Husin lapsettomuushoitojen jonot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuutikki36
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei onko naispareilla/itsellisillä (tai muilla lahjasiittiöitä tarvitsevilla) ajankohtaista kokemusta HUSin jonoista? Hylkäsivät mun lähtteen kun vuosi on kuulemma epärealistinen aikataulu ehtiä hoitoon. Netissä ilmottelevat kuitenkin lyhemmistä jonoista 😅 Vähän pohdituttaa, miten tasavertaisesti lähetteitä oikeesti kohdellaan. Kiinnostaa kuulla myös ajantasaiset kokemukset ainakin TAYSista ja Kuopiosta!
Olen käsittänyt, että suurin tulppa on se pääsy ensikäynnille ja sitten erityisesti psykologin lahjasukusoluneuvontaan.
Meillä meni polku vähän poukkoillen, eli tehtiin yksityisellä 2 inseminaatiota ja lahjasukusoluneuvonta (olimme muuttamassa HUSin alueelta KYSin alueelle, emmekä olisi ehtineet julkisella hoitoihin tässä välissä). Yksityisellä Dextrassa ilman kesätaukoa oltaisiin päästy noin 3kk sisällä inssiin siitä hetkestä eteenpäin kun varasin ajan, mutta yksi kierto meni munasarjojen aukiolotutkimukseen (vapaaehtoinen). Toisesta inseminaatiosta tulikin raskaus, josta valitettavasti keskenmeno.

Mutta itse vastaukseen. Sitten kun olin saanut keskenmenoon liittyvien hoitojen yhteydessä lähetteen jälleen julkisen puolen lapsettomuushoitoihin ja ensikäynti oli takana, pääsin KYSissä suoraan lahjasiittiöitä käyttämään. Tällä hetkellä reilu viikko sitten kun soitin, oli tilanne se, että siittiöitä on pakkasessa. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä inseminaatioon taas.

Jos sinulta yhtään löytyy ylimääräistä rahaa, voi ehkä siis harkita että kävisi yksityisellä tekemässä yhden inseminaation ja psykologin neuvonnan vaikka. Tähän menisi ehkä noin 2000€ ensikäynnistä inseminaatioon. Sitä en tiedä, kelpuuttaisiko julkinen puoli pelkän hoidon suunnittelun+psykologin käynnin yksityisellä ja pääsisikö siitä suoraan julkisen lahjasiittiöjonoihin.

Meillä hoitojen syynä on miehen vakava perinnöllinen sairaus.

Olen käsittänyt, että suurin tulppa on se pääsy ensikäynnille ja sitten erityisesti psykologin lahjasukusoluneuvontaan.
Meillä meni polku vähän poukkoillen, eli tehtiin yksityisellä 2 inseminaatiota ja lahjasukusoluneuvonta (olimme muuttamassa HUSin alueelta KYSin alueelle, emmekä olisi ehtineet julkisella hoitoihin tässä välissä). Yksityisellä Dextrassa ilman kesätaukoa oltaisiin päästy noin 3kk sisällä inssiin siitä hetkestä eteenpäin kun varasin ajan, mutta yksi kierto meni munasarjojen aukiolotutkimukseen (vapaaehtoinen). Toisesta inseminaatiosta tulikin raskaus, josta valitettavasti keskenmeno.

Mutta itse vastaukseen. Sitten kun olin saanut keskenmenoon liittyvien hoitojen yhteydessä lähetteen jälleen julkisen puolen lapsettomuushoitoihin ja ensikäynti oli takana, pääsin KYSissä suoraan lahjasiittiöitä käyttämään. Tällä hetkellä reilu viikko sitten kun soitin, oli tilanne se, että siittiöitä on pakkasessa. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä inseminaatioon taas.

Jos sinulta yhtään löytyy ylimääräistä rahaa, voi ehkä siis harkita että kävisi yksityisellä tekemässä yhden inseminaation ja psykologin neuvonnan vaikka. Tähän menisi ehkä noin 2000€ ensikäynnistä inseminaatioon. Sitä en tiedä, kelpuuttaisiko julkinen puoli pelkän hoidon suunnittelun+psykologin käynnin yksityisellä ja pääsisikö siitä suoraan julkisen lahjasiittiöjonoihin.

Meillä hoitojen syynä on miehen vakava perinnöllinen sairaus.
Kiitos vastauksesta! Itse soittelin tänään KYSille, ja sieltä sanottiin jotenkin niin, että jonottajia alkaa olla nyt enemmän kuin siittiöitä, ja tästä syystä ivf-hoitoja on jouduttu lykkäämään. Ensikäyntiä todennäköisesti saa odotella 4-5kk tällä hetkellä, ja ivf-jono olisi nelisen kuukautta, mutta tosiaan lahjasiittiöistä johtuen voi venyä arvaamattomasti. Lieneekö lahjasolujonossa sitten eri logiikka, jos on hoidot jo aiemmin aloitettu, tai kun kyseessä on inseminaatio.

TAYSia jututin aiemmin, ja sieltä lupailtiin ensikäyntiä 2-3kk päähän mutta lahjasiittiöjono lienee tosi pitkä. Vaikeaksi menee kun alkaa ikä tulla vastaan. 😔 Kiinnostava ajatus tuo että vauhdittaisi asioita käymällä alkuun yksityisellä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin ajattelin päivittää meidän jonotusta ensimmäiseen ivf-hoitoon!

Yritys aloitettiin elokuussa 2023.
Elokuussa 2024 yhteys terveyskeskukseen ja varattiin aikaa tk-lääkärille. Paperimme hävisivät jonnekin, ja tk-ajan saamisessa kesti todella kauan. Lopulta mies soitteli tk:hon, ja tämä ihme varauksemme häviäminen ilmeni.
Marraskuussa 2024 käytiin tk-lääkärillä, joka laittoi lähetteen Hyvinkään naistenklinikalle.
Helmikuussa 2025 ensikäynti Hyvinkäällä, tätä ennen 2024 syksyllä käytiin malttamattomina jo yksityisellä perustutkimuksissa. Hyvinkäällä käskettiin odottamaan, että yritystä tulee täyteen 2v. Diagnoosina selittämätön lapsettomuus. 2v jälkeen tarkoitus siirtyä ivf-hoitoon.

Elokuussa 2025 tuli 2v täyteen yritystä, Maisa-sovelluksen kautta laitoin viestiä Hyvinkään naistenklinikalle, mistä saatiin lähete ivf-hoitoihin. Lähetteen hyväksymiseen meni n. 2 viikkoa.
Nyt syyskuussa 2025 soitettiin peruutusajasta ivf-hoitojen suunnitteluun, missä juuri kävimme. Tähän meni siis lähetteen hyväksymisestä n. kuukausi.
Marraskuussa 2025 saadaan ekaa kertaa koittaa ilmoittautua ivf-hoitoon. Jos ei mahduta, hoito pyritään aloittamaan joulukuussa (ellei joulusulku tule tielle). Näin ollen lähetteen hyväksymisestä voisimme saada ensimmäisen hoidon jo 3kk jonotuksen jälkeen.

Eli! Ivf-hoitojonossa ei mennyt yhtään niin kauan, kun pelkäsin, päinvastoin! Toivottavasti muillakin asiat etenee vähintäänkin kohtuullisessa tahdissa. Kaikista isoin odotus oli oman terveyskeskuksen kanssa, kannattaa soitella sinne jos aikaa ei ala kuulumaan. Meillä oli siis jonkun järjestelmävian takia hävinnyt tiedot eikä aikaa olisi ilman soittamista tullut ollenkaan.

Tsemppiä aivan kaikille samassa tilanteessa oleville!!!

Noita ivf hoidon suunnittelun peruutusaikoja voi hyvällä tuurilla saada nopeastikin. Meille myös jonoon laittamisesta 1kk päästä tarjottiin peruutusaikaa, kahta itseasiassa samalle viikolle mutta mies oli juuri silloin työmatkalla eikä voitu niitä ottaa vastaan.

Meillä myös kesti pitkään saada aika terveysasemalle (reilu 2kk yhteydenotosta) ja jälkikäteen ajateltuna olisin ollut valmis maksamaan yksityislääkärikäynnistä lähetteen saamiseksi.

Onko kellään ajankohtaista tietoa siitä, että kauanko teillä on kestänyt lähetteen hyväksymisestä siihen että tulee aika ensikäynnille? Meidän lähete hyväksyttiin viitisen viikkoa sitten, tarvittavat labrat on tehty ja niistä on tulokset tulleet Maisaan, mutta aikaa ei ole vielä kuulunut :Face Without Mouth:

Meillä @*Ninni* meni varmaan 3kk, mutta kannattaa soitella perään kun ei pitäisi lomatkaan enää vaikuttaa☺️

Hei sellasta kanssa kyselisin, että onko kellään käynyt inseminaation kanssa niin tuola HUS:illa että ei olisi päivään mahtunut mukaan? Lueskelin noita omapolun ohjeita ja tämä tottakai säikäytti. Tästä syystä tekisi mieli se viimeinenkin inssi tehdä sitten felillä jottei jäisi mistään tuollaisesta tekemättä😱

Hei tuun tänne nyt vähän ennakoimaan, tulossa kuukauden päästä käynti TK:ssa lähetettä varten lapsettomuuspolille. Ajattelimme pyrkiä ottamaan kaikki mahdolliset labrat yms jo etukäteen, niin että sitä kautta voisi ehkä nopeuttaa sitä etenemistä siellä kun osa asioista on jo tehty, joten nyt autelkaapas, että mitä kaikkea kannattaakaan tutkia etukäteen jos vaan mahdollista?

* Labroista: Progesteroni, FSH, LH, AMH, TSH, T4V, Ferritiini, D-vitamiini, perusverenkuva
* Mieheltä: siemennestenäyte
* Muut tutkimukset: gynekologinen tutkimus ultrattuna (rakenteelliset poikkeavuudet yms)

Tuleeko jotain muuta mitä voisi jo tehdä/ottaa ennalta? Ei tarttisi sitten siellä lapsettomuuspolilla odotella aikoja erikseen vielä jotain tiettyä tutkimusta varten...

@Pantis myös yksi ainakin mitä vielä voi tehdä etukäteen, on aukiolotutkimus. Tuota ei kyllä kai kaikille tehdä julkisella mutta jos se tehtäisiin, niin sillä että on tehty jo etukäteen, voi säästää ainakin yhden kierron verran aikaa.

@Pantis myös yksi ainakin mitä vielä voi tehdä etukäteen, on aukiolotutkimus. Tuota ei kyllä kai kaikille tehdä julkisella mutta jos se tehtäisiin, niin sillä että on tehty jo etukäteen, voi säästää ainakin yhden kierron verran aikaa.
Aivan, se tietysti ois mahdollinen, mutta olen kahdesti raskautunut (molemmat päättynyt kkm noin viikoilla 7-8), ja mielestäni vielä ovuloituneet eri puolilta, joten en tiedä onko se edes välttämätön tällaisessa tilanteessa? Vai tehtäisiinkö se joka tapauksessa siellä lapsettomuuspolilla?

Aivan, se tietysti ois mahdollinen, mutta olen kahdesti raskautunut (molemmat päättynyt kkm noin viikoilla 7-8), ja mielestäni vielä ovuloituneet eri puolilta, joten en tiedä onko se edes välttämätön tällaisessa tilanteessa? Vai tehtäisiinkö se joka tapauksessa siellä lapsettomuuspolilla?
Okei! Ei välttämättä tuossa tilanteessa tehdä, kun kaikki viittaa siihen, että johtimet on auki. 😊

Mulle ei oo tehty aukkaria eikä sitä oo ehdotettukaan kun on ollut kolme alkanutta raskautta taustalla.

Mulle ei oo tehty aukkaria eikä sitä oo ehdotettukaan kun on ollut kolme alkanutta raskautta taustalla.
Aivan, eli se nyt ei sitten mahdollisesti itselläkään olisi valikoimassa. Toivottavasti ainakaan.

Niin ja listasta unohtui tietty perus klamydia+tippuri, mutta ne nyt on otettu noiden kkm yhteyksissä jo moneen otteeseen tänä vuonna, ja jollei ne ole ilmasta minulle ilmestyneet, niin sitten niitäkään tuskin tarvitsee enää uusia? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Aivan, eli se nyt ei sitten mahdollisesti itselläkään olisi valikoimassa. Toivottavasti ainakaan.

Niin ja listasta unohtui tietty perus klamydia+tippuri, mutta ne nyt on otettu noiden kkm yhteyksissä jo moneen otteeseen tänä vuonna, ja jollei ne ole ilmasta minulle ilmestyneet, niin sitten niitäkään tuskin tarvitsee enää uusia? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Niitä ei hoitoja varten tarvitse, IVF katsotaan sitten HIV ja hepatiitti. Siis mä oon jo tippunut kärryiltä monta klamydia/ tippuri näytettä oon tässä matkan varrella antanut 😅

Niitä ei hoitoja varten tarvitse, IVF katsotaan sitten HIV ja hepatiitti. Siis mä oon jo tippunut kärryiltä monta klamydia/ tippuri näytettä oon tässä matkan varrella antanut 😅

Joo tuntuu ties miltäkin irtoseksihurjastelijalta näiden klamydia/tippuri -testimäärien kanssa :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

@Pantis toin on varmasti hyvä aloitussetti. Jos haluu vähän keulia, niin puhdilla/synlabilla on näitä naisen/miehen hedelmällisyys/hormini-testipaketteja joita voi ottaa. Niissä kattavasti kaikenlaista. Noita ei siis mitenkään julkisella vaadita ja alkuun sielläkin otetaan aika suppeasti testejä ja nekin pyydetään antamaan ennen ensikäyntiä.

Jos sit jotain löytyy, esim siemenneste puutteellinen, niin miehelle voi tulla lisää hormonilabroja jne. Mut hyvä aloitus ottaa nuo peruskokeet ja mieheltä siemennesteyte. Aukkaria ei HUSissa enään tehdä oikeastaan lainkaan, en osaa sanoa mikä tähän syynä.

Yhdellä täällä foorumilla oli tehty HUS:lla aukkari, ja joutui pari kiertoa odottamaan, että se päästiin tekemään. Oli vain jäänyt itselle mieleen asiana, mikä voi viivästyttää hoitoja selvästi 😅 Mutta ilmeisesti se saatetaan tehdä HUS:lla, jos muita syitä ei löydy ja raskaus ei selvästi ala ollenkaan. Itselläni tehtiin aukkari yksityisellä lähetteen teon yhteydessä, joten en tiedä, olisko mulle tehty sitä HUS:lla. Oletan että ehkä kyllä, koska siinä vaiheessa oli takana yksi kohdunulkoinen ja ei yhtään normaalia raskautta vuoden aikana. HUS:lla myös kyselivät ensikäynnillä, onko aukkari tehty. (eivät lukeneet lähetettä tarkkaan, siellä se luki) Oletan että kysyivät sillä ajatuksella että jos ei olisi ollut tehtynä, se olisi tehty.

Eli varmasti hyvin tilanteesta riippuvaista tuo, että tehdäänkö se. Jos syitä lapsettomuudelle löytyy muualta tai takana on raskauksia, jotka olleet selvästi kohdun puolella, ei varmastikaan ole todennäköistä että putket olisi tukossa ja tällöin aukkaria tuskin tehdään. 🤔

@Ness mulle on tehty jo kilpparit, d-vitamiini ja folaatti ja progesteroni, ja LH, FSH ja AMH meen ottamaan seuraavan kierron alussa. Prolaktiinia ei oo otettu, mut toisaalta en näe syytä kun ovuloin kuitenkin. Kyllä näillä varmaan alkuun pääsee. 😊

@Misa asia on varmastikin juuri näin! Ymmärsin, ettei aukkari enää kuulu HUSilla ns ”perusprotokollaan”, kuten on aikaisemmin kuulunut, vaan aukkari vaatii jonkinlaisen epäilyksen, että putket olisivat tukossa. En sitten tiedä että tehdäänkö tätä selittämättömille vai vaatiiko juuri kohdunulkoisia ym. jotta tekevät.

@Pantis mun muistaakseni prolaktiini kuului HUSilla siihen peruspakettiin, ellen nyt ihan väärin muista. Mut se saattaa sieltä vielä tulla. Sit kun saatte lähetteen hyväksyttyä, niin kannattaa toimittaa HUSille etukäteen kaikki testit mitä otettu niin että ne on jo valmiina niillä ensikäyntiä varten

Hei hassu peruskyssäri, mutta miten niitä tutkimustuloksia voi toimittaa HUS:lle? Meilläkin on yksityisen lähetteellä tehtyjä verikokeita ja siemennesteanalyysia. :Face Without Mouth:

Takaisin