yksityisellä, eli tämän jälkeen on vielä yksi kerta josta lähtee se 35% pois hinnasta, mutta ei se meitä estäisi vielä neljänteen tai viidenteen. EHkä vain pieni tauko välissä.
Kyselin Q10 kapseleista kun tosiaan löysin vihdoin oliiviöljyssä olevat, ja hän ehdotti että aloitan niitä vasta punktion jälkeen mutta ei nähnyt mitää vikaa niiden aloittamisessakaan. Urheilusta kyselin myös, ja hän sanoi että ei liian HIIT mutta olon mukaan treenaamista saa kyllä. Ehkä otan ne kävelyt ja kuntopyöräily muun liikunnan sijaan sitten :thumbs-up:

Kävin lääkärissä tänään aamulla, 5+5 follikkelia näkyvissä, 5-12 mm, eli toivottavasti niistä taas puolet jaksaisi kasvaa yli sen 20 mm. Vähän ehkä tuli helpotus kun niitä kuitenkin oli (muutama voi olla jopa kaksi, mutta niin vierekkäin niin hän ei ollut varma oliko siinä seinä välissä) mutta viimeksi mulla hiipui pois melkein puolet ennen seuraavaa UÄ joten se pelko on olemassa taas. Tällä kertaa jätän kuitenkin pois kaikki ylimääräiset stressitilanteet ja hikiliikunnat (Clomifen aiheuttaa muutenkin hikeä kokoajan!) Lääkkeitä tuli mukaan taas iso litana, tästä päivästä alkaen tulee Fyremadel mukaan Pergoverikseen (eli kaksi pistosta per ilta) ja Clomifen jatkuu myös. Perjantaina seuraava UÄ. Hän sanoi myös että 3 kertaa saa tuon Kelakorvauksen kun hoitoihin hakeutuu yksityisellä, eli tämän jälkeen on vielä yksi kerta josta lähtee se 35% pois hinnasta, mutta ei se meitä estäisi vielä neljänteen tai viidenteen. EHkä vain pieni tauko välissä.
Kyselin Q10 kapseleista kun tosiaan löysin vihdoin oliiviöljyssä olevat, ja hän ehdotti että aloitan niitä vasta punktion jälkeen mutta ei nähnyt mitää vikaa niiden aloittamisessakaan. Urheilusta kyselin myös, ja hän sanoi että ei liian HIIT mutta olon mukaan treenaamista saa kyllä. Ehkä otan ne kävelyt ja kuntopyöräily muun liikunnan sijaan sitten :thumbs-up:

Tosi hyvän kuuloinen tilanne siellä! 👍 Kuulostaa myös siltä, että stimulaation vaikutusta ja lääkitystä arvioidaan tilanteen mukaan. 🙏 Hyvä kuulla tuo Kela-korvausten rajoitus. Sääli, ettei siinä jätetä laskematta kierrosta, jossa ei päädytä siirtoon.

Perusteliko lääkäri muuten sitä, että suosittelee Q10-kapseleiden aloitusta vasta stimulaation jälkeen? Munkin pitää ehkä loppuviikon lääkärikäynnillä kysyä noista lisäravinteista. Nyt on ollut aika repertuaari käytössä (mammavitamiini, ubikinoli, e-vitamiini, d-vitamiini, NAC), mutta käytän ainakin nyt toistaiseksi kaikkia vain ohjeen mukaisen annostuksen. Ubikinoli on käytössä just ubikinolimuodossa, jonka pitäisi kai olla ubikinonia tehokkaammin elimistön käytettävissä. Puoliso käyttää vain d-vitamiinia ja monivitamiinitabletteja, kun hänellä on tulokset olleet aina hyviä.

Oma pistosaloitus on ennakoitu perjantaiksi, mutta vähän arvelen, että mun vuoto alkaa aikaisintaan sinä päivänä. Ovulaatio tuli hieman tavanomaista myöhemmin varmaan siksi, että kierto alkoi kummallisesti Synarelan lopetuksesta eikä kuukautisista. Varmaan kierrolla kesti käynnistyä hetken. Mulla on yleensä pitkähkö luteaalivaihe, mutta toivon ettei se nyt venyisi liikaa.

Vähän pessimistinen olo hoidon suhteen. Varmaan tämä syksyn eteneminen entistä harmaammaksi vaikuttaa ja se, että saimme talousmielessä huonoja uutisia, jotka saivat miettimään jopa hoidon peruuttamista. Aiotaan nyt tehdä kuitenkin hoito, jos munasarjat olisivat edes jotenkuten virkeinä. Tulee varmasti pitkä viikko ultrakäyntiä odotellessa. 😵‍💫

Saanko kysyä sulta tuosta follien katoamisesta; katosivatko ne aiemmin siis sen jarrun aloittamisen jälkeen? Vai eivät vaan kasvaneet riittävästi?

Miten tuo priming siis toimii?
Mä en ymmärrä yksityiskohtaisesti aihetta, mut lääkäri sanoi että kun oviksen jälkeen edellisessä kierrossa otetaan joitain päiviä estrogeeniä (mulla oli se progynova käytössä) niin sillä jo saadaan tasattua follikkelien kasvua seuraavassa kierrossa. Ja Menopur ilmeisesti usein kypsyttää vähemmän folleja mut parempia soluja.

Mulla follit myös ns. katosi ekassa stimulaatiossa punktiossa, mutta ilmeisesti ne oli ennemminkin lopettaneet kasvamisen.

Mä en ymmärrä yksityiskohtaisesti aihetta, mut lääkäri sanoi että kun oviksen jälkeen edellisessä kierrossa otetaan joitain päiviä estrogeeniä (mulla oli se progynova käytössä) niin sillä jo saadaan tasattua follikkelien kasvua seuraavassa kierrossa. Ja Menopur ilmeisesti usein kypsyttää vähemmän folleja mut parempia soluja.

Mulla follit myös ns. katosi ekassa stimulaatiossa punktiossa, mutta ilmeisesti ne oli ennemminkin lopettaneet kasvamisen.
Pitää kyllä jutella tästäkin lääkärin kanssa kun minulla tosiaan ei ollut ongelmana se että olisi ollut epätasaista kasvua ja lisäksi tosiaan oli Menopur jo käytössä niin mitkä sitten on enää vaihtoehdot kun follit oli tyhjiä.

Miten tän piinan kestää et tuleeko mitään siirrettävää? Ei ole edes piinapäivät vielä mut tää on vielä pahempaa.
Täähän se melkein pahin paikka on!

Kiitos kysymästä, myös @StellaMom!

Sydän kurkussa vahdin puhelinta koko työpäivän. Puolen päivän maissa olin sitä mieltä että eivät ehkä enää soittaisi. Lopulta kävin hakemassa ainokaisen kyytiin 🥲 Kaksi muuta ei selvinnyt tänne saakka. Limakalvo oli kasvanut mukavasti ja muutenkin siirto meni hyvin.

Mulla on nyt tosiaan tuoresiirrossa tuplalääkitys kun viimeksi alkoi tiputtelu pari päivää siirron jälkeen. Nyt yritän unohtaa koko asian😂 Toki lääkäri vaan totes että huomennahan sen pitäisi kiinnnittyä niin koitappa tässä olla kuulostelematta jokaista nippasua.

Täähän se melkein pahin paikka on!

Kiitos kysymästä, myös @StellaMom!

Sydän kurkussa vahdin puhelinta koko työpäivän. Puolen päivän maissa olin sitä mieltä että eivät ehkä enää soittaisi. Lopulta kävin hakemassa ainokaisen kyytiin 🥲 Kaksi muuta ei selvinnyt tänne saakka. Limakalvo oli kasvanut mukavasti ja muutenkin siirto meni hyvin.

Mulla on nyt tosiaan tuoresiirrossa tuplalääkitys kun viimeksi alkoi tiputtelu pari päivää siirron jälkeen. Nyt yritän unohtaa koko asian😂 Toki lääkäri vaan totes että huomennahan sen pitäisi kiinnnittyä niin koitappa tässä olla kuulostelematta jokaista nippasua.
Ihanaa että pääsitte siirtoon, ja voi kumpa tämä nyt tärppäisi ❤️

Taysiin soiteltu tänään ja kätilö konsultoi lääkäriä jatkosta. Sain nyt kuitenkin luget 400mg x 2 päivässä estämään keskenmenoa, luulen kyllä että se tapahtui jo mutta pelataan varman päälle, toki sit jos testi muuttuu negaks niin saa tukilääkkeet lopettaa. Ultran sain rv 6+6 hieman aiemmin mitä suositellaan, suositus Taysissa on rv 7+3. 27.11. on sitten joko ar ultra tai sit katotaan että kaikki on ok keskenmenon jälkeen ja pas:ia varten.

Heipsan, taustalta pikainen ääni. Meillä oli munasolukeräys viime kuussa ja menkat pätkähti ajallaan. Minkälaiset ekat menkat teillä olleet ivf kiekan jälkeen? Suuri ihmetys on päällänsä,kun vuoto kestänyt jo 11 päivää ja tuntuu vain yltyvän uudelleen. Kerkesin punktion jälkeen aloittaa tukilääkitykset terot,cyclot ja prolutexin tuoresiirtoa ajatellen,mutta sinne ei sitten päästykään.
Konsultoin tänään jo hoitavaa tahoa,mutta pari päivää pitäisi odotella lääkäriä. Jotain väläytteli hormonikuurista.

On nämä ivf rundit kyllä aikamoisia, henkisesti että fyysisesti raskaita. Kaikille tsemppiä!❤️

Toivotaan, että tarttuu tiukasti mukaan @Kisumamma90!

@Mami91~ Oletko testaillut, onko viiva kuitenkin vahvistunut? Toivottavasti tukilääkkeet auttaa ja keskenmenoa ei olisikaan ollut.

@mamadream Minulla oli punktion jälkeiset menkat tosi niukat, ja sen jälkeen odottelinkin yli 50 päivää seuraavia. Mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja.

Palailen myös pikkuhiljaa taustalta tänne. Seuraavista menkoista saa ilmoittautua, tosin ainahan saa jännittää, että mahtuuko mukaan. Toivon todella niin. Kävin jo hakemassa lääkkeet valmiiksi, kun näytti Menopurin ja Ganirelixin saatavuus aika heikolta tällä hetkellä.

@Pepino Juu tänään on testit alkaneet haalentua ja vuoto vähentynyt paljon eikä tule enää hyytymiä, lämmöt laskenu ja oireet hävinnyt. Kyllä tää nyt oli tässä, sitten saa jännittää pasia, varmaan tästä tulee välikierto ja menee joulukuulle jolloin joulusulku ja luonnolliseen kiertoon kun tehdään niin katotaan meneekö sitten ensi vuoden puolelle pas.

Minkälaiset ekat menkat teillä olleet ivf kiekan jälkeen? Suuri ihmetys on päällänsä,kun vuoto kestänyt jo 11 päivää ja tuntuu vain yltyvän uudelleen.
Itselläni ollut kivuliaammat ja hiukan runsaammat kuukautiset sekä munasolukeräyksen jälkeen että seuraavassa kuussa. Yleensä kipuja vain yhtenä-kahtena päivänä, mutta noissa ollut viikon ajan ennen vuodon alkua.

Lääkkeet vaikuttaneet myös kierron pituuteen aiheuttaen melkoista vaihtelua.

Heipsan, taustalta pikainen ääni. Meillä oli munasolukeräys viime kuussa ja menkat pätkähti ajallaan. Minkälaiset ekat menkat teillä olleet ivf kiekan jälkeen? Suuri ihmetys on päällänsä,kun vuoto kestänyt jo 11 päivää ja tuntuu vain yltyvän uudelleen. Kerkesin punktion jälkeen aloittaa tukilääkitykset terot,cyclot ja prolutexin tuoresiirtoa ajatellen,mutta sinne ei sitten päästykään.
Konsultoin tänään jo hoitavaa tahoa,mutta pari päivää pitäisi odotella lääkäriä. Jotain väläytteli hormonikuurista.

On nämä ivf rundit kyllä aikamoisia, henkisesti että fyysisesti raskaita. Kaikille tsemppiä!❤️

Mulla oli muistaakseni aika tavanomaiset - ehkä yllättävänkin huomioiden sen, että Gonal-kuuri kasvatti limakalvon lähes kaksisenttiseksi. 😬 Hoitojen aikana on kyllä ollut kierron sekoilua, esim. hyvin aikaisia ovulaatioita (yhdistettynä siihen, että edellisen kierron keltarauhasvalmiste on siirtänyt vuodon alkua) ja sitä myötä hyvin lyhyeksi jääneitä kiertoja. Tavanomaista pidempää kiertoa ei vielä osunut (paitsi nuo keltarauhastuetut), mutta en ihmettelisi, jos niitäkin vielä jossakin tilanteessa tulisi.

Onko sulla tulossa seuraavaksi PAS vai uusi ivf-kierros?

@Pepino Juu tänään on testit alkaneet haalentua ja vuoto vähentynyt paljon eikä tule enää hyytymiä, lämmöt laskenu ja oireet hävinnyt. Kyllä tää nyt oli tässä, sitten saa jännittää pasia, varmaan tästä tulee välikierto ja menee joulukuulle jolloin joulusulku ja luonnolliseen kiertoon kun tehdään niin katotaan meneekö sitten ensi vuoden puolelle pas.

Olen pahoillani tilanteesta. ❤️

Takaisin