IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Ehtoo Tuo sun kertomus vielä tähän päälle tuosta lääkäristä kertoo mulle kyllä sitä, että taidan jättää tuon luennon suosiolla väliin. 😅 En pidä kovin ehdottomista ihmisistä missään ammatissa ja itse asiassa eivät todellakaan ole edes aina oikeassa, vaikka kovasti niin väittävät. Tämä lääkäri on siis varmasti pätevä, sitä en sano missään nimessä, mutta tämäkään asia ei nyt ole ihan niin mustavalkoinen, kuin mitä antaa selvästi ymmärtää.

Luennot on kyllä informatiivisia, ja on kiva, että niitä järjestetään. Ehkä mun verbi "teilasi" oli vähän tarpeettoman voimakas. Yksityinenhän ei juuri pitkää kaavaa käytä, niin sinänsä sillä puolella se voi olla yleisempikin mielipide.

Joltain aiemmalta luennoltaan jäi mietityttämään kuvaaja siitä, miten erilaiset onnistumisprosentit alkionsiirroilla on eri klinikoilla Suomessa. Muistaakseni vaihteluväli oli n. 10 prosentista noin 40 prosenttiin per alkionsiirto. Kuvaaja oli anonymisoitu niin, ettei tiennyt, miten eri klinikat siihen sijoittuvat. Tiedot eivät myös olleet ihan tuoreita, mutta ilmeisesti tilanne on uudemmissakin tilastoissa paljolti sama mutta prosentit ovat kauttaaltaan hitusen parantuneet. Tuo on kyllä tärkeä tasa-arvokysymys ja olisi hyvä tuoda myös päättäjien tietoisuuteen. Ilmeisesti onnistumiseen vaikuttavat esim. laboratorion laatu, henkilökunnan osaaminen, just nuo viljelytavat ja jopa siirtoon käytettävien katetrien laatu. (Nämä nyt ihan muistelen, en tarkistanut mistään.) Varmasti myös asiakaskunta vaikuttaa. Järkeilin, että luulisi ainakin isojen yliopistosairaaloiden sijoittuvan ihan hyvin, kun julkisella on esim. matalammat ikärajat.

Muokattu viimeksi:
Kaikessa pitää muistaa, että jokaisen keho toimii eri tavalla, vaikka toki tilastot ja tutkimukset antavat suuntaa. Eero Varila on ilmeisesti ihan Suomen huippuja ja hyvät kontaktit myös kansainvälisiin piireihin. Varmasti osaava ja moni häntä suositellut, mutta varmasti löytyy muitakin päteviä ja sitten on vielä henkilökemia-asia. Hän mielestäni kivasti korostaa, että keinoja on, kunhan hoito räätälöidään potilaan mukaan. Mietin kyllä joissakin esimerkeissä, että paljonkohan kaikki varmuudeksi tehdyt tutkimukset maksaneet.

Luennolla oli @Ehtoo juuri esimerkkinä tutkimus, jossa katetrilla oli merkittävä vaikutus onnistumisprosenttiin. Katsoin jokin aika sitten toisen luennon nauhoitteen, jossa naislääkäri ensin kertoi, että olemassa lukuisia tutkimuksia ja sitten hän kertoi mikä kussakin pielessä ja totesi, ettei niistä voi päätellä mitään. Liian pieniä ja valikoituneita tutkittavien joukkoja, vääristyneitä asetelmia jne.

Siirroissa suositaan nykyään blastoja, mikä mietityttää itseäni jo etukäteen, jos keräys osuu maanantaille. Väitän suhtautuvani nyt alkavaan hoitoon melko pessimistisesti, mutta sitten huomaan kuitenkin laskeskelevani mille päivälle siirto osuisi. :disappointed-face:

Muokattu viimeksi:
Heippa, liityn keskusteluun kun eka ivf on alkanut ja gonalit menossa, huomenna ganirelix siihen rinnalle. Ens viikolla pitäisi olla punktio. Nyt kuitenkin alkaa flunssa olla tuloillaan ja panikoin että vaikuttaako tää hoitojen toteuttamiseen jotenkin, onko kokemusta? Hoitoon ilmoittautumis -lomakkeella piti vakuutta olevansa oireeton ja silloin olin mutta nyt flunssainen. Kiitos jos jollain on kokemusta🙏 en millään haluaisi että hoidot nyt tämän vuoksi keskeytettäisi. Ollaan julkisella hoidoissa. Oon sellaisessa työssä että saan jatkuvasti sieltä kaikkia pöpöjä...

Heippa, liityn keskusteluun kun eka ivf on alkanut ja gonalit menossa, huomenna ganirelix siihen rinnalle. Ens viikolla pitäisi olla punktio. Nyt kuitenkin alkaa flunssa olla tuloillaan ja panikoin että vaikuttaako tää hoitojen toteuttamiseen jotenkin, onko kokemusta? Hoitoon ilmoittautumis -lomakkeella piti vakuutta olevansa oireeton ja silloin olin mutta nyt flunssainen. Kiitos jos jollain on kokemusta🙏 en millään haluaisi että hoidot nyt tämän vuoksi keskeytettäisi. Ollaan julkisella hoidoissa. Oon sellaisessa työssä että saan jatkuvasti sieltä kaikkia pöpöjä...

Mä ymmärsin saamistani ohjeista, että kuumetta ei saisi tulla, mutta kannattaa varmistaa klinikalta! Ilmoittautumislomakkeelle tuntuu "unohtuneen" jotain korona-ajan ohjeita (tai musta ainakin tuntuu siltä). Varmaan tällä hetkellä flunssan välttämisessä on enemmän kyse potilaan omasta turvallisuudesta kuin tautien tarttumisesta. 🤔 Toivottavasti selviää parhain päin. 🙏

Mä ymmärsin saamistani ohjeista, että kuumetta ei saisi tulla, mutta kannattaa varmistaa klinikalta! Ilmoittautumislomakkeelle tuntuu "unohtuneen" jotain korona-ajan ohjeita (tai musta ainakin tuntuu siltä). Varmaan tällä hetkellä flunssan välttämisessä on enemmän kyse potilaan omasta turvallisuudesta kuin tautien tarttumisesta. 🤔 Toivottavasti selviää parhain päin. 🙏
Onpa harmillinen ajoitus taudilla!

Ilmoittauduin maanantaina ja huvitti se kohta, jossa kysellään oireettomuudesta ja koronan sairastamisesta. Vaikuttaa jääneen sinne parin vuoden takaa.

Sinuna tekisin koronatestin, käyttäisin vain tiettyjä lääkkeitä ja jatkaisin stimulaatiota. Vaikea kuvitella, että klinikaltakaan ohjeistettaisiin keskeyttämään, kun olet jo puolivälissä, eikä tiedä kuinka paha syysflunssa luvassa. Toivottavasti vain väärä hälytys ja saat taltutettua vitamiineilla, hunajalla ja inkiväärillä.

@Bääbää Muistaakseni mulle sanottiin, että jos olisi flunssaoireita punktioaamuna, pitäisi heti soittaa sinne kun linjat aukeaa. Ottaisivat sitten ihan vikana vasta sisään eli koittaisivat välttää ainakin muiden potilaiden tartuttamista jollain tasolla. Mutta varmasti tosiaan hyvä olla yhteydessä klinikkaan huomenna ja varmistaa miten toimia!

Omassa punktiossa itse asiassa viereiselle paikalle tuli joku lievästi flunssainen, tuli vasta vähän myöhemmin siihen. (Olin itse 4. paikalla ja tuo flunssainen tuli 5. paikalle)

Sain tänään ovisplussan, joten pääsin soittelemaan PAS-aikaa. Tosiaan mulla on kaikki kolme alkiota 3-päiväisiä ja meillä täällä Keski-Suomessa julkisella näkyy olevan, että jatkoviljellään blastoiksi. Punktiot ja siirrot täällä tehdään Ovumialla, vaikka olisi julkisella. Ottavat maanantaina alkiot sulamaan ja keskiviikkona on siirto ja jäljellä olevien pakastus uudelleen. Todennäköisestihän kaikki eivät tuosta selviä, mutta sen näkee sitten. Tuoresiirto tehtiin 3-päiväisellä, kun viikonloppu tuli tielle. Eli periaatteessa tää on hyvä juttu, vaikka nyt sitten saa jännittää, että miten alkiot pärjäävät. Toki onhan se hyvä, että ne huonot sitten karsiutuvat pois.

Sain tänään ovisplussan, joten pääsin soittelemaan PAS-aikaa. Tosiaan mulla on kaikki kolme alkiota 3-päiväisiä ja meillä täällä Keski-Suomessa julkisella näkyy olevan, että jatkoviljellään blastoiksi. Punktiot ja siirrot täällä tehdään Ovumialla, vaikka olisi julkisella. Ottavat maanantaina alkiot sulamaan ja keskiviikkona on siirto ja jäljellä olevien pakastus uudelleen. Todennäköisestihän kaikki eivät tuosta selviä, mutta sen näkee sitten. Tuoresiirto tehtiin 3-päiväisellä, kun viikonloppu tuli tielle. Eli periaatteessa tää on hyvä juttu, vaikka nyt sitten saa jännittää, että miten alkiot pärjäävät. Toki onhan se hyvä, että ne huonot sitten karsiutuvat pois.
Päästään piinailemaaan osittain samaan aikaan ✨ mulla tänään edessä 3päiväisen tuoresiirto

Kyselen tyhmiä mutta kun soittaa voi vasta huomenna ja pistely pitäisi aloittaa tänään: jos sain viestin polilta että ultraääni varattu ensi perjantaiksi niin onko se varmasti vain ultra? Ei punktio? Siinä kohtaa olisi pistetty jo kolme päivää jarruakin menopurin lisäksi 🤔

Kyselen tyhmiä mutta kun soittaa voi vasta huomenna ja pistely pitäisi aloittaa tänään: jos sain viestin polilta että ultraääni varattu ensi perjantaiksi niin onko se varmasti vain ultra? Ei punktio? Siinä kohtaa olisi pistetty jo kolme päivää jarruakin menopurin lisäksi 🤔
Onko tuo sun eka ultra stimulaation aikana? Ilmeisesti kyllä ja täten ei ole vielä punktio. Siihen varataan ihan oma aika. 😊

Onko tuo sun eka ultra stimulaation aikana? Ilmeisesti kyllä ja täten ei ole vielä punktio. Siihen varataan ihan oma aika. 😊
Joo, on. Ihmettelin vaan tuota ettei ultrata ennen kun ruvetaan jarruttamaan et voiko olla sit noin. Yritetään saada aikataulua toimimaan mut vähän epätoivoiselta näyttää 🫣

Joo, on. Ihmettelin vaan tuota ettei ultrata ennen kun ruvetaan jarruttamaan et voiko olla sit noin. Yritetään saada aikataulua toimimaan mut vähän epätoivoiselta näyttää 🫣
Onko sulla lyhyt vai pitkä kaava? Itselläni ollut lyhyessä eka ultra yhdeksän pistelypäivän jälkeen. Siinä voidaan suoraan määrittää punktiopäivä tai sitten määrätään uusi ultra parin päivän päähän.

Minulla jarru alkanut kuudentena stimulaatiopäivänä ja sitä tosiaan käytetään samaan aikaan kasvattavan lääkkeen kanssa. Munasolujen kasvatus jatkuu, mutta jarrulääke pitää huolen etteivät munasolut karkaa.

Mulla on niin kanan muisti, etten yhtään muista enää, miten itellä meni. 😂 Yritän tässä viimeisillä aivosoluilla asiaa pohdiskella, mutta muistaakseni oli itelläkin ollut jarru jo käytössä ekaan ultraan mennessä. 😊 Oli sitten vielä toinen ultra myös ja sit punktio. Nykyään ilmeisesti on enää yksi ultra ja punktio. Ite vielä ennätin tuohon kahden ultrauksen joukkoon täällä Keski-Suomessa.

Aikataulu kuulostaa samalta kuin itselläni. Aloitin eilen pistokset ja ensimmäinen ultra ensi viikon perjantaina. Keräys todennäköisesti sitten seuraavan viikon alussa.

@Kirppuliini ja @Ixia86 Kiitos vastauksista, lyhyellä kaavalla mennään ja haasteena meillä se että käydään Tampereella Helsingistä. Nyt näyttää että saadaan aikataulut sopimaan kun miehen ei tarvii olla pe ultrassa mukana 🙏
Ultraan voi hyvin mennä yksin ja aikaan voi myös pyytää muutosta. Voi olla klinikalle hankalaa, mutta aina ovat löytäneet toisen ajan, jos olen ilmoittanut alkuperäisen ajan olevan vaikea.

Ultrakäynti on aika nopea tilannetsekkaus.

Taidan hypätä tähän ketjuun mukaan, jonkin matkaa lueskelin viestejä taaksepäin ja hirveästi sai kyllä tukea jo niistä.😊

Meillä siis ya 4/23, ensimmäisen kerran hakeuduttiin julkiselle 3/24, mutta päästiin eteenpäin ja tutkimuksiin vasta 2/25. Ei tahdottu päästä jonoissa eteenpäin. Ensimmäistä yhteistä yritetty, molemmilla edellisistä suhteista jo teinejä. Joku kirjoitti aiemmin siitä, kuinka voi silti tuntua syli tyhjältä, vaikka olisi jo lapsia, siltä itsestä tuntuu. Varsinkin, kun molemmissa omissa aiemmissa on olleet kaksoset, mutta vain yhdet selvinneet. Jotenkin jäänyt ehkä siitäkin sitten kaipuu. Tiedän, pitäisi olla onnellinen jo olemassa olevista lapsista (klisee), mutta samaan aikaan olen kaivannut sitä seuraavaa jo kuopuksen taaperoiästä asti.

Asiat on nyt tänä syksynä edenneet nopeasti. Elokuun alussa suunnittelukäynti, jossa lääkäri totesi adenomyoosin syyksi lapsettomuuteen, taustalla endometrioosi. Aukkari tehtiin keväällä ja silloinen lääkäri oli sitä mieltä että putket tukossa, jonka nyt hoitava lääkäri kumosi kivuttoman tutkimuksen perusteella. Näiden perusteella suoraan pitkän kaavan IVFn.

Oltiin jonossa marraskuulle, mutta lyhyet kierot vaikutti nyt niin, että ensi viikon lopulla aloitan Synarelan ja kaksi ultraa varattu kalenteriin. Jos kaikki menee hyvin, on keruu lokakuun toiseksi viimeisellä viikolla ja siirto toivottavasti seuraa.😍

Eniten hirvittää nuo lääkitykset, kuinka tuo Synarela vaikuttaa ja siihen päälle kauhukseni tajusin, että Gonal Fää oli määrätty se vahvin 900 IU. 😬 Mistä olisi hyvä isäntää varoittaa? Muutenkin osaan olla hormonihirviö ihan omilla varustuksilla, saati näiden voimasta sitten.🥴

Taidan hypätä tähän ketjuun mukaan, jonkin matkaa lueskelin viestejä taaksepäin ja hirveästi sai kyllä tukea jo niistä.😊

Meillä siis ya 4/23, ensimmäisen kerran hakeuduttiin julkiselle 3/24, mutta päästiin eteenpäin ja tutkimuksiin vasta 2/25. Ei tahdottu päästä jonoissa eteenpäin. Ensimmäistä yhteistä yritetty, molemmilla edellisistä suhteista jo teinejä. Joku kirjoitti aiemmin siitä, kuinka voi silti tuntua syli tyhjältä, vaikka olisi jo lapsia, siltä itsestä tuntuu. Varsinkin, kun molemmissa omissa aiemmissa on olleet kaksoset, mutta vain yhdet selvinneet. Jotenkin jäänyt ehkä siitäkin sitten kaipuu. Tiedän, pitäisi olla onnellinen jo olemassa olevista lapsista (klisee), mutta samaan aikaan olen kaivannut sitä seuraavaa jo kuopuksen taaperoiästä asti.

Asiat on nyt tänä syksynä edenneet nopeasti. Elokuun alussa suunnittelukäynti, jossa lääkäri totesi adenomyoosin syyksi lapsettomuuteen, taustalla endometrioosi. Aukkari tehtiin keväällä ja silloinen lääkäri oli sitä mieltä että putket tukossa, jonka nyt hoitava lääkäri kumosi kivuttoman tutkimuksen perusteella. Näiden perusteella suoraan pitkän kaavan IVFn.

Oltiin jonossa marraskuulle, mutta lyhyet kierot vaikutti nyt niin, että ensi viikon lopulla aloitan Synarelan ja kaksi ultraa varattu kalenteriin. Jos kaikki menee hyvin, on keruu lokakuun toiseksi viimeisellä viikolla ja siirto toivottavasti seuraa.😍

Eniten hirvittää nuo lääkitykset, kuinka tuo Synarela vaikuttaa ja siihen päälle kauhukseni tajusin, että Gonal Fää oli määrätty se vahvin 900 IU. 😬 Mistä olisi hyvä isäntää varoittaa? Muutenkin osaan olla hormonihirviö ihan omilla varustuksilla, saati näiden voimasta sitten.🥴
900 IU ei oo vahvuus 👍🏻 esim mulla annostuksella 200 sain tuosta kynästä 4 annosta ja sitte esim 300IU kynästä vaan yhden annoksen, eli noi kaikki kynät on saman vahvusia mutta niissä on eri määrä lääkettä 😊 Niitä määrätään aina tarpeen mukaan ja alotetaan tietysti tuolla millä saa eniten annoksia ja lopussa voi olla just toi 300IU jos ei tarvii enää niin monta annosta ennen punktiota 😊 Noi on vähä hämääviä

Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Tuo mainitsemasi on Gonalin pakkauskoko. Enimmäiskerta-annos on 300 yksikköä. Jos sinulle määrätty sillä annostuksella, niin yksi esitäytetty kynä riittää kolmeen pistokseen. Itselleni on määrätty lyhyen kaavan hoitoon neljä Gonal 900 pakkausta. Jollain riittää pienempi määrä ja itsekin hain apteekista vain kolme pakkausta nyt alkuun.

Muistelen katsoneeni, että isompi pakkauskoko olisi suhteessa hiukan halvempi.

Muokattu viimeksi:
Takaisin