Kävin kans mittauttamassa ferritiinin kun edellinen mittaus oli vuoden takaa, ja sillon nappailin aika aktiivisesti rautakapseleita. Silloin se oli 82. Mulla on siis ollut anemiaa vuosia sitten, niin hyvä pitää silmällä tilannetta.
Nyt vuoden aikana oon ottanut 50mg rautatabletteja ainoastaan niinä päivinä, kun oon vuotanut verta, ja ferritiini oli 59. Ihan ok edelleen mutta ehkä pitää vähän useammin niitä nappailla, ettei putoa alemmas!
Yritin googletella että mikä on tavoite, täällä oli "Raskautta suunnittelevalle se on 50-70".
Alhainen ferritiinipitoisuus eli varastorauta saattaa vähentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Se lisää myös keskenmenoriskiä. Vauvaa toivovien kannattaa mittauttaa ferritiiniarvonsa, sillä neljännes hedelmällisessä iässä olevista naisista kärsii raudanpuutteesta.
www.vau.fi
Tämä ei sitten ole maksettu mainos, mutta aattelin vinkata, kun näitä olen vetänyt, toi 50mg annos ei aiheuta ongelmia toisin kuin 100mg joka pistää ainakin mulla vatsan sekaisin. Tän nappaan aamulla puoli tuntia ennen aamupalaa:
Pitkävaikutteinen rauta-C-vitamiinitabletti päivittäiseen käyttöön. Ferrodan Fe2+ 50 mg on hellävarainen rautatabletti, joka vapauttaa rautaa ja C-vitamiinia noin kuuden tunnin ajan. Valmisteen voi ottaa ruokailun yhteydessä tai tyhjään vatsaan. Rauta edistää normaalia punasolujen ja...
www.yliopistonapteekki.fi
Näitäkin otan yhden päivässä ja onhan näissäkin vähän rautaa mutta en usko että imeytyy yhtä hyvin kun siinä on nuo kaikki muutkin vitamiinit ja hivenaineet kerralla, kun rauta ja kalsium samalla aterialla ei ainakaan toimi kovin hyvin:
Monivitamiini- ja hivenainetabletti erityisesti raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville naisille. Helposti nieltävä, pienikokoinen ja edullinen monivitamiini päivittäiseen käyttöön. Laktoositon, gluteeniton, hiivaton ja soijaton. Ravintolisä.
www.yliopistonapteekki.fi
Muoks: Ja nyt kun googlasin niin vissiin kilpirauhaslääke vaikeuttaa raudan imeytymistä ja senkin otan aamulla, no hitsi, pitääköhän rauta siirtää johonkin toiseen aikaan päivästä.

Mutta mun kilpirauhasarvokin oli nyt viimein normaali kun mitautin sen samalla!

Huhtikuusta asti syönyt lääkettä kun sain reseptin ja nyt viimein ollaan alle 2.5, mikä oli tavoite!

Pistäpäs keho nyt sitä raskautta tulille kun on kaikki arvot kohdallaan!