IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kaihonkukka saanko kysyä mistä löysit elonvaa? Vai asutko pääkaupunki seudulla? Mulla se suunniteltu seuraavaan hoitokiertoon ja vaikka saatavuushäiriö loppui 1.4. Niin meidän alueella sitä ei löydy mistään eikä saa tilattua 😫

Sattuuko kukaan tulleen selvittäneeksi, voiko Synarelan aikaisen tyhjennysvuodon aikana vielä käyttää ihan turvallisin mielin ibuprofeiinia? Mulla se on ainoa särkylääke, joka auttaa kuukautiskipuun, mutta periaatteessa mahdollista sinnitellä ilmankin. Saattaa tietty olla ihan turhaakin huoli, jos siirtoon asti ei edes syystä tai toisesta päästä.

Synarelaa on nyt takana kymmenisen päivää. Lääkkeen pumpun hieman vaihtelevan tuntuinen toiminta on vähän mietityttänyt, mutta muuten on mennyt ihan hyvin. Paino vaikuttaa vähän nousevan ja itkuisuutta ja ärtyneisyyttä on ilmassa, mutta vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin. Vuoto ei vaikuta tulevan ihan ajallaan, mutta ekaa ultraan on vielä melkein viikko aikaa, joten jospa se ehtii tulla ajoissa. 🙏

Mitenhä luotettavia noi rfsu herkät testin on? Aamulla tein testin ja virallinen testaus pv on maanantaina vasta. Silmä kovana kattelinView attachment 143450 ku värit lipuu testin läpi ja kirosin että taas nega ja heitin testin roskiin. Uudella vessa käynnillä piti kuitenkin vielä kerran kaivaa roskista esille ja tälläiseltä näyttää😅 Pregchek eilen nega.
Mulla valitettavasti on tullut juuri noista rfsu:n herkistä testeistä juuri sellainen hailakan hailakka viiva näkyviin ja se ei ole koskaa ollut plussa 🥲 Noissa testeissä viivan paikka taitaa reagoida noin. Pregcheck on ollut aina nega.

@Kaihonkukka saanko kysyä mistä löysit elonvaa? Vai asutko pääkaupunki seudulla? Mulla se suunniteltu seuraavaan hoitokiertoon ja vaikka saatavuushäiriö loppui 1.4. Niin meidän alueella sitä ei löydy mistään eikä saa tilattua 😫
Joo Helsingistä löytyi ekasta apteekista, mistä hain. Kai Lääkehaku on sulle tuttu? Sieltä aina tsekkaan etukäteen, että onhan lääkkeitä, kun täälläkin saattaa olla että jotain lääkettä on yhdessä apteekissa, mutta toista onkin vain toisessa jne. Jos yhtään pidemmältä lähtisin hakemaan, en luottaisi pelkkään Lääkehakuun vaan soittaisin ja varaisin itselleni ne lääkkeet ennen kuin lähtisin hakemaan. Yliopiston apteekeilla sitten vielä oma hakusivu, josta saldot näkyvät. Ja enpä tiennyt, että Elonvassakin ollut saatavuushaasteita! Just talvella ajeltiin kolmeen eri apteekkiin 100 km päähän hakemaan Teroluteja...

@Ehtoo mukin ärsyttää, kun välillä tuntuu, että Synarelan eka suihkaus on vähän vajaa ja vasta tokalla tulee kunnolla. Tänään vielä vaihtuu yhteen suihkaukseen niin ikävä fiilis, jos annos ei olekaan oikea... Viimeksi oli kyl sama fiilis, mutta ultrien mukaan kaikki hyvin. Mulla kans pinna ollut välillä lyhyt, yöunet vähän hankalia ja päätä särkenyt (Panadolia oon napsinut), mutta en tiedä, mikä on Synarelan vika ja mikä ei...

Onneksi vuoto ehti alkaa arkipäivänä niin ehdin eilen ultraan ja tänään alkaa pistokset, muuten olisi mennyt viikolla eteenpäin, kun ajoitus on tärkeää alkiodiagnostiikassa. En tiedä oisko johonkin vaikuttanut, että ois viikolla myöhästynyt vai onko koko homma niin lääkkeiden ohjaamaa, että oman kierron vaiheella ei ole väliä. No parempi näin.

@Kaihonkukka joo on lääkehaku tuttu. Se näyttää ei oota koko Suomeen ja yliopiston apteekin oma haku näyttää että pääkaupunkiseudulla tyyliin kahessa kolmessa paikassa olisi. Mä asun täällä kehäkolmosen ulkopuolella niin tarvitsisi vähän lähempää löytää.

@Kaihonkukka joo on lääkehaku tuttu. Se näyttää ei oota koko Suomeen ja yliopiston apteekin oma haku näyttää että pääkaupunkiseudulla tyyliin kahessa kolmessa paikassa olisi. Mä asun täällä kehäkolmosen ulkopuolella niin tarvitsisi vähän lähempää löytää.
Hyvä että tuttu! Hauska läppä että sitä on Lääkehaun mukaan juurikin Dextran viereisessä apteekissa, jonne eilen kävelin eli Ruoholahdessa. Lisäksi vieressä Lauttasaaressa, mutta muuten tosiaan ei oota. Voiko apteekkiin tilata lääkettä vai onko jostain tukustakin loppu?

Sattuuko kukaan tulleen selvittäneeksi, voiko Synarelan aikaisen tyhjennysvuodon aikana vielä käyttää ihan turvallisin mielin ibuprofeiinia? Mulla se on ainoa särkylääke, joka auttaa kuukautiskipuun, mutta periaatteessa mahdollista sinnitellä ilmankin. Saattaa tietty olla ihan turhaakin huoli, jos siirtoon asti ei edes syystä tai toisesta päästä.

Synarelaa on nyt takana kymmenisen päivää. Lääkkeen pumpun hieman vaihtelevan tuntuinen toiminta on vähän mietityttänyt, mutta muuten on mennyt ihan hyvin. Paino vaikuttaa vähän nousevan ja itkuisuutta ja ärtyneisyyttä on ilmassa, mutta vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin. Vuoto ei vaikuta tulevan ihan ajallaan, mutta ekaa ultraan on vielä melkein viikko aikaa, joten jospa se ehtii tulla ajoissa. 🙏
En selvitellyt, mutta käytin, koska vuoto ja kivut olivat vielä pahempia kuin yleensä🫠Punktion jälkeen suositeltiin vain panadolin käyttöä.

@Sarsabutt kyselit keskenmenotutkimuksista. Meillä tuli luomuna 2 x kkm, ivf-hoitoja odotellessa saatiin ”perus keskenmenotutkimukset”, koska yritystä takana yli 2v ja 2kkm. Muuten raja on 3 x kkm. Tutkimukset tarkoitti verikoetta, jossa kummaltakin tsekattiin peruskromosomit, multa lisäksi hyytymistekijät ja prolaktiiniarvot sekä keliakia. Kukaan ei koskaan kommentoinut tuloksia, joten kai ne oli ok 😅

Suunnittelukäynnillä kerrottiin vielä jonotusaikana tulleesta spontaanista km, mutta se jäi ”alle rajan” (? oli 6+0), joten se ei vaikuttanut hoitosuunnitelmaan.

Nyt eka ivf ohi, tuoresiirrostakin tuli kkm, josta toivun hiljalleen. Kyselin mahdollisista lisätutkimuksista, mutta nyt ei kuulemma tehdä mitään ennen kuin pakastin on tyhjä (2 x pas jäljellä). Itse täytin jo 39v, joten toivon todella, että saadaan vielä toinen kierros ennen kuin tulee ikärajat vastaan..

Millaisilla annoksilla olette muuten käyttäneet Gonalia (tai vastaavaa) (pitkässä kaavassa, mikäli sillä on merkitystä)? Mun uusin huoli on, että riittääköhän oma annos 150 IU mihinkään. 🙈 Tällaisia ei toki kannattaisi pähkäillä vaan jättää lääkäreiden huoleksi, mutta googlailtua tulee.

Mietityttää se, että pistosten aloituksesta ekaan ultraan on viikko, jonka aikana lääkkeen varmaan pitäisi olla jo vaikuttanut aika hyvin, jotta hoito voi jatkua. Ei voi oikein kuin sietää epävarmuutta ja toivoa parasta. Onko jollain kokemusta, että annosta olisi nostettu viikon käytön jälkeen?

Olen suht pienikokoinen 38-v, amh 1,3, fsh koholla (ollut vähän yli 10) mutta munasarjoissa ollut ultrissa vielä hyvin folleja (yhteensä joku 14-19).

@Ehtoo määrä kuulostaa mielestäni pieneltä pitkään kaavaan, mutta siihen on varmaan jokin hyvä syy. Annosta pystytään tarvittaessa nostamaan ensimmäisen ultra jälkeen.

Minun ensimmäisellä kierroksella aloitin Ovaleapin 225 IU annostuksella. 1. ultran jälkeen annos nostettiin 300 IU. 2. hoitokierros aloitettiin Menopur heti 300 IU annoksella ja sillä mentiin loppuun asti. Molemmilla kerroilla pitkä kaava. Ikä hoitokierrosten aikaan 34-35v ja AMH 3,2. Oma keho vastasi lääkkeisiin molemmilla kerroilla laiskasti.

@Ehtoo määrä kuulostaa mielestäni pieneltä pitkään kaavaan, mutta siihen on varmaan jokin hyvä syy. Annosta pystytään tarvittaessa nostamaan ensimmäisen ultra jälkeen.

Minun ensimmäisellä kierroksella aloitin Ovaleapin 225 IU annostuksella. 1. ultran jälkeen annos nostettiin 300 IU. 2. hoitokierros aloitettiin Menopur heti 300 IU annoksella ja sillä mentiin loppuun asti. Molemmilla kerroilla pitkä kaava. Ikä hoitokierrosten aikaan 34-35v ja AMH 3,2. Oma keho vastasi lääkkeisiin molemmilla kerroilla laiskasti.

Kiitos kokemuksista! Mulla saattaa vaikuttaa se, että sen ainoan kerran kun kokeilin Letroja, lähti kasvamaan viisi follia. Lääkärit tietävät sen ja ovat ehkä huomioineet. Nyt on kuitenkin ihan erilainen lääke kyseessä, joten sopiva annostus ei varmaan selviä kuin kokeilemalla.

Millaisilla annoksilla olette muuten käyttäneet Gonalia (tai vastaavaa) (pitkässä kaavassa, mikäli sillä on merkitystä)? Mun uusin huoli on, että riittääköhän oma annos 150 IU mihinkään. 🙈 Tällaisia ei toki kannattaisi pähkäillä vaan jättää lääkäreiden huoleksi, mutta googlailtua tulee.

Mietityttää se, että pistosten aloituksesta ekaan ultraan on viikko, jonka aikana lääkkeen varmaan pitäisi olla jo vaikuttanut aika hyvin, jotta hoito voi jatkua. Ei voi oikein kuin sietää epävarmuutta ja toivoa parasta. Onko jollain kokemusta, että annosta olisi nostettu viikon käytön jälkeen?

Olen suht pienikokoinen 38-v, amh 1,3, fsh koholla (ollut vähän yli 10) mutta munasarjoissa ollut ultrissa vielä hyvin folleja (yhteensä joku 14-19).

Mulla aloitettiin Gonal 225iu annostuksella ja nostettiin ekan ultran jälkeen 300iu. Amh 2 sekä endometrioosi, niin arvioivat että laitetaan heti vähän isompi annostus vaikka olikin ensimmäinen ivf. Se on varmaan just noin että kokeilevat pienellä annoksella vastetta, jos oot aiemmin reagoinut letroihin noin voimakkaasti. Kokeilemalla selviää ja tosiaan annosta nostetaan jos vaste on liian pieni 😊 tsemppiä ivfään! 🫶🏼

Ja tosiaan, palailen tänne foorumille takaisin… Tuoresiirron plussa hiipui pois ja nyt odottelen kunnon vuotoa alkavaksi 💔 Saapa nähdä mikä on nyt seuraava askel. Mennäänkö suoraan pas siirtoon vai tehdäänkö sitä ennen jotakin 🤔.

Voi ei, tosi kurjaa kuulla 😥 Paljon voimia.

Ja kiitos tsempeistä! 🙏 On tämä kyllä jännä prosessi, kun tuntuu että mielellään olisi koko ajan jossain eri vaiheessa kuin siinä, mikä on tällä hetkellä meneillään. Samaan aikaan kuitenkin tietää, että takana on vasta pelkkää odottelua ja edessä voi olla vaikka mitä pettymyksiä, joten periaatteessa nyt on "helppo vaihe" (mutta silti aika raskasta 🥴). Vähän hankala selittää, mutta ehkä tunnistatte. Haluaisi tietää, kuinka paljon pettymyksiä on vielä edessä, mutta siihen ei auta mikään muu kuin elää tämä homma sinne asti.

Ja kiitos tsempeistä! 🙏 On tämä kyllä jännä prosessi, kun tuntuu että mielellään olisi koko ajan jossain eri vaiheessa kuin siinä, mikä on tällä hetkellä meneillään. Samaan aikaan kuitenkin tietää, että takana on vasta pelkkää odottelua ja edessä voi olla vaikka mitä pettymyksiä, joten periaatteessa nyt on "helppo vaihe" (mutta silti aika raskasta 🥴). Vähän hankala selittää, mutta ehkä tunnistatte. Haluaisi tietää, kuinka paljon pettymyksiä on vielä edessä, mutta siihen ei auta mikään muu kuin elää tämä homma sinne asti.

Tunnistan täysin nuo sun ajatukset 😅 Ja jospa vain tietäisi, että jossain hamassa tulevaisuudessa hoidot tuottaisi tulosta, niin tää kaikki olis paljon helpompi elää läpi. Muttakun kukaan ei pysty takaamaan mitään. Silkkaa epävarmuutta kaikkialla 🫣 Mutta onneks meitä on täällä iso sakki jakamassa näitä samoja kokemuksia. Jollakin on aina jotain viisasta sanottavaa mikä saattaa auttaa just siinä hetkessä 🫶🏼

Nää on kyl tuttuja fiiliksiä. Koitat vaan ajatella, että jokainen pistos vie eteenpäin💪🏻 Oon tässä sekavassa vuoristoradassa koittanu vaan hyväksyä ja elää vallitsevassa tilanteessa ja sitte kun jotakin tapahtuu ( Esim. Nyt Zumenonit käynnissä) niin ajatella, että seuraavaa toimenpidettä kohti. Muun elämänkin täytyy ohessa jatkua, koska muuten käy liian rankaks😬

Lääkkeen annokseen vaikuttaa myös voimakkaasti paino. Jos oot pienikokoinen niin annos kuulostaa AMH-arvoon ihan loogiselta tässä kohtaa. Mulla oli AMH 5.8 ja 175iu Gonal, mutta sit vähän muutettiin ultran jälkeen. En oo siis pienikokoinen, ehkä ennemminkin normaalipainoinen urheilullinen. Melkosta nuoralla tanssimista, että välttää hyperin ja saa riittävän hyödyn🙏🏼

@ehtoo

Mulla oli pitkä kaava, amh muistaakseni jotain samaa luokkaa kuin sulla tai hiukan parempi ja gonal 225 annoksella. Lääkäri sanoi, että aluksi ajatteli, että maksimiannoksella lähdettäis, mutta ultrassa näytti follitilanne siltä, että sanoi, ettei uskalla isommalla annoksella aloittaa. Ja folleja olikin hyvä määrä, mutta niistä kypsä munasolu vain 7:ssä.

Mulla oli muistaakseni eka viikko Gonalia annoksella 250. Ultran jälkeen nostettiin annos loppuajaksi 300 yksikköön. En missään vaiheessa kysynyt miksi aloitettiin juuri tuolla annoksella, mutta sen opin, että 300 maksimi, eikä siitä voi enää nostaa. Taustatietoni kuulostavat kyllä aika samoilta kun sinun, mutta en osaa sanoa miksi sinulla noin paljon pienempi lääkemäärä. Ehkä aloittavat varovaisesti pienemmällä annoksella ja sitten tarvittaessa nostavat.

Meillä pitäisi alkaa seuraava hoitokierros ensi viikolla ja siihen suunniteltu alusta asti Gonal 300 yksikön annoksella. Tosin nyt kaava lyhyt ja viimeksi oli pitkä. Jännittää kuinka kroppa reagoi lyhyeen kaavaan, varsinkin kun siinä eri jarrulääke. Toivon, että kuukautisten alku ajoittuisi sopivaan kohtaan viikkoa, jotta saisin vapusta huolimatta klinikalta vastauksen ilmoittautumiseen ja mahdollisimman pian ohjeet pistosten aloittamiseen.

Muokattu viimeksi:
Takaisin