Ehtoo
Vauhtiin päässyt keskustelija
@Ehtoo Tuo sun kertomus vielä tähän päälle tuosta lääkäristä kertoo mulle kyllä sitä, että taidan jättää tuon luennon suosiolla väliin.En pidä kovin ehdottomista ihmisistä missään ammatissa ja itse asiassa eivät todellakaan ole edes aina oikeassa, vaikka kovasti niin väittävät. Tämä lääkäri on siis varmasti pätevä, sitä en sano missään nimessä, mutta tämäkään asia ei nyt ole ihan niin mustavalkoinen, kuin mitä antaa selvästi ymmärtää.
Luennot on kyllä informatiivisia, ja on kiva, että niitä järjestetään. Ehkä mun verbi "teilasi" oli vähän tarpeettoman voimakas. Yksityinenhän ei juuri pitkää kaavaa käytä, niin sinänsä sillä puolella se voi olla yleisempikin mielipide.
Joltain aiemmalta luennoltaan jäi mietityttämään kuvaaja siitä, miten erilaiset onnistumisprosentit alkionsiirroilla on eri klinikoilla Suomessa. Muistaakseni vaihteluväli oli n. 10 prosentista noin 40 prosenttiin per alkionsiirto. Kuvaaja oli anonymisoitu niin, ettei tiennyt, miten eri klinikat siihen sijoittuvat. Tiedot eivät myös olleet ihan tuoreita, mutta ilmeisesti tilanne on uudemmissakin tilastoissa paljolti sama mutta prosentit ovat kauttaaltaan hitusen parantuneet. Tuo on kyllä tärkeä tasa-arvokysymys ja olisi hyvä tuoda myös päättäjien tietoisuuteen. Ilmeisesti onnistumiseen vaikuttavat esim. laboratorion laatu, henkilökunnan osaaminen, just nuo viljelytavat ja jopa siirtoon käytettävien katetrien laatu. (Nämä nyt ihan muistelen, en tarkistanut mistään.) Varmasti myös asiakaskunta vaikuttaa. Järkeilin, että luulisi ainakin isojen yliopistosairaaloiden sijoittuvan ihan hyvin, kun julkisella on esim. matalammat ikärajat.
Muokattu viimeksi: