Himottaako jokin ruoka? Entä ällöttääkö?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Tekeekö mielesi jotain ruokaa epätavallisen paljon tai omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Kahvia ei tee mieli ja aamukahvin olenkin jättänyt. Päiväkahvit on töissä juotava, ettei jää kiinni. Toki sekin monesti jää puoliksi mukiin, kun ei vain maistu. Muuten ei kyllä isompia himoja tai ällötyksiä suuntaan tai toiseen. Yleensä karkkia tekee mieli, mutta nyt ei kyllä sitäkään. Yritän syödä säännöllisesti jotain, niin olo pysyy parhaimpana.

Kahvia ei tee mieli ja aamukahvin olenkin jättänyt. Päiväkahvit on töissä juotava, ettei jää kiinni. Toki sekin monesti jää puoliksi mukiin, kun ei vain maistu. Muuten ei kyllä isompia himoja tai ällötyksiä suuntaan tai toiseen. Yleensä karkkia tekee mieli, mutta nyt ei kyllä sitäkään. Yritän syödä säännöllisesti jotain, niin olo pysyy parhaimpana.
Mulla oli hetken vaihe ettei kahvi maistunu yhtään ja hajuki teki pahaa, nyt se onneks meni ohi ja oon aamusin välillä juonu kupillisen👍🏻

Kahvista en osaa sanoa mitään, koska en pidä sen mausta muutoinkaan enkä ole juonut sitä koskaan. Todennäköisesti olisi nyt ihan yhtä pahaa kuin muulloinkin.

Siitä yllätyin hieman, että vaikka mitään varsinaisia ällötyksiä ei ole tullut, niin sienet eivät ole nyt loppukesästä ja alkusyksystä uponneet yhtä hyvin kuin normaalisti. Yleensä vetelen niitä ämpäritolkulla syksyn aikana. Nyt kiintiö tuntuu tulevan täyteen jo ihan pienestä.

Pandan täytelakua tekee välillä mieli ihan tolkuttomasti. Varsinkin, kun se on nyt vuosikausien odottelun jälkeen vegaanista. Ja sitten en voi syödä sitä. Myönnän, että syön aina pahimman himon iskiessä yhden tai kaksi lakupalaa, mutta sallin sen itselleni, koska niin tapahtuu maksimissaan kerran viikossa.

Kahvista en osaa sanoa mitään, koska en pidä sen mausta muutoinkaan enkä ole juonut sitä koskaan. Todennäköisesti olisi nyt ihan yhtä pahaa kuin muulloinkin.

Siitä yllätyin hieman, että vaikka mitään varsinaisia ällötyksiä ei ole tullut, niin sienet eivät ole nyt loppukesästä ja alkusyksystä uponneet yhtä hyvin kuin normaalisti. Yleensä vetelen niitä ämpäritolkulla syksyn aikana. Nyt kiintiö tuntuu tulevan täyteen jo ihan pienestä.

Pandan täytelakua tekee välillä mieli ihan tolkuttomasti. Varsinkin, kun se on nyt vuosikausien odottelun jälkeen vegaanista. Ja sitten en voi syödä sitä. Myönnän, että syön aina pahimman himon iskiessä yhden tai kaksi lakupalaa, mutta sallin sen itselleni, koska niin tapahtuu maksimissaan kerran viikossa.
Mua neuvolatäti kielsi syömästä sieniä 😳 Ja voi kun ois tehny mieli sienikastiketta...

Mua neuvolatäti kielsi syömästä sieniä 😳 Ja voi kun ois tehny mieli sienikastiketta...
Erikoista, että on kieltänyt. 🤔 Sienistähän raskausaikana kiellettyjä ovat ainoastaan korvasienet, koska gyromitriiniä saattaa oikeasta käsittelystä huolimatta jäädä niihin (ja se kertyy elimistöön).

Muutoin sieniä ainakin pitäisi saada syödä ihan normaalisti, edellyttäen, että on tunnistanut sienet varmasti syötäviksi (kuten ilman raskauttakin pitää olla).

Erikoista, että on kieltänyt. 🤔 Sienistähän raskausaikana kiellettyjä ovat ainoastaan korvasienet, koska gyromitriiniä saattaa oikeasta käsittelystä huolimatta jäädä niihin (ja se kertyy elimistöön).

Muutoin sieniä ainakin pitäisi saada syödä ihan normaalisti, edellyttäen, että on tunnistanut sienet varmasti syötäviksi (kuten ilman raskauttakin pitää olla).
No tätä myös ihmettelin, kun Ruokaviraston listalla on pelkästään korvasieni. Terkkari kuitenkin koki niin tärkeeksi, että mainitsi puhelimessa vaan raa'an lihan ja sienet. Ne oli ne tärkeimmät ja loput kertoo vasta rv 10. Täytyy silloin sitten kysyä, mihin tää sienikielto perustuu.

Onpas outoa. Missään kiellettyjen ruokien listauksessa ei kyllä ole mainittu muita sieniä kuin just korvasienet😅 oon syöny jo pari kertaa ihan paistettuna ja kastikkeessa.

Sienet voi imeä maaperästä itseensä raskasmetalleja, mutta kyllä niitä tulee täälläkin kohtuudella syötyä. Samahan se on petojärvikalojenkin kohdalla, että kohtuudella elohopean (muistaakseni?) vuoksi.
Ja tuli itselläkin viime raskaudessa joinain päivinä napattua yksittäisiä lakrids by buloweja, kun tuntui, että järki lähtee, kun kaapissa oli odottamassa yksi purkki lemppareita synnäriä varten (ei kannata ostaa kummittelemaan niitä etukäteen). 😂

Raskasmetallit on ainoa mahdollinen syy (+Chernobyl-jäämät, erityisesti tietyillä seuduilla. mm. Pirkanmaalla laskeuma oli paikoitellen erittäin korkeissa lukemissa), mutta sama koskee kaikkea luonnosta kerättyä – samalla logiikalla pitäisi kieltää sitten mustikat ja puolukatkin.

Laskeuman aiheuttamat jäämät eivät kuitenkaan ole normaalikäytöllä mikään este sienten syömiselle. Ja jos tosiaan Chernobyl-perusteilla lähdettäisiin kieltämään syömistä, niin silloin ei voisi syödä käytännössä mitään Pirkanmaalla luonnossa kasvavaa (koskien myös kaloja ja riistaa). Määrät ovat kuitenkin nykypäivänä niin pieniä, että menisi jo hysterian puolelle kieltää luonnon antimien syöminen.

Maailmallahan ei esim. öljykasvien siemenet ole kiellettyjen listalla (ainakaan kaikkialla), kun taas Suomessa jopa kurpitsansiemenet lasketaan öljykasvien siemeniksi.

Muokattu viimeksi:
Ensimmäinen ruokahimo oli ranskalaiset, söinkin sitten saman viikon aikana kolmet ranut vaikka normaalisti en ranskalaisia syö kuin muutaman kerran vuodessa ja silloinkin mielellään bataattiranuja. Nyt näyttäisi pahin ranuhimo päättyneen.

Sen sijaan nyt erityisen hyvin maistuu omenat, maitokaakao, maustamaton jogurtti, paahtoleipä, pizza ja pasta, etenkin juustoinen pasta. Juusto itsessään myös himottaa, varmaan kalsium on se mitä keho kaipaa. Minipizzat tarttuivat kaupasta mukaan ja katosivat hyvin nopeasti valmistuksen jälkeen. Eli hiilarivoittoisia näyttäisi himot olevan, söin tänään udon-nuudeleita ja haaveilen jo uusintakierroksesta kun upposi niin hyvin. 🤤

Täällä moni näyttäisi himoitsevan omenia. Itse söin niitä ennen raskautta melko ahkerasti ja taisin saada kiintiöni täyteen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Kyllähän niitä nytkin syön, mutta jotenkin vain sellainen olo, että muut hedelmät houkuttavat enemmän. Mulla on ihan ilman raskauttakin aina sellaisia kausia, että syön jotain tiettyä ruokaa/raaka-ainetta tyyliin päivittäin pitkän aikaa, sitten kyllästyn ja olen jonkin aikaa syömättä kyseistä asiaa ollenkaan.

Mulla erittäin pahoinvoiva olo, joten alas menee vain muutamat asiat. Tällä hetkellä vetelen paljon kylmiä appelsiineja. Ne pysyy sisällä hyvin.🍊 Myös maustamaton jugu + jäiset marjat, mehujäät, paahtoleipä tai ruisleipä sulaneella juustolla, perunamuusi maistuu myös hyvin, jos vaan olo sallii.

Vielä niihin EI-lemppareihin tällä hetkellä: kahvia en missään nimessä pystyisi tässä tilassa juomaan. Inhottaa aamuisin kun mies keittää itselleen kahvia. Mausteiset ruoat, varsinkin sellaiset joissa tuoksuu voimakas sipuli tai valkosipuli. Voimakkaat juustot, kalan haju, rasvaiset ruoat, texmex-jutut, paneroidut ruoat, liian kermainen kastike…😩 Ja esikoisen raskauden jälkeen en ole pystynyt falafeleja syömään. Semmoset traumat jäi.😖

Vielä niihin EI-lemppareihin tällä hetkellä: kahvia en missään nimessä pystyisi tässä tilassa juomaan. Inhottaa aamuisin kun mies keittää itselleen kahvia. Mausteiset ruoat, varsinkin sellaiset joissa tuoksuu voimakas sipuli tai valkosipuli. Voimakkaat juustot, kalan haju, rasvaiset ruoat, texmex-jutut, paneroidut ruoat, liian kermainen kastike…😩 Ja esikoisen raskauden jälkeen en ole pystynyt falafeleja syömään. Semmoset traumat jäi.😖
Joo mullakin jotenkin nyt hirveen herkästi närästää mausteiset tai rasvaiset ruoat vaikka yleisesti tekeekin mieli juustoa leivän päällä tai pastassa. Onneksi miedot kastikkeet, esim teriyaki näyttäis vielä toimivan! 🤞

Mulla on jotenki tosi normaali olo🙈 ihan varmana poika tulossa🙈

Mulla ei oo oikeestaan mitään selkeitä ällötyksen aiheita, eikä varsinaisia ruokahimojakaan, mutta selkeästi söisin mielummin kaikkea epäterveellistä kuin terveellistä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Kaikki rasvainen ja suolainen menisi.. samoin makeat herkut. Toivottavasti jossain välissä kääntyisi toisinpäin ja alkaisi tehdä mieli jotain terveellistä niin olisi helpompi pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Himoja tai ällötyksiä ei oikeastaan ole. Varsinainen makean napostelu ei kyllä nappaa, toki jos on tarjolla, niin pystyn kyllä syömään. Yleensä mun pahe on juuri herkuttelu, että kerrankin jotakin hyvää. Voi olla tilanne, että ei tee oikein mieli mitään, mutta pakko vain syödä jotakin. Tähän asti kaikki mennyt vielä hyvin alas.

Kahvia ei kyllä tee yhtään mieli.

Takaisin