Raskaaksi 2025

Mä olen paininut uniongelmien kanssa vuosikaudet. Alkoi varmaan esikoisen vauvavuonna ja jäi jotenkin päälle. Välillä on ongelma etten pääse uneen ja sit taas heräilen usein. Oon kokeillut aivan kaiken ja vaihtelevalla menestyksellä.

Melatoniini toimii jotenkuten (3mg) samoin homeopatia. Magnesium ei uneen auta mulla. Yritän sängyssä tehdä rentoutumisharjoituksia ja kuunnella äänikirjaa, niistä on jonkinlainen apu ollut. Mitään sellasta 100% ei ole vielä löytynyt 😭

@Mamiii itse oon sellainen kuumeilija että testaisin, mutta riippuu miten pahalta susta tuntuisi jos se on nega. Mulle se ei olisi kuin korkeintaan lievän vitutuksen aihe, mutta jos negat tuntuu henkisesti raskailta niin hankkisin herkän testin tänään ja testaisin vasta huomenna aamulla.
Ovulaatiotesti mittaa eri hormonia, ja sen pitoisuus ei yleensä ole aamulla korkeimmillaan, joten ovulaatiotestiä ei sen vuosi suositella aamulla tehtäväksi, eikö useat ihmiset saakaan aamulla siksi ovisplussaa. Raskaushormoni kuitenkin käyttäytyy eri tavalla, ja se kyllä kannattaa mitata aamulla, etenkin noin aikaisilla päivillä. Helpoimmalla pääsisit kun malttaisit mielesi vielä, aika monet saa vaan stressiä negatiivisista tai erilaisten viivanpaikkojen ja haamuviivojen tulkitsemisesta!

Tosi paljon ois tehnyt mieli testata, mutta hitsit vessahätä oli niin kova. Ei tullut eilen ennakoitua, ois voinut digin ostaa, tai edes jonkin herkemmän testin kuin Pregcheck. Jostain syystä oon aina epäillyt liuskatestejä, ovulaatiota testaan pääsääntöisesti puikoilla.

Mies eilen oli sillä kannalla, että voishan sitä testin tehdä, hän nukkuu tossa edelleen.

Mulle se ois varmaan suuri pettymys jos en oo raskaana.. Kyllä selviäisin, mutta harmittaisi suuresti, koska ihan oikeasti on monia sellaisia raskauteen viittaavia oireita joita ei ole ollut herran aikoihin. Mistä ne sit johtuu jos ei raskaudesta.. Vai toivonko ihan liikaa olevani raskaana? ☺️

No.. Ei tää miettimällä muutu miksikään. Kiitos mielipiteistä.

Tosi paljon ois tehnyt mieli testata, mutta hitsit vessahätä oli niin kova. Ei tullut eilen ennakoitua, ois voinut digin ostaa, tai edes jonkin herkemmän testin kuin Pregcheck. Jostain syystä oon aina epäillyt liuskatestejä, ovulaatiota testaan pääsääntöisesti puikoilla.

Mies eilen oli sillä kannalla, että voishan sitä testin tehdä, hän nukkuu tossa edelleen.

Mulle se ois varmaan suuri pettymys jos en oo raskaana.. Kyllä selviäisin, mutta harmittaisi suuresti, koska ihan oikeasti on monia sellaisia raskauteen viittaavia oireita joita ei ole ollut herran aikoihin. Mistä ne sit johtuu jos ei raskaudesta.. Vai toivonko ihan liikaa olevani raskaana? ☺️

Mä oon aina raskaana ollessa saanut Pregcheckiin haamun jo dpo 9 ja dpo 10 näkynyt jo ihan selkeä toinen viiva. Mä lasken nekin herkiksi testeiksi tästä syystä 😊 Ja mulla näyttänyt aina vahvempaa viivaa kun tehnyt vasta myöhemmin päivällä testin, versus aamun ekasta pissasta.

Mä olen paininut uniongelmien kanssa vuosikaudet. Alkoi varmaan esikoisen vauvavuonna ja jäi jotenkin päälle. Välillä on ongelma etten pääse uneen ja sit taas heräilen usein. Oon kokeillut aivan kaiken ja vaihtelevalla menestyksellä.

Melatoniini toimii jotenkuten (3mg) samoin homeopatia. Magnesium ei uneen auta mulla. Yritän sängyssä tehdä rentoutumisharjoituksia ja kuunnella äänikirjaa, niistä on jonkinlainen apu ollut. Mitään sellasta 100% ei ole vielä löytynyt 😭
Miulla alkoi aikanaan positiivisesta raskaustestistä. 😳

Mutta miulla siis ainoa ongelma, että herään liian aikaisin ja en saa uudelleen unta. Se aamuöinen vessareissu saattaa koitua kohtaloksi. Melatoniini ei enää vaikuta silloin aamuyöstä. Jotenkin herään liian nopeasti ja olen heti kierroksilla. Vaikuttaa liittyvän kroonistuneeseen stressiin. Jotenkin pitäisi saada nollattua tämä kehon hälytystila.

Unta saan pääsääntöisesti todella helposti. Joskus harvoin toki on unettomia öitä, mutta yleensä nukahdan, kun vaan laitan pään tyynyyn ja silmät kiinni. Olen iltaisin aika väsynyt ja monesti kirjaa lukiessa alkavat rivit hyppiä jo sekaisin silmissä. Siitä tietää, että on aika sammuttaa valot ja nukkua 😁

Tuo aamuöinen heräily on kuitenkin välillä tosi raskasta ja väsyttävää. Se on vaan kai se vaikein hoidettava unettomuuden muoto. 🥴 Nyt yritysvaiheessa sille ei oikein voi tehdä mitään, kun lääkkeet olisivat sellaista myrkkyä ettei saisi vauvaa yrittäessä mielellään syödä. Enkä ihan vielä ole siinä pisteessä muutenkaan, että olisin valmis syömään vahvoja mielialalääkkeitä, kun hyvinä kausina jaksan ihan hyvin. Huonoina kausina vaan meinaa olla kaikki vähän tahmaista.

Mä sain pregcheck liuskaan kans dpo10 selvän toisen viivan ja samaan aikaan one step herkkä liuska oli negatiivinen 😅 Itse kans pidän pc liuskoja herkkinä, kun näytti kuitenki 4pv ennen menkkojen oletettua alkamispäivää plussan. 😊 Sitten toki digi heti perään dpo 11 joka varmisti asian!

Tsemppiä sinne piinailuun ja testailuihin! 🥳 Toivottavasti plussa tulee pian testiin 🥰

Voimia kaikille uniongelmien kanssa painiville ❤️ Tosi viheliäinen vaiva 😮‍💨

@Mamiii mäkin sain esikoisen raskaudessa Pregcheckillä dpo10 (ja vielä iltapäivällä!) jo selvän plussan. Se oli eka päivä kun testasin, joten en tiedä olisko jo aiemmin näkynyt jotain. Vaikuttaa siis munkin mielestä aika herkältä testiltä 🙂 Kaivelin huvikseni kuvan noista esikoisen aikaisista raskaustesteistä, liitän sen tähän jos onnistun.

Mutta onhan noissa tosi paljon ihmis- ja raskauskohtaisia eroja, että milloin näkyy plussa. Muistan, että tuolla lasketun ajan keskusteluryhmässä joillain oli tyyliin dpo18 vasta tosi haaleaa viivaa, ja silti kaikki meni hyvin ja tuli vauva syliin 😊 Eli ei parane liikaa vertailla.

Liitteet

• 20240410_172948.jpg
    20240410_172948.jpg
    903.8 KB · Katsottu: 101
Millaisia kokemuksia teiltä löytyy särkylääkkeiden käytön vaikutuksesta ovikseen?
Mä jouduin ottamaan viikko sitten su ja ma Miranaxia migreeniin ja ovis oli ennustettu tän viikon perjantaille kp14. Nuo ennustukset pitää yleensä aina paikkaansa, korkeintaan parin päivän heittoa on ollut. Nyt mennään kp 16 ja Clearbluen ovistesti on näyttänyt koko viikon tyhjää ympyrää eikä juuri mitään tuntemuksiakaan ole, pientä limaisuutta lukuunottamatta. Olisin tälle viikonlopulle odottanut vähintään jo vilkkuvaa hymynaamaa, mutta ei... Joko ovis oli jo ennen testailuja (aloitin testauksen kp 11 tiistaina) tai sitten se on epätyypillisen myöhässä. Mietin ton Miranaxin vaikutusta, että johtuisko siitä...?
Turhauttaa, toive pienestä ikäerosta tuntuu vaan lipuvan kauemmas koko ajan. Huoh!

Omaa napaa täältä, koska nyt oon kyllä hämmentynyt 😅 Oon yrittänyt vaan palata arkeen tässä lomailujen jälkeen ja yrittänyt miettiä vähemmän vauvahaavetta että viikot kuluis nopeempaa. Tänään kuitenkin jotenkin tuli mieleen että aivan, pitäsköhän sitä ovulaatiota alkaa testailemaan jossain kohtaa. Nyt kp10 ja flon mukaan ovis olis vasta viikon päästä mutta tämmösen testin sit pamautti:

IMG_2106.jpeg

Onneks tuli nyt joku intuitio et tuli testattua koska muuten oltas tää kyllä missattu kokonaan 🙈 Hämmentää kun aikaisemmissa kierroissa ovis mulla ollut aina reippaasti myöhempään, et miten nyt näin aikaiseen.

@pippuriiina tuosta tuloksesta ei voi erehtyä 😄👍 Onneksi luotit aavistukseen ja testasit!

Täällä menossa yk1. Nyt on kp12 ja eilen aloitin ovulaatiotestit. Tosi haaleat viivat on olleet toistaiseksi. Vauvalla pukkaa 8 kk hulinoita ja sen takia pitkästä aikaa on ollut myös yöimetyksiä joinakin öinä. Toivottavasti ei vaikuta liian häiritsevästi ovulaatioon 🤞

Millaisia kokemuksia teiltä löytyy särkylääkkeiden käytön vaikutuksesta ovikseen?
Mä jouduin ottamaan viikko sitten su ja ma Miranaxia migreeniin ja ovis oli ennustettu tän viikon perjantaille kp14. Nuo ennustukset pitää yleensä aina paikkaansa, korkeintaan parin päivän heittoa on ollut. Nyt mennään kp 16 ja Clearbluen ovistesti on näyttänyt koko viikon tyhjää ympyrää eikä juuri mitään tuntemuksiakaan ole, pientä limaisuutta lukuunottamatta. Olisin tälle viikonlopulle odottanut vähintään jo vilkkuvaa hymynaamaa, mutta ei... Joko ovis oli jo ennen testailuja (aloitin testauksen kp 11 tiistaina) tai sitten se on epätyypillisen myöhässä. Mietin ton Miranaxin vaikutusta, että johtuisko siitä...?
Turhauttaa, toive pienestä ikäerosta tuntuu vaan lipuvan kauemmas koko ajan. Huoh!
On kai tosi yksilöllistä. Mie ovuloin jotakuinkin aikataulussa, vaikka oli leikkaus ja sen jälkeiset tujut lääkkeet. Toisaalta mie kyllä ovuloin minipillereilläkin. Toisilla taas saattaa kevyt buranakuuri tai yövuoron tekeminenkin vaikuttaa. 💁🏼‍♀️

omanapailen nyt pienen hetken… kp 17 menossa ja lämmöt jatkuvasti ylhäällä varmaan kuumeen takia. Tässä vaiheessa koetan vain rauhouttua odottamaan kuukautisia, mihin saattaa olla PIIIITKÄ aika… edellinen kierto oli 39 päivää 😭 Tää on vain niin kovin turhauttavaa ja ärsyttävää. Varsinkaan kun mitään sairaana ei pysty tekemään.

Mietin vakavasti että tekaisen jonkun halvan raskaustestin niin ehkä saisin ulos mielestäni raskauden… voisin sen negan turvin ehkä yrittää unohtaa yrittämisen nyt muutamaksi viikoksi. 😅

Mikä kp te yleensä teette raskaustestin?

omanapailen nyt pienen hetken… kp 17 menossa ja lämmöt jatkuvasti ylhäällä varmaan kuumeen takia. Tässä vaiheessa koetan vain rauhouttua odottamaan kuukautisia, mihin saattaa olla PIIIITKÄ aika… edellinen kierto oli 39 päivää 😭 Tää on vain niin kovin turhauttavaa ja ärsyttävää. Varsinkaan kun mitään sairaana ei pysty tekemään.

Mietin vakavasti että tekaisen jonkun halvan raskaustestin niin ehkä saisin ulos mielestäni raskauden… voisin sen negan turvin ehkä yrittää unohtaa yrittämisen nyt muutamaksi viikoksi. 😅

Mikä kp te yleensä teette raskaustestin?
Mulla kierto 28pv, testit oon tehnyt parin päivän välein, alkaen joko dpo8 tai dpo10, eli kp23-25/28.

Minulla etoricoxib vaikuttaa ovulaation. Siirtää herkästi ja välillä kun jouduin säännöllisesti syömään niin en ovuloinut ollenkaan. Itsellä jopa buranakin vaikuttaa 😵‍💫

Muokattu viimeksi:
Törkeä omanapa: aika turhauttavaa kun ovis ei ole vieläkään. Flo ennusti tälle päivää mutta ei limoja eikä plussaa. Donafertystä huolimatta. Ärghhhh. Tuntuu tää touhu kyllä tänään jotenkin epätoivoiselta. Tosin joka kierrossa mulla olo ettei ovis tule ikinä. Mutta nyt on kp17 ja vähän oon niille kade kellä ovis tulee vaikka kp 11-15. 🤣 Vaikka tiedän että ei se mitään meinaa mutta tää oviksen odottelu tuntuu joka kuukausi todella pitkältä.

Törkeä omanapa: aika turhauttavaa kun ovis ei ole vieläkään. Flo ennusti tälle päivää mutta ei limoja eikä plussaa. Donafertystä huolimatta. Ärghhhh. Tuntuu tää touhu kyllä tänään jotenkin epätoivoiselta. Tosin joka kierrossa mulla olo ettei ovis tule ikinä. Mutta nyt on kp17 ja vähän oon niille kade kellä ovis tulee vaikka kp 11-15. 🤣 Vaikka tiedän että ei se mitään meinaa mutta tää oviksen odottelu tuntuu joka kuukausi todella pitkältä.
Täällä kans vähän sama vika. Menossa kp18 keskenmenon jälkeen ja ovista ei vielä oo tullut. Ovistestit näyttää tosi haaleaa ja mietin jo et tuleeko koko ovista et kuinka sekaisin kierto on keskenmenon jäljiltä.

Kiitos tykkäyksistä ja onnitteluista kaikille 😍

No tässä on vielä pitkä matka, mutta pysyn hyvillä mielin niin kauan kuin siihen on aihetta. Tietysti digitestiä ei tulisi avata, liekö normaalia että siellä on yksi viiva.

Mutta toisaalta myös toi PregCheck 25 herkkyinen näyttää hailuraa ja nyt on tosi aikaista testata.

Mulla oireita seuraavanlaisia

-Turvonneet ja arat rinnat. Alussa vain nännit oli kipeät, nyt molemmat rinnat sekä nännit. Rinnat vaan turposivat yhtäkkiä tällä viikolla
-Iho on yhtä heleä kuin ovulaation aikaan aina
-On-Off pms-oireet, sellaista lievää ja helposti ohimenevää. Normaalisti pahaa ja paha mieli ei mene ohi ollenkaan
-Oon nauranut itsekseni useampana päivänä joillekin ihan tyhmille jutuille
-Kohdunsuu on herkkä sänkypuuhissa, ollut miltei koko ajan ovulaatiosta saakka
-Sellainen sisäinen lämmöntunne, kuin pieni kuume olisi
-Heräsin yöllä jalat tulikuumana ja muutenkin oli tosi kuuma yöllä
-Kolme vuorokautta + ovistestin jälkeen tuli petipuuhien jälkeen tippa pinkkiä paperiin, ei ole toistunut sen jälkeen
-Pientä tuntemusta alavatsalla
-Euforinen ja rento olo ollut
-Yksi päivä nukuin ihan päiväunet vaikken ole varmaan vuoteen nukkunut päiväunia
-Vatsaa ei turvota, pms-oireissa turvottaisi todella paljon
-Kusta on tullut enemmän jo jonkin aikaa
-Alapää kostuu herkemmin 🤣
-Kova nälkä ovulaatiosta saakka
-Ehkä ihan pientä huimausta ja ihan pienen pientä etomista

Nää on kyllä aika susia varmaan nää One Stepin jotka tuli ovistestien mukana 😅 Toisessa säädin valaistusta.. On tosiaan vielä hyvin varhaista testata.

Liitteet

• 20250810_194215.jpg
    20250810_194215.jpg
    270.6 KB · Katsottu: 92
  • 20250810_194450.jpg
    20250810_194450.jpg
    287.6 KB · Katsottu: 92
Muokattu viimeksi:
Takaisin