IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla valitettavasti vaikuttaa siltä, että kuukahtaneen tilalle sulatettu alkio ei tarttunut ja joudutaan palaamaan lähtöpisteeseen eli uuden IVF-hoidon jonoon. Toki testipäivään on vielä useita päiviä, mutta herkän testin pitäisi varmaan jo näyttää jotain (dpo 11). En kuitenkaan enää ajattele, että vein alkiolta mahdollisuudet stressaamalla ja suremalla "sisaruksensa" perään. Paras ajatella, että ei tuohon voi oikein mitenkään vaikuttaa.

Ilmeisesti uusi IVF menisi ensi vuoden puolelle. Yksityinen puoli vähän houkuttelee, kun lääkkeitä saisi varmaan kutakuinkin ilmaiseksi vielä tämän vuoden puolella. Hankala asia... Pelkään sitä, että yllättäen alkioita tulisikin selvästi tätä hoitoa enemmän ja olisimme sitten jumissa siirtämässä niitä yli 1000 eurolla per siirto niin kauan, että mahdollisuus saada julkisen hoitoja ehtisi mennä kokonaan ohi.
Ikävä kuulla, mutta pidän vielä peukkuja, josko tästä olisikin tärpännyt.

Jos päädytte uuteen hoitoon, niin hyvällä tsäkällä voisitte päästä joulukuussa. Jonotusaika ollut 3-4 kuukautta. Lääkäri kirjoittaa reseptit yleensä jo valmiiksi, niin voisit saada ne haettua tämän vuoden puolella.

Muokattu viimeksi:
Käsittääkseni ranskalaisten syönnin vaikutus on ihan urbaani legenda. Kai johtuu siitä, että Helsingissä Mäkkäri klinikan lähellä ja ihmiset halunneet palkita itseään herkuilla rankan hoidon päätteeksi.

Jossain oli myös juttua, että nauraminen saattaisi auttaa ja täällä jotkut oli kirjoittaneet katsoneensa Frendejä. Kukin tyylillään.

Onko täällä ketään, jolla olisi kokemuksia Helsingin Ovumian IVF- tai ICSI-hoidoista? Se olisi meille ehkä luontevin paikka hakea apua yksityiseltä, kun on tuttu vuoden takaa lapsettomuuden ensiselvittelyistä. Mietittiin, että voisi vähintäänkin varata jonkun second opinion -käynnin sinne, jos vaikka saisi lääkäriltä tähänastisten tietojen perusteella jotain vinkkejä huomioitavista asioista tai mahdollisista lisätutkimuksista. Luulen kyllä, että käynnin anti voisi olla vain kehotus olla kärsivällinen ja odottaa, että parempi onni vielä joskus osuisi kohdalle.

Tuo joulun läheisyys julkisen puolen hoidoissa kuulostaa kyllä aika epäilyttävältä, kun ekaan kierrokseemme mahtui pääsiäistauko ja kesätauko. 🫣 Ehkä pitkän kaavan sumuttelut voisi kyllä jotenkin järkevästi aloittaa joulukuussakin. 🤔

Käsittääkseni ranskalaisten syönnin vaikutus on ihan urbaani legenda. Kai johtuu siitä, että Helsingissä Mäkkäri klinikan lähellä ja ihmiset halunneet palkita itseään herkuilla rankan hoidon päätteeksi.

Jossain oli myös juttua, että nauraminen saattaisi auttaa ja täällä jotkut oli kirjoittaneet katsoneensa Frendejä. Kukin tyylillään.
Joo, ei oo munkaan ymmärtääkseni tutkittua tehoa ranuilla 😅

Mä oon kuullu myös, että se on liittynyt siihen että tuoresiirron (eli myös siis punktion) jälkeen on suositeltu suolasta ruokaa -> tulee juotua.

Ihana kuulla, että siirto onnistui ja kaikkea hyvää raskauteen! 💕 Kuulostaa lupaavalta tilanteelta.

Mulla valitettavasti vaikuttaa siltä, että kuukahtaneen tilalle sulatettu alkio ei tarttunut ja joudutaan palaamaan lähtöpisteeseen eli uuden IVF-hoidon jonoon. Toki testipäivään on vielä useita päiviä, mutta herkän testin pitäisi varmaan jo näyttää jotain (dpo 11). En kuitenkaan enää ajattele, että vein alkiolta mahdollisuudet stressaamalla ja suremalla "sisaruksensa" perään. Paras ajatella, että ei tuohon voi oikein mitenkään vaikuttaa.

Ilmeisesti uusi IVF menisi ensi vuoden puolelle. Yksityinen puoli vähän houkuttelee, kun lääkkeitä saisi varmaan kutakuinkin ilmaiseksi vielä tämän vuoden puolella. Hankala asia... Pelkään sitä, että yllättäen alkioita tulisikin selvästi tätä hoitoa enemmän ja olisimme sitten jumissa siirtämässä niitä yli 1000 eurolla per siirto niin kauan, että mahdollisuus saada julkisen hoitoja ehtisi mennä kokonaan ohi.
Ymmärrän et nega testin näkeminen ei herätä luottamusta. Tilanteet on erilaisia mut sain haaleen plussan vasta dpo 15, ehkä jtn pientä ois näkyny dpo 13 mut ei todellakaan aiemmin!

Meillä @Ehtoo juurikin tuolla klinikalla IVF menossa, hyviä kokemuksia omalta osaltani ja nopeasti on siellä aina kaikki asiat edenneet vaikka nyt tässä alkusyksystä heillä selvästi ollut kiireisiä viikkoja 😊

Aamulla tieto, että minun 13 munasolusta oli 13 kypsää ja 12 normaalisti hedelmöittynyttä 🤩 icsillä siis. Nyt jännätään miten lähtee jakautuu.

Edit. Aamulla myös hieman lämpöä 37.4 ja vielä menkkamaista kipua, mutta kyllä se tästä levolla ja ravitsevalla ruualla.

Moikka kaikki! Olen tätä palstaa ahkerasti lukenut ja saanut täältä huikeaa infoa ja vertaistukea. 💚 yritämme esikoista, täytin juuri 38 ja mies hieman vanhempi.

Nyt ajattelin viimein itse kirjoitella, kun h-hetket lähestyy. Meillä siis pitkällä kaavalla mennään ja hoitopaikkana HUS. Miehellä todettu vähäiset siittiöt. Sitä myöten valikoitui pitkä kaava, synarela Gonal F 150. Pitkä kaava valittiin sen takia, koska silloin munasolut saadaan todennäköisemmin samaan aikaan kypsiksi. Ivf:ssä soluilla on hetki aikaa vielä kypsyä maljalla, mutta icsissä ei. Olen myös ymmärtänyt, että riippuen sitten punktiopäivänä miehen näytteestä biologi valitsee kumpaa tekee ivf vai icsi vai molempia. Minulla hyvä AMH arvo noin 3, niin lääke määrä suht maltillinen. Maanantaina tarkistetaan verikokeilla onko estrogeeni noussut sopivasti ja sitten säädetään tarpeen mukaan pistosannosta, punktio viikolle 37 sitten viimeisen ultran mukaan.

Toistaiseksi tällä matkalla vaikeinta oli lopulta hyväksyä että meillä on haasteita ja en ehkä tule saamaan luomulapsia. Tämä on ollut kyllä opettavainen prosessi itseeni, suhteeseemme ja elämään samalla. Niin monet itkut, turhautunumiset, ilot ja opit on matkalle mahtunut. Toisaalta olen yrittänyt ajatella, että tämä kaikki on pitänyt käydä läpi, jotta voimme kasvaa niiksi vanhemmiksi kuin meidän kuuluukin. Se on helpottanut asian kanssa saavutettua rauhaa. Nyt olen lähinnä kiitollinen että hommat etenee ( tietysti myös välillä surullinen, vihainen ja turhautunut, koska olen ihmisen 🤣)

Itse hoidossa Synarela teki toisella viikolla melko väsyneen, päänsärkyisen, turvonneen ja itkuisen olon. Gonal F parin pistoksen jälkeen taas nosti elämäniloa takaisin 😁🙏 pistos ei ollut yhtään paha, ohjeet olivat hengästyttävän pitkät ja tarkat. Hyvä niin ja koko ajan se sujuu paremmin.

Kaikille rentouttavaa sunnuntaita 🩵
Ihanaa ja vaikeaa kuunnella että teillä on tuollaiset meneillään, mutta täällä yksi samassa vaiheessa kohta. Luomuna ei meilläkään ole tullut plussia 5 vuoteen nyt niin kyllä se apu pitää saada. Varsinkin kun ikä tulee vastaan kohta :)

Ihanaa ja vaikeaa kuunnella että teillä on tuollaiset meneillään, mutta täällä yksi samassa vaiheessa kohta. Luomuna ei meilläkään ole tullut plussia 5 vuoteen nyt niin kyllä se apu pitää saada. Varsinkin kun ikä tulee vastaan kohta :)
Toivottavasti hoito tuottaa teille viimein kaivatun lopputuloksen 🥰 superisti tsemppiä siihen koitokseen! Itse koitin ajatella lääkkeistä ja kaikista stepeistä, että nämä vie kohti haluttua lopputulosta ja ihanaa kun asia menee eteenpäin. Oli esim. palkitsevaa ruksia otetut lääkkeet synerla suihkeesta tai pistoksesta paperiin. Jos vaan saa sitten pakkaseen alkioita niin niitähän saa julkisella hakea vaikka olisi 40. Toivotaan hyvää saalista 😘

Toivottavasti hoito tuottaa teille viimein kaivatun lopputuloksen 🥰 superisti tsemppiä siihen koitokseen! Itse koitin ajatella lääkkeistä ja kaikista stepeistä, että nämä vie kohti haluttua lopputulosta ja ihanaa kun asia menee eteenpäin. Oli esim. palkitsevaa ruksia otetut lääkkeet synerla suihkeesta tai pistoksesta paperiin. Jos vaan saa sitten pakkaseen alkioita niin niitähän saa julkisella hakea vaikka olisi 40. Toivotaan hyvää saalista 😘
Toivottavasti saadaan onnistumisia, olen vain pessimistinen ja en jaksa olla kauheen positiivinen kun sen hoitaa mies ja lääkäri :tears:
Miehellä siis kaikki hyvin, normaalimäärä siittiöitä ja hänellähän tuo yksi poika jo entisestä suhteesta. Nyt vaan toivotaan meille sitten onnistumisia näiden tietojen perusteella! Meillä hoidot tehdään yksityisellä, ja varmaan saadaan kaikki tieto mitä tarvitaan jatkoa varten jo perjantaina :thumbs-up: Jos kaikki menee hyvin niin voisi plussaa jo parin kuukauden sisällä. Pelottavaa ja jännittävää ajatella!

@Kirppuliini @Harrets mä lensin ihan äskettäin Tanskaan Prolutexin kanssa. Olin vaan pari päivää reissussa, joten en myöskään kantanut mukana kuin siihen tarvittavat ampullit ja neulat (eli eivät olleet alkuperäisissä pakkauksissakaan)(ja tässä se toinen neula, jolla lääke otetaan ampullista, on kunnon sellanen pitkä ja paksu joll voisi pistää lihakseen). Ampullit oli nesteissä, mutta muuten en erikseen ottanut kumpiakaan esiin, eikä ketään kiinnostanut neulat eikä lääkkeet kumpaankaan suuntaan mennessä. Lentäisin siis ihan huoletta!

Yleisesti kaikissa lääkkeissä neulat on niin pieniä ettei ne herätä turvatarkastuksessa huomiota, eikä niitä tarvitse siis nostaa erikseen esillekään (olin ite työreissussa enkä halunnut työkavereille esitellä mitään pistosvälineitä).

Eli aion myös ens viikolla Ruotsiin päiväksi mentäessä ottaa mukaan vaan ne yhden päivän tarvittavat välineet (no ehkä toiset varalle jos lentojen kanssa sattuisi jotain). Silloinkin liikkeellä kollegoiden kanssa, ja luotan kyllä ettei tarvi lääkkeitä alkaa kaivella esiin
Voin myös vahvistaa, ettei tarvinnut kaivella mitään esiin. Mulla oli lääkkeet laukussa alkuperäispaketissa (ei nesteissä). En joutunut lisätarkistuksiin tai selittelemään mitään. Eiköhän nää ole tuttuja juttuja täällä mut uudet jutut aika jännittää ☺️

Voin myös vahvistaa, ettei tarvinnut kaivella mitään esiin. Mulla oli lääkkeet laukussa alkuperäispaketissa (ei nesteissä). En joutunut lisätarkistuksiin tai selittelemään mitään. Eiköhän nää ole tuttuja juttuja täällä mut uudet jutut aika jännittää ☺️
Minäkään en nostanut paluumatkalla lääkkeitä erikseen esille tai maininnut asiasta turvatarkastuksesta ja meni sukkana läpi. Aina pitää jotain jännittää, niin nyt tuli jännitettyä lääkkeiden kuskaamista ulkomaille. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tuleeko Omapolun seurantaan päivityksiä alkioista vai onko hedelmöittyneistä seuraavat tiedot kehityksestä saatavilla tuoresiirron yhteydessä? Ja siitä sitten lopulliset muutaman päivän päästä?

Tsemppiä huomiseen punktioon @Kyfi1234 🥰

Tuleeko Omapolun seurantaan päivityksiä alkioista vai onko hedelmöittyneistä seuraavat tiedot kehityksestä saatavilla tuoresiirron yhteydessä? Ja siitä sitten lopulliset muutaman päivän päästä?

Tsemppiä huomiseen punktioon @Kyfi1234 🥰
Juurikin noin, että tuoresiirrossa saa tiedon pakastetuista ja jatkoviljeltävistä alkioista. Jatkoviljeltävistä tulee viljelyn päätteeksi tiedot sinne seurantaan 😊

Täällä taas askeleen edellä ja hädissään tulevasta kyselen:

Onko teistä kellään ollut HUS:in IVF-hoitoja niin, että hoito olisi alkanut/ensimmäinen mahis ilmoittautua olisi ollut joulukuussa? Onko hoitoa tehty vai onko se siirretty tammikuulle? Eka hoitomme siirrettiin kertaalleen pääsiäisen vuoksi, joten luotto IVF-hoidon toteutumiseen joulukuussa ei ole korkea.

Jos jollain on vinkkejä hoitojen väliin jäävästa tauosta selviämiseen, ottaisin kiitollisena vastaan. 🙏 Tällä hetkellä tunne on sellainen, että tekisi mieli painaa paniikkinappulaa ja laittaa säästöt likoon. Varasin tänään jo ensi viikolle ajan yksityiselle, jos sieltä löytyisi jotain ideoita. Ajatus koko pitkästä ja koko ajan pimenevästä syksystä ilman mitään etenemistä asiaan tuntuu juuri nyt melko ylitsepääsemättömältä.

Ymmärrän pohdintasi @Ehtoo ja tarpeen edetä asiassa jotenkin.

Meillä tehtiin ensimmäinen hoito pitkällä kaavalla ja toinen lyhyellä. Teilläkin saatettaisiin seuraavaksi kokeilla lyhyttä ja voisitte saada haettua ainakin lääkkeet tämän vuoden puolella, vaikka varsinainen hoito alkaisikin tammikuussa.

Meillä oli vuosi sitten lupa ilmoittautua lokakuussa, mutta silloin ei päästy kilpirauhasarvojen takia. Arvot tsekattiin uudelleen kuuden viikon päästä ja ilmoittauduttiin uudelleen joulukuussa. Koska kyseessä oli pitkä kaava, niin ehdin aloittaa sumuttelut joulukuussa ja pistelyt alkoi tammikuussa. Joulukuun hoito edellyttäisi varmaankin lyhyttä kaavaa ja kierron alkua kuun alkupuolella.

Itselleni tullut kuva, että Tilkassa on sulkujen ympärillä myös melkoista varovaisuutta eli blokkaavat aika monta viikkoa, vaikka itse sulkuaika ei olisikaan kovin pitkä.

Ymmärrän pohdintasi @Ehtoo ja tarpeen edetä asiassa jotenkin.

Meillä tehtiin ensimmäinen hoito pitkällä kaavalla ja toinen lyhyellä. Teilläkin saatettaisiin seuraavaksi kokeilla lyhyttä ja voisitte saada haettua ainakin lääkkeet tämän vuoden puolella, vaikka varsinainen hoito alkaisikin tammikuussa.

Meillä oli vuosi sitten lupa ilmoittautua lokakuussa, mutta silloin ei päästy kilpirauhasarvojen takia. Arvot tsekattiin uudelleen kuuden viikon päästä ja ilmoittauduttiin uudelleen joulukuussa. Koska kyseessä oli pitkä kaava, niin ehdin aloittaa sumuttelut joulukuussa ja pistelyt alkoi tammikuussa. Joulukuun hoito edellyttäisi varmaankin lyhyttä kaavaa ja kierron alkua kuun alkupuolella.

Itselleni tullut kuva, että Tilkassa on sulkujen ympärillä myös melkoista varovaisuutta eli blokkaavat aika monta viikkoa, vaikka itse sulkuaika ei olisikaan kovin pitkä.

Kiitos kokemuksista! 🙏 En muistanutkaan, että sulla on ollut myös kilpparisyistä kurjaa ylimääräistä viivästystä. 😔 En noihin aikoihin ollut tainnut vielä löytää tänne palstalle, olimme silloin jonossa. On tämä kyllä aikamoinen kärsivällisyysharjoitus ilman takeita siitä, että maltistaan saisi lopulta palkinnon.

Lääkereseptejä onneksi lupailivat jo melko varmanoloisesti tämän vuoden puolelle, joten tässä on nyt kyse ehkä enemmän sen seikan henkisestä merkityksestä, olisiko hoidon mahdollista olla vielä tänä vuonna vai vasta seuraavana (jossa voisi olla vain joku neljän viikon ero mutta ymmärtänette. 🤭)

Mietimme myös vähän joulun aikaan jotain matkaa sen vuoksi, että joulu tuntuu vähän raskaalta ajankohdalta tämän rämpimisen kannalta. Meillä on lähipiirissä pieniä lapsia, ja jouluna tuntuu korostuvan tämä oma tilanne. Toisaalta jos olisi reissussa vaikka välin 24.12.-1.1., käytännössä se ei varmaan vaikuttaisi hoitoon oli tilanne mikä tahansa.

Yksityispuolessa on alkanut nyt houkutella mahdollisuus alkiodiagnostiikkaan ja sen mahdollisiin tapoihin vähentää siirtoja, keskenmenoriskiä ja siten kärsimystä. Täytyy yrittää paneutua myös kriittisempiin näkökulmiin (niitä ei tietenkään klinikoiden sivuilta löydy...) ennen ensi viikon käyntiä. Meillä on ollut alkujaan ajatus katsoa kaikki julkisen kortit ja säilyttää yksityisoptio siihen saakka, että olen yli 40 ja/tai on jo tarvis lahjasoluille. Näin se mieli muuttuu mutta yritetään pysyä jotenkin järki päässä kuitenkin.

Ymmärrettävää pohdintaa. Me ilmoittauduttiin juuri kolmanteen hoitoon ja aika ristiriitaiset fiilikset aloituksesta. Tietenkin hienoa päästä hoitoon, mutta pelottaa lääkkeiden vaikutukset ja sitäkin enemmän, että jos kalsiumaktivaatio ei toimi. Mitä sitten tehdään? Onko kaikki kortit katsottu? Siirrytäänkö yksityiselle?

Mielessä pyörii myös hoidon ajoitus, koska keräys menisi todennäköisesti viikonlopun tienoille, enkä haluaisi ajoittaa keräystä klinikan aukioloaikojen mukaan. Toivotaan, että stimulaatio menee samoin kuin viimeksi, jolloin keräys osuisi 13. päivälle eli maanantaille.

Hoidot on kaikkinensa melkoinen myllerrys keholle ja mielelle. On hienoa edetä ja tehdä jotakin konkreettista, mutta toisaalta altistaa itsensä valtavalle henkiselle ja fyysiselle kivulle. Mietin jo nyt kykenenkö menemään ensi viikolla lasten juhliin hormonipöllyissä ja ymmärrän hyvin @Ehtoo pohdinnan joulusta. Todella monet asiat ja etenkin juhlat kietoutuu lasten ympärille.

Takaisin