Yleinen keskustelu

Tänään on kyllä todella epävarma olo koko raskaudesta. Oireet on lähes poissa, hyvin vähäistä rintojen aristusta enää vaikka vielä toissapäivänä ne oli ihan kosketusarat.

Mielenkiinnosta ja mielen rauhoittamiseksi tein kuitenkin testit. Testiviiva oli tuplasti tummempi kuin kontrolliviiva ja digiin 3+. Alkuviikosta viivat oli max yhtä tummat. Tänään siis 5+2 eli jotain ainakin tapahtunut viime päivinä. Viimeksi siis oireet väheni ja loppui näillä viikoilla ja rv8 vu:ssa todettiin kkm.

Viime yönä nukuin ekaa kertaa kahteen viikkoon kunnolla. Ensin 8h putkeen ja sit vielä 2h päälle. Vitsi, että teki hyvää☺️
Mulla tismalleen sama, tänään 5+2 ja oireet kadonneet (paitsi ihan vähäinen rintojen aristus), sain jopa nukuttua! Mutta aamulla tuli kuitenkin digiin 3+ niin toivon että siellä se vielä jatkaa kasvuaan! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Syke on sentään edelleen tapissa aina kun jotain liikuntaa yrittää harrastaa, pidän siitä oireesta nyt kiinni 🤞

Mulla tismalleen sama, tänään 5+2 ja oireet kadonneet (paitsi ihan vähäinen rintojen aristus), sain jopa nukuttua! Mutta aamulla tuli kuitenkin digiin 3+ niin toivon että siellä se vielä jatkaa kasvuaan! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Syke on sentään edelleen tapissa aina kun jotain liikuntaa yrittää harrastaa, pidän siitä oireesta nyt kiinni 🤞

Mennään kyllä tosi samoissa siis. Päivät, oireet ja unet😁 Mulle tuli päivällä vajaan 4h pidätyksellä se 3+. En tiedä kyllä enää mistä pitää kiinni.

Täälläkin vähäoireista samoilla viikoilla. Tein tavallisen testin ja oli kyllä viiva taas vahvistunut. Mulla on yksi digitesti vielä jäljellä, mutta koitan säästellä sitä vielä viikon ja toivon että silloin näkyisi 4+. Sitten loppuu testaaminen varhaisultraan asti😅

Tätä en kyllä muistanut, että se sama aika, joka normaalisti kiitää, pysähtyy kokonaan kun raskaus alkaa😃 Siis miten muka voi olla vasta viikko mennyt testistä😂

Mua hämmentää et alle viikko ja mun ekasta haamusta on kuukausi😱 en käsitä mihin tää aika menee😂 sit vielä ku varhaisultrassa tuli kolme päivää viikkoihin lisää ni menny jotenki hullun nopeesti aika🙈

Täälläkin vähäoireista samoilla viikoilla. Tein tavallisen testin ja oli kyllä viiva taas vahvistunut. Mulla on yksi digitesti vielä jäljellä, mutta koitan säästellä sitä vielä viikon ja toivon että silloin näkyisi 4+. Sitten loppuu testaaminen varhaisultraan asti😅

Tätä en kyllä muistanut, että se sama aika, joka normaalisti kiitää, pysähtyy kokonaan kun raskaus alkaa😃 Siis miten muka voi olla vasta viikko mennyt testistä😂
Siis onko testejä jotka näyttää 4+?? 😮
Mä tein sen ClearBlue viikkonäytöllisen eilen mutta siinä oli maksimi 3+. Tai siis näin ymmärsin. Mutta ehkä mun ei kannata testata enempää muutenkaan 🤣 Olen kyllä samaa mieltä siitä että aika vaan matelee, ihan kuin olisin jo kuukauden odottanut varhaisultraa!

Aika matelee täälläkin. Normaalisti viikot hurahtaa, mutta nyt tuntui kestävän ikuisuuden. Ja ultraankin on vielä aikaa. Mutta ehkä se tästä, kun saa varmuutta ja sisäistää, että oikeasti keväällä voi olla syli täynnä.

Mä tein eilen vikaan testin, digin. Se näytti 2-3 ja viikkoja 5+0. Olisin halunnut sen 3+, mutta tiesin, että vielä voi näyttää tuota. Päätin kuitenkin, että nyt loppuu testailut ja odotetaan ultraa. Toki testitkin loppui. Hienosti voivat vahvistui koko viikon.

Täällä oireita on, mutta vielä pärjäilee hyvin. Sellaista orastavaa pahoinvointia ilmassa. Ja huomaa heti, jos ruokavälit venyvät. Toki sitten jos syö paljon, niin tulee ihan ähky ja maha on pinkeä pallo. Turvotusta on aamusta iltaan ja täytyy koko ajan katsoa, ettei vain maha näy. Tällaista turvotusta näin aikaisin ei kyllä ole muissa raskauksissa ollut. Nyt on siis ihan koko ajan sellainen raskausvatsa, vaikka eihän nyt oikeasti vielä ole mitään mikä näkyisi.

Väsymys myös hiipii. Töiden jälkeen ollut nyt menoa ja tuntuu ettei jaksaisi. Täytyy varmaan ensi viikosta alkaen rauhoittaa vähän hetkeksi, että pärjää tämän alun. Iltaisin uni tulee, mutta öisin juuri heräilyä.

Laitettaisko viestin loppuun aina sen päivän viikot, niin olisi helpompi seurata muiden päiviä ja vertailla oireita?

5+1

Siis onko testejä jotka näyttää 4+?? 😮
Mä tein sen ClearBlue viikkonäytöllisen eilen mutta siinä oli maksimi 3+. Tai siis näin ymmärsin. Mutta ehkä mun ei kannata testata enempää muutenkaan 🤣 Olen kyllä samaa mieltä siitä että aika vaan matelee, ihan kuin olisin jo kuukauden odottanut varhaisultraa!
Ei ehkä ole, kun kirjoitin väärin🙈 Eli odotan vielä josko sais sitten sen 3+

Mulla ei ollut pillereiden lopetuksen jälkeen menkkoja, niin en tiedä ennen varhaisultraa tarkkaan, mutta arvaus olisi, että 5+0 tänään😊

Ei ehkä ole, kun kirjoitin väärin🙈 Eli odotan vielä josko sais sitten sen 3+

Mulla ei ollut pillereiden lopetuksen jälkeen menkkoja, niin en tiedä ennen varhaisultraa tarkkaan, mutta arvaus olisi, että 5+0 tänään😊
Noniin hyvä, ei tarvitse ostaa enempää testejä kun mikään ei voi enää näyttää enempää! 😅

Mulla taas aika on ihan lentänyt, en oo oikeen edes perillä aina mikä viikko menossa😄Jotenkin haluis jopa et tää aika menis hitaammin..Kun tietää edellisestä kerrasta että se raskausaika menee sit loppujen lopulta toooosi nopsaa. Tai oma kokemus tälläinen.Ja et sen ison vatsan kanssa kerkee kyllä olee😄 Nyt ei ole sitä samaa et näkyispä maha jo. Toki odotan myös sit sitä aikaa,mutta kaikki ajallaan🥰

Mulla oli ensikäynti neuvolassa. Neuvolan laskentatapa raskauden pituudesta poikkeaa neljä päivää eteen päin siitä, mitä varhaisultrassa arvioitiin. En tiedä kumman mukaan pitäisi nyt elää, mutta eipä sillä kai väliä, kunhan masussa kaikki hyvin. Viikon 12-13 ultraassa selviää ilmeisesti tarkemmin.

Mulla taas aika on ihan lentänyt, en oo oikeen edes perillä aina mikä viikko menossa😄Jotenkin haluis jopa et tää aika menis hitaammin..Kun tietää edellisestä kerrasta että se raskausaika menee sit loppujen lopulta toooosi nopsaa. Tai oma kokemus tälläinen.Ja et sen ison vatsan kanssa kerkee kyllä olee😄 Nyt ei ole sitä samaa et näkyispä maha jo. Toki odotan myös sit sitä aikaa,mutta kaikki ajallaan🥰
Mä maltan odottaa paremmin sitten kun varhaisultra on takana ja näkee että kaikki olis suurinpiirtein ok :No Evil Monkey: Ja me odotetaan siihen n. 12 viikon ultraan ennenkuin kerrotaan isosti kun kerran valtaosa keskenmenoista tapahtuu ekan kolmanneksen aikana, niin odotan sitäkin että pääsee pois pahimmalta vaaravyöhykkeeltä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja odottavan aikahan tunnetusti on pitkä!

Te kenellä on isompia esim. kouluikäisiä lapsia jo ennestään. Milloin ootte ajatellut kertoa heille tulokkaasta?

Mä haluaisin odottaa sinne nt-ultraan asti, mutta jos pahoinvointi jatkuu tän päivän kaltaisena, niin en ehkä kykene salaamaan niin pitkään.

Viimeksi kun odotin vanhemmat lapset olivat 6v ja 8v. Kerrottiin 20viikolla. Sain heiltä jo pitkiä katseita kun maha alkoi kasvaa mutta selitin että oon syönyt suklaata. Eivät epäilleet selitystä. Nyt ovat siis 11v, 9v ja 2,5v. Yritän pitää salassa sinne 20vk. Nyt olen pyöreämmässä kunnossa niin varmaan onnistuukin ihan helposti. Haluan kertoa mahdollisimman myöhään ettei lapsilla tarvitse odottaa vauvan tuloa niin pitkään ja koska en halua kertoa ulkopuolisille. Ja jos kerromme lapsille aiemmin he kertovat ulkopuolisille aiemmin😅 tai siis emme aio kertoa raskaudesta muille kuin lapsille ja lapset saavat kertoa sitten kelle haluavat ja loput huomaavat sitten kun huomaavat. Haluan olla omassa onnen kuplassa mahdollisimman pitkään😍 Koska tiedän että muut eivät ole onnellisia meidän puolesta niin en koe tarpeelliseksi keroa kenellekään mitään. Mutta jos tulisi raskaus oireita jotka näkyvät: pahoin vointia tai maha kasvaisikin yllättävän nopeasti tms. Niin silloin kertoisin aikaisemmin. Koska lapsille parempi kertoa ilmiselvä asia kuin se että ihmettelevät miksi äiti on sairas yms.

Täällä on vaihtelevasti ja melko lievänä oireilu, mutta pitkittynyt flunssa jo yli viikon kestävän kuumeilun takia alkaa huolettamaan jo ihan urakalla, että mitä vaikutuksia tällä voi olla pienen kehitykseen. Neuvolaan aamulla viestiä ja ei ole vastausta kuulunut. 😶 Alkaa olla melko synkät tunnelmat.

Viimeksi kun odotin vanhemmat lapset olivat 6v ja 8v. Kerrottiin 20viikolla. Sain heiltä jo pitkiä katseita kun maha alkoi kasvaa mutta selitin että oon syönyt suklaata. Eivät epäilleet selitystä. Nyt ovat siis 11v, 9v ja 2,5v. Yritän pitää salassa sinne 20vk. Nyt olen pyöreämmässä kunnossa niin varmaan onnistuukin ihan helposti. Haluan kertoa mahdollisimman myöhään ettei lapsilla tarvitse odottaa vauvan tuloa niin pitkään ja koska en halua kertoa ulkopuolisille. Ja jos kerromme lapsille aiemmin he kertovat ulkopuolisille aiemmin😅 tai siis emme aio kertoa raskaudesta muille kuin lapsille ja lapset saavat kertoa sitten kelle haluavat ja loput huomaavat sitten kun huomaavat. Haluan olla omassa onnen kuplassa mahdollisimman pitkään😍 Koska tiedän että muut eivät ole onnellisia meidän puolesta niin en koe tarpeelliseksi keroa kenellekään mitään. Mutta jos tulisi raskaus oireita jotka näkyvät: pahoin vointia tai maha kasvaisikin yllättävän nopeasti tms. Niin silloin kertoisin aikaisemmin. Koska lapsille parempi kertoa ilmiselvä asia kuin se että ihmettelevät miksi äiti on sairas yms.
Mulla on vähän isommat lapset, 13v ja 15v. Meillä puhutaan asioista avoimesti ja lapset tietää mm. aiemmista keskenmenoista. Uskon, et osaisivat myös pitää asian omana tietonaan, jos/kun pyydän. Iän puolesta uskon, että ei ole ongelmaa odottaa vauvan tuloa ja pystyvät kyllä käsittelemään senkin jos kaikki ei menekään hyvin. Siltikin haluaisin odottaa siihen asti, että eka kolmannes on ohi.

Oon nyt vaan jo 2 kertaa oksentanut hampaita pestessä, niin kyllä se aika äkkiä herättää epäilykset jos sitä alkaa päivittäin tapahtumaan.

Täällä on vaihtelevasti ja melko lievänä oireilu, mutta pitkittynyt flunssa jo yli viikon kestävän kuumeilun takia alkaa huolettamaan jo ihan urakalla, että mitä vaikutuksia tällä voi olla pienen kehitykseen. Neuvolaan aamulla viestiä ja ei ole vastausta kuulunut. 😶 Alkaa olla melko synkät tunnelmat.
Oliko sulla jo varhaisultra vai oliko se vasta tulossa? Toivottavasti tauti hellittää pian

Mulla on vähän isommat lapset, 13v ja 15v. Meillä puhutaan asioista avoimesti ja lapset tietää mm. aiemmista keskenmenoista. Uskon, et osaisivat myös pitää asian omana tietonaan, jos/kun pyydän. Iän puolesta uskon, että ei ole ongelmaa odottaa vauvan tuloa ja pystyvät kyllä käsittelemään senkin jos kaikki ei menekään hyvin. Siltikin haluaisin odottaa siihen asti, että eka kolmannes on ohi.

Oon nyt vaan jo 2 kertaa oksentanut hampaita pestessä, niin kyllä se aika äkkiä herättää epäilykset jos sitä alkaa päivittäin tapahtumaan.
Niin tuo lasten ikäkin vaikuttaa ja se milloin itse haluaa kertoa. Tuo on kyllä vaikea jos näkyviä oireita tulee. Silloin ehkä parempi kertoa aikaisemmin kuin on ajatellut kertovansa🤔

Me kerrotaan nt-ultran jälkeen. Varmaan saisi pidettyä salassa pidempäänkin, mutta kun muillekin kerrotaan, niin musta myös oman perheen täytyy tietää. Lapset siis 12, 8 ja 5. Mä voisin jemmata ulkopuolisilta, muilta paitsi vanhemmilta ja sisaruksilta, tätä uutista niin pitkään kuin mahdollista, mutta mies haluaa kertoa avoimesti. Mennään siis sillä avoimesti kertomisella, kun toinen haluaa iloita asiasta.

Töissä yritän saada pidettyä salassa edes nt-ultraan. Toki lähimmille voin joutua kertomaan jo vähän aiemmin, jos olot jatkuu huonona. Teen sellaista työtä johtoportaassa, että on aika haastavaa saada sijaista ja sijainen täytyy ajaa hyvin sisälle, joten sijaisuus täytyy varmaan laittaa aika hyvissä ajoin hakuun. Tästä syystä myöskään töissä en pysty kauhean kauaa salailla. :D Ja kun alueellisesti vielä haastavaa aluetta saada työntekijää.

Alkuviikosta oli melko oireetonta, vähän selän vihlontaa ja väsymystä. Mutta eilen illalla alkoi vähän jo orastava pahoinvointi ja hirveä väsymys. Nukahdinkin sohvalle ja sitten yöllä oli jatkuvaa heräilyä. Aamupäivällä tänään oli ällötystä ja nyt päivällä taas. Tästä se taitaa lähteä. Viimeksi onneksi oli "vain" sellainen kestokrapula, mutta pysyi aisoissa kun imeskeli karkkeja. Sen kanssa pärjäsi kyllä, kun ei tarvinnut oksentaa. Toivotaan samantyylistä siis myös tähän. Yleensä olot alkanut helpottaa siitä 10+ viikkojen jälkeen.

Oliko sulla jo varhaisultra vai oliko se vasta tulossa? Toivottavasti tauti hellittää pian
VU viikon päästä lauantaina. Neuvolasta onneksi ottautuivat ja pääsen nyt verikokeisiin (ihan mielenrauhan takia), missä poissuljetaan pari pöpöä, jotka voivat vaikuttaa raskauteen/sikiön kehitykseen. Tämä oli kyllä ihana asia, niin ei tarvitse enää turhaan itkeskellä epävarmuudesta. 🙏 Todennäköisesti kuumeilu jatkuu pitkittyneen työstressin ja levon puutteen takia, mutta kivuliaat vatsaoireet yhdistettynä tähän saa kyllä mielen laukkaamaan.

Mulla alkoi esikoista odottaessa oksentelu 6+4 ja oksensin sit 34+ viikoille asti. Tokaa odottaessa oli etovaa oloa, mutta en muistaakseni oksentanu kertaakaan.

Tänään on onneksi parempi päivä ku eilen, etoo vaan vähän. Mutta hampaiden pesu on kyllä ihan kamalaa😬

Takaisin